Siirry suoraan sisältöön

Soveltava liikunta (5 op)

Toteutuksen tunnus: AL00CD78-3008

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2025 - 31.12.2025

Ajoitus

01.01.2026 - 27.05.2026

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2.5 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus

Yksikkö

Business

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Liikunnan ja vapaa-ajan koulutus

Opettaja

  • Liisa Paavola

Ryhmät

  • ALM24K
    ALM24K
  • ALK24S
    ALK24S

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija,
- osaa kuvata erityistukea tarvitsevien liikunnan ja sen kehittämisen keskeiset elementit
- tunnistaa liikunnan merkityksen erityistä tukea tarvitseville ryhmille sekä osaa arvioida liikunnan saavutettavuutta
- tunnistaa eri ohjaus- ja opetusmenetelmiä sekä osaa soveltaa ohjatessaan erityistukea tarvitsevia erilaisissa toimintaympäristöissä

Sisältö

Opintojakson sisältö
- Mitä soveltava liikunta on
- Erilaiset toimintakyvyt ja niiden huomioiminen mm. kehitysvammaisuus ja aistivammaisuus
- Esteettömyys ja saavutettavuus
- Ohjaaminen, eriyttäminen, ennakkoluulojen poistaminen
- Paralympiakomitean Valttiohjelma

Aika ja paikka

LäÄhiopetus toteutuu tammi-maaliskuun aikana. Itsenäiset tehtävät on mahdollista suoirttaa kevätlukukauden aikana tai vaihtoehtoisesti 15.11.2026 menneä

Oppimateriaalit

Oppimateriaali löytyy Reppukurssilta.
Oppikirja: Rintala, Huovinen, Niemelä. Soveltava liikunta 2012. Liikuntatieteellisen seuran julkaisu

Opetusmenetelmät

Opintojakso koostuu itsenäisesti suoritettavista verkkotehtävistä, kaikille pakollisista tunneista ja harjoituksista, 1op laajuisesta omasta valinnaisesta osiosta sekä kirjallisesta kokoavasta itsearvioinnista ja pohdinnasta. Oppimistehtävien avulla harjoittelet opintojakson keskeisten sisältöjen hallintaa ja ymmärtämistä.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojaksoon kuuluu 1op laajuinen oma valinnainen osio (ohjeistetaan kurssilla tarkemmin)

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Itsenäiset verkkotehtävät 2,5op, mikä vastaa n. 68h opiskelijan työtä
Oma valinnainen osio 1op (27h opiskelijan työtä)
Lähitunnit ja harjoitukset 0,5op (13h opiskelijan työtä)
Kirjallinen kokoavan itsearviointi ja pohdinta 1op (27h opiskelijan työtä)

Sisällön jaksotus

Opintojakso koostuu verkkotehtävistä, verkossa toteutettavista luennoista, jotka ovat koko ryhmälle yhteiset. Lisäksi opintojakso sisältää käytännön harjoituksia, joihin on 100% osallistuminen. Oma valinnainen osio suunnitellaan yhdessä opettajan kanssa ja sen voi suoirttaa omalla aikataululla 15.11.2025 mennessä. Mahdolliset poissalolot käytännön harjoitustunneilta korvataan seuraavan toteutuksen harjoitustunneilla.”

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa tulkita ja analysoida laaja-alaisesti ja asiantuntevasti soveltavan liikunnan keskeisiä elementtejä
Opiskelija osaa ennakoida tulevaa ja tuo esille laajaa kehittämisotetta erityistä tukea tarvitsevien liikuntaan (innovatiivisuus)
Osaa analysoida esteettömyyden ja saavutettavuuden elementtejä ratkaisukeskeisesti
Osaa soveltaa liikuntaa erityistukea tarvitseville erilaisissa toimintaympäristöissä. Tunnistaa ohjaustilanteissa ja ohjauksessaan erilaisia keinoja inkluusion kirjosta ja osaa perustella valintoja.
Osaa toimia itsenäisesti, vastuullisesti ja aloitteellisesti oppimis- ja ohjaustilanteissa sekä huomioida yksilön ryhmässä (eriyttäminen)

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa nimetä, kuvailla ja yhdistellä soveltavan liikunnan keskeisiä elementtejä
Tunnistaa perustellusti liikunnan merkityksen erityistä tukea tarvitseville ryhmille
Osaa arvioida liikunnan saavutettavuutta laajalti
Osaa soveltaa liikuntaa erityistukea tarvitseville perustellusti
Osaa toimia itsenäisesti ja vastuullisesti oppimis- ja ohjaustilanteissa sekä huomioida yksilön ryhmässä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa nimetä ja kuvailla soveltavan liikunnan keskeisiä elementtejä
Opiskelija tunnistaa liikunnan merkityksen erityistä tukea tarvitseville ryhmille
Osaa arvioida liikunnan saavutettavuutta perustasolla.
Osaa toteuttaa ohjaus- ja opetustilanteen erityishuomiota vaativalle kohderyhmälle.
Toimii asianmukaisesti oppimis- ja ohjaustilanteissa, toistaa hyviä käytänteitä rutiininomaisesti (pysyy tutussa ja turvallisessa).

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osa tehtävistä arvioidaan asteikolla hyv-hyl, ja osa numeraalisesti. Opintojakson kokonaisarvosana muodostuu asteikolla 0-5.

Arvioinnissa huomioidaan opintojakson osasuoritukset, painotettuna niiden laajuutta.

Hylätty (0)

Opintojakson arviointikriteerit eivät täyty

Toteutuksen arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa tulkita ja analysoida laaja-alaisesti ja asiantuntevasti soveltavan liikunnan keskeisiä elementtejä
Opiskelija osaa ennakoida tulevaa ja tuo esille laajaa kehittämisotetta erityistä tukea tarvitsevien liikuntaan (innovatiivisuus)
Osaa analysoida esteettömyyden ja saavutettavuuden elementtejä ratkaisukeskeisesti
Osaa soveltaa liikuntaa erityistukea tarvitseville erilaisissa toimintaympäristöissä.
Tunnistaa ohjaustilanteissa ja ohjauksessaan erilaisia keinoja inkluusion kirjosta ja osaa perustella valintoja.
Osaa toimia itsenäisesti, vastuullisesti ja aloitteellisesti oppimis- ja ohjaustilanteissa sekä huomioida yksilön ryhmässä (eriyttäminen)

Toteutuksen arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osaa nimetä, kuvailla ja yhdistellä soveltavan liikunnan keskeisiä elementtejä.
Tunnistaa perustellusti liikunnan merkityksen erityistä tukea tarvitseville ryhmille
Osaa arvioida liikunnan saavutettavuutta laajalti
Osaa soveltaa liikuntaa erityistukea tarvitseville perustellusti.
Osaa toimia itsenäisesti ja vastuullisesti oppimis- ja ohjaustilanteissa sekä huomioida yksilön ryhmässä

Toteutuksen arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osaa nimetä ja kuvailla soveltavan liikunnan keskeisiä elementtejä
tunnistaa liikunnan merkityksen erityistä tukea tarvitseville
osaa arvioidan liikunnan saavutettavuutta perustasolla
Osaa toteuttaa ohjaus- ja opetustilanteen erityishuomiota vaativalle kohderyhmälle.
Toimii asianmukaisesti oppimis- ja ohjaustilanteissa, toistaa hyviä käytänteitä rutiininomaisesti (pysyy tutussa ja turvallisessa)