Motorinen oppiminen (3 op)
Toteutuksen tunnus: AL00CF01-3007
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
30.12.2024 - 26.01.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
01.01.2025 - 25.04.2025
Toteutus on käynnissä.
- Opintopistemäärä
- 3 op
- Lähiosuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Sote
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Liikunnan ja vapaa-ajan koulutus
Toteutuksella on 17 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 24 t 15 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ti 04.02.2025 klo 15:15 - 16:00 (0 t 45 min) |
Motorinen oppiminen AL00CF01-3007 luento, ei liikuntavarusteita |
TA21L117 Älysali
TA21L117 Älysali
|
Ke 05.02.2025 klo 10:15 - 11:45 (1 t 30 min) |
Motorinen oppiminen AL00CF01-3007 |
Lehtikankaan koulu
|
To 06.02.2025 klo 08:00 - 09:30 (1 t 30 min) |
Motorinen oppiminen AL00CF01-3007 |
TA21L159
TA21L159
|
Pe 07.02.2025 klo 12:15 - 13:45 (1 t 30 min) |
Motorinen oppiminen AL00CF01-3007 |
TA21L159
TA21L159
|
Ke 12.02.2025 klo 08:30 - 10:00 (1 t 30 min) |
Motorinen oppiminen AL00CF01-3007 |
TA21L142
TA21L142
|
Pe 14.02.2025 klo 08:00 - 09:30 (1 t 30 min) |
Motorinen oppiminen AL00CF01-3007 |
TA21L142
TA21L142
|
To 20.02.2025 klo 14:30 - 16:00 (1 t 30 min) |
Motorinen oppiminen AL00CF01-3007 |
TA21L159
TA21L159
|
Pe 21.02.2025 klo 12:15 - 13:45 (1 t 30 min) |
Motorinen oppiminen AL00CF01-3007 |
TA21L147
TA21L147
|
Ma 24.02.2025 klo 12:30 - 14:00 (1 t 30 min) |
Motorinen oppiminen AL00CF01-3007 |
TA21L157
TA21L157 Suomen kieli
|
Ma 24.02.2025 klo 14:30 - 16:00 (1 t 30 min) |
Motorinen oppiminen AL00CF01-3007 |
TA21L147
TA21L147
|
Ti 25.02.2025 klo 08:15 - 09:45 (1 t 30 min) |
Motorinen oppiminen AL00CF01-3007 |
Lehtikankaan koulu
|
To 27.02.2025 klo 08:15 - 09:45 (1 t 30 min) |
Motorinen oppiminen AL00CF01-3007 |
Kajaanihalli
Kajaanihalli
|
To 27.02.2025 klo 10:15 - 11:45 (1 t 30 min) |
Motorinen oppiminen AL00CF01-3007 |
TA21L159
TA21L159
|
To 13.03.2025 klo 08:15 - 09:45 (1 t 30 min) |
Motorinen oppiminen AL00CF01-3007 |
Kajaanihalli
Kajaanihalli
|
Pe 28.03.2025 klo 12:30 - 14:00 (1 t 30 min) |
Motorinen oppiminen AL00CF01-3007 |
Kajaanihalli
Kajaanihalli
|
Pe 25.04.2025 klo 12:30 - 14:00 (1 t 30 min) |
Motorinen oppiminen AL00CF01-3007 |
Kajaanihalli
Kajaanihalli
|
Pe 25.04.2025 klo 14:30 - 15:30 (1 t 0 min) |
Palautetunti_Motorinen oppiminen AL00CF01-3007 |
TA21L159
TA21L159
|
Tavoitteet
Opiskelija osaa kuvata ihmisen motorista kehitystä ja taitoharjoittelua motorisen oppimisen eri vaiheissa. Opiskelija osaa selittää liikkeen analysoinnin perusmenetelmät.
Sisältö
Motorisen kehityksen vaiheet
Motoristen taitojen havainnointi
Taidon oppiminen ja taitoharjoittelu
Aika ja paikka
Tammi-maaliskuu
Oppimateriaalit
Materiaali Repussa
Opetusmenetelmät
Kontaktiopetus, itsenäinen opiskelu, ryhmätyöt
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttimahdollisuutta. Opintojakso suoritetaan osallistumalla lähiopetukseen tai opinnollistamalla.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opinnollistaminen mahdollista
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kontaktiopetusta noin 30h, itsenäinen opiskelu noin 50h.
Sisällön jaksotus
Motorisen kehityksen vaiheet
Motoristen taitojen luokittelu
Taidon oppiminen ja taitoharjoittelu
Motorisen oppimisen teoriat
Oman taidon analysointi ja reflektointi
Kts. tarkempi sisällön jaksotus opintojakson Reppualustalta
Arviointiasteikko
0 - 5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Läsnäolo opetuksessa 80%: hyväksytty-hylätty
Taitoharjoittelutehtävä: 0-5
Oppimisen raportointi: 0-5
Ohjaus & tuntisuunnitelma: hyväksytty-hylätty
Hylätty (0)
Arvosanan 1 kriteerit eivät toteudu.
Toteutuksen arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa suunnitella sekä toteuttaa yksilöllisiä, tavoitteellisia ja tarkoituksenmukaisia taitoharjoittelun ohjaustilanteita erinomaisella tasolla.
Opiskelija osaa suunnitella yksilöllisiä, tavoitteellisia ja tarkoituksenmukaisia taitoharjoitteluohjelmia erinomaisella tasolla.
Opiskelija kykenee syvällisesti analysoimaan ja soveltamaan oppimaansa.
Opiskelija ymmärtää erilaisia motorisen oppimisen teorioita sekä niiden välisiä eroja.
Toteutuksen arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija osaa suunnitella sekä toteuttaa yksilöllisiä, tavoitteellisia ja tarkoituksenmukaisia taitoharjoittelun ohjaustilanteita tyydyttävällä tai hyvällä tasolla.
Opiskelija osaa suunnitella yksilöllisiä, tavoitteellisia ja tarkoituksenmukaisia taitoharjoitteluohjelmia tyydyttävällä tai hyvällä tasolla.
Opiskelija kykenee analysoimaan ja soveltamaan oppimaansa tyydyttävällä tai hyvällä tasolla.
Opiskelija ymmärtää erilaisia motorisen oppimisen teorioita.
Toteutuksen arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osaa suunnitella sekä toteuttaa tavoitteellisia taitoharjoittelun ohjaustilanteita, mutta ohjauksessa on epävarmuutta.
Opiskelija osaa suunnitella taitoharjoittelun harjoitusohjelmia, mutta kehittävän harjoittelun periaatteet eivät täysin toteudu.
Opiskelija osaa nimetä erilaisia motorisen oppimisen teorioita.