Asiakassuuntainen markkinointi (5 op)
Toteutuksen tunnus: BY00BX23-3022
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
02.07.2025 - 31.07.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
-
01.08.2025 - 31.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0.5 op
- Virtuaaliosuus
- 4.5 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Business
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Matkailualan koulutus
- Liiketalouden koulutusohjelma
- Liikunnan ja vapaa-ajan koulutus
- Opettajat
- Outi Lundahl
- Olli Jääskeläinen
- Ryhmät
-
LLM25SELLM25SE
-
LLM25SHLLM25SH
- Opintojakso
- BY00BX23
Tavoitteet
Opiskelija osaa käyttää asiakaskeskeisen markkinoinnin peruskäsitteitä ja arvioida organisaation kannattavan liiketoiminnan edellytyksiä markkinoinnillisesta näkökulmasta. Lisäksi opiskelija saa valmiudet tunnistaa organisaation markkinointitoimintoja ja luoda tulevaisuuden mahdollisuuksia.
Opintojakso on yhteinen liiketalouden tradenomiopiskelijoille sekä liikunnanohjaaja-,ja restonomiopiskelijoille.
Sisältö
Markkinoinnin peruskäsitteet
Markkinointiajattelun kehittyminen
Markkinoinnin toimintaympäristöt
Asiakaskäyttäytyminen ja segmentointi
Markkinoinnin kilpailukeinovalikoima
Myynnin ja asiakassuhdeajattelun perusteet
Aika ja paikka
Opintojakson opetus järjestetään syyslukukaudella, lukujärjestyksen mukaisesti. Opintojakson opetus tapahtuu hybridinä (sekä lähiopetuksena että Teams-luentojen kautta).
Oppimateriaalit
Oppimateriaalina käytetään kirjaa Bergström & Leppänen (2023) Yrityksen asiakasmarkkinointi. Saatavana KAMK:n kirjastossa painettuna sekä e-kirjana. Oppimateriaalina käytetään myös muuta materiaalia (mm. video), joka löytyy kurssin Reppu-alustalta.
Opetusmenetelmät
Opintojakso koostuu kaikille yhtenäisistä luennoista, jotka toteutetaan sekä lähi- että Teams-opetuksena. Opintojaksoon liittyy myös Repussa itsenäisesti suoritettavia oppimistehtäviä. Oppimistehtävien avulla harjoittelet opintojakson keskeisten sisältöjen hallintaa ja ymmärtämistä. Oppimistehtävien laajuus on noin 3 op eli noin 80 h työtä. Osa oppimistehtävistä arvioidaan hyväksytty/hylätty ja osa numeraalisesti, jolloin ne vaikuttavat opintojakson loppuarvosanaan.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentti järjestetään noin viikolla 50. Tentin voi suorittaa tämän viikon aikana. Itse tenttiin on aikaa noin tunti. Uusintatentin mahdollisuuksia on kaksi, viikolla 3 ja viikolla 9. Uusintatenttiin ilmoittaudutaan vähintään viikkoa ennen tenttipäivää.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Valinnaisia suoritustapoja ei ole.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso vaatii noin 135 tuntia opiskelijan työtä. Luentojen osuus on noin 8 tuntia. Loput 127 h tuntia työtä liittyvät itsenäiseen opiskeluun (n. 47 h) ja itsenäisesti suoritettaviin oppimistehtäviin (n. 80 h). Nämä määrät ovat suuntaa antavia ja lopullinen työmäärä määrittyy opiskelijan itsensä käyttämästä ajasta työskentelyyn.
Sisällön jaksotus
Opintojakso koostuu luennoista, jotka ovat koko ryhmälle yhteiset. Lisäksi opintojakso sisältää tentin ja itsenäisesti tehtäviä oppimistehtäviä. Opetuksessa ei ole pakollista läsnäoloa.
Lisätietoja opiskelijoille
Tekoälyn käyttö on sallittu oppimistehtävissä eli tekoälyä saa käyttää, mutta sen käytöstä pitää kertoa (Arenen tekoälysuosituksen luokitus “keltainen”.) Väärinkäytöksestä seuraa KAMKin ohjeiden mukaisesti opintojakson hylkääminen ja opintojakson tai tehtävän uudelleen suorittaminen.
Teams-oppitunnit tallennetaan, lähiopetusluentoja ei.
Hyväksiluku ja ahot-menettely tapauskohtaisesti.
Arviointiasteikko
0 - 5
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija tuntee hyvin markkinoinnin peruskäsitteet ja osaa soveltaa niitä monipuolisesti käytännön tilanteissa.
Opiskelija tuntee ja ymmärtää markkinoinnin kilpailukeinot ja osaa soveltaa niitä itsenäisesti ja asiakaslähtöisesti yrityksen markkinoinnissa.
Opiskelija osoittaa tehtävissä oma-aloitteisuutta, käsitteellistä ja kriittistä pohdintaa sekä laaja-alaista markkinointiympäristön ymmärrystä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija tuntee markkinoinnin peruskäsitteet ja osaa hyödyntää niitä käytännön tilanteissa.
Opiskelija tunnistaa markkinoinnin kilpailukeinot ja osaa soveltaa niitä asiakaslähtöisesti yrityksen markkinoinnissa.
Opiskelija osoittaa tehtävissä oma-aloitteisuutta, itsenäistä ajattelua ja markkinointiympäristön ymmärrystä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija tunnistaa markkinoinnin peruskäsitteet.
Opiskelija hahmottaa markkinoinnin kilpailukeinojen ydinkohdat ja kykenee selittämään asiakaslähtöisen markkinoinnin perusteet.
Opiskelija tarvitsee ohjausta ratkaisujen löytämisessä ja kykenee tarkastelemaan konkreettisella tasolla markkinointiympäristöä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojaksoon sisältyy pakollisia oppimistehtäviä. Osa oppimistehtävistä arvostellaan hyväksytty/hylätty, osa asteikolla 0-5. Tentti arvostellaan asteikolla 0-5. Loppuarvosana (asteikolla 0-5) muodostuu arvioitujen oppimistehtävien ja tentin arvosanoista.
Toteutuksen arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija tuntee hyvin markkinoinnin peruskäsitteet ja osaa soveltaa niitä monipuolisesti käytännön tilanteissa.
Opiskelija tuntee ja ymmärtää markkinoinnin kilpailukeinot ja osaa soveltaa niitä itsenäisesti ja asiakaslähtöisesti yrityksen markkinoinnissa.
Opiskelija osoittaa tehtävissä oma-aloitteisuutta, käsitteellistä ja kriittistä pohdintaa sekä laaja-alaista markkinointiympäristön ymmärrystä.
Toteutuksen arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija tuntee markkinoinnin peruskäsitteet ja osaa hyödyntää niitä käytännön tilanteissa.
Opiskelija tunnistaa markkinoinnin kilpailukeinot ja osaa soveltaa niitä asiakaslähtöisesti yrityksen markkinoinnissa.
Opiskelija osoittaa tehtävissä oma-aloitteisuutta, itsenäistä ajattelua ja markkinointiympäristön ymmärrystä.
Toteutuksen arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija tunnistaa markkinoinnin peruskäsitteet.
Opiskelija hahmottaa markkinoinnin kilpailukeinojen ydinkohdat ja kykenee selittämään asiakaslähtöisen markkinoinnin perusteet.
Opiskelija tarvitsee ohjausta ratkaisujen löytämisessä ja kykenee tarkastelemaan konkreettisella tasolla markkinointiympäristöä.