Siirry suoraan sisältöön

Globaalit markkinat ja tuotteen lanseeraus (5 op)

Toteutuksen tunnus: LT00BX71-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.07.2025 - 31.07.2025

Ajoitus

01.08.2025 - 31.12.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Business

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Liiketalouden koulutus

Opettaja

  • Outi Lundahl

Ryhmät

  • LLT23SM
    LLT23SM

Tavoitteet

Opiskelija tuntee kansainvälisen liiketoiminnan erityispiirteet ja haasteet
Opiskelija tunnistaa tuotteiden ja palvelujen markkinamahdollisuuksia kansainvälisillä markkinoilla.
Opiskelija osaa tehdä asiakastarpeita vastaavia kehittämis- ja toteuttamisratkaisuja ja arvioida niiden kannattavuusvaikutuksia
Opiskelija hallitsee tuotteen / palvelun lanseerauksen valitulle kohdemarkkinalle.

Sisältö

Ulkomaan kaupan merkitys Suomen kansantaloudelle
Globaalin toimintaympäristön haasteet yritykselle ja globaalit markkinapaikat
Yrityksen kansainvälistymisen polut ja kansainvälistymisstrategia
Markkinatiedon analysointi ja hyödyntäminen
Kaupallistamisen suunnittelu: kilpailukeinojen kokonaisvaltainen hyödyntäminen
Markkinoinnin ja myynnin suunnittelu

Aika ja paikka

Opintojakson opetus järjestetään lähiopetuksena syyslukukaudella, lukujärjestyksen mukaisesti.

Oppimateriaalit

Oppimateriaalina käytetään soveltuvin osin seuraavia kirjoja:
-Vahvaselkä (2009) Kansainvälinen liiketoiminta ja markkinointi.
-Tienari & Meriläinen (2021) Johtaminen ja globaali talous.

Opetusmenetelmät

Opintojakso koostuu kaikille pakollisista luennoista, joihin liittyy itsenäisesti suoritettavia oppimistehtäviä. Oppimistehtävien avulla harjoittelet opintojakson keskeisten sisältöjen hallintaa ja ymmärtämistä. Lisäksi opintojaksoon kuuluu ryhmässä tehtävä projektityö, jonka laajuus on noin 1,5 op eli noin 40 h työtä. Projektityö ohjaa sinua opitun tiedon soveltamiseen. Projektitehtävä arvioidaan numeraalisesti ja se on osa opintojakson arviointia.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentti järjestetään viimeisen lähioppitunnin aikana. Uusintatentin mahdollisuuksia on kaksi KAMKin yleisinä tenttipäivinä. Uusintatenttiin ilmoittaudutaan vähintään viikkoa ennen tenttipäivää.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Valinnaisia suoritustapoja ei ole.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso vaatii noin 135 tuntia opiskelijan työtä. Luentojen osuus on noin 45 tuntia. Loput 90 h tuntia työtä liittyvät itsenäiseen opiskeluun (n. 20 h), itsenäisesti suoritettaviin oppimistehtäviin (n. 30 h) sekä projektityöhön (n. 40 h). Nämä määrät ovat suuntaa antavia ja lopullinen työmäärä määrittyy opiskelijan itsensä käyttämästä ajasta työskentelyyn.

Sisällön jaksotus

Opintojakso koostuu lähiopetuksessa toteutettavista luennoista, jotka ovat koko ryhmälle yhteiset. Lähiopetuksen luentoja ei tallenneta.

Lisäksi opintojakso sisältää oppimistehtäviä, joista osassa opiskelijat ovat jaettuna ryhmiin. Ryhmäjako tehdään opintojakson alkaessa. Oppimistehtävät ja projektityö sisältävät kirjallisen osion sekä suulliset esitykset.

Lähiopetuksessa vaadittu läsnäolo on 50 %. Liialliset poissaolot korvataan ylimääräisellä oppimistehtävällä.

Lisätietoja opiskelijoille

Tekoälyn käyttö on sallittu eli tekoälyä saa käyttää, mutta sen käytöstä pitää kertoa (Arenen tekoälysuosituksen luokitus “keltainen”.) Väärinkäytöksestä seuraa KAMKin ohjeiden mukaisesti opintojakson hylkääminen ja opintojakson tai tehtävän uudelleen suorittaminen.

Lähiopetusluentoja ei tallenneta.

Hyväksiluku ja ahot-menettely tapauskohtaisesti.

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Arviointikriteerit - kiitettävä (5)
Opiskelija hyödyntää, vertailee ja soveltaa keskeisiä liittyviä sisältöjä ja peruskäsitteitä. Käsitteiden käyttö on monipuolista, asiantuntevaa ja perusteltua.
Opiskelija kykenee tehokkaasti yhdistämään aikaisempaa markkinointiosaamistaan.
Opiskelija osoittaa tehtävien laatimisessa, analysoinnissa ja johtopäätöksissä kriittistä arviointia ja huomioi tulevaisuuden haasteet. Opintojaksolle asetetut tavoitteet saavutetaan oma-aloitteisesti ja itseohjautuvasti

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Arviointikriteerit - hyvä (3-4)
Opiskelija kuvaa ja selittää keskeiset sisällöt ja peruskäsitteet. Käsitteiden käyttö ja teorian hyödyntäminen on johdonmukaista ja loogista.
Opiskelija osaa hyödyntää ja soveltaa parhaiten soveltuvia manetelmiä.
Opiskelija toimii itsenäisesti ja osaa perustella tehtävissä tehdyt ratkaisut.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2)
Opiskelija nimeää, ymmärtää ja osittain hyödyntää keskeisiä sisältöjä ja peruskäsitteitä. Tehtävien taso on vielä kuvaileva ja selkeän kokonaisuuden muodostamisessa ja analysoinnissa on puutteita.
Aiemmin opittujen tietojen ja taitojen hyödyntäminen toteutuu osittain tehtävientekemisessä.
Opiskelija tarvitsee vielä ohjausta tehtävien tekemisessä

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojaksoon sisältyy pakolliset oppimistehtävät sekä itsenäinen projektityö. Oppimistehtävät arvostellaan hyväksytty/hylätty, projektityö asteikolla 0-5. Tentti arvostellaan asteikolla 0-5. Loppuarvosana muodostuu projektityön ja tentin arvosanoista.

Toteutuksen arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija hyödyntää, vertailee ja soveltaa keskeisiä liittyviä sisältöjä ja peruskäsitteitä. Käsitteiden käyttö on monipuolista, asiantuntevaa ja perusteltua.

Opiskelija kykenee tehokkaasti yhdistämään aikaisempaa markkinointiosaamistaan.

Opiskelija osoittaa tehtävien laatimisessa, analysoinnissa ja johtopäätöksissä kriittistä arviointia ja huomioi tulevaisuuden haasteet. Opintojaksolle asetetut tavoitteet saavutetaan oma-aloitteisesti ja itseohjautuvasti

Toteutuksen arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija kuvaa ja selittää keskeiset sisällöt ja peruskäsitteet. Käsitteiden käyttö ja teorian hyödyntäminen on johdonmukaista ja loogista.

Opiskelija osaa hyödyntää ja soveltaa parhaiten soveltuvia manetelmiä.

Opiskelija toimii itsenäisesti ja osaa perustella tehtävissä tehdyt ratkaisut.

Toteutuksen arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija nimeää, ymmärtää ja osittain hyödyntää keskeisiä sisältöjä ja peruskäsitteitä. Tehtävien taso on vielä kuvaileva ja selkeän kokonaisuuden muodostamisessa ja analysoinnissa on puutteita.

Aiemmin opittujen tietojen ja taitojen hyödyntäminen toteutuu osittain tehtävientekemisessä.

Opiskelija tarvitsee vielä ohjausta tehtävien tekemisessä