Erityistukea tarvitsevan asiakkaan hoitotyö (3 op)
Toteutuksen tunnus: SH00CA03-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
30.12.2024 - 26.01.2025
Ajoitus
07.01.2025 - 23.02.2025
Opintopistemäärä
3 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
67 % Lähiopetus, 33 % Etäopetus
Yksikkö
Sote
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Terveydenhoitajakoulutus
- Sairaanhoitajakoulutus
Opettaja
- Maarit Leinonen
Ryhmät
-
SHT22SSHT22S
-
SHS22SSHS22S
- 14.01.2025 09:45 - 11:15, Orientaatio_Erityistukea tarvitsevan asiakkaan hoitotyö SH00CA03-3001
- 21.01.2025 08:00 - 09:30, Erityistukea tarvitsevan asiakkaan hoitotyö SH00CA03-3001
- 29.01.2025 08:00 - 11:15, Erityistukea tarvitsevan asiakkaan hoitotyö SH00CA03-3001
- 05.02.2025 08:00 - 11:15, Erityistukea tarvitsevan asiakkaan hoitotyö SH00CA03-3001
- 18.02.2025 08:00 - 11:15, Osaamisen näyttö_Erityistukea tarvitsevan asiakkaan hoitotyö SH00CA03-3001
Tavoitteet
Opiskelija tietää miten lainsäädäntö ohjaa kehitysvammaisten ja muutoin vammautuneiden henkilöiden hoito- ja kuntoutuspalveluiden toteutumista sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmissä.
Opiskelija tietää vammaisuuden moninaisuuden; mitä kehitysvammaisuus on ja miten kehitysvammaisuus eroaa muusta vammaisuudesta.
Opiskelija osaa soveltaa potilas- ja asiakaslähtöisiä menetelmiä kehitysvammaisen ja vammaisen henkilön ohjauksessa sekä hoito- ja kuntoutustyössä monialaisissa tiimeissä.
Sisältö
Terveys- ja sosiaalipalveluiden vammais- ja kehitysvammatyötä määrittelevä lainsäädäntö (kehitysvammalaki, vammaispalvelulaki, sosiaalihuoltolaki, terveydenhuoltolaki jne.)
Tavallisimmat kehitysvammat ja niiden ilmeneminen.
Vammautuminen, vammaisuus
Kehitysvammaisen ja vammaisen henkilön toimintakyvyn arviointi ja tukeminen: palvelusuunnitelma ja palveluverkosto.
Kehitysvammaisuus ja vammaisuus yhteiskunnassa, hoitotyössä ja kuntoutuksessa.
Yhdenvertaisuus, syrjintä, esteettömyys, osallisuus, saavutettavuus, itsemääräämisoikeus ja itsemääräämisoikeuden mahdollinen rajoittaminen.
Erilaisten apuvälineiden, digitaalisuuden ja teknologian hyödyntäminen hoitotyössä ja kuntoutuksessa.
Monialainen yhteistyö myös eri kulttuureista tulevien kehitysvammaisten ja vammaisten hoitotyössä ja kuntoutuksessa.
Aika ja paikka
Kevät 2025. Lähiopetus Kajaanin kampuksella, erikseen opettajan kanssa sovitusti hybridimahdollisuus (TEAMS kamera, kuulokkeet ja mikrofoni toimii ja käytössä lähiopetuksen aikana).
Oppimateriaalit
Oppimateriaali ilmoitetaan opintojakson Reppu-moodlessa.
Opetusmenetelmät
Opintojakso koostuu lähiopetuksesta (opetuskeskustelu, harjoitukset), itsenäisistä tehtävistä (1. tutustumiskäynti/haastattelu sekä kirjallinen reflektoiva raportti 2. Reppu verkkokeskustelu ) sekä osaamisen näytöstä (tentti)
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojaksoon sisältyy vierailu työelämän yksikköön tai asiakkaan (asiakkaan läheisen) haastattelu.
