Siirry suoraan sisältöön

Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen perusteet (3 op)

Toteutuksen tunnus: AL00CF00-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.07.2025 - 31.07.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
01.08.2025 - 31.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
3 op
Lähiosuus
2 op
Virtuaaliosuus
1 op
TKI-osuus
0.5 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Sote
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Liikunnan ja vapaa-ajan koulutus
Opettajat
Liisa Paavola
Ryhmät
ALK25S
ALK25S
Opintojakso
AL00CF00
Toteutukselle AL00CF00-3006 ei löytynyt varauksia!

Tavoitteet

Opiskelija osaa selittää, miten terveyden edistämisen teoreettinen perusta on rakentunut sekä määritellä terveyden edistämisen keskeiset käsitteet.
Opiskelija tunnistaa terveyden edistämisen keskeisiä sisältöalueita sekä kykenee analysoimaan millaiset tekijät uhkaavat eri-ikäisten terveyttä ja hyvinvointia.
Opiskelija tunnistaa hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen menetelmiä, asiakirjoja sekä indikaattoreita.
Opiskelija osaa kuvata terveysliikunnan perusteita sekä tunnistaa liikunnallisen elämäntavan merkityksen terveydelle ja hyvinvoinnille.
Opiskelija osaa suorittaa terveyskunnon mittaukset turvallisesti

Sisältö

Hyvinvointi yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmasta
Terveyden edistämisen käsitteet
Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen menetelmät, asiakirjat ja indikaattorit
Terveysliikunnan perusteet: terveyskunto, vaikutukset, suositukset, annostelu
Terveyskunnon mittaaminen

Aika ja paikka

Syyslukukausi 2025, viikot 36-41

Oppimateriaalit

Repussa

Opetusmenetelmät

Kontaktiopetus
Terveyskuntotestien harjoitukset (näissä 100% läsnäolo)

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Verkkotentti viikolla 41

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetus n. 24h, itsenäinen opiskelu n. 56h opiskelijan työtä

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa arvioida kriittisesti sekä analysoida liikunnallisen elämäntavan merkitystä.
Opiskelija osaa tulkita ja soveltaa hyvinvoinnin ja terveyden keskeisiä käsitteitä ja sisältöjä, terveysliikunnan vaikutusmekanismeja, suosituksia sekä annostuksia.
Opiskelija toimii ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa perustella ja arvioida liikunnallisen elämäntavan merkitystä.
Opiskelija osaa nimetä, kuvailla ja perustella hyvinvoinnin ja terveyden keskeisiä käsitteitä ja sisältöjä, terveysliikunnan vaikutusmekanismit, suositukset sekä terveysliikuntalajeja.
Opiskelija toimii ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija tunnistaa liikunnallisen elämäntavan merkityksen.
Opiskelija osaa nimetä ja kuvailla hyvinvoinnin ja terveyden keskeisiä käsitteitä ja sisältöjä, terveysliikunnan vaikutukset, suositukset sekä annostelun sekä terveysliikuntalajeja.
Opiskelija ottaa toiminnassaan toiset huomioon.
Opiskelija toimii ryhmän jäsenenä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Suoritukset:
- fyysisen aktiivisuuden seurantatehtävä, laajuus 0,5op, arvointi hyv/hyl
- Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen ryhmätehtävä, laajuus 0,5op, arviointi 0-5
-lähiopetus ja terveyskunnon mittaukset, laajuus 1op, arviointi hyv/hyl
- yksilötentti verkossa, laajuus 1op, arviointi 0-5

Toteutuksen arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa arvioida kriittisesti sekä analysoida liikunnallisen elämäntavan merkitystä.
Opiskelija osaa tulkita ja soveltaa hyvinvoinnin ja terveyden keskeisiä käsitteitä ja sisältöjä, terveysliikunnan vaikutusmekanismeja, suosituksia sekä annostuksia.
Opiskelija toimii ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa.

Toteutuksen arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osaa perustella ja arvioida liikunnallisen elämäntavan merkitystä.
Opiskelija osaa nimetä, kuvailla ja perustella hyvinvoinnin ja terveyden keskeisiä käsitteitä ja sisältöjä, terveysliikunnan vaikutusmekanismit, suositukset sekä terveysliikuntalajeja.
Opiskelija toimii ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi.

Toteutuksen arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija tunnistaa liikunnallisen elämäntavan merkityksen.
Opiskelija osaa nimetä ja kuvailla hyvinvoinnin ja terveyden keskeisiä käsitteitä ja sisältöjä, terveysliikunnan vaikutukset, suositukset sekä annostelun sekä terveysliikuntalajeja.
Opiskelija ottaa toiminnassaan toiset huomioon.
Opiskelija toimii ryhmän jäsenenä.

Siirry alkuun