Skip to main content

Taito- ja lajiharjoittelu I (3 cr)

Code: AL00CN14-3002

General information


Enrollment
30.12.2024 - 26.01.2025
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.01.2025 - 31.03.2025
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
3 cr
Local portion
3 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Sote
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Bachelor’s Degree in Sports and Leisure Management
Teachers
Tiina Virtanen
Mikko Törmälehto
Course
AL00CN14

Realization has 12 reservations. Total duration of reservations is 19 h 45 min.

Time Topic Location
Fri 10.01.2025 time 08:00 - 09:30
(1 h 30 min)
Taito- ja lajiharjoittelu I AL00CN14-3002
Kajaanihalli
Sat 11.01.2025 time 08:00 - 09:30
(1 h 30 min)
Taito- ja lajiharjoittelu I AL00CN14-3002
Kajaanihalli
Thu 23.01.2025 time 10:00 - 11:30
(1 h 30 min)
Taito- ja lajiharjoittelu I AL00CN14-3002
Kajaanihalli, kentät 5-6
Fri 24.01.2025 time 08:00 - 09:30
(1 h 30 min)
Taito- ja lajiharjoittelu I AL00CN14-3002
Kajaanihalli, kentät 5-6
Fri 21.02.2025 time 10:00 - 11:30
(1 h 30 min)
Taito- ja lajiharjoittelu I AL00CN14-3002
Kajaanihalli
Sat 22.02.2025 time 08:00 - 09:30
(1 h 30 min)
Taito- ja lajiharjoittelu I AL00CN14-3002
Kajaanihalli Kajaanihalli
Thu 27.03.2025 time 10:00 - 11:30
(1 h 30 min)
Telinetila_Taito- ja lajiharjoittelu I AL00CN14-3002 voimistelu ja kehonhallinta
Kajaanihalli Kajaanihalli
Fri 28.03.2025 time 08:00 - 09:30
(1 h 30 min)
Telinetila_Taito- ja lajiharjoittelu I AL00CN14-3002 voimistelu ja kehonhallinta
Kajaanihalli Kajaanihalli
Fri 28.03.2025 time 14:15 - 15:45
(1 h 30 min)
Telinetila_Taito- ja lajiharjoittelu I AL00CN14-3002
Kajaanihalli Kajaanihalli
Fri 16.05.2025 time 08:00 - 09:30
(1 h 30 min)
Yleisurheilu_Taito- ja lajiharjoittelu I AL00CN14-3002
Vimpeli Vimpeli
Fri 16.05.2025 time 12:30 - 14:00
(1 h 30 min)
Yleisurheilu_Taito- ja lajiharjoittelu I AL00CN14-3002
Vimpeli Vimpeli
Fri 16.05.2025 time 14:15 - 17:30
(3 h 15 min)
Suunnistus_Taito- ja lajiharjoittelu I AL00CN14-3002
Vimpeli Vimpeli
Changes to reservations may be possible.

Objective

The student uses different sports to develop motor skills. The student knows the basic knowledge and skills of the most common forms of exercise and is able to carry out skill training and exercises that develop sports skills in a customer-oriented manner. The student is able to assist with movements and ensure a safe performance environment. The student knows the basics of the techniques and tactics of the ball games to be handled.

Content

Skill and sport training in demos, i.e. by moving in practice
Key sports, rules, technique, tactics and equipment
Secure Execution Environment

Location and time

Tammikuu-Toukokuu. Kts. tarkempi aikataulu lukujärjestyksestä

Materials

Materiaali Repussa.

Teaching methods

Lähiopetus, itsenäinen oppiminen.

Exam schedules

Opintojaksoon ei kuulu tenttiä. Opintojaksoon liittyvät tehtävät ilmoitetaan opintojakson alkaessa ja ne ovat nähtävillä Repussa.

Completion alternatives

Opinnollistaminen mahdollista, mikäli opiskelija ei pääse osallistumaan lähiopetukseen.

Student workload

Opintojaksolla on noin 13 oppituntia (a 90min), itsenäistä harjoittelua noin 14h, lajiharjoitusten seuraamista 5h ja oppimispäiväkirjan kirjoittaminen sekä tuntisuunnitelman laatiminen sekä ohjauksen toteuttaminen.

Content scheduling

Taito- ja lajiharjoittelu
Keskeisimmät liikuntalajit, säännöt, taktiikka ja välineet
Turvallinen suoritusympäristö

Kts. tarkempi jaksotus Repusta

Evaluation scale

0 - 5

Assessment methods and criteria

Läsnäolot 80%: hyväksytty-hylätty
Tuntisuunnitelma + ohjaustuokio: 0-5
Lajiharjoitusten seuraaminen + raportointi oppimispäiväkirjaan: hyväksytty-hylätty
Omatoiminen lajiharjoittelu: hyväksytty-hylätty
Oppimispäiväkirja : 0-5

Assessment criteria, fail (0)

Opiskelija ei täytä tehtävien minimivaatimuksia (arvona 1).

Assessment criteria, excellent (5)

Omaa erinomaiset motoriset taidot ja liikuntataidot.
Osaa laatia erinomaisia tuntisuunnitelmia, joissa toteutuvat tavoitteellisuus, turvallisuus ja tarkoituksenmukaisuus. Osaa perustella valintansa.
Hallitsee ohjaustilanteet erinomaisesti siten, että niissä toteutuu asiakaslähtöisyys, turvallisuus ja tavoitteellisuus.
Osaa analysoida, reflektoida ja arvioida kriittisesti omaa osaamistaan.
Osaa toimia itsenäisesti, vastuullisesti, aloitteellisesti ja joustavasti opintojakson tehtäväkokonaisuuksissa.
Osaa toimia ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa.

Toteutuksen arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Omaa tyydyttävät tai hyvät motoriset taidot ja liikuntataidot.
Osaa laatia tyydyttäviä tai hyviä tuntisuunnitelmia, joissa pääosin toteutuvat tavoitteellisuus, turvallisuus ja tarkoituksenmukaisuus. Osaa pääosin perustella valintansa.
Hallitsee ohjaustilanteet tyydyttävällä tai hyvällä tasolla.
Osaa analysoida, reflektoida ja arvioida omaa osaamistaan.
Osaa toimia itsenäisesti, vastuullisesti ja aloitteellisesti opintojakson tehtäväkokonaisuuksissa.

Assessment criteria, satisfactory (1)

Omaa eri liikuntataitojen perusteet, mutta motorisissa taidoissa on parannettavaa.
Osaa laatia tuntisuunnitelmia, joissa joiltain osin toteutuvat tavoitteellisuus, turvallisuus ja tarkoituksenmukaisuus.
Kykenee ohjaamaan tavoitteellisesti, mutta ohjaustaidoissa parannettavaa.
Oman toiminnan analysointi ja reflektointi puutteellista.

Prerequisites

Sufficient basic level of exercise, e.g. swimming skills are required (200 meters, Nordic swimming skills required)

Further information

In the event of a long-term obstacle (illness or injury), the student moves on to the next implementation.

Objective

The student uses different sports to develop motor skills. The student knows the basic knowledge and skills of the most common forms of exercise and is able to carry out skill training and exercises that develop sports skills in a customer-oriented manner. The student is able to assist with movements and ensure a safe performance environment. The student knows the basics of the techniques and tactics of the ball games to be handled.

Execution methods

Active participation in contact teaching exercise demos. Attendance at least 80% of the lessons.
Planning and implementing one's own guidance exercise with approval.
Those who have completed a degree in physical activity counselling can use accrediation in parts.

Accomplishment methods

Active participation in demos and maintaining and developing one's own skills by exercising
Planning and implementation of guidance support
Continuous display
Attendance at least 80%

Content

Skill and sport training in demos, i.e. by moving in practice
Key sports, rules, technique, tactics and equipment
Secure Execution Environment

Qualifications

Sufficient basic level of exercise, e.g. swimming skills are required (200 meters, Nordic swimming skills required)

Go back to top of page