Siirry suoraan sisältöön

Ikääntyvän ja hänen perheensä terveydenhoitajatyö (3 op)

Toteutuksen tunnus: SHVU009-3012

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.08.2025 - 31.08.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
01.09.2025 - 31.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
3 op
Lähiosuus
2 op
Virtuaaliosuus
1 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Sote
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Terveydenhoitajakoulutus
Opettajat
Sari Pyykkönen
Ryhmät
SHT22S
SHT22S
Opintojakso
SHVU009

Toteutuksella on 9 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 20 t 30 min.

Aika Aihe Tila
Ma 01.09.2025 klo 09:45 - 11:15
(1 t 30 min)
Ikääntyvän ja hänen perheensä terveydenhoitajatyö SHVU009-3012
TA21L143 TA21L143
Ti 16.09.2025 klo 12:15 - 15:30
(3 t 15 min)
Ikääntyvän ja hänen perheensä terveydenhoitajatyö SHVU009-3012
TA21L143 TA21L143
Ke 17.09.2025 klo 12:15 - 15:30
(3 t 15 min)
Ikääntyvän ja hänen perheensä terveydenhoitajatyö SHVU009-3012
TA21L143 TA21L143
Ti 23.09.2025 klo 08:00 - 11:15
(3 t 15 min)
Ikääntyvän ja hänen perheensä terveydenhoitajatyö SHVU009-3012
TA21L159 TA21L159
Ke 24.09.2025 klo 09:45 - 11:15
(1 t 30 min)
Ikääntyvän ja hänen perheensä terveydenhoitajatyö SHVU009-3012
TA21L143 TA21L143
Ke 24.09.2025 klo 12:15 - 13:45
(1 t 30 min)
Ikääntyvän ja hänen perheensä terveydenhoitajatyö SHVU009-3012
TA21L143 TA21L143
Ma 29.09.2025 klo 09:45 - 11:15
(1 t 30 min)
Ikääntyvän ja hänen perheensä terveydenhoitajatyö SHVU009-3012
TA21L159 TA21L159
Ti 30.09.2025 klo 12:15 - 15:30
(3 t 15 min)
Ikääntyvän ja hänen perheensä terveydenhoitajatyö SHVU009-3012
TA21L155 TA21L155
Ma 20.10.2025 klo 12:15 - 13:45
(1 t 30 min)
Tentti_Ikääntyvän ja hänen perheensä terveydenhoitajatyö SHVU009-3012
TA21L158 TA21L158
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

- suunnitella, toteuttaa ja arvioida ikääntyneen terveyttä ja toimintakykyä vahvistavaa terveydenhoitajatyötä
- arvioida ikääntyneen terveyteen, elinoloihin ja elämäntilanteeseen liittyviä palveluntarvetta lisääviä riskitekijöitä ja ohjata tarjolla olevien palvelujen käyttöön
- toimia yhteistyössä ikääntyneen ja hänen omaistensa/ läheistensä kanssa ja tehdä päätöksiä ikääntyneen terveyden edistämiseksi sekä arvokkaan elämän turvaamiseksi
- toteuttaa kotona tapahtuvaa terveyden- ja sairaanhoitoa.

Sisältö

- Kotihoito: kotipalvelu ja kotisairaanhoito
- Ikääntyneen terveystarkastukset ja terveyden edistäminen, hoito- ja palvelusuunnitelma
- Terveysneuvonnan erityispiirteet (mm. liikunta, ravitsemus, seksuaalisuus, uni, ikääntymiseen ja pitkäaikaissairauksiin liittyvä neuvonta)
- Voimavarojen ja toimintakyvyn tukeminen, varhainen tuki, osallisuuden ja vaikuttamisen mahdollisuuksien luominen
- Hyvinvointiteknologian mahdollisuudet ja käyttö
- Omaisten/läheisten tukeminen, haasteelliset asiakkaat mm. kaltoinkohtelu
- Kuntouttava työote (mm. ennaltaehkäisevät, terveyttä, toimintakykyä ja itsenäistä suoriutumista lisäävät vastaanotot, kotikäynnit)

Aika ja paikka

Toteutus ajalla XXXXX

Oppimateriaalit

Oppimisalustalla oleva kirjallisuus ja lähteet
Kelo,Launiemi,Takaluoma & Tiittanen;Ikääntynyt ihminen ja hoitotyö
Haarala,Honkanen;Melin & Tervaskanto-Mäentausta;Terveydenhoitajan osaaminen

Opetusmenetelmät

Luennot
Yhteistoiminnallinen opiskelu
Vierailut
Harjoitukset
Paritentti

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Ikääntyneen toimintakyvyn arviointi