Jos on työkokemusta, niin voi hyödyntää osaamistaan reflektiossaan.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Lukujärjestyksen mukaisesti 18.2.2025
1. uusinta 13.3.2025
2. uusinta 3.4.2025
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Osallistuminen opetukseen: Osallistuminen lähiopetukseen, joissa mukana harjoituksia ja ryhmätehtäviä (hybridi mahdollisuus, sovitaan erikseen opettajan kanssa). TAI. Itsenäinen opiskelu vastaavasti korvaustehtävin.
Itsenäinen opiskelu - raportti voi olla kirjallista muotoa tai esim. äänitallenne/video.
Arviointi/näyttö: Osallistuminen lukujärjestyksen mukaisesti oman ryhmän tenttiin. TAI. Osallistuminen uusintatenttiin.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 op = 27 h
Sisällön jaksotus
1. vko Orientaatio. Ennakkotehtävä Repussa (video)
1.-2. vko Käsitteet, erityistä tukea tarvitseva asiakas. Arvot, lainsäädäntö. Itsemääräämisoikeus. Osallisuus
Vammaisuuden ja kehitysvammaisuuden moninaisuus/arjen sujuminen.
(mm. haastava käyttäytyminen (mm. Jaatistietopankki))
2. vko ja/ tai 3 vko Palvelusuunnitelma. Monialainen/moninainen palvelujärjestelmä (hoito, kuntoutus; julkinen, yksityinen, kolmas sektori, digitaaliset palvelut).
Harjoituksia.
Itsenäinen osuus 2.-6. vko Tutustumiskäynti sekä reflektoiva raportti + vertaiskeskustelu kommunikaation tuki ja kommunikaation apuvälineet sekä liikkumisen ym. apuvälineet
7. vko Näyttö/tentti/ arviointi.
Eteneminen:
14.1.25 (klo 9.45-11.15, 2h) Orientaatio. Käsitteet, erityistä tukea tarvitseva asiakas. Tehtävänannot
Ennakkotehtävä Repussa (video:Yle Areena. Akuutti. Aikuiset erityislapset)
21.1.25 (klo 8.00-9.30, 2h) Keskustelu ennakkotehtävästä.
Arvot, lainsäädäntö. Itsemääräämisoikeus. Osallisuus.
Harjoitukset
29.1.25 (klo 8.00-11.15, 4h) Vammaisuuden ja kehitysvammaisuuden moninaisuus/arjen sujuminen.
mm. haastava käyttäytyminen, seksuaalisuus, monikulttuurisuus, lääkehoitoon liittyviä erityiskysymyksiä
Harjoitukset
5.2.25 (klo 8.00-11.45, 4h) Asiakassuunnitelma.
Monialainen/moninainen palvelujärjestelmä (hoito, kuntoutus; julkinen, yksityinen, kolmas sektori, digitaaliset palvelut).
Harjoitukset
18.2.25 (4h) Tentti (yhteistoiminnallinen)
Arviointiasteikko
0 - 5
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa käyttää laajasti vammaistyössä käytettäviä käsitteitä.
Opiskelija osaa kuvata keskeisen terveys- ja sosiaalipalveluiden vammais- ja kehitysvammatyötä määrittelevän lainsäädännön ja soveltaa tätä tietoa osana asiakkaan palveluprosessia.
Opiskelija tietää millaisia terveyden ja hyvinvoinnin ongelmia kehitysvammaisuus ja vammaisuus voi tuoda mukanaan ja osaa soveltaa palveluohjauksellista työotetta ja käyttää erilaisia apuvälineitä ja hoitotyön toimenpiteitä kehitysvammaisten ja vammaisten ihmisten ohjauksessa, hoidossa ja kuntoutuksessa osana monialaista tiimiä.
Opiskelija osaa toimia kehitysvammaisten ja vammaisten ihmisten tukihenkilönä ja konsultoivana tukena terveyden- ja sosiaalihuollon palveluissa.
Opiskelija tuntee hyvin digitaalisten palvelujen mahdollisuudet ja hyödyntämisen vammaispalveluissa ja osaa hyödyntää näitä itse.
Opiskelija soveltaa kriittisesti ammattieettisiä periaatteita toiminnassaan.
Opiskelija osaa analysoida, reflektoida ja arvioida kriittisesti ja kehittäen omaa osaamistaan ja alan toimintatapoja hankkimansa tiedon avulla.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa käyttää keskeisiä vammaistyössä käytettäviä käsitteitä.
