Siirry suoraan sisältöön

Liikunta eri terveydentiloissa (3 op)

Toteutuksen tunnus: AL00CF07-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

30.12.2024 - 26.01.2025

Ajoitus

03.01.2025 - 27.04.2025

Opintopistemäärä

3 op

Virtuaaliosuus

1 op

TKI-osuus

0.5 op

Toteutustapa

67 % Lähiopetus, 33 % Etäopetus

Yksikkö

Sote

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Liikunnan ja vapaa-ajan koulutus

Opettaja

  • Liisa Paavola

Ryhmät

  • ALK24S
    ALK24S
  • 10.01.2025 09:45 - 11:15, Liikunta eri terveydentiloissa AL00CF07-3006
  • 13.01.2025 14:00 - 15:30, Liikunta eri terveydentiloissa AL00CF07-3006
  • 14.01.2025 09:45 - 11:15, Liikunta eri terveydentiloissa AL00CF07-3006
  • 16.01.2025 14:00 - 15:30, Liikunta eri terveydentiloissa AL00CF07-3006
  • 23.01.2025 09:00 - 11:15, Liikunta eri terveydentiloissa AL00CF07-3006
  • 28.01.2025 12:15 - 15:00, Liikunta eri terveydentiloissa AL00CF07-3006
  • 30.01.2025 14:00 - 15:30, Liikunta eri terveydentiloissa AL00CF07-3006
  • 31.01.2025 09:45 - 11:15, Ohjaukset_Liikunta eri terveydentiloissa AL00CF07-3006
  • 04.02.2025 09:45 - 11:15, Liikunta eri terveydentiloissa AL00CF07-3006
  • 07.02.2025 09:45 - 11:15, Ohjaukset_Liikunta eri terveydentiloissa AL00CF07-3006
  • 11.02.2025 12:15 - 13:45, Liikunta eri terveydentiloissa AL00CF07-3006
  • 14.02.2025 09:45 - 11:15, Ohjaukset_Liikunta eri terveydentiloissa AL00CF07-3006
  • 20.02.2025 12:15 - 13:45, Liikunta eri terveydentiloissa AL00CF07-3006
  • 21.02.2025 09:45 - 11:15, Ohjaukset_Liikunta eri terveydentiloissa AL00CF07-3006
  • 25.02.2025 12:30 - 15:15, Liikunta eri terveydentiloissa AL00CF07-3006
  • 28.02.2025 09:45 - 11:15, Ohjaukset_Liikunta eri terveydentiloissa AL00CF07-3006
  • 14.03.2025 09:45 - 11:15, Ohjaukset_Liikunta eri terveydentiloissa AL00CF07-3006
  • 18.03.2025 09:30 - 11:00, TENTTI_Liikunta eri terveydentiloissa AL00CF07-3006
  • 21.03.2025 09:45 - 11:15, Ohjaukset_Liikunta eri terveydentiloissa AL00CF07-3006
  • 28.03.2025 09:45 - 11:15, Ohjaukset_Liikunta eri terveydentiloissa AL00CF07-3006
  • 11.04.2025 09:45 - 11:15, Ohjaukset_Liikunta eri terveydentiloissa AL00CF07-3006

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa toimia liikunnan terveysvaikutusten asiantuntijana. Hän osaa arvioida liikuntakelpoisuutta, laatia yksilölliset liikuntaohjeet eri terveydentiloissa sekä ohjata pitkäaikaissairaiden liikuntaryhmiä.

Sisältö

Liikunnan merkitys sairauksien ennaltaehkäisyssä ja hoidossa
Liikuntakelpoisuuden arviointi
Liikunta eri terveydentiloissa
Pitkäaikaissairaiden ryhmäliikunta

Aika ja paikka

Toteutus tammi-huhtikuussa

Oppimateriaalit

Repussa

Opetusmenetelmät

liikuntaryhmän ohjaaminen x2 (hyv-hyl), kontaktitunnit ja itsenäiset tehtävät 1,5op
ryhmätehtävä (0,5op), arvioidaan 0-5, ryhmien kokoonpano arvotaan
ryhmätentti (1 op), arvioidaan 0-5, opiskelijat valitsevat 3 henkilön ryhmät

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Ohjausharjoituksissa on työelämäyhteistyö