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

2h paritentti
Uusintatentit yksilötenttinä XXXX

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 op = 27h x3= 81 h

Läsnäolo opetusta 26 h, itsenäinen harjoitus työelämässä ja itsenäistä opiskelua

Sisällön jaksotus

2h; Orientoituminen,

4h Tietoiskut

4h Toimintakyvyn arviointi

4h Hyvinvointiteknologia ja empatia

4h Muistisairaan kohtaaminen ja vuorovaikutus

2h Muistissairas maahanmuuttaja

4h Toimintakykykartoituksen palaute ja asiantuntija vierailu

2h Tentti

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa analysoida, vertailla, yhdistellä ja valita tietoa sekä esittää vaihtoehtoisia toimintatapoja.
Opiskelija osaa toimia itsenäisesti, vastuullisesti, aloitteellisesti ja joustavasti kulloisessakin oppimis- ja toimintaympäristössä.
Opiskelija osaa valita ja arvioida kriittisesti ja laaja-alaisesti terveydenhoitajatyön menetelmiä.
Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella.
Opiskelija osaa arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan ja terveydenhoitajatyön toimintatapoja.
Opiskelija soveltaa tarkoituksenmukaisesti terveydenhoitajatyön menetelmiä.
Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi.
Opiskelija osaa perustella toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa toimia tarkoituksenmukaisesti, joskin toiminta voi olla vielä epävarmaa.
Opiskelija osaa toimia ohjattuna asianmukaisesti erilaisissa oppimis- ja toimintaympäristöissä.
Opiskelija käyttää toiminnassaan tarkoituksenmukaisesti terveydenhoitajatyön menetelmiä.
Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä ja ottaa toiminnassaan muut ryhmän jäsenet huomioon.
Opiskelija osaa toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arviointi koostuu

Tietoiskun laatiminen ja esittäminen

Ikääntyneen toimintakyvyn arvioiminen

Paritentti /arviointi 0-5

Hylätty (0)

Opiskelija ei osaa toimia tarkoituksenmukaisesti, joskin toiminta voi olla vielä epävarmaa.
Opiskelija ei osaa toimia ohjattuna asianmukaisesti erilaisissa oppimis- ja toimintaympäristöissä.
Opiskelija ei osaa käyttää toiminnassaan tarkoituksenmukaisesti terveydenhoitajatyön menetelmiä.
Opiskelija ei osaa toimia ryhmän jäsenenä ja ottaa toiminnassaan muut ryhmän jäsenet huomioon.
Opiskelija ei osaa toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Toteutuksen arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa analysoida, vertailla, yhdistellä ja valita tietoa sekä esittää vaihtoehtoisia toimintatapoja.
Opiskelija osaa toimia itsenäisesti, vastuullisesti, aloitteellisesti ja joustavasti kulloisessakin oppimis- ja toimintaympäristössä.
Opiskelija osaa valita ja arvioida kriittisesti ja laaja-alaisesti terveydenhoitajatyön menetelmiä.
Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa.

Toteutuksen arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osaa valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella.
Opiskelija osaa arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan ja terveydenhoitajatyön toimintatapoja.
Opiskelija soveltaa tarkoituksenmukaisesti terveydenhoitajatyön menetelmiä.
Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi.
Opiskelija osaa perustella toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Toteutuksen arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osaa toimia tarkoituksenmukaisesti, joskin toiminta voi olla vielä epävarmaa.
Opiskelija osaa toimia ohjattuna asianmukaisesti erilaisissa oppimis- ja toimintaympäristöissä.
Opiskelija käyttää toiminnassaan tarkoituksenmukaisesti terveydenhoitajatyön menetelmiä.
Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä ja ottaa toiminnassaan muut ryhmän jäsenet huomioon.
Opiskelija osaa toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Esitietovaatimukset

Pääsääntöisesti aikaisemmat perus-, ammatti- ja vaihtoehtoiset opinnot suoritettu
Suositeltavat muut opinnot
Opiskelija ja opinto-ohjaaja käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa.

Osaamistavoitteet

- suunnitella, toteuttaa ja arvioida ikääntyneen terveyttä ja toimintakykyä vahvistavaa terveydenhoitajatyötä
- arvioida ikääntyneen terveyteen, elinoloihin ja elämäntilanteeseen liittyviä palveluntarvetta lisääviä riskitekijöitä ja ohjata tarjolla olevien palvelujen käyttöön
- toimia yhteistyössä ikääntyneen ja hänen omaistensa/ läheistensä kanssa ja tehdä päätöksiä ikääntyneen terveyden edistämiseksi sekä arvokkaan elämän turvaamiseksi
- toteuttaa kotona tapahtuvaa terveyden- ja sairaanhoitoa.

Suoritustavat

Luentokeskusteluja
Itsenäinen opiskelu
Ryhmätehtäviä
Ikääntyneen toimintakyvyn arvioiminen
Case-harjoituksia
Tutustumiskäyntejä
Asiantuntija vierailu
Oppimispäiväkirja
Tentti

Sisältö

- Kotihoito: kotipalvelu ja kotisairaanhoito
- Ikääntyneen terveystarkastukset ja terveyden edistäminen, hoito- ja palvelusuunnitelma
- Terveysneuvonnan erityispiirteet (mm. liikunta, ravitsemus, seksuaalisuus, uni, ikääntymiseen ja pitkäaikaissairauksiin liittyvä neuvonta)
- Voimavarojen ja toimintakyvyn tukeminen, varhainen tuki, osallisuuden ja vaikuttamisen mahdollisuuksien luominen
- Hyvinvointiteknologian mahdollisuudet ja käyttö
- Omaisten/läheisten tukeminen, haasteelliset asiakkaat mm. kaltoinkohtelu
- Kuntouttava työote (mm. ennaltaehkäisevät, terveyttä, toimintakykyä ja itsenäistä suoriutumista lisäävät vastaanotot, kotikäynnit)

Esitietovaatimukset

Pääsääntöisesti aikaisemmat perus-, ammatti- ja vaihtoehtoiset opinnot suoritettu
Suositeltavat muut opinnot
Opiskelija ja opinto-ohjaaja käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa.

Siirry alkuun