Opiskelija osaa kuvata keskeisen vammais- ja kehitysvammatyötä määrittelevän lainsäädännön.
Opiskelija osaa soveltaa tietoa asiakkaan palveluihin ohjaamisessa ja soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa asiakkaan palveluissa, niiden järjestämisessä.
Opiskelija tietää millaisia terveyden ja hyvinvoinnin ongelmia kehitysvammaisuus ja vammaisuus voi tuoda mukana ja ymmärtää hyvin palveluohjauksellista työotetta ja käyttää erilaisia apuvälineitä ja hoitotyön toimenpiteitä kehitysvammaisten ja vammaisten ihmisten ohjauksessa, hoidossa ja kuntoutuksessa osana monialaista tiimiä.
Opiskelija ymmärtää digitaalisten palvelujen mahdollisuudet ja hyödyntämisen vammaispalveluissa.
Opiskelija osaa perustella toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti. Opiskelija osaa arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan ja alan toimintatapoja.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa kuvata keskeisiä vammais- ja kehitysvammaisten hoitotyössä käytettäviä käsitteitä.
Opiskelija osaa kertoa keskeisestä vammais- ja kehitysvammatyötä määrittelevästä lainsäädännöstä.
Opiskelija osaa kuvata millaisia terveyden ja hyvinvoinnin ongelmia kehitysvammaisuus ja vammaisuus voi tuoda mukanaan.
Opiskelija ymmärtää palveluohjauksellisen työotteen ja pystyy ohjattuna käyttämään erilaisia apuvälineitä ja hoitotyön toimenpiteitä kehitysvammaisten ja vammaisten ihmisten ohjauksessa, hoidossa ja kuntoutuksessa.
Opiskelija tietää digitaalisten palvelujen mahdollisuuksia vammaispalveluissa. Toimii asiakastilanteissa ammatillisesti ja ottaa toiminnassaan muut mahdolliset ryhmän jäsenet huomioon. Opiskelija toimii ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.
Opiskelija osaa arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hylätty: Opiskelija ei osaa kuvailla ja nimetä vammaistyöhön liittyviä ja käytettäviä käsitteitä ja perustietoja. Opiskelija ei osaa kuvailla ja kertoa keskeisestä vammaistyötä määrittelevästä lainsäädännöstä.
Opiskelija ei osaa kuvata millaisia terveyden ja hyvinvoinnin ongelmia kehitysvammaisuus ja vammaisuus voi tuoda mukanaan, ei ymmärrä palveluohjauksellista työotetta ja ei käytä erilaisia apuvälineitä ja hoitotyön toimenpiteitä kehitysvammaisten ja vammaisten ihmisten ohjauksessa, hoidossa ja kuntoutuksessa.
Opiskelija osaa toimia tarkoituksenmukaisesti, joskin toiminta hyvin epävarmaa.
Toimii asiakastilanteissa epäammatillisesti ja ryhmän jäsenet huomioon ottamisessa on vaikeuksia.
Opiskelija toimii epäammattieettisesti.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso on hyväksytty, kun kaikki osasuoritukset on arvioitu hyväksytyiksi.
Opintojakson osasuoritukset:
Läsnäolot 0,5 op
Itsenäinen tehtävä 1 op
Verkkokeskustelu 0,5 op
Tentti 1 op
Opintojakson arvosana muodostuu itsenäisen tehtävän arvosanasta ja tentin arvosanasta, näiden kahden osasuorituksen keskiarvo. Muut osasuoritukset hyv./hyl.
Hylätty (0)
Opiskelija ei osaa selittää ja yhdistää kehitysvammaisten ja vammaisten lainsäädännön merkitystä palveluohjauksessa ja millainen merkitys lainsäädännöllä on kehitysvammaisten ja vammaisten oikeuksien toteutumisessa yhteiskunnassa.
Opiskelija ei osaa soveltaa palveluohjauksellisia menetelmiä ja käyttää epätarkoituksenmukaisia apuvälineitä ja hoitotyön toimenpiteitä kehitysvammaisten ja vammaisten ihmisten ohjauksessa, hoidossa ja kuntoutuksessa.
