Siirry suoraan sisältöön

Kilpailukykyä markkinoille (5 op)

Toteutuksen tunnus: LT00BX30-3010

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
30.12.2024 - 26.01.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.01.2025 - 31.05.2025
Toteutus on käynnissä.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Business
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Liiketalouden koulutus
Opettajat
Petri Lintumäki
Pia Kuittinen
Ryhmät
LLT24SM
LLT24SM
LLT24SH
LLT24SH
Opintojakso
LT00BX30

Toteutuksella on 13 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 41 t 15 min.

Aika Aihe Tila
Ti 14.01.2025 klo 12:45 - 16:00
(3 t 15 min)
Kilpailukykyä markkinoille LT00BX30-3010
TA12L129 TA12L129
Ti 21.01.2025 klo 12:45 - 16:00
(3 t 15 min)
Kilpailukykyä markkinoille LT00BX30-3010
TA12L120 TA12L120
To 30.01.2025 klo 12:45 - 16:00
(3 t 15 min)
Kilpailukykyä markkinoille LT00BX30-3010
TA12L126 TA12L126
To 06.02.2025 klo 12:45 - 16:00
(3 t 15 min)
Kilpailukykyä markkinoille LT00BX30-3010
TA12L126 TA12L126
To 13.02.2025 klo 12:45 - 16:00
(3 t 15 min)
Kilpailukykyä markkinoille LT00BX30-3010
TA12L126 TA12L126
Ke 19.02.2025 klo 09:30 - 11:45
(2 t 15 min)
Kilpailukykyä markkinoille LT00BX30-3010
TA12L119 TA12L119
Ke 26.02.2025 klo 08:30 - 11:45
(3 t 15 min)
Kilpailukykyä markkinoille LT00BX30-3010
TA12L130 TA12L130
Ma 07.04.2025 klo 12:45 - 16:00
(3 t 15 min)
Kilpailukykyä markkinoille LT00BX30-3010
TA12L127 TA12L127
Ti 22.04.2025 klo 12:45 - 16:00
(3 t 15 min)
Kilpailukykyä markkinoille LT00BX30-3010
TA12L128 TA12L128
Ke 30.04.2025 klo 08:30 - 11:45
(3 t 15 min)
Kilpailukykyä markkinoille LT00BX30-3010
TA12L126 TA12L126
Ke 07.05.2025 klo 08:30 - 11:45
(3 t 15 min)
Kilpailukykyä markkinoille LT00BX30-3010
TA12L126 TA12L126
Ma 12.05.2025 klo 08:30 - 11:45
(3 t 15 min)
Kilpailukykyä markkinoille LT00BX30-3010
TA12L126 TA12L126
Ke 14.05.2025 klo 08:30 - 11:45
(3 t 15 min)
Kilpailukykyä markkinoille LT00BX30-3010
TA12L126 TA12L126
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Opiskelija tuntee markkinoinnin peruskilpailukeinot ja ymmärtää asiakkuuksien hallinnan ja johtamisen merkityksen osana kannattavaa liiketoimintaa. Opiskelija osaa kehittää ja soveltaa asiakaslähtöisiä käytännön ratkaisuja sekä oppii arvioimaan ja hyödyntämään markkinointia organisaation kilpailukeinona.

Sisältö

Markkinoinnin kilpailukeinot
Asiakkuuksien hallinta
Palveluprosessit ja toimintaympäristö
Hinnoittelustrategiat
Saatavuuden kehittäminen
Markkinointiviestinnän osat

Aika ja paikka

Opiskelu tapahtuu kerran viikossa lähitapaamisissa kampuksella.

Oppimateriaalit

Reppu: Luentomateriaalit, erikseen ilmoitetut artikkelit, raportit ja muu oheismateriaali.
Kirjallisuus: Bergström, Seija & Leppänen Arja (2015 tai uudempi painos) Yrityksen asiakasmarkkinointi: Markkinoinnin kilpailukeinot.

