Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen perusteet (3 cr)
Code: AL00CF00-3007
General information
- Enrollment
-
30.12.2024 - 26.01.2025
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
01.01.2025 - 23.05.2025
Implementation is running.
- Number of ECTS credits allocated
- 3 cr
- Local portion
- 2 cr
- Virtual portion
- 1 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Sote
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Bachelor’s Degree in Sports and Leisure Management
- Teachers
- Liisa Paavola
- Course
- AL00CF00
Realization has 9 reservations. Total duration of reservations is 16 h 15 min.
Time | Topic | Location |
---|---|---|
Thu 09.01.2025 time 14:15 - 15:45 (1 h 30 min) |
Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen perusteet AL00CF00-3007 |
TA21L158
TA21L158
|
Fri 10.01.2025 time 14:15 - 15:45 (1 h 30 min) |
Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen perusteet AL00CF00-3007 |
TA21L158
TA21L158
|
Thu 23.01.2025 time 12:30 - 15:00 (2 h 30 min) |
Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen perusteet AL00CF00-3007 |
TA21L143
TA21L143
|
Thu 06.02.2025 time 09:30 - 11:30 (2 h 0 min) |
Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen perusteet AL00CF00-3007 |
Teams
|
Fri 07.02.2025 time 12:00 - 13:30 (1 h 30 min) |
Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen perusteet AL00CF00-3007 |
Teams
|
Sat 08.02.2025 time 12:00 - 14:30 (2 h 30 min) |
Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen perusteet AL00CF00-3007 |
Teams
|
Thu 20.02.2025 time 14:15 - 16:45 (2 h 30 min) |
Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen perusteet AL00CF00-3007 |
TA21L102P
Ta2 Liikuntasali Pelikenttä
|
Fri 21.02.2025 time 12:30 - 14:00 (1 h 30 min) |
Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen perusteet AL00CF00-3007 |
Pallohalli
Pallohalli
|
Fri 21.02.2025 time 14:15 - 15:00 (0 h 45 min) |
Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen perusteet AL00CF00-3007 |
TA21L143
TA21L143
|
Objective
Opiskelija osaa selittää, miten terveyden edistämisen teoreettinen perusta on rakentunut sekä määritellä terveyden edistämisen keskeiset käsitteet.
Opiskelija tunnistaa terveyden edistämisen keskeisiä sisältöalueita sekä kykenee analysoimaan millaiset tekijät uhkaavat eri-ikäisten terveyttä ja hyvinvointia.
Opiskelija tunnistaa hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen menetelmiä, asiakirjoja sekä indikaattoreita.
Opiskelija osaa kuvata terveysliikunnan perusteita sekä tunnistaa liikunnallisen elämäntavan merkityksen terveydelle ja hyvinvoinnille.
Opiskelija osaa suorittaa terveyskunnon mittaukset turvallisesti
Content
Hyvinvointi yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmasta
Terveyden edistämisen käsitteet
Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen menetelmät, asiakirjat ja indikaattorit
Terveysliikunnan perusteet: terveyskunto, vaikutukset, suositukset, annostelu
Terveyskunnon mittaaminen
Location and time
Toteutus tammi-maaliskuussa 2025
Materials
Repussa
Teaching methods
Kontaktiopetus
Itsenäiset tehtävät
Ryhmätehtävä
Verkkotentti
Exam schedules
Itsenäinen verkkotentti, ajankohta sovitaan ryhmän kanssa
Student workload
3op, mikä vastaa n. 80h opiskelijan työtä
Kontaktiopetus 20h, sisältää harjoituksia 6h, joissa on 100% läsnäolo
Ryhmätehtävä, jonka laajuus on 0,5op eli n. 14h opiskelija työtä
Itsenäiset tehtävät ja itsenäinen opiskelu n. 46h
Evaluation scale
0 - 5
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija osaa arvioida kriittisesti sekä analysoida liikunnallisen elämäntavan merkitystä.
Opiskelija osaa tulkita ja soveltaa hyvinvoinnin ja terveyden keskeisiä käsitteitä ja sisältöjä, terveysliikunnan vaikutusmekanismeja, suosituksia sekä annostuksia.
Opiskelija toimii ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa.
Assessment criteria, good (3)
Opiskelija osaa perustella ja arvioida liikunnallisen elämäntavan merkitystä.
Opiskelija osaa nimetä, kuvailla ja perustella hyvinvoinnin ja terveyden keskeisiä käsitteitä ja sisältöjä, terveysliikunnan vaikutusmekanismit, suositukset sekä terveysliikuntalajeja.
Opiskelija toimii ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi.
Assessment criteria, satisfactory (1)
Opiskelija tunnistaa liikunnallisen elämäntavan merkityksen.
Opiskelija osaa nimetä ja kuvailla hyvinvoinnin ja terveyden keskeisiä käsitteitä ja sisältöjä, terveysliikunnan vaikutukset, suositukset sekä annostelun sekä terveysliikuntalajeja.
Opiskelija ottaa toiminnassaan toiset huomioon.
Opiskelija toimii ryhmän jäsenenä.
Assessment methods and criteria
Osasuoirtukset:
fyysisen aktiivisuuden seurantatehtävä omalle asiakkaalle, laajuus 0,5op, arviointi hyv/hyl
ryhmätehtävä aiheesta hyvinvointi (ryhmien kokoonpano arvotaan), laajuus 0,5op, arviointi 1-5/hyl
kontaktitunnit ja terveyskuntomittaukset 1op, arviointi hyv/hyl (lähitunneilla 80% läsnäolo) -> mikäli poissaoloja liikaa, opiskelija saa kurssin lopussa korvaustehtävän, terveyskuntomittauksissa 100% osallistuminen
itsenäinen verkkotentti (edellyttää Safe Exam Browserin käyttöä), laajuus 1op, arviointi 0-5.
Assessment criteria, fail (0)
Opiskelijalla on liikaa poissaoloja, ja niistä annettu korvaustehtävä on tekemättä. Opintojakson arviointikriteerin taso T1 ei täyty.
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija osaa arvioida kriittisesti sekä analysoida liikunnallisen elämäntavan merkitystä.
Opiskelija osaa tulkita ja soveltaa hyvinvoinnin ja terveyden keskeisiä käsitteitä ja sisältöjä, terveysliikunnan vaikutusmekanismeja, suosituksia sekä annostuksia.
Opiskelija toimii ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa.
Toteutuksen arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija osaa perustella ja arvioida liikunnallisen elämäntavan merkitystä.
Opiskelija osaa nimetä, kuvailla ja perustella hyvinvoinnin ja terveyden keskeisiä käsitteitä ja sisältöjä, terveysliikunnan vaikutusmekanismit, suositukset sekä terveysliikuntalajeja.
Opiskelija toimii ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi.
Assessment criteria, satisfactory (1)
Opiskelija osaa arvioida kriittisesti sekä analysoida liikunnallisen elämäntavan merkitystä.
Opiskelija osaa tulkita ja soveltaa hyvinvoinnin ja terveyden keskeisiä käsitteitä ja sisältöjä, terveysliikunnan vaikutusmekanismeja, suosituksia sekä annostuksia.
Opiskelija toimii ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa