Siirry suoraan sisältöön

Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen perusteet (3 op)

Toteutuksen tunnus: AL00CF00-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
18.08.2025 - 21.09.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
01.08.2025 - 31.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
3 op
Lähiosuus
2 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Sote
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Liikunnan ja vapaa-ajan koulutus
Opettajat
Liisa Paavola
Ryhmät
ALK25S
ALK25S
Opintojakso
AL00CF00

Toteutuksella on 13 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 21 t 45 min.

Aika Aihe Tila
Ma 01.09.2025 klo 12:45 - 14:15
(1 t 30 min)
Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen perusteet AL00CF00-3006
TA21L158 TA21L158
Ke 03.09.2025 klo 12:45 - 15:15
(2 t 30 min)
Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen perusteet AL00CF00-3006
TA21L158 TA21L158
Ma 08.09.2025 klo 12:45 - 14:15
(1 t 30 min)
Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen perusteet AL00CF00-3006
TA21L158 TA21L158
Ti 16.09.2025 klo 12:45 - 14:15
(1 t 30 min)
Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen perusteet AL00CF00-3006
TA22L104 TA22L104
Ma 22.09.2025 klo 12:45 - 14:15
(1 t 30 min)
Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen perusteet AL00CF00-3006
Ulkona
Ma 29.09.2025 klo 10:15 - 11:45
(1 t 30 min)
Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen perusteet AL00CF00-3006
TA21L147 TA21L147
Ti 30.09.2025 klo 14:30 - 16:00
(1 t 30 min)
Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen perusteet AL00CF00-3006
TA21L158 TA21L158
Ke 01.10.2025 klo 12:30 - 14:00
(1 t 30 min)
Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen perusteet AL00CF00-3006
TA21L147 TA21L147
Ma 06.10.2025 klo 09:00 - 11:15
(2 t 15 min)
Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen perusteet AL00CF00-3006
TA21L149 TA21L149
Ti 07.10.2025 klo 08:45 - 11:15
(2 t 30 min)
Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen perusteet AL00CF00-3006
TA21L102P Ta2 Liikuntasali Pelikenttä
To 09.10.2025 klo 12:45 - 14:15
(1 t 30 min)
Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen perusteet AL00CF00-3006
Ulkona
To 09.10.2025 klo 14:30 - 15:30
(1 t 0 min)
Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen perusteet AL00CF00-3006
TA21L149 TA21L149
To 23.10.2025 klo 14:45 - 16:15
(1 t 30 min)
Tentti_Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen perusteet AL00CF00-3006
TA21L159 TA21L159
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Arviointiasteikko

0 - 5

Tavoitteet

Opiskelija osaa selittää, miten terveyden edistämisen teoreettinen perusta on rakentunut sekä määritellä terveyden edistämisen keskeiset käsitteet.
Opiskelija tunnistaa terveyden edistämisen keskeisiä sisältöalueita sekä kykenee analysoimaan millaiset tekijät uhkaavat eri-ikäisten terveyttä ja hyvinvointia.
Opiskelija tunnistaa hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen menetelmiä, asiakirjoja sekä indikaattoreita.
Opiskelija osaa kuvata terveysliikunnan perusteita sekä tunnistaa liikunnallisen elämäntavan merkityksen terveydelle ja hyvinvoinnille.
Opiskelija osaa suorittaa terveyskunnon mittaukset turvallisesti

Toteutustavat

Kontaktiopetukset ja harjoitukset.

Suoritustavat

Arvioitavat suoritukset: ryhmätehtävä ja verkkotentti

Sisältö

Hyvinvointi yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmasta
Terveyden edistämisen käsitteet
Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen menetelmät, asiakirjat ja indikaattorit
Terveysliikunnan perusteet: terveyskunto, vaikutukset, suositukset, annostelu
Terveyskunnon mittaaminen

Aika ja paikka

Syyslukukausi 2025, viikot 36-41

Oppimateriaalit

Repussa

Opetusmenetelmät

Kontaktiopetus
Terveyskuntotestien harjoitukset (näissä 100% läsnäolo)

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Verkkotentti viikolla 41

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetus n. 24h, itsenäinen opiskelu n. 56h opiskelijan työtä

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija tunnistaa liikunnallisen elämäntavan merkityksen.
Opiskelija osaa nimetä ja kuvailla hyvinvoinnin ja terveyden keskeisiä käsitteitä ja sisältöjä, terveysliikunnan vaikutukset, suositukset sekä annostelun sekä terveysliikuntalajeja.
Opiskelija ottaa toiminnassaan toiset huomioon.
Opiskelija toimii ryhmän jäsenenä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa perustella ja arvioida liikunnallisen elämäntavan merkitystä.
Opiskelija osaa nimetä, kuvailla ja perustella hyvinvoinnin ja terveyden keskeisiä käsitteitä ja sisältöjä, terveysliikunnan vaikutusmekanismit, suositukset sekä terveysliikuntalajeja.
Opiskelija toimii ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa arvioida kriittisesti sekä analysoida liikunnallisen elämäntavan merkitystä.
Opiskelija osaa tulkita ja soveltaa hyvinvoinnin ja terveyden keskeisiä käsitteitä ja sisältöjä, terveysliikunnan vaikutusmekanismeja, suosituksia sekä annostuksia.
Opiskelija toimii ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa.

Siirry alkuun