Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen perusteet (3 op)
Toteutuksen tunnus: AL00CF00-3006
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
18.08.2025 - 21.09.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
-
01.08.2025 - 31.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 3 op
- Lähiosuus
- 2 op
- Virtuaaliosuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Sote
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Liikunnan ja vapaa-ajan koulutus
Toteutuksella on 13 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 21 t 45 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ma 01.09.2025 klo 12:45 - 14:15 (1 t 30 min) |
Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen perusteet AL00CF00-3006 |
TA21L158
TA21L158
|
Ke 03.09.2025 klo 12:45 - 15:15 (2 t 30 min) |
Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen perusteet AL00CF00-3006 |
TA21L158
TA21L158
|
Ma 08.09.2025 klo 12:45 - 14:15 (1 t 30 min) |
Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen perusteet AL00CF00-3006 |
TA21L158
TA21L158
|
Ti 16.09.2025 klo 12:45 - 14:15 (1 t 30 min) |
Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen perusteet AL00CF00-3006 |
TA22L104
TA22L104
|
Ma 22.09.2025 klo 12:45 - 14:15 (1 t 30 min) |
Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen perusteet AL00CF00-3006 |
Ulkona
|
Ma 29.09.2025 klo 10:15 - 11:45 (1 t 30 min) |
Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen perusteet AL00CF00-3006 |
TA21L147
TA21L147
|
Ti 30.09.2025 klo 14:30 - 16:00 (1 t 30 min) |
Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen perusteet AL00CF00-3006 |
TA21L158
TA21L158
|
Ke 01.10.2025 klo 12:30 - 14:00 (1 t 30 min) |
Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen perusteet AL00CF00-3006 |
TA21L147
TA21L147
|
Ma 06.10.2025 klo 09:00 - 11:15 (2 t 15 min) |
Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen perusteet AL00CF00-3006 |
TA21L149
TA21L149
|
Ti 07.10.2025 klo 08:45 - 11:15 (2 t 30 min) |
Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen perusteet AL00CF00-3006 |
TA21L102P
Ta2 Liikuntasali Pelikenttä
|
To 09.10.2025 klo 12:45 - 14:15 (1 t 30 min) |
Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen perusteet AL00CF00-3006 |
Ulkona
|
To 09.10.2025 klo 14:30 - 15:30 (1 t 0 min) |
Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen perusteet AL00CF00-3006 |
TA21L149
TA21L149
|
To 23.10.2025 klo 14:45 - 16:15 (1 t 30 min) |
Tentti_Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen perusteet AL00CF00-3006 |
TA21L159
TA21L159
|
Arviointiasteikko
0 - 5
Tavoitteet
Opiskelija osaa selittää, miten terveyden edistämisen teoreettinen perusta on rakentunut sekä määritellä terveyden edistämisen keskeiset käsitteet.
Opiskelija tunnistaa terveyden edistämisen keskeisiä sisältöalueita sekä kykenee analysoimaan millaiset tekijät uhkaavat eri-ikäisten terveyttä ja hyvinvointia.
Opiskelija tunnistaa hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen menetelmiä, asiakirjoja sekä indikaattoreita.
Opiskelija osaa kuvata terveysliikunnan perusteita sekä tunnistaa liikunnallisen elämäntavan merkityksen terveydelle ja hyvinvoinnille.
Opiskelija osaa suorittaa terveyskunnon mittaukset turvallisesti
Toteutustavat
Kontaktiopetukset ja harjoitukset.
Suoritustavat
Arvioitavat suoritukset: ryhmätehtävä ja verkkotentti
Sisältö
Hyvinvointi yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmasta
Terveyden edistämisen käsitteet
Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen menetelmät, asiakirjat ja indikaattorit
Terveysliikunnan perusteet: terveyskunto, vaikutukset, suositukset, annostelu
Terveyskunnon mittaaminen
Aika ja paikka
Syyslukukausi 2025, viikot 36-41
Oppimateriaalit
Repussa
Opetusmenetelmät
Kontaktiopetus
Terveyskuntotestien harjoitukset (näissä 100% läsnäolo)
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Verkkotentti viikolla 41
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetus n. 24h, itsenäinen opiskelu n. 56h opiskelijan työtä
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija tunnistaa liikunnallisen elämäntavan merkityksen.
Opiskelija osaa nimetä ja kuvailla hyvinvoinnin ja terveyden keskeisiä käsitteitä ja sisältöjä, terveysliikunnan vaikutukset, suositukset sekä annostelun sekä terveysliikuntalajeja.
Opiskelija ottaa toiminnassaan toiset huomioon.
Opiskelija toimii ryhmän jäsenenä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa perustella ja arvioida liikunnallisen elämäntavan merkitystä.
Opiskelija osaa nimetä, kuvailla ja perustella hyvinvoinnin ja terveyden keskeisiä käsitteitä ja sisältöjä, terveysliikunnan vaikutusmekanismit, suositukset sekä terveysliikuntalajeja.
Opiskelija toimii ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa arvioida kriittisesti sekä analysoida liikunnallisen elämäntavan merkitystä.
Opiskelija osaa tulkita ja soveltaa hyvinvoinnin ja terveyden keskeisiä käsitteitä ja sisältöjä, terveysliikunnan vaikutusmekanismeja, suosituksia sekä annostuksia.
Opiskelija toimii ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa.