Brändistrategia (5 op)
Toteutuksen tunnus: LT00CF24-3003
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.07.2025 - 31.07.2025
Ajoitus
01.08.2025 - 31.12.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Business
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Outi Lundahl
Ryhmät
-
AMA24SAMA24S
-
LLT24SMLLT24SM
Tavoitteet
Opiskelija ymmärtää, miten brändityö toimii yrityksen strategisena työkaluna. Opiskelija oppii identifioimaan, analysoimaan ja ratkaisemaan brändäykseen liittyviä tehtäviä ja tavoitteita. Hänelle kehittyy kyky vertailla ja hyödyntää bränditeorioita ja teoreettisia viitekehyksiä käytännönläheisesti linkitettyinä tiettyihin brändäyksen tavoitteisiin.
Sisältö
Brändien symboliset ja kulttuuriset merkitykset
Brändi-identiteetti, brändi-imago, brändilupaus, brändipääoma
Brändinrakentamisen prosessit ja mallit
Brändistrategian luominen ja brändijohtaminen
Brändäyksen vaikuttavuuden mittaaminen
Nykyiset trendit, megatrendit ja käytänteet brändityössä
Aika ja paikka
Opintojakson opetus järjestetään lähiopetuksena syyslukukaudella, lukujärjestyksen mukaisesti.
Oppimateriaalit
Oppimateriaalina käytetään (soveltuvin osin) kirjaa Keller, K.L. (2019) Strategic Brand Management: building, measuring and managing brand equity. Pearson.
Opetusmenetelmät
Opintojakso koostuu kaikille pakollisista luennoista, joihin liittyy itsenäisesti, ryhmässä suoritettavia oppimistehtäviä. Oppimistehtävien avulla harjoittelet opintojakson keskeisten sisältöjen hallintaa ja ymmärtämistä. Lisäksi opintojaksoon kuuluu ryhmässä tehtävä projektityö, jonka laajuus on noin 1,5 op eli noin 40 h työtä. Projektityö ohjaa sinua opitun tiedon soveltamiseen. Projektitehtävä arvioidaan numeraalisesti ja se on osa opintojakson suoritusta.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Kurssin projektityö sisältää vapaasti valittavan yrityksen markkinointivastaavan haastattelun.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Kurssiin ei sisälly tenttiä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Valinnaisia suoritustapoja ei ole.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso vaatii noin 135 tuntia opiskelijan työtä. Luentojen osuus on noin 45 tuntia. Loput 90 h tuntia työtä liittyvät itsenäisesti suoritettaviin oppimistehtäviin (n. 50 h) sekä arvioitavaan projektityöhön (n. 40 h). Nämä määrät ovat suuntaa antavia ja lopullinen työmäärä määrittyy opiskelijan itsensä käyttämästä ajasta työskentelyyn.
Sisällön jaksotus
Opintojakso koostuu lähiopetuksessa toteutettavista luennoista, jotka ovat koko ryhmälle yhteiset. Lisäksi opintojakso sisältää oppimistehtäviä ja projektityön, joissa opiskelijat ovat jaettuna ryhmiin. Ryhmäjako tehdään opintojakson alkaessa. Oppimistehtävät ja projektityö sisältävät kirjallisen osion sekä suulliset esitykset. Lähiopetuksessa vaadittu läsnäolo on 50 %. Liialliset poissaolot korvataan ylimääräisellä oppimistehtävällä.
Lisätietoja opiskelijoille
Tekoälyn käyttö on sallittu eli tekoälyä saa käyttää, mutta sen käytöstä pitää kertoa (Arenen tekoälysuosituksen luokitus “keltainen”.) Väärinkäytöksestä seuraa KAMKin ohjeiden mukaisesti opintojakson hylkääminen ja opintojakson tai tehtävän uudelleen suorittaminen.
Lähiopetusluentoja ei tallenneta.
Hyväksiluku ja ahot-menettely tapauskohtaisesti.
Arviointiasteikko
0 - 5
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa kuvailla brändistrategian käsitteiden ja elementtien sisältöjä monipuolisesti ja asiantuntevasti. Hän kykenee arvioimaan laaja-alaisesti tehtyjä strategisia valintoja ja niiden pohjalta saavutettua lopputulosta sekä tulevaisuuden näkymiä erimerkkiyritysten osalta, ja vertailemaan eri vaihtoehtoja käytännön tilanteissa sekä reflektoimaan oppimaansa. Annettujen tehtävien ratkaisuissa näkyy monipuolinen perehtyneisyys asiaan.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Brandistrategian käsitteiden käyttö ja hyödyntäminen on johdonmukaista ja kokonaisuuksien jäsentäminen on loogista. Opiskelija osaa myös hyödyntää ja soveltaa keskeisiä pääkäsitteitä ja –elementtejä analysoidessaan tai ratkaistessaan käytännön case-tilanteita ja tehtäviä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija kykenee pääpiirteissään kuvaamaan aihealueen peruskäsitteet ja niiden sisällöt. Aihealueen kokonaisuuden hahmottaminen ja käsitteiden käyttö on puutteellista. Opiskelija hyödyntää tehtävänratkaisussa tarvittavia käsitteitä jossain määrin, käsitteiden käyttö sovellustehtävissä onnistuu joiltain osin.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojaksoon sisältyy pakolliset oppimistehtävät sekä itsenäinen projektityö. Oppimistehtävät arvostellaan hyväksytty/hylätty, projektityö asteikolla 1-5. Kurssin loppuarvosana (asteikolla 0-5) muodostuu projektityön arvosanasta.
Toteutuksen arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa kuvailla brändistrategian käsitteiden ja elementtien sisältöjä monipuolisesti ja asiantuntevasti. Hän kykenee arvioimaan laaja-alaisesti tehtyjä strategisia valintoja ja niiden pohjalta saavutettua lopputulosta sekä tulevaisuuden näkymiä erimerkkiyritysten osalta, ja vertailemaan eri vaihtoehtoja käytännön tilanteissa sekä reflektoimaan oppimaansa. Annettujen tehtävien ratkaisuissa näkyy monipuolinen perehtyneisyys asiaan.
Toteutuksen arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Brandistrategian käsitteiden käyttö ja hyödyntäminen on johdonmukaista ja kokonaisuuksien jäsentäminen on loogista. Opiskelija osaa myös hyödyntää ja soveltaa keskeisiä pääkäsitteitä ja -elementtejä analysoidessaan tai ratkaistessaan käytännön case-tilanteita ja tehtäviä.
Toteutuksen arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija kykenee pääpiirteissään kuvaamaan aihealueen peruskäsitteet ja niiden sisällöt. Aihealueen kokonaisuuden hahmottaminen ja käsitteiden käyttö on puutteellista. Opiskelija hyödyntää tehtävänratkaisussa tarvittavia käsitteitä jossain määrin, käsitteiden käyttö sovellustehtävissä onnistuu joiltain osin.