Skip to main content

Research and development (5 cr)

Code: SH00CA01-3006

General information


Enrollment

06.03.2026 - 05.04.2026

Timing

06.04.2026 - 31.05.2026

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

Sote

Teaching languages

  • Finnish

Degree programmes

  • Bachelor’s Degree in Public Health Nursing
  • Bachelor’s Degree in Nursing
  • Bachelor’s Degree in Emergency Care

Teachers

  • Sannamari Kortelainen
  • Heidi Hölttä

Groups

  • SEHM24S
    Bachelor’s Degree in Emergency Care

Objective

Opiskelija:
Osaa kuvata tutkimus- ja kehittämishankkeiden lähtökohdat, erilaiset tutkimus- ja kehittämisprosessit.
Ymmärtää tutkimus- ja kehittämistyön merkityksen ammatillisen osaamisen kehittymisessä. Kehittää kirjallisen viestinnän osaamistaan ja ymmärtää kirjallisen viestinnän merkityksen asiantuntijaksi kehittymisessä.
Osaa kehittää organisaation strategiaa tukevaa toimintaa näyttöön perustuen.
Osaa tunnistaa ja hyödyntää alueen mahdollisuuksia innovatiiviseen, monialaiseen työelämäyhteyksien luomiseen yhteistyöverkostoissa monialaisten projektien kautta.
Hallitsee tiedonhaun yleisimmistä terveystieteiden tietokannoista.
Osaa lukea ja arvioida kriittisesti tieteellisiä julkaisuja.

Content

Tutkimus- ja kehittämistoiminnan lähtökohdat
Laadullinen tutkimusprosessi
Määrällinen tutkimusprosessi
Tuotteistamisprosessi
Palvelumuotoilu
Kirjallisuuskatsaus
Tutkimusaineiston analyysi ja tulkinta
Terveystieteiden yleisimpien tietokantojen käyttö
Tieteellisten julkaisujen lukeminen ja kriittinen arviointi

Evaluation scale

0 - 5

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija osaa:
Käyttää asiantuntevasti ja laaja-alaisesti tutkimus- ja kehittämistoiminnan käsitteitä sekä yhdistää niitä kokonaisuuksiksi.
Analysoida, vertailla, yhdistellä ja valita tietoa sekä esittää vaihtoehtoisia toimintatapoja.
Analysoida, reflektoida ja arvioida kriittisesti omaa osaamistaan hankkimansa tiedon avulla.
Arvioida kriittisesti tutkimus- ja kehittämistoiminnassa käytettäviä menetelmiä sekä käyttää niitä toiminnassaan.
Soveltaa kriittisesti tutkimustietoa toiminnassaan.




Tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osaa suhteessa osaamistavoitteisiin:
Tiedot:
* käyttää asianmukaisesti keskeisiä/yksittäisiä ammattialansa käsitteitä
* nimetä ja kuvailla ammattialansa perustiedot
Taidot:
* toimia tarkoituksenmukaisesti, joskin toiminta voi olla vielä epävarmaa
* toimia ohjattuna asianmukaisesti erilaisissa oppimis- ja toimintaympäristöissä
* käyttää toiminnassaan tarkoituksenmukaisesti ammattialansa tekniikoita ja malleja
Asenteet:
*ottaa toiminnassaan asiakkaat huomioon
*toimia ryhmän jäsenenä ja ottaa toiminnassaan muut ryhmän jäsenet huomioon
* toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti

Assessment criteria, good (3)

Opiskelija osaa:
Käyttää johdonmukaisesti tutkimus- ja kehittämistoiminnan käsitteitä.
Valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella.
Osaa arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan ja tutkimus- ja kehittämistoiminnan toimintatapoja.
Perustella toimintaansa tutkittuun tietoon perustuen.

Assessment criteria, satisfactory (1)

Opiskelija osaa:
Käyttää asianmukaisesti tutkimus- ja kehittämistoiminnan käsitteitä.
Nimetä ja kuvailla tutkimus- ja kehittämistoiminnan perustiedot.
Valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella.
Osaa arvioida omaa osaamistaan ja tutkimus- ja kehittämistoiminnan toimintatapoja.
Perustella osittain toimintaansa tutkittuun tietoon perustuen.

Assessment criteria, approved/failed

Hylätty
Opiskelija ei osaa:
Käyttää asianmukaisesti tutkimus- ja kehittämistoiminnan käsitteitä.
Nimetä ja kuvailla tutkimus- ja kehittämistoiminnan perustietoja.
Valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella.
Osaa arvioida omaa osaamistaan ja tutkimus- ja kehittämistoiminnan toimintatapoja.
Perustella lainkaan toimintaansa tutkittuun tietoon perustuen.

Further information

Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatio-osaaminen opintojakso etenee yhtäaikaa opinnäytetyöopintojakson kanssa.