Siirry suoraan sisältöön

Työikäisten ja heidän perheidensä terveydenhoitajatyö ja työterveyshuolto (3 op)

Toteutuksen tunnus: SHVU008-3010

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.08.2025 - 31.08.2025

Ajoitus

01.09.2025 - 31.12.2025

Opintopistemäärä

3 op

Virtuaaliosuus

1 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

67 % Lähiopetus, 33 % Etäopetus

Yksikkö

Sote

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Terveydenhoitajakoulutus

Opettaja

  • Sari Pyykkönen

Ryhmät

  • SHT22S
    SHT22S

Tavoitteet

Opiskelija osaa
Selittää hyvän työterveyshuoltokäytännön periaatteet
Suunnitella, toteuttaa ja arvioida työikäisen, työpaikan ja –yhteisön terveyttä ja työkykyä ylläpitävää ja kuntouttavaa terveydenhoitajatyötä
Arvioida työn, työyhteisöjen ja –ympäristöjen vaikutuksia terveyteen ja turvallisuuteen
Suunnitella, toteuttaa ja arvioida tarvittavia toimenpide-ehdotuksia asiakkaiden (yksilö, perhe,
ryhmä, työpaikka, työ- tai muu yhteisö) terveyden edistämiseksi
Toimia moniammatillisessa työyhteisössä ja moniammatillisissa ja –alaisissa verkostoissa

Sisältö

Hyvän työterveyshuoltokäytännön periaatteet, työelämätietoisuus
Työterveyshuoltoa ja työturvallisuutta koskeva keskeinen lainsäädäntö, linjaukset ja
korvauskäytäntö
Työterveyshuollon palvelujärjestelmä ja sen yhteydet sidosryhmiin
Työpaikkaselvityksiin pohjautuva työterveysyhteistyön suunnittelu, toteutus ja seuranta
Terveydellisten olosuhteiden arviointi; voimavaratekijöiden tunnistaminen, työympäristöjen ja -
yhteisöjen terveydelliset altisteet, vaara- ja kuormitustekijät
Työikäisen terveystarkastukset ja terveyden, työ- ja toimintakyvyn ylläpitäminen, edistäminen ja seuranta työuran eri vaiheissa (huomioiden työttömät)
Työkyvyn arviointi ja hallinta, varhainen tukeminen ja kuntouttava toiminta
Keskeiset työperäiset sairaudet ja ammattitaudit
Työsuojelu ja -ergonomia
Työelämän, työpaikkojen, työympäristöjen ja -yhteisöjen terveyden edistäminen ja työhyvinvoinnin seuranta eri toimijoiden yhteistyönä
Työterveyspainotteinen sairaanhoito/ avosairaanhoidon vastaanottotoiminta

Oppimateriaalit

Antti-Poika M., Martimo K-P., Husman K. Työterveyshuolto
Haarala ym. Terveydenhoitajan osaaminen
Karvala,leino,Oksa Santonen Sainio Latvala,Uitti toim: Altistelähtöinen työterveystarkastus
Martimo,Uitti,Antti-Poika(toim.):Työstä Terveyttä
Työterveyslaitos; Terveystarkastukset työterveyshuollossa
Uitti(toim.);. Hyvä työterveyshuoltokäytäntö
Työterveyslaitos,www.ttl.fi
Työturvallisuuskeskus,ttk.fi/
Kela.fi
Stm.fi
luennot sekä muu opettajan erikseen osoittama materiaali

Opetusmenetelmät

Opetuskeskustelu
Yhteistoiminnallinen opetus
Pienryhmäharjoitukset

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Työpaikkaselvityksen harjoitus tehdään opiskelijoiden itse valitsemassa ja sopimassa työpaikassa.
Opiskelija käyvät itsenäisesti työpaikkakäynnin ja valmistautuvat esittämään sen pienryhmissä tunneilla

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Paritentti
Uusinnat yleisinä uusintatenttipäivinä yksilötenttinä;

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

3 op= 27 h x 3=81 h, lähi-tai etäopiskelua ja itsennäistä opiskelua

Sisällön jaksotus

Lähiopetuksena

2h Orientaatio ja Työikäinen asiakkaana ja työikäisen väestön kansanterveydelliset ja yhteiskunnalliset painopistealueet

2h Työterveyshuollon perusteet

4h Työterveyshuollon perusteet;hyvä tth-käytäntö ja palveluprosessiajattelu

4h Työterveyshuollon korvaukset, sopimukset ja markkinointi - toimintasuunnitelmat , Työterveyspainotteinen sairaanhoito, Työpaikkaselvitys

4h Työpaikkaselvitys ,Työn altisteet ja kuormitustekijät

4h Työterveystarkastus

4h Työterveysyhteistyö ja asiantuntijavierailu

4h TANO/digiTANO. Työkyky ja työkyvyn tuki ja ryhmätyö esitykset

4h Asiantuntijavierailu ja ryhmätyö esitykset

4h Työpaikkakäynti esittely ja vierailu

Harjoitukset_Kouluikäisten ja Työikäisten

2x 8h


2h Tentti

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa analysoida, vertailla, yhdistellä ja valita tietoa sekä esittää vaihtoehtoisia toimintatapoja.
Opiskelija osaa toimia itsenäisesti, vastuullisesti, aloitteellisesti ja joustavasti kulloisessakin oppimis- ja toimintaympäristössä.
Opiskelija osaa valita ja arvioida kriittisesti ja laaja-alaisesti terveydenhoitajatyön menetelmiä.
Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella.
Opiskelija osaa arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan ja terveydenhoitajatyön toimintatapoja.
Opiskelija soveltaa tarkoituksenmukaisesti terveydenhoitajatyön menetelmiä.
Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi.
Opiskelija osaa perustella toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa toimia tarkoituksenmukaisesti, joskin toiminta voi olla vielä epävarmaa.
Opiskelija osaa toimia ohjattuna asianmukaisesti erilaisissa oppimis- ja toimintaympäristöissä.
Opiskelija käyttää toiminnassaan tarkoituksenmukaisesti terveydenhoitajatyön menetelmiä.
Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä ja ottaa toiminnassaan muut ryhmän jäsenet huomioon.
Opiskelija osaa toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Toteutuksen arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa analysoida, vertailla, yhdistellä ja valita tietoa sekä esittää vaihtoehtoisia toimintatapoja.
Opiskelija osaa toimia itsenäisesti, vastuullisesti, aloitteellisesti ja joustavasti kulloisessakin oppimis- ja toimintaympäristössä.
Opiskelija osaa valita ja arvioida kriittisesti ja laaja-alaisesti terveydenhoitajatyön menetelmiä.
Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa.

Toteutuksen arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osaa valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella.
Opiskelija osaa arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan ja terveydenhoitajatyön toimintatapoja.
Opiskelija soveltaa tarkoituksenmukaisesti terveydenhoitajatyön menetelmiä.
Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi.
Opiskelija osaa perustella toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Toteutuksen arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osaa toimia tarkoituksenmukaisesti, joskin toiminta voi olla vielä epävarmaa.
Opiskelija osaa toimia ohjattuna asianmukaisesti erilaisissa oppimis- ja toimintaympäristöissä.
Opiskelija käyttää toiminnassaan tarkoituksenmukaisesti terveydenhoitajatyön menetelmiä.
Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä ja ottaa toiminnassaan muut ryhmän jäsenet huomioon.
Opiskelija osaa toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Esitietovaatimukset

Pääsääntöisesti aikaisemmat perus-, ammatti- ja vaihtoehtoiset opinnot suoritettu