Siirry suoraan sisältöön

Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen perusteet (3 op)

Toteutuksen tunnus: AL00CF00-3007

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
30.12.2024 - 26.01.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.01.2025 - 23.05.2025
Toteutus on käynnissä.
Opintopistemäärä
3 op
Lähiosuus
2 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Sote
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Liikunnan ja vapaa-ajan koulutus
Opettajat
Liisa Paavola
Ryhmät
ALM25K
ALM25K
Opintojakso
AL00CF00

Toteutuksella on 9 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 16 t 15 min.

Aika Aihe Tila
To 09.01.2025 klo 14:15 - 15:45
(1 t 30 min)
Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen perusteet AL00CF00-3007
TA21L158 TA21L158
Pe 10.01.2025 klo 14:15 - 15:45
(1 t 30 min)
Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen perusteet AL00CF00-3007
TA21L158 TA21L158
To 23.01.2025 klo 12:30 - 15:00
(2 t 30 min)
Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen perusteet AL00CF00-3007
TA21L143 TA21L143
To 06.02.2025 klo 09:30 - 11:30
(2 t 0 min)
Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen perusteet AL00CF00-3007
Teams
Pe 07.02.2025 klo 12:00 - 13:30
(1 t 30 min)
Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen perusteet AL00CF00-3007
Teams
La 08.02.2025 klo 12:00 - 14:30
(2 t 30 min)
Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen perusteet AL00CF00-3007
Teams
To 20.02.2025 klo 14:15 - 16:45
(2 t 30 min)
Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen perusteet AL00CF00-3007
TA21L102P Ta2 Liikuntasali Pelikenttä
Pe 21.02.2025 klo 12:30 - 14:00
(1 t 30 min)
Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen perusteet AL00CF00-3007
Pallohalli Pallohalli
Pe 21.02.2025 klo 14:15 - 15:00
(0 t 45 min)
Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen perusteet AL00CF00-3007
TA21L143 TA21L143
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Opiskelija osaa selittää, miten terveyden edistämisen teoreettinen perusta on rakentunut sekä määritellä terveyden edistämisen keskeiset käsitteet.
Opiskelija tunnistaa terveyden edistämisen keskeisiä sisältöalueita sekä kykenee analysoimaan millaiset tekijät uhkaavat eri-ikäisten terveyttä ja hyvinvointia.
Opiskelija tunnistaa hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen menetelmiä, asiakirjoja sekä indikaattoreita.
Opiskelija osaa kuvata terveysliikunnan perusteita sekä tunnistaa liikunnallisen elämäntavan merkityksen terveydelle ja hyvinvoinnille.
Opiskelija osaa suorittaa terveyskunnon mittaukset turvallisesti

Sisältö

Hyvinvointi yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmasta
Terveyden edistämisen käsitteet
Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen menetelmät, asiakirjat ja indikaattorit
Terveysliikunnan perusteet: terveyskunto, vaikutukset, suositukset, annostelu
Terveyskunnon mittaaminen

Aika ja paikka

Toteutus tammi-maaliskuussa 2025

Oppimateriaalit

Repussa

Opetusmenetelmät

Kontaktiopetus
Itsenäiset tehtävät
Ryhmätehtävä
Verkkotentti

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Itsenäinen verkkotentti, ajankohta sovitaan ryhmän kanssa

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

3op, mikä vastaa n. 80h opiskelijan työtä
Kontaktiopetus 20h, sisältää harjoituksia 6h, joissa on 100% läsnäolo
Ryhmätehtävä, jonka laajuus on 0,5op eli n. 14h opiskelija työtä
Itsenäiset tehtävät ja itsenäinen opiskelu n. 46h

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa arvioida kriittisesti sekä analysoida liikunnallisen elämäntavan merkitystä.
Opiskelija osaa tulkita ja soveltaa hyvinvoinnin ja terveyden keskeisiä käsitteitä ja sisältöjä, terveysliikunnan vaikutusmekanismeja, suosituksia sekä annostuksia.
Opiskelija toimii ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa perustella ja arvioida liikunnallisen elämäntavan merkitystä.
Opiskelija osaa nimetä, kuvailla ja perustella hyvinvoinnin ja terveyden keskeisiä käsitteitä ja sisältöjä, terveysliikunnan vaikutusmekanismit, suositukset sekä terveysliikuntalajeja.
Opiskelija toimii ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija tunnistaa liikunnallisen elämäntavan merkityksen.
Opiskelija osaa nimetä ja kuvailla hyvinvoinnin ja terveyden keskeisiä käsitteitä ja sisältöjä, terveysliikunnan vaikutukset, suositukset sekä annostelun sekä terveysliikuntalajeja.
Opiskelija ottaa toiminnassaan toiset huomioon.
Opiskelija toimii ryhmän jäsenenä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osasuoirtukset:
fyysisen aktiivisuuden seurantatehtävä omalle asiakkaalle, laajuus 0,5op, arviointi hyv/hyl
ryhmätehtävä aiheesta hyvinvointi (ryhmien kokoonpano arvotaan), laajuus 0,5op, arviointi 1-5/hyl
kontaktitunnit ja terveyskuntomittaukset 1op, arviointi hyv/hyl (lähitunneilla 80% läsnäolo) -> mikäli poissaoloja liikaa, opiskelija saa kurssin lopussa korvaustehtävän, terveyskuntomittauksissa 100% osallistuminen
itsenäinen verkkotentti (edellyttää Safe Exam Browserin käyttöä), laajuus 1op, arviointi 0-5.

Hylätty (0)

Opiskelijalla on liikaa poissaoloja, ja niistä annettu korvaustehtävä on tekemättä. Opintojakson arviointikriteerin taso T1 ei täyty.

Toteutuksen arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa arvioida kriittisesti sekä analysoida liikunnallisen elämäntavan merkitystä.
Opiskelija osaa tulkita ja soveltaa hyvinvoinnin ja terveyden keskeisiä käsitteitä ja sisältöjä, terveysliikunnan vaikutusmekanismeja, suosituksia sekä annostuksia.
Opiskelija toimii ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa.

Toteutuksen arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osaa perustella ja arvioida liikunnallisen elämäntavan merkitystä.
Opiskelija osaa nimetä, kuvailla ja perustella hyvinvoinnin ja terveyden keskeisiä käsitteitä ja sisältöjä, terveysliikunnan vaikutusmekanismit, suositukset sekä terveysliikuntalajeja.
Opiskelija toimii ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi.

Toteutuksen arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osaa arvioida kriittisesti sekä analysoida liikunnallisen elämäntavan merkitystä.
Opiskelija osaa tulkita ja soveltaa hyvinvoinnin ja terveyden keskeisiä käsitteitä ja sisältöjä, terveysliikunnan vaikutusmekanismeja, suosituksia sekä annostuksia.
Opiskelija toimii ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa

Siirry alkuun