Siirry suoraan sisältöön

Asiakassuuntainen markkinointi (5 op)

Toteutuksen tunnus: BY00BX23-3022

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.07.2025 - 31.07.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
01.08.2025 - 31.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
1 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Business
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Matkailualan koulutus
Liiketalouden koulutusohjelma
Liikunnan ja vapaa-ajan koulutus
Opettajat
Outi Lundahl
Ari Tiensyrjä
Ryhmät
LLM25SE
LLM25SE
LLM25SH
LLM25SH
Opintojakso
BY00BX23

Toteutuksella on 4 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 6 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Pe 29.08.2025 klo 14:00 - 15:30
(1 t 30 min)
Asiakassuuntainen markkinointi BY00BX23-3022
TA12L128 TA12L128
TA12L130 TA12L130
La 27.09.2025 klo 13:30 - 15:00
(1 t 30 min)
Asiakassuuntainen markkinointi BY00BX23-3022
Teams
Pe 24.10.2025 klo 16:45 - 18:15
(1 t 30 min)
Asiakassuuntainen markkinointi BY00BX23-3022
Teams
Pe 21.11.2025 klo 16:45 - 18:15
(1 t 30 min)
Asiakassuuntainen markkinointi BY00BX23-3022
Teams
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Opiskelija osaa käyttää asiakaskeskeisen markkinoinnin peruskäsitteitä ja arvioida organisaation kannattavan liiketoiminnan edellytyksiä markkinoinnillisesta näkökulmasta. Lisäksi opiskelija saa valmiudet tunnistaa organisaation markkinointitoimintoja ja luoda tulevaisuuden mahdollisuuksia.

Opintojakso on yhteinen liiketalouden tradenomiopiskelijoille sekä liikunnanohjaaja-,ja restonomiopiskelijoille.

Sisältö

Markkinoinnin peruskäsitteet
Markkinointiajattelun kehittyminen
Markkinoinnin toimintaympäristöt
Asiakaskäyttäytyminen ja segmentointi
Markkinoinnin kilpailukeinovalikoima
Myynnin ja asiakassuhdeajattelun perusteet

Aika ja paikka

Opintojakson opetus järjestetään syyslukukaudella, lukujärjestyksen mukaisesti. Opintojakson opetus tapahtuu hybridinä (sekä lähiopetuksena että Teams-luentojen kautta).

Oppimateriaalit

Oppimateriaalina käytetään kirjaa Bergström & Leppänen (2023) Yrityksen asiakasmarkkinointi. Saatavana KAMK:n kirjastossa painettuna sekä e-kirjana. Oppimateriaalina käytetään myös muuta materiaalia (mm. video), joka löytyy kurssin Reppu-alustalta.

Opetusmenetelmät

Opintojakso koostuu kaikille yhtenäisistä luennoista, jotka toteutetaan sekä lähi- että Teams-opetuksena. Opintojaksoon liittyy myös Repussa itsenäisesti suoritettavia oppimistehtäviä. Oppimistehtävien avulla harjoittelet opintojakson keskeisten sisältöjen hallintaa ja ymmärtämistä. Oppimistehtävien laajuus on noin 3 op eli noin 80 h työtä. Osa oppimistehtävistä arvioidaan hyväksytty/hylätty ja osa numeraalisesti, jolloin ne vaikuttavat opintojakson loppuarvosanaan.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentti järjestetään noin viikolla 50. Tentin voi suorittaa tämän viikon aikana. Itse tenttiin on aikaa noin tunti. Uusintatentin mahdollisuuksia on kaksi, viikolla 3 ja viikolla 9. Uusintatenttiin ilmoittaudutaan vähintään viikkoa ennen tenttipäivää.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Valinnaisia suoritustapoja ei ole.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso vaatii noin 135 tuntia opiskelijan työtä. Luentojen osuus on noin 8 tuntia. Loput 127 h tuntia työtä liittyvät itsenäiseen opiskeluun (n. 47 h) ja itsenäisesti suoritettaviin oppimistehtäviin (n. 80 h). Nämä määrät ovat suuntaa antavia ja lopullinen työmäärä määrittyy opiskelijan itsensä käyttämästä ajasta työskentelyyn.

Sisällön jaksotus

Opintojakso koostuu luennoista, jotka ovat koko ryhmälle yhteiset. Lisäksi opintojakso sisältää tentin ja itsenäisesti tehtäviä oppimistehtäviä. Opetuksessa ei ole pakollista läsnäoloa.

Lisätietoja opiskelijoille

Tekoälyn käyttö on sallittu oppimistehtävissä eli tekoälyä saa käyttää, mutta sen käytöstä pitää kertoa (Arenen tekoälysuosituksen luokitus “keltainen”.) Väärinkäytöksestä seuraa KAMKin ohjeiden mukaisesti opintojakson hylkääminen ja opintojakson tai tehtävän uudelleen suorittaminen.