Opetusmenetelmät

Luennot, ohjatut harjoitukset, yhteistoiminnallinen opiskelu (esim. pari- ja ryhmätyöskentely) ja itsenäinen opiskelu.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Luennoilla mahdolliset (yrittäjä)vierailijat ja ohjatuttuina harjoituksina yrityksille tehtävät projektit.
Mahdolliset vierailut lähialueen yrityksiin ja tapahtumiin.

Työelämäjaksoon linkittyvät seuraavat suoritukset:
- Työkirja (yksilötehtävä, 1 op): Opintojaksolla opiskellut teoriat ja käsitteet havainnollistetaan ja analysoidaan raportissa, jossa hyödynnetään harjoittelupaikan tarjoamia käytäntöjä
- Harjoitteluraportti (1 op): Opintojakson sisältöä käsittelevä tehtävä

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Reppu-tentti on ke 26.2.oppitunnilla.
Uusintatenttimahdollisuus on kaksi kertaa KAMKin uusintatenttipäivinä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Sovitaan opettajan kanssa tapauskohtaisesti KAMKin pääperiaatteiden mukaisesti:
- Aiemmat opintojakson sisältöihin liittyvät korkeakoulusuoritukset voidaan hyväksilukea tapauskohtaisesti.
- Työelämässä aiemmin hankittua osaamista tunnistetaan (AHOT) tapauskohtaisesti.
- Opinnollistaminen eli nykyisessä työssä hankittava ja osoitettava opintojakson sisältöihin liittyvä osaaminen.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 opintopistettä tarkoittaa noin 135 tuntia opiskelijan työtä.

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa hyödyntää ja soveltaa monipuolisesti aihealueen käsitteitä käytännön työ- ja tehtävätilanteiden ratkaisuissa. Käsitteiden käyttö on perusteltua ja asiantuntevaa.
Opiskelija osaa itsenäisesti ja kriittisesti hyödyntää ja vertailla eri teoriataustoja käytännön tilanteissa, ohjata tehtäväkokonaisuuden toteutusta, toimia itseohjautuvasti sekä reflektoida oppimaansa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Käsitteiden käyttö ja hyödyntäminen on johdonmukaista ja loogista.
Opiskelija osaa itsenäisesti hyödyntää teoriataustoja käytännön tilanteissa, perustella tehtäväkokonaisuuden toteutusta ja ratkaisujen valintaa sekä arvioida ratkaisujen onnistuneisuutta.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija kykenee kuvaamaan aihealueen peruskäsitteet ja pääelementtien sisällöt. Kuvaus vielä irrallista ja kokonaisuuden muodostaminen puutteellista.
Opiskelija osaa valita tilanteeseen sopivia keinoja ja kanavia sekä hyödyntää ainakin osittain eri teoriataustoja käytännön tehtävässä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Suoritukset
Opintojaksolla suoritetaan seuraavat osasuoritukset:
) 1 op = 20 p. Osallistuminen opetukseen ja erikseen määriteltyjen tehtävien tekeminen
) 1 op = 20 p. Tentti
) 1 op = 20 p. Ryhmätyö
) 1 op = 20 p. Työkirja (yksilötehtävä)
) 1 op = Harjoitteluraportin tämän opintojakson tehtävä (hyväksytty - täydennettävä -hylätty)

Arviointi
Opintojakso arvioidaan (1-5) kokonaispistemäärän (maks. 80 p.) perusteella seuraavasti:
5 = 90 % = 72 -80 p.
4 = 80 % = 64 - 71 p.
3 = 70 % = 56 - 63 p.
2 = 60 % = 48 - 55 p.
1 = min. 50 % = 40 – 47 p.
0 = < 50 % = alle 40 p.

Esitietovaatimukset

Asiakassuuntainen markkinointi

Lisätiedot

Päivätoteutuksessa opintojakso sisältää kevään Työelämäjakson (1 op). TKI 1 op

Siirry alkuun