Exercise and Health Problems (3 cr)
Code: AL00CF07-3006
General information
Enrollment
30.12.2024 - 26.01.2025
Timing
03.01.2025 - 27.04.2025
Number of ECTS credits allocated
3 op
Virtual portion
1 op
RDI portion
0.5 op
Mode of delivery
67 % Contact teaching, 33 % Distance learning
Unit
Sote
Teaching languages
- Finnish
Degree programmes
- Bachelor’s Degree in Sports and Leisure Management
Teachers
- Liisa Paavola
Groups
-
ALK24SALK24S
- 10.01.2025 09:45 - 11:15, Liikunta eri terveydentiloissa AL00CF07-3006
- 13.01.2025 14:00 - 15:30, Liikunta eri terveydentiloissa AL00CF07-3006
- 14.01.2025 09:45 - 11:15, Liikunta eri terveydentiloissa AL00CF07-3006
- 16.01.2025 14:00 - 15:30, Liikunta eri terveydentiloissa AL00CF07-3006
- 23.01.2025 09:00 - 11:15, Liikunta eri terveydentiloissa AL00CF07-3006
- 28.01.2025 12:15 - 15:00, Liikunta eri terveydentiloissa AL00CF07-3006
- 30.01.2025 14:00 - 15:30, Liikunta eri terveydentiloissa AL00CF07-3006
- 31.01.2025 09:45 - 11:15, Ohjaukset_Liikunta eri terveydentiloissa AL00CF07-3006
- 04.02.2025 09:45 - 11:15, Liikunta eri terveydentiloissa AL00CF07-3006
- 07.02.2025 09:45 - 11:15, Ohjaukset_Liikunta eri terveydentiloissa AL00CF07-3006
- 11.02.2025 12:15 - 13:45, Liikunta eri terveydentiloissa AL00CF07-3006
- 14.02.2025 09:45 - 11:15, Ohjaukset_Liikunta eri terveydentiloissa AL00CF07-3006
- 20.02.2025 12:15 - 13:45, Liikunta eri terveydentiloissa AL00CF07-3006
- 21.02.2025 09:45 - 11:15, Ohjaukset_Liikunta eri terveydentiloissa AL00CF07-3006
- 25.02.2025 12:30 - 15:15, Liikunta eri terveydentiloissa AL00CF07-3006
- 28.02.2025 09:45 - 11:15, Ohjaukset_Liikunta eri terveydentiloissa AL00CF07-3006
- 14.03.2025 09:45 - 11:15, Ohjaukset_Liikunta eri terveydentiloissa AL00CF07-3006
- 18.03.2025 09:30 - 11:00, TENTTI_Liikunta eri terveydentiloissa AL00CF07-3006
- 21.03.2025 09:45 - 11:15, Ohjaukset_Liikunta eri terveydentiloissa AL00CF07-3006
- 28.03.2025 09:45 - 11:15, Ohjaukset_Liikunta eri terveydentiloissa AL00CF07-3006
- 11.04.2025 09:45 - 11:15, Ohjaukset_Liikunta eri terveydentiloissa AL00CF07-3006
Objective
Students will be able to work as a specialist in the health promoting impacts of exercise. They will be able assess exercise capability and compile personalised exercise instructions for people in different states of health.
Content
The benefits of exercise in disease prevention and care
Assessing exercise capability
Exercise in different states of health
Location and time
Toteutus tammi-huhtikuussa
Materials
Repussa
Teaching methods
liikuntaryhmän ohjaaminen x2 (hyv-hyl), kontaktitunnit ja itsenäiset tehtävät 1,5op
ryhmätehtävä (0,5op), arvioidaan 0-5, ryhmien kokoonpano arvotaan
ryhmätentti (1 op), arvioidaan 0-5, opiskelijat valitsevat 3 henkilön ryhmät
Employer connections
Ohjausharjoituksissa on työelämäyhteistyö
Exam schedules
Ryhmätentti 18.3.2025
Student workload
3op mikä vastaa n. 80h opiskelijan työtä
liikuntaryhmän ohjaaminen x2 (hyv-hyl), kontaktitunnit ja itsenäiset tehtävät 1,5op
ryhmätehtävä (0,5op), arvioidaan 0-5, ryhmien kokoonpano arvotaan
ryhmätentti (1 op), arvioidaan 0-5, opiskelijat valitsevat 3 henkilön ryhmät
Evaluation scale
0 - 5
Assessment criteria, excellent (5)
The students use their knowledge base extensively and demonstrate their critical sense in everything that they do. They use the concepts and terminology of the field with expertise and sources of information systematically.
Assessment criteria, good (3)
The students are able to work in a goal-oriented manner as they apply their knowledge base when compiling exercise instructions.
Assessment criteria, satisfactory (1)
The students are able to explain how physical activity is linked with health. They can assess a customer's capability to exercise and compile exercise instructions suitable for different states of health. They recognise the difference between every-day and research-based information. They are able to use fundamental sources of information.
Assessment criteria, fail (0)
kurssitehtäviä on tekemättä
liikaa poissaoloja ja niihin määritellyt korvaustehtävät on tekemättä
ei osoita osaamista tiedon pohdintaan, itsearviointi ja perustelut niukkoja/puuttuu kokonaan
sisältö on niukkaa ja perustuu vain arkipäivän näkemyksiin
Assessment criteria, excellent (5)
Osaa käyttää laaja-alaisesti tietoperustaa ja osoittaa kriittisyyttä toiminnassaan. Käyttää asiantuntevasti alan käsitteistöä ja systemaattisesti alan tietolähteitä. Hallitsee laaja-alaisesti liikuntakelpoisuuden arvioinnin. Osaa suhteuttaa sisältöä laajoihin kokonaisuuksiin. Osaa monipuolisesti arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan suhteessa teoriatietoon. Huomioi asiantuntevasti yksilön erityishuomioita vaativissa ryhmissä. Toimii itsenäisesti, vastuullisesti ja aloitteellisesti ohjaustilanteissa
Toteutuksen arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Osaa toimia asiakaslähtöisesti ja teoriaperustaa soveltaen laatiessaan liikuntaohjeita. Osaa perustella valintojaan teoreettisesti. Osaa soveltaa liikuntakelpoisuuden arviointia tapaukohtaisesti. Huomioi yksilön erityishuomioita vaativissa ryhmissä. Toimii itsenäisesti ja vastuullisesti ohjaustilanteissa.
Assessment criteria, satisfactory (1)
Opiskelija osaa selittää, miten fyysinen aktiivisuus liittyy terveyteen. Tunnistaa arkitiedon ja tutkitun tiedon eron. Opiskelija käyttää keskeisiä tiedonlähteitä. Osaa arvioida asiakkaan liikuntakelpoisuutta ja liikuntaohjeiden laatimisen perusteet eri terveydentiloissa. Osaa toteuttaa ohjaustilanteen erityishuomioita vaativalle kohderyhmälle ja toimii asianmukaisesti ohjaustilanteissa.
Prerequisites
Liikunnan perusteet