Siirry suoraan sisältöön

Tutkimus- ja kehittämistoiminta (5op)

Toteutuksen tunnus: SH00CA01-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
31.12.2025 - 26.01.2026
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
06.04.2026 - 31.05.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Yksikkö
Sote
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Sairaanhoitajakoulutus
Terveydenhoitajakoulutus
Ensihoitajakoulutus
Opettajat
Jutta Keränen
Sannamari Kortelainen
Ryhmät
SEHM24S
Ensihoitaja SEHM24S
Opintojakso
SH00CA01

Toteutuksella on 5 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 12 t 45 min.

Aika Aihe Tila
Ma 09.03.2026 klo 08:00 - 09:30
(1 t 30 min)
Orientaatio_Tutkimus- ja kehittämistoiminta SH00CA01-3006
TA21L159 TA21L159
Ti 17.03.2026 klo 12:15 - 15:30
(3 t 15 min)
Tutkimus- ja kehittämistoiminta SH00CA01-3006
Teams opetus
Ke 01.04.2026 klo 08:00 - 11:15
(3 t 15 min)
Tutkimus- ja kehittämistoiminta SH00CA01-3006
TA21L149 TA21L149
Ke 15.04.2026 klo 12:15 - 15:30
(3 t 15 min)
Tutkimus- ja kehittämistoiminta SH00CA01-3006
Teams opetus
Ma 27.04.2026 klo 08:00 - 09:30
(1 t 30 min)
Tentti_Tutkimus- ja kehittämistoiminta SH00CA01-3006
TA21L149 TA21L149
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Arviointiasteikko

0 - 5

Tavoitteet

Opiskelija:
Osaa kuvata tutkimus- ja kehittämishankkeiden lähtökohdat, erilaiset tutkimus- ja kehittämisprosessit.
Ymmärtää tutkimus- ja kehittämistyön merkityksen ammatillisen osaamisen kehittymisessä. Kehittää kirjallisen viestinnän osaamistaan ja ymmärtää kirjallisen viestinnän merkityksen asiantuntijaksi kehittymisessä.
Osaa kehittää organisaation strategiaa tukevaa toimintaa näyttöön perustuen.
Osaa tunnistaa ja hyödyntää alueen mahdollisuuksia innovatiiviseen, monialaiseen työelämäyhteyksien luomiseen yhteistyöverkostoissa monialaisten projektien kautta.
Hallitsee tiedonhaun yleisimmistä terveystieteiden tietokannoista.
Osaa lukea ja arvioida kriittisesti tieteellisiä julkaisuja.

Suoritustavat

Tentti, harjoitustehtävät.

Sisältö

Tutkimus- ja kehittämistoiminnan lähtökohdat
Laadullinen tutkimusprosessi
Määrällinen tutkimusprosessi
Tuotteistamisprosessi
Palvelumuotoilu
Kirjallisuuskatsaus
Tutkimusaineiston analyysi ja tulkinta
Terveystieteiden yleisimpien tietokantojen käyttö
Tieteellisten julkaisujen lukeminen ja kriittinen arviointi

Aika ja paikka

09.03.2026 08.00 - 09.30 TA21L159 (läsnäolovelvollinen)
17.03.2026 12.15 - 15.30 Teams opetus (läsnäolovelvollinen)
01.04.2026 08.00 - 11.15 TA21L149
15.04.2026 12.15 - 15.30 Teams opetus
27.04.2026 08.00 - 09.30 TA21L149

Oppimateriaalit

Kurssikirjana on:
Hirsjärvi, Remes & Sajavaara. Tutki ja kirjoita.

Lisäksi materiaalia on:
Reppu opintojaksolla

Opetusmenetelmät

Oppimiskeskustelut
Harjoitustehtävät

Tutkimus- ja kehittämistoiminta opintojakso integroidaan opinnäytetyöprosessiin.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojakson arvioitavat suoritukset ovat tentti (numeerinen arviointi, 0 - K5) ja pro gradu -tutkielman analyysi (hylätty - täydennettävä - hyväksytty).

Opintojakson tentin suorittaminen joko yksilö- tai paritenttinä, sovitaan opintojaksolla.
Uusinnat ovat yksilötenttejä.

Tentti 27.04.2026 08.00 - 09.30 TA21L149

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Tutkimus- ja kehittämistoiminta opintojakson valinnaisista suoritustavoista tai suorittamisesta toisaalla esim. DigiCampus, toinen ammattikorkeakoulu, yliopisto, tulee keskustella opintojakson vastuuopettajien kanssa.

AHOT on myös mahdollinen, keskustele ahotointi mahdollisuus vastuuopettajien kanssa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso on laajuudeltaan 5 op, opiskelijan työtunneiksi muutettuna 135 tuntia (1 op / 27 tuntia).

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa:
Käyttää asianmukaisesti tutkimus- ja kehittämistoiminnan käsitteitä.
Nimetä ja kuvailla tutkimus- ja kehittämistoiminnan perustiedot.
Valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella.
Osaa arvioida omaa osaamistaan ja tutkimus- ja kehittämistoiminnan toimintatapoja.
Perustella osittain toimintaansa tutkittuun tietoon perustuen.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa:
Käyttää johdonmukaisesti tutkimus- ja kehittämistoiminnan käsitteitä.
Valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella.
Osaa arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan ja tutkimus- ja kehittämistoiminnan toimintatapoja.
Perustella toimintaansa tutkittuun tietoon perustuen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa:
Käyttää asiantuntevasti ja laaja-alaisesti tutkimus- ja kehittämistoiminnan käsitteitä sekä yhdistää niitä kokonaisuuksiksi.
Analysoida, vertailla, yhdistellä ja valita tietoa sekä esittää vaihtoehtoisia toimintatapoja.
Analysoida, reflektoida ja arvioida kriittisesti omaa osaamistaan hankkimansa tiedon avulla.
Arvioida kriittisesti tutkimus- ja kehittämistoiminnassa käytettäviä menetelmiä sekä käyttää niitä toiminnassaan.
Soveltaa kriittisesti tutkimustietoa toiminnassaan.




Tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osaa suhteessa osaamistavoitteisiin:
Tiedot:
* käyttää asianmukaisesti keskeisiä/yksittäisiä ammattialansa käsitteitä
* nimetä ja kuvailla ammattialansa perustiedot
Taidot:
* toimia tarkoituksenmukaisesti, joskin toiminta voi olla vielä epävarmaa
* toimia ohjattuna asianmukaisesti erilaisissa oppimis- ja toimintaympäristöissä
* käyttää toiminnassaan tarkoituksenmukaisesti ammattialansa tekniikoita ja malleja
Asenteet:
*ottaa toiminnassaan asiakkaat huomioon
*toimia ryhmän jäsenenä ja ottaa toiminnassaan muut ryhmän jäsenet huomioon
* toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hylätty
Opiskelija ei osaa:
Käyttää asianmukaisesti tutkimus- ja kehittämistoiminnan käsitteitä.
Nimetä ja kuvailla tutkimus- ja kehittämistoiminnan perustietoja.
Valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella.
Osaa arvioida omaa osaamistaan ja tutkimus- ja kehittämistoiminnan toimintatapoja.
Perustella lainkaan toimintaansa tutkittuun tietoon perustuen.

Siirry alkuun