Skip to main content

Soveltava liikunta (5 cr)

Code: AL00CD78-3008

General information


Enrollment
02.12.2025 - 31.12.2025
Registration for introductions has not started yet.
Timing
01.01.2026 - 27.05.2026
The implementation has not yet started.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
2.5 cr
Virtual portion
2.5 cr
RDI portion
1 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Business
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Bachelor’s Degree in Sports and Leisure Management
Teachers
Liisa Paavola
Groups
ALM24K
ALM24K
Course
AL00CD78
No reservations found for realization AL00CD78-3008!

Objective

You can describe the key elements of physical activity for individuals needing special support and its development
You recognize the importance of physical activity for groups needing special support and can assess the accessibility of physical activity You recognize different guidance and teaching methods and can apply them when instructing individuals needing special support in various environments

Content

Course content:
- What adapted physical activity entails
- Different functional abilities and considerations, e.g., developmental disabilities and sensory impairments
- Accessibility and inclusivity
- Instruction, differentiation, and overcoming prejudices
- The Paralympic Committee's National Program

Location and time

Lähiopetus toteutuu tammi-maaliskuun aikana. Itsenäiset tehtävät on mahdollista suoirttaa kevätlukukauden aikana tai vaihtoehtoisesti 15.11.2026 mennessä

Materials

Oppimateriaali löytyy Reppukurssilta.
Oppikirja: Rintala, Huovinen, Niemelä. Soveltava liikunta 2012. Liikuntatieteellisen seuran julkaisu

Teaching methods

Opintojakso koostuu itsenäisesti suoritettavista verkkotehtävistä, kaikille pakollisista tunneista ja harjoituksista, 1op laajuisesta omasta valinnaisesta osiosta sekä kirjallisesta kokoavasta itsearvioinnista ja pohdinnasta. Oppimistehtävien avulla harjoittelet opintojakson keskeisten sisältöjen hallintaa ja ymmärtämistä.

Employer connections

Opintojaksoon kuuluu 1op laajuinen oma valinnainen/hanketyöhön liittyvä osio (ohjeistetaan kurssilla tarkemmin)

Student workload

Itsenäiset verkkotehtävät 2,5op, mikä vastaa n. 68h opiskelijan työtä
Oma valinnainen osio 1op (27h opiskelijan työtä)
Lähitunnit ja harjoitukset 0,5op (13h opiskelijan työtä)
Kirjallinen kokoavan itsearviointi ja pohdinta 1op (27h opiskelijan työtä)

Content scheduling

Opintojakso koostuu verkkotehtävistä, verkossa toteutettavista luennoista, jotka ovat koko ryhmälle yhteiset. Lisäksi opintojakso sisältää käytännön harjoituksia, joihin on 100% osallistuminen. Oma valinnainen osio suunnitellaan yhdessä opettajan kanssa ja sen voi suoirttaa omalla aikataululla 15.11.2026 mennessä. Mahdolliset poissalolot käytännön harjoitustunneilta korvataan seuraavan toteutuksen harjoitustunneilla.”

Evaluation scale

0 - 5

Assessment criteria, excellent (5)

Osaat tulkita ja analysoida laaja-alaisesti ja asiantuntevasti soveltavan liikunnan keskeisiä elementtejä
Osaat ennakoida tulevaa ja tuot esille laajaa kehittämisotetta erityistä tukea tarvitsevien liikuntaan (innovatiivisuus)
Osaat analysoida esteettömyyden ja saavutettavuuden elementtejä ratkaisukeskeisesti
Osaat soveltaa liikuntaa erityistukea tarvitseville erilaisissa toimintaympäristöissä. Tunnistat ohjaustilanteissa ja ohjauksessa erilaisia keinoja inkluusion kirjosta ja osaat perustella valintoja.
Osaat toimia itsenäisesti, vastuullisesti ja aloitteellisesti oppimis- ja ohjaustilanteissa sekä huomioida yksilön ryhmässä (eriyttäminen)

Assessment criteria, good (3)

Osaat nimetä, kuvailla ja yhdistellä soveltavan liikunnan keskeisiä elementtejä
Tunnistat perustellusti liikunnan merkityksen erityistä tukea tarvitseville ryhmille
Osaat arvioida liikunnan saavutettavuutta laajalti
Osaat soveltaa liikuntaa erityistukea tarvitseville perustellusti
Osaat toimia itsenäisesti ja vastuullisesti oppimis- ja ohjaustilanteissa sekä huomioida yksilön ryhmässä.

Assessment criteria, satisfactory (1)

Osaat nimetä ja kuvailla soveltavan liikunnan keskeisiä elementtejä
Tunnistat liikunnan merkityksen erityistä tukea tarvitseville ryhmille
Osaat arvioida liikunnan saavutettavuutta perustasolla.
Osaat toteuttaa ohjaus- ja opetustilanteen erityishuomiota vaativalle kohderyhmälle.
Toimit asianmukaisesti oppimis- ja ohjaustilanteissa, tosin toistat hyviä käytänteitä rutiininomaisesti (pysyt tutussa ja turvallisessa).

Assessment methods and criteria

Osa tehtävistä arvioidaan asteikolla hyv-hyl, ja osa numeraalisesti. Opintojakson kokonaisarvosana muodostuu asteikolla 0-5.

Arvioinnissa huomioidaan opintojakson osasuoritukset, painotettuna niiden laajuutta.

Assessment criteria, fail (0)

Opintojakson arviointikriteerit eivät täyty

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija osaa tulkita ja analysoida laaja-alaisesti ja asiantuntevasti soveltavan liikunnan keskeisiä elementtejä
Opiskelija osaa ennakoida tulevaa ja tuo esille laajaa kehittämisotetta erityistä tukea tarvitsevien liikuntaan (innovatiivisuus)
Osaa analysoida esteettömyyden ja saavutettavuuden elementtejä ratkaisukeskeisesti
Osaa soveltaa liikuntaa erityistukea tarvitseville erilaisissa toimintaympäristöissä.
Tunnistaa ohjaustilanteissa ja ohjauksessaan erilaisia keinoja inkluusion kirjosta ja osaa perustella valintoja.
Osaa toimia itsenäisesti, vastuullisesti ja aloitteellisesti oppimis- ja ohjaustilanteissa sekä huomioida yksilön ryhmässä (eriyttäminen)

Toteutuksen arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osaa nimetä, kuvailla ja yhdistellä soveltavan liikunnan keskeisiä elementtejä.
Tunnistaa perustellusti liikunnan merkityksen erityistä tukea tarvitseville ryhmille
Osaa arvioida liikunnan saavutettavuutta laajalti
Osaa soveltaa liikuntaa erityistukea tarvitseville perustellusti.
Osaa toimia itsenäisesti ja vastuullisesti oppimis- ja ohjaustilanteissa sekä huomioida yksilön ryhmässä

Assessment criteria, satisfactory (1)

Opiskelija osaa nimetä ja kuvailla soveltavan liikunnan keskeisiä elementtejä
tunnistaa liikunnan merkityksen erityistä tukea tarvitseville
osaa arvioidan liikunnan saavutettavuutta perustasolla
Osaa toteuttaa ohjaus- ja opetustilanteen erityishuomiota vaativalle kohderyhmälle.
Toimii asianmukaisesti oppimis- ja ohjaustilanteissa, toistaa hyviä käytänteitä rutiininomaisesti (pysyy tutussa ja turvallisessa)

Go back to top of page