Skip to main content

Soveltava liikunta (5 cr)

Code: AL00CD78-3008

General information


Enrollment

02.12.2025 - 31.12.2025

Timing

01.01.2026 - 27.05.2026

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

2.5 op

RDI portion

1 op

Mode of delivery

50 % Contact teaching, 50 % Distance learning

Unit

Business

Teaching languages

  • Finnish

Degree programmes

  • Bachelor’s Degree in Sports and Leisure Management

Teachers

  • Liisa Paavola

Groups

  • ALM24K
    ALM24K
  • ALK24S
    ALK24S

Objective

Upon completing the course, the student will:
- be able to describe the key elements of physical activity and its development for individuals requiring special support,
- recognize the significance of physical activity for groups requiring special support and assess the accessibility of physical activity,
- identify various guidance and teaching methods and apply them when instructing individuals requiring special support in different environments.

Content

Course content:
- What adapted physical activity entails
- Different functional abilities and considerations, e.g., developmental disabilities and sensory impairments
- Accessibility and inclusivity
- Instruction, differentiation, and overcoming prejudices
- The Paralympic Committee's National Program

Location and time

Lähiopetus toteutuu tammi-maaliskuun aikana. Itsenäiset tehtävät on mahdollista suoirttaa kevätlukukauden aikana tai vaihtoehtoisesti 15.11.2026 mennessä

Materials

Oppimateriaali löytyy Reppukurssilta.
Oppikirja: Rintala, Huovinen, Niemelä. Soveltava liikunta 2012. Liikuntatieteellisen seuran julkaisu

Teaching methods

Opintojakso koostuu itsenäisesti suoritettavista verkkotehtävistä, kaikille pakollisista tunneista ja harjoituksista, 1op laajuisesta omasta valinnaisesta osiosta sekä kirjallisesta kokoavasta itsearvioinnista ja pohdinnasta. Oppimistehtävien avulla harjoittelet opintojakson keskeisten sisältöjen hallintaa ja ymmärtämistä.

Employer connections

Opintojaksoon kuuluu 1op laajuinen oma valinnainen/hanketyöhön liittyvä osio (ohjeistetaan kurssilla tarkemmin)

Student workload

Itsenäiset verkkotehtävät 2,5op, mikä vastaa n. 68h opiskelijan työtä
Oma valinnainen osio 1op (27h opiskelijan työtä)
Lähitunnit ja harjoitukset 0,5op (13h opiskelijan työtä)
Kirjallinen kokoavan itsearviointi ja pohdinta 1op (27h opiskelijan työtä)

Content scheduling

Opintojakso koostuu verkkotehtävistä, verkossa toteutettavista luennoista, jotka ovat koko ryhmälle yhteiset. Lisäksi opintojakso sisältää käytännön harjoituksia, joihin on 100% osallistuminen. Oma valinnainen osio suunnitellaan yhdessä opettajan kanssa ja sen voi suoirttaa omalla aikataululla 15.11.2026 mennessä. Mahdolliset poissalolot käytännön harjoitustunneilta korvataan seuraavan toteutuksen harjoitustunneilla.”

Evaluation scale

0 - 5

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija osaa tulkita ja analysoida laaja-alaisesti ja asiantuntevasti soveltavan liikunnan keskeisiä elementtejä
Opiskelija osaa ennakoida tulevaa ja tuo esille laajaa kehittämisotetta erityistä tukea tarvitsevien liikuntaan (innovatiivisuus)
Osaa analysoida esteettömyyden ja saavutettavuuden elementtejä ratkaisukeskeisesti
Osaa soveltaa liikuntaa erityistukea tarvitseville erilaisissa toimintaympäristöissä. Tunnistaa ohjaustilanteissa ja ohjauksessaan erilaisia keinoja inkluusion kirjosta ja osaa perustella valintoja.
Osaa toimia itsenäisesti, vastuullisesti ja aloitteellisesti oppimis- ja ohjaustilanteissa sekä huomioida yksilön ryhmässä (eriyttäminen)

Assessment criteria, good (3)

Opiskelija osaa nimetä, kuvailla ja yhdistellä soveltavan liikunnan keskeisiä elementtejä
Tunnistaa perustellusti liikunnan merkityksen erityistä tukea tarvitseville ryhmille
Osaa arvioida liikunnan saavutettavuutta laajalti
Osaa soveltaa liikuntaa erityistukea tarvitseville perustellusti
Osaa toimia itsenäisesti ja vastuullisesti oppimis- ja ohjaustilanteissa sekä huomioida yksilön ryhmässä.

Assessment criteria, satisfactory (1)

Opiskelija osaa nimetä ja kuvailla soveltavan liikunnan keskeisiä elementtejä
Opiskelija tunnistaa liikunnan merkityksen erityistä tukea tarvitseville ryhmille
Osaa arvioida liikunnan saavutettavuutta perustasolla.
Osaa toteuttaa ohjaus- ja opetustilanteen erityishuomiota vaativalle kohderyhmälle.
Toimii asianmukaisesti oppimis- ja ohjaustilanteissa, toistaa hyviä käytänteitä rutiininomaisesti (pysyy tutussa ja turvallisessa).

Assessment methods and criteria

Osa tehtävistä arvioidaan asteikolla hyv-hyl, ja osa numeraalisesti. Opintojakson kokonaisarvosana muodostuu asteikolla 0-5.

Arvioinnissa huomioidaan opintojakson osasuoritukset, painotettuna niiden laajuutta.

Assessment criteria, fail (0)

Opintojakson arviointikriteerit eivät täyty

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija osaa tulkita ja analysoida laaja-alaisesti ja asiantuntevasti soveltavan liikunnan keskeisiä elementtejä
Opiskelija osaa ennakoida tulevaa ja tuo esille laajaa kehittämisotetta erityistä tukea tarvitsevien liikuntaan (innovatiivisuus)
Osaa analysoida esteettömyyden ja saavutettavuuden elementtejä ratkaisukeskeisesti
Osaa soveltaa liikuntaa erityistukea tarvitseville erilaisissa toimintaympäristöissä.
Tunnistaa ohjaustilanteissa ja ohjauksessaan erilaisia keinoja inkluusion kirjosta ja osaa perustella valintoja.
Osaa toimia itsenäisesti, vastuullisesti ja aloitteellisesti oppimis- ja ohjaustilanteissa sekä huomioida yksilön ryhmässä (eriyttäminen)

Toteutuksen arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osaa nimetä, kuvailla ja yhdistellä soveltavan liikunnan keskeisiä elementtejä.
Tunnistaa perustellusti liikunnan merkityksen erityistä tukea tarvitseville ryhmille
Osaa arvioida liikunnan saavutettavuutta laajalti
Osaa soveltaa liikuntaa erityistukea tarvitseville perustellusti.
Osaa toimia itsenäisesti ja vastuullisesti oppimis- ja ohjaustilanteissa sekä huomioida yksilön ryhmässä

Assessment criteria, satisfactory (1)

Opiskelija osaa nimetä ja kuvailla soveltavan liikunnan keskeisiä elementtejä
tunnistaa liikunnan merkityksen erityistä tukea tarvitseville
osaa arvioidan liikunnan saavutettavuutta perustasolla
Osaa toteuttaa ohjaus- ja opetustilanteen erityishuomiota vaativalle kohderyhmälle.
Toimii asianmukaisesti oppimis- ja ohjaustilanteissa, toistaa hyviä käytänteitä rutiininomaisesti (pysyy tutussa ja turvallisessa)