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ryhmätentti 18.3.2025

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

3op mikä vastaa n. 80h opiskelijan työtä
liikuntaryhmän ohjaaminen x2 (hyv-hyl), kontaktitunnit ja itsenäiset tehtävät 1,5op
ryhmätehtävä (0,5op), arvioidaan 0-5, ryhmien kokoonpano arvotaan
ryhmätentti (1 op), arvioidaan 0-5, opiskelijat valitsevat 3 henkilön ryhmät

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija käyttää laaja-alaisesti tietoperustaa ja osoittaa kriittisyyttä toiminnassaan.
Opiskelija käyttää asiantuntevasti alan käsitteistöä ja systemaattisesti alan tiedonlähteitä.
Opiskelija hallitsee laaja-alaisesti liikuntakelpoisuuden arvioinnin.
Opiskelija osaa suhteuttaa sisältöä laajoihin kokonaisuuksiin.
Opiskelijaosaa monipuolisesti arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan suhteessa teoriatietoon.
Opiskelija huomioi asiantuntevasti yksilön erityishuomioita vaativissa ryhmissä.
Opiskelija toimii itsenäisesti, vastuullisesti ja aloitteellisesti ohjaustilanteissa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa toimia asiakaslähtöisesti ja teoriaperustaa soveltaen laatiessaan liikuntaohjeita.
Opiskelija osaa perustella valintojaan teoreettisesti.
Opiskelija osaa soveltaa liikuntakelpoisuuden arviointia tapauskohtaisesti.
Opiskelija huomioi yksilön erityishuomioita vaativissa ryhmissä.
Opiskelija toimii itsenäisesti ja vastuullisesti ohjaustilanteissa

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa selittää, miten fyysinen aktiivisuus liittyy terveyteen.
Opiskelija tunnistaa arkitiedon ja tutkitun tiedon eron.
Opiskelija käyttää keskeisiä tiedonlähteitä.
Opiskelija osaa arvioida asiakkaan liikuntakelpoisuutta sekä liikuntaohjeiden laatimisen perusteet eri terveydentiloissa.
Opiskelija osaa toteuttaa ohjaustilanteen erityishuomioita vaativalle kohderyhmälle.
Opiskelija toimii asianmukaisesti ohjaustilanteissa

Hylätty (0)

kurssitehtäviä on tekemättä
liikaa poissaoloja ja niihin määritellyt korvaustehtävät on tekemättä
ei osoita osaamista tiedon pohdintaan, itsearviointi ja perustelut niukkoja/puuttuu kokonaan
sisältö on niukkaa ja perustuu vain arkipäivän näkemyksiin

Toteutuksen arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Osaa käyttää laaja-alaisesti tietoperustaa ja osoittaa kriittisyyttä toiminnassaan. Käyttää asiantuntevasti alan käsitteistöä ja systemaattisesti alan tietolähteitä. Hallitsee laaja-alaisesti liikuntakelpoisuuden arvioinnin. Osaa suhteuttaa sisältöä laajoihin kokonaisuuksiin. Osaa monipuolisesti arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan suhteessa teoriatietoon. Huomioi asiantuntevasti yksilön erityishuomioita vaativissa ryhmissä. Toimii itsenäisesti, vastuullisesti ja aloitteellisesti ohjaustilanteissa

Toteutuksen arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Osaa toimia asiakaslähtöisesti ja teoriaperustaa soveltaen laatiessaan liikuntaohjeita. Osaa perustella valintojaan teoreettisesti. Osaa soveltaa liikuntakelpoisuuden arviointia tapaukohtaisesti. Huomioi yksilön erityishuomioita vaativissa ryhmissä. Toimii itsenäisesti ja vastuullisesti ohjaustilanteissa.

Toteutuksen arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osaa selittää, miten fyysinen aktiivisuus liittyy terveyteen. Tunnistaa arkitiedon ja tutkitun tiedon eron. Opiskelija käyttää keskeisiä tiedonlähteitä. Osaa arvioida asiakkaan liikuntakelpoisuutta ja liikuntaohjeiden laatimisen perusteet eri terveydentiloissa. Osaa toteuttaa ohjaustilanteen erityishuomioita vaativalle kohderyhmälle ja toimii asianmukaisesti ohjaustilanteissa.

Esitietovaatimukset

Liikunnan perusteet