Siirry suoraan sisältöön

Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen perusteet (3 op)

Toteutuksen tunnus: AL00CF00-3007

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

30.12.2024 - 26.01.2025

Ajoitus

01.01.2025 - 23.05.2025

Opintopistemäärä

3 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

67 % Lähiopetus, 33 % Etäopetus

Yksikkö

Sote

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Liikunnan ja vapaa-ajan koulutus

Opettaja

  • Liisa Paavola

Ryhmät

  • ALM25K
    ALM25K
  • 09.01.2025 14:15 - 15:45, Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen perusteet AL00CF00-3007
  • 10.01.2025 14:15 - 15:45, Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen perusteet AL00CF00-3007
  • 23.01.2025 12:30 - 15:00, Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen perusteet AL00CF00-3007
  • 06.02.2025 10:00 - 11:30, Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen perusteet AL00CF00-3007
  • 07.02.2025 12:00 - 13:30, Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen perusteet AL00CF00-3007
  • 08.02.2025 12:00 - 14:30, Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen perusteet AL00CF00-3007
  • 20.02.2025 14:15 - 16:45, Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen perusteet AL00CF00-3007
  • 21.02.2025 12:30 - 14:00, Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen perusteet AL00CF00-3007
  • 21.02.2025 14:15 - 15:00, Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen perusteet AL00CF00-3007

Tavoitteet

Opiskelija osaa selittää, miten terveyden edistämisen teoreettinen perusta on rakentunut sekä määritellä terveyden edistämisen keskeiset käsitteet.
Opiskelija tunnistaa terveyden edistämisen keskeisiä sisältöalueita sekä kykenee analysoimaan millaiset tekijät uhkaavat eri-ikäisten terveyttä ja hyvinvointia.
Opiskelija tunnistaa hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen menetelmiä, asiakirjoja sekä indikaattoreita.
Opiskelija osaa kuvata terveysliikunnan perusteita sekä tunnistaa liikunnallisen elämäntavan merkityksen terveydelle ja hyvinvoinnille.
Opiskelija osaa suorittaa terveyskunnon mittaukset turvallisesti

Sisältö

Hyvinvointi yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmasta
Terveyden edistämisen käsitteet
Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen menetelmät, asiakirjat ja indikaattorit
Terveysliikunnan perusteet: terveyskunto, vaikutukset, suositukset, annostelu
Terveyskunnon mittaaminen

Aika ja paikka

Toteutus tammi-maaliskuussa

Oppimateriaalit

Repussa

Opetusmenetelmät

Kontaktiopetus
Itsenäiset tehtävät
Ryhmätehtävä
Verkkotentti

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Itsenäinen verkkotentti, ajankohta sovitaan ryhmän kanssa

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

3op, mikä vastaa n. 80h opiskelijan työtä
Kontaktiopetus 20h, sisältää harjoituksia 6h, joissa on 100% läsnäolo
Ryhmätehtävä, jonka laajuus on 0,5op eli n. 14h opiskelija työtä
Itsenäiset tehtävät ja itsenäinen opiskelu n. 46h

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa arvioida kriittisesti sekä analysoida liikunnallisen elämäntavan merkitystä.
Opiskelija osaa tulkita ja soveltaa hyvinvoinnin ja terveyden keskeisiä käsitteitä ja sisältöjä, terveysliikunnan vaikutusmekanismeja, suosituksia sekä annostuksia.
Opiskelija toimii ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa perustella ja arvioida liikunnallisen elämäntavan merkitystä.
Opiskelija osaa nimetä, kuvailla ja perustella hyvinvoinnin ja terveyden keskeisiä käsitteitä ja sisältöjä, terveysliikunnan vaikutusmekanismit, suositukset sekä terveysliikuntalajeja.
Opiskelija toimii ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija tunnistaa liikunnallisen elämäntavan merkityksen.
Opiskelija osaa nimetä ja kuvailla hyvinvoinnin ja terveyden keskeisiä käsitteitä ja sisältöjä, terveysliikunnan vaikutukset, suositukset sekä annostelun sekä terveysliikuntalajeja.
Opiskelija ottaa toiminnassaan toiset huomioon.
Opiskelija toimii ryhmän jäsenenä.