Teams-oppitunnit tallennetaan, lähiopetusluentoja ei.

Hyväksiluku ja ahot-menettely tapauskohtaisesti.

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija tuntee hyvin markkinoinnin peruskäsitteet ja osaa soveltaa niitä monipuolisesti käytännön tilanteissa.
Opiskelija tuntee ja ymmärtää markkinoinnin kilpailukeinot ja osaa soveltaa niitä itsenäisesti ja asiakaslähtöisesti yrityksen markkinoinnissa.
Opiskelija osoittaa tehtävissä oma-aloitteisuutta, käsitteellistä ja kriittistä pohdintaa sekä laaja-alaista markkinointiympäristön ymmärrystä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija tuntee markkinoinnin peruskäsitteet ja osaa hyödyntää niitä käytännön tilanteissa.
Opiskelija tunnistaa markkinoinnin kilpailukeinot ja osaa soveltaa niitä asiakaslähtöisesti yrityksen markkinoinnissa.
Opiskelija osoittaa tehtävissä oma-aloitteisuutta, itsenäistä ajattelua ja markkinointiympäristön ymmärrystä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija tunnistaa markkinoinnin peruskäsitteet.
Opiskelija hahmottaa markkinoinnin kilpailukeinojen ydinkohdat ja kykenee selittämään asiakaslähtöisen markkinoinnin perusteet.
Opiskelija tarvitsee ohjausta ratkaisujen löytämisessä ja kykenee tarkastelemaan konkreettisella tasolla markkinointiympäristöä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojaksoon sisältyy pakollisia oppimistehtäviä. Osa oppimistehtävistä arvostellaan hyväksytty/hylätty, osa asteikolla 0-5. Tentti arvostellaan asteikolla 0-5. Loppuarvosana (asteikolla 0-5) muodostuu arvioitujen oppimistehtävien ja tentin arvosanoista.

Toteutuksen arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija tuntee hyvin markkinoinnin peruskäsitteet ja osaa soveltaa niitä monipuolisesti käytännön tilanteissa.
Opiskelija tuntee ja ymmärtää markkinoinnin kilpailukeinot ja osaa soveltaa niitä itsenäisesti ja asiakaslähtöisesti yrityksen markkinoinnissa.
Opiskelija osoittaa tehtävissä oma-aloitteisuutta, käsitteellistä ja kriittistä pohdintaa sekä laaja-alaista markkinointiympäristön ymmärrystä.

Toteutuksen arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija tuntee markkinoinnin peruskäsitteet ja osaa hyödyntää niitä käytännön tilanteissa.
Opiskelija tunnistaa markkinoinnin kilpailukeinot ja osaa soveltaa niitä asiakaslähtöisesti yrityksen markkinoinnissa.
Opiskelija osoittaa tehtävissä oma-aloitteisuutta, itsenäistä ajattelua ja markkinointiympäristön ymmärrystä.

Toteutuksen arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija tunnistaa markkinoinnin peruskäsitteet.
Opiskelija hahmottaa markkinoinnin kilpailukeinojen ydinkohdat ja kykenee selittämään asiakaslähtöisen markkinoinnin perusteet.
Opiskelija tarvitsee ohjausta ratkaisujen löytämisessä ja kykenee tarkastelemaan konkreettisella tasolla markkinointiympäristöä.

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa käyttää asiakaskeskeisen markkinoinnin peruskäsitteitä ja arvioida organisaation kannattavan liiketoiminnan edellytyksiä markkinoinnillisesta näkökulmasta. Lisäksi opiskelija saa valmiudet tunnistaa organisaation markkinointitoimintoja ja luoda tulevaisuuden mahdollisuuksia.

Opintojakso on yhteinen liiketalouden tradenomiopiskelijoille sekä liikunnanohjaaja-,ja restonomiopiskelijoille.

Toteutustavat

Päiväopiskelijoilla on lähiopetusta kerran viikossa.
Monimuoto-opiskelijoilla on kerran kuukaudessa joko lähi- tai etäopiskelua lukujärjestyksen mukaisesti.

Suoritustavat

Opintojakso edellyttää 135 tuntia opiskelijan työtä.Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää tentin läpäisyä, kaikkien kurssitehtävien tekemistä sekä läsnäoloa ja osallistumista oppitunneille. Tarkempi opintojakson kuvaus esitellään opintojakson toteutussuunnitelmassa.

Sisältö

Markkinoinnin peruskäsitteet
Markkinointiajattelun kehittyminen
Markkinoinnin toimintaympäristöt
Asiakaskäyttäytyminen ja segmentointi
Markkinoinnin kilpailukeinovalikoima
Myynnin ja asiakassuhdeajattelun perusteet

Siirry alkuun