Skip to main content

Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen perusteet (3 cr)

Code: AL00CF00-3007

General information


Enrollment
30.12.2024 - 26.01.2025
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.01.2025 - 23.05.2025
Implementation is running.
Number of ECTS credits allocated
3 cr
Local portion
2 cr
Virtual portion
1 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Sote
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Bachelor’s Degree in Sports and Leisure Management
Teachers
Liisa Paavola
Course
AL00CF00

Realization has 9 reservations. Total duration of reservations is 16 h 15 min.

Time Topic Location
Thu 09.01.2025 time 14:15 - 15:45
(1 h 30 min)
Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen perusteet AL00CF00-3007
TA21L158 TA21L158
Fri 10.01.2025 time 14:15 - 15:45
(1 h 30 min)
Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen perusteet AL00CF00-3007
TA21L158 TA21L158
Thu 23.01.2025 time 12:30 - 15:00
(2 h 30 min)
Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen perusteet AL00CF00-3007
TA21L143 TA21L143
Thu 06.02.2025 time 09:30 - 11:30
(2 h 0 min)
Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen perusteet AL00CF00-3007
Teams
Fri 07.02.2025 time 12:00 - 13:30
(1 h 30 min)
Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen perusteet AL00CF00-3007
Teams
Sat 08.02.2025 time 12:00 - 14:30
(2 h 30 min)
Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen perusteet AL00CF00-3007
Teams
Thu 20.02.2025 time 14:15 - 16:45
(2 h 30 min)
Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen perusteet AL00CF00-3007
TA21L102P Ta2 Liikuntasali Pelikenttä
Fri 21.02.2025 time 12:30 - 14:00
(1 h 30 min)
Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen perusteet AL00CF00-3007
Pallohalli Pallohalli
Fri 21.02.2025 time 14:15 - 15:00
(0 h 45 min)
Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen perusteet AL00CF00-3007
TA21L143 TA21L143
Changes to reservations may be possible.

Objective

Opiskelija osaa selittää, miten terveyden edistämisen teoreettinen perusta on rakentunut sekä määritellä terveyden edistämisen keskeiset käsitteet.
Opiskelija tunnistaa terveyden edistämisen keskeisiä sisältöalueita sekä kykenee analysoimaan millaiset tekijät uhkaavat eri-ikäisten terveyttä ja hyvinvointia.
Opiskelija tunnistaa hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen menetelmiä, asiakirjoja sekä indikaattoreita.
Opiskelija osaa kuvata terveysliikunnan perusteita sekä tunnistaa liikunnallisen elämäntavan merkityksen terveydelle ja hyvinvoinnille.
Opiskelija osaa suorittaa terveyskunnon mittaukset turvallisesti

Content

Hyvinvointi yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmasta
Terveyden edistämisen käsitteet
Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen menetelmät, asiakirjat ja indikaattorit
Terveysliikunnan perusteet: terveyskunto, vaikutukset, suositukset, annostelu
Terveyskunnon mittaaminen

Location and time

Toteutus tammi-maaliskuussa 2025

Materials

Repussa

Teaching methods

Kontaktiopetus
Itsenäiset tehtävät
Ryhmätehtävä
Verkkotentti

Exam schedules

Itsenäinen verkkotentti, ajankohta sovitaan ryhmän kanssa

Student workload

3op, mikä vastaa n. 80h opiskelijan työtä
Kontaktiopetus 20h, sisältää harjoituksia 6h, joissa on 100% läsnäolo
Ryhmätehtävä, jonka laajuus on 0,5op eli n. 14h opiskelija työtä
Itsenäiset tehtävät ja itsenäinen opiskelu n. 46h

Evaluation scale

0 - 5

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija osaa arvioida kriittisesti sekä analysoida liikunnallisen elämäntavan merkitystä.
Opiskelija osaa tulkita ja soveltaa hyvinvoinnin ja terveyden keskeisiä käsitteitä ja sisältöjä, terveysliikunnan vaikutusmekanismeja, suosituksia sekä annostuksia.
Opiskelija toimii ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa.

Assessment criteria, good (3)

Opiskelija osaa perustella ja arvioida liikunnallisen elämäntavan merkitystä.
Opiskelija osaa nimetä, kuvailla ja perustella hyvinvoinnin ja terveyden keskeisiä käsitteitä ja sisältöjä, terveysliikunnan vaikutusmekanismit, suositukset sekä terveysliikuntalajeja.
Opiskelija toimii ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi.

Assessment criteria, satisfactory (1)

Opiskelija tunnistaa liikunnallisen elämäntavan merkityksen.
Opiskelija osaa nimetä ja kuvailla hyvinvoinnin ja terveyden keskeisiä käsitteitä ja sisältöjä, terveysliikunnan vaikutukset, suositukset sekä annostelun sekä terveysliikuntalajeja.
Opiskelija ottaa toiminnassaan toiset huomioon.
Opiskelija toimii ryhmän jäsenenä.

Assessment methods and criteria

Osasuoirtukset:
fyysisen aktiivisuuden seurantatehtävä omalle asiakkaalle, laajuus 0,5op, arviointi hyv/hyl
ryhmätehtävä aiheesta hyvinvointi (ryhmien kokoonpano arvotaan), laajuus 0,5op, arviointi 1-5/hyl
kontaktitunnit ja terveyskuntomittaukset 1op, arviointi hyv/hyl (lähitunneilla 80% läsnäolo) -> mikäli poissaoloja liikaa, opiskelija saa kurssin lopussa korvaustehtävän, terveyskuntomittauksissa 100% osallistuminen
itsenäinen verkkotentti (edellyttää Safe Exam Browserin käyttöä), laajuus 1op, arviointi 0-5.

Assessment criteria, fail (0)

Opiskelijalla on liikaa poissaoloja, ja niistä annettu korvaustehtävä on tekemättä. Opintojakson arviointikriteerin taso T1 ei täyty.

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija osaa arvioida kriittisesti sekä analysoida liikunnallisen elämäntavan merkitystä.
Opiskelija osaa tulkita ja soveltaa hyvinvoinnin ja terveyden keskeisiä käsitteitä ja sisältöjä, terveysliikunnan vaikutusmekanismeja, suosituksia sekä annostuksia.
Opiskelija toimii ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa.

Toteutuksen arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osaa perustella ja arvioida liikunnallisen elämäntavan merkitystä.
Opiskelija osaa nimetä, kuvailla ja perustella hyvinvoinnin ja terveyden keskeisiä käsitteitä ja sisältöjä, terveysliikunnan vaikutusmekanismit, suositukset sekä terveysliikuntalajeja.
Opiskelija toimii ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi.

Assessment criteria, satisfactory (1)

Opiskelija osaa arvioida kriittisesti sekä analysoida liikunnallisen elämäntavan merkitystä.
Opiskelija osaa tulkita ja soveltaa hyvinvoinnin ja terveyden keskeisiä käsitteitä ja sisältöjä, terveysliikunnan vaikutusmekanismeja, suosituksia sekä annostuksia.
Opiskelija toimii ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa

Go back to top of page