Opiskelijalla ei ole tiedollisia valmiuksia tukea kehitysvammaisia ja vammaisia henkilöitä terveyden- ja sosiaalihuollon palveluissa.
Opiskelija käyttää ammattikäsitteitä kehitysvammaisuudesta ja vammaisuudesta epäjohdonmukaisesti ja väärillä termeillä ja tietolähteiden käyttö ei perustu näyttöön ja tutkittuun tietoon.
Toteutuksen arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa käyttää laajasti vammaistyössä käytettäviä käsitteitä.
Opiskelija osaa kuvata keskeisen terveys- ja sosiaalipalveluiden vammais- ja kehitysvammatyötä määrittelevän lainsäädännön ja soveltaa tätä tietoa osana asiakkaan palveluprosessia.
Opiskelija tietää millaisia terveyden ja hyvinvoinnin ongelmia kehitysvammaisuus ja vammaisuus voi tuoda mukanaan ja osaa soveltaa palveluohjauksellista työotetta ja käyttää erilaisia apuvälineitä ja hoitotyön toimenpiteitä kehitysvammaisten ja vammaisten ihmisten ohjauksessa, hoidossa ja kuntoutuksessa osana monialaista tiimiä.
Opiskelija osaa toimia kehitysvammaisten ja vammaisten ihmisten tukihenkilönä ja konsultoivana tukena terveyden- ja sosiaalihuollon palveluissa.
Opiskelija tuntee hyvin digitaalisten palvelujen mahdollisuudet ja hyödyntämisen vammaispalveluissa ja osaa hyödyntää näitä itse.
Opiskelija soveltaa kriittisesti ammattieettisiä periaatteita toiminnassaan.
Opiskelija osaa analysoida, reflektoida ja arvioida kriittisesti ja kehittäen omaa osaamistaan ja alan toimintatapoja hankkimansa tiedon avulla.
Toteutuksen arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija osaa käyttää keskeisiä vammaistyössä käytettäviä käsitteitä.
Opiskelija osaa kuvata keskeisen vammais- ja kehitysvammatyötä määrittelevän lainsäädännön.
Opiskelija osaa soveltaa tietoa asiakkaan palveluihin ohjaamisessa ja soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa asiakkaan palveluissa, niiden järjestämisessä.
Opiskelija tietää millaisia terveyden ja hyvinvoinnin ongelmia kehitysvammaisuus ja vammaisuus voi tuoda mukana ja ymmärtää hyvin palveluohjauksellista työotetta ja käyttää erilaisia apuvälineitä ja hoitotyön toimenpiteitä kehitysvammaisten ja vammaisten ihmisten ohjauksessa, hoidossa ja kuntoutuksessa osana monialaista tiimiä.
Opiskelija ymmärtää digitaalisten palvelujen mahdollisuudet ja hyödyntämisen vammaispalveluissa.
Opiskelija osaa perustella toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti. Opiskelija osaa arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan ja alan toimintatapoja.
Toteutuksen arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osaa kuvata keskeisiä vammais- ja kehitysvammaisten hoitotyössä käytettäviä käsitteitä.
Opiskelija osaa kertoa keskeisestä vammais- ja kehitysvammatyötä määrittelevästä lainsäädännöstä.
Opiskelija osaa kuvata millaisia terveyden ja hyvinvoinnin ongelmia kehitysvammaisuus ja vammaisuus voi tuoda mukanaan.
Opiskelija ymmärtää palveluohjauksellisen työotteen ja pystyy ohjattuna käyttämään erilaisia apuvälineitä ja hoitotyön toimenpiteitä kehitysvammaisten ja vammaisten ihmisten ohjauksessa, hoidossa ja kuntoutuksessa.
Opiskelija tietää digitaalisten palvelujen mahdollisuuksia vammaispalveluissa. Toimii asiakastilanteissa ammatillisesti ja ottaa toiminnassaan muut mahdolliset ryhmän jäsenet huomioon. Opiskelija toimii ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.
Opiskelija osaa arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan.