Kasvun ja kehityksen tuki varhaiskasvatuksessa (5 op)
Toteutuksen tunnus: SO00CA77-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
30.12.2024 - 26.01.2025
Ajoitus
01.01.2025 - 28.05.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Sote
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Kaisa Kepanen
- Jenni Korhonen
Ryhmät
-
SOS22SBSOS22SB
-
SOS22SASOS22SA
- 24.01.2025 08:00 - 11:30, Kasvun ja kehityksen tuki varhaiskasvatuksessa SO00CA77-3002
- 21.02.2025 08:00 - 11:30, Kasvun ja kehityksen tuki varhaiskasvatuksessa SO00CA77-3002
- 17.04.2025 08:00 - 11:30, Kasvun ja kehityksen tuki varhaiskasvatuksessa SO00CA77-3002
Tavoitteet
- Opiskelija tietää, miten lapsen henkilökohtainen varhaiskasvatussuunnitelma laaditaan.
- Ymmärtää varhaiskasvatuksen sosionomin roolin monialaisen yhteistyön sekä verkostotyön toteuttamisessa.
- Hän ymmärtää lapsen tuen tarpeen taustalla olevat moninaiset merkitykset ja osaa suhtautua ammatillisesti perheiden erilaisiin elämäntilanteisiin.
- Osaa ohjata perheitä sosiaalialan palveluissa sensitiivisesti, tarkoituksenmukaisesti ja verkosto-osaamista hyödyntäen.
- Opiskelija ymmärtää salassapidon ja tähän liittyvän lainsäädännön.
- Tuntee varhaiskasvatuksen erityispedagogiset käytänteet lapsen yksilöllisen kasvun ja kehityksen tukemiseksi.
Suositeltavat muut opinnot:
Opiskelija ja opinto-ohjaaja käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa.
Sisältö
Yksilöllisyys, varhainen puuttuminen, kasvun ja kehityksen ongelmien ilmeneminen ja tunnistaminen, erityiskasvatus, kasvun ja kehityksen tuki varhaiskasvatuksessa, tuen edellyttämä yhteistyö ja palvelut, monialainen yhteistyö, inkluusio, lapsen vasu, lapsen etu, toiminnan eriyttäminen, oppimisympäristöjen ja toiminnan struktuuri / strukturointi, yhteistyö kodin kanssa, ratkaisukeskeisyys, voimavaralähtöisyys
Aika ja paikka
1.1.-30.4.2025
Verkkoluennot ja oppimisympäristössä vaadittujen tehtävien tekeminen
Lähiopetus: Kamk, Taito2, Ketunpolku 4, Kajaani.
Oppimistehtävien palautus on ajastettu (tehtävien palautuspäivämäärät löytyvät Repusta kunkin tehtävän kohdalta).
Opintojakson lopuksi suoritettavan tentin palautus viim. 30.4.2025 mennessä.
Ks. lähiopetuksen tarkempi aikataulu Tuudo-sovelluksesta tai lukkarikoneesta.
Oppimateriaalit
Itseopiskelumateriaali Reppu-oppimisympäristössä.
Opintojakson kirjallisuus:
Pihlaja, P. & Viitala, R. (toim.) (2022). Varhaiserityiskasvatus. PS-kustannus
Niemelä, H-L. & Välivaara, C. (2021). Sijoitettu lapsi varhaiskasvatuksessa. Opas lasten kanssa työskenteleville. Saatavilla: https://pesapuu.fi/wp-content/uploads/2023/10/Sijoitettu-lapsi-varhaiskasvatuksessa-verkkoversio.pdf
Araneva, M. 2022. Lapsen suojelu - toteuttaminen ja päätöksenteko. Alma talent. Helsinki. Saatavilla: https://kamezproxy01.kamit.fi:2219/teos/IAGBFXETEB#piste:t1lY/kohta:Lapsen((20)suojelu((20)((2012)((20)toteuttaminen((20)ja((20)p((e4)((e4)t((f6)ksenteko Huom, tentissä vain II Sosiaalihuoltolaki- ja lapsen suojelu osiosta LUKU 5: Yhteydenotto ja ilmoitus sosiaalihuoltoon tuen tarpeen arvioimiseksi
Opetusmenetelmät
Verkko-oppimisympäristössä tapahtuva itsenäinen opiskelu (esitietokysely, tehtävät, tentti) ja verkkokeskusteluun osallistuminen.
Lähiopetus: Työelämävierailijoita, yhteistoiminnallista oppimista opintojakson sisällöistä ja simulaatioharjoituksia
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
24.1. lähiopetuksessa työelämävierailijoita.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Pakollinen tentti, jonka opiskelija voi suorittaa haluamanaan ajankohtana 1.3.-30.4.2024 välisenä aikana. Tentin voi suorittaa kerran ja uusia kahdesti.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojakso sisältää pakollista lähiopetusta, jossa opiskelijat käsittelevät opintojakson sisältöjä. Kevään 2025 lähipäivät ovat 24.1., 21.2. ja 17.4.
Opintojaksoon sisältyy pakollinen tentti, jonka opiskelija voi suorittaa haluamanaan ajankohtana 1.3.-30.4.2024 välisenä aikana.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso on 5 OP. 1 OP vastaa yhteensä noin 27h opiskelijan työtä eli opintojakso kokonaisuudessaan vastaa 135h opiskelijan työtä.
Sisällön jaksotus
Opintojakson sisältö:
1. Inklusiivinen varhaiskasvatus
2. Moniammatillinen yhteistyö verkostoissa
3. Sosionomin rooli lapsen ja perheen tukemisessa
4. Tentti
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakson oppimismateriaali on Reppu-oppimisympäristössä. Kirjaudu Reppu-oppimisympäristöön HAKA-tunnuksillasi ja syötä kurssiavain Repun etusivulla.
Easy Enrollment kurssiavain SOS22S-ryhmälle: miu2zh
Arviointiasteikko
0 - 5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson kokonaisarvosana on opintojakson lopputentin arvosana.
Hyväksytty suoritus edellyttää kaikkien opintojaksoon sisältyvien oppimistehtävien suorittamista vähintään hyväksytysti (esim. verkkokeskusteluun osallistuminen, tehtävien palauttaminen).
Lisäksi kokonaisarvioinnissa huomioidaan opiskelijan menestys oppimistehtävissä sekä aktiivinen osallistuminen opintojaksolla (verkkokeskustelu/lähiopetus).
Hylätty (0)
Opiskelijan on saatava verkkotentissä yli puolet kysymyksistä ja pisteistä oikein, jotta yksittäinen tentti/oppimistehtävä on hyväksytty.
Opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson keskeisiä osaamistavoitteita ja tyydyttävän arvosanan (1-2) perusvaatimuksia.
Toteutuksen arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin:
Tiedot:
- käyttää asiantuntevasti ja laaja-alaisesti ammattialansa käsitteitä sekä yhdistää niitä kokonaisuuksiksi.
Taidot:
- analysoida, vertailla, yhdistellä ja valita tietoa sekä esittää vaihtoehtoisia toimintatapoja
- analysoida, reflektoida ja arvioida kriittisesti omaa osaamistaan ja ammattialansa toimintatatapoja hankkimansa tiedon avulla
- toimia itsenäisesti, vastuullisesti, aloitteellisesti ja joustavasti kulloisessakin oppimis- ja
toimintaympäristössä
- valita ja arvioida kriittisesti ammattialansa tekniikoita ja malleja sekä käyttää niitä toiminnassaan.
Asenteet:
- toimia asiakaslähtöisesti, tavoitteellisesti ja työelämää kehittävästi
- toimia ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa
- soveltaa kriittisesti ammattieettisiä periaatteita toiminnassaan
Toteutuksen arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija osaa suhteessa osaamistavoitteisiin:
Tiedot:
- käyttää johdonmukaisesti ammattialansa käsitteitä
- nimetä, kuvailla ja perustella ammattialansa perustiedot.
Taidot:
- valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella
- osaa arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan ja ammattialansa toimintatapoja
- toimia itsenäisesti ja vastuullisesti erilaisissa tehtävissä kulloisessakin oppimis- ja toimintaympäristössä
- soveltaa tarkoituksenmukaisesti ammattialansa toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja.
Asenteet:
- toimia asiakaslähtöisesti, tavoitteellisesti ja työelämää kehittävästi
- toimia ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi
- perustella toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.
Toteutuksen arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osaa suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin:
Tiedot:
- käyttää asianmukaisesti keskeisiä/yksittäisiä ammattialansa käsitteitä
- nimetä ja kuvailla ammattialansa perustiedot.
Taidot:
- toimia tarkoituksenmukaisesti, joskin toiminta voi olla vielä epävarmaa
- toimia ohjattuna asianmukaisesti erilaisissa oppimis- ja toimintaympäristöissä
- käyttää toiminnassaan tarkoituksenmukaisesti ammattialansa tekniikoita ja malleja.
Asenteet:
- toimia ammatillisesti asiakastilanteissa
- toimia ryhmän jäsenenä ja ottaa toiminnassaan muut ryhmän jäsenet huomioon
- toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.
Lisätiedot
Laajuus: Kurssin laajuus on 135 tuntia
Luentoja: n. 10 h verkossa
Lähiopetusta / harjoittelua / simulaatioita / projekti: lähiopetusta 10 h, varhaiskasvatuksen käytännön toiminnan havainnointi, moniammatillisen työn havainnointi opettajan määrittämänä tehtävänä.
Kirjallisuus: opettaja määrittää kirjallisuuden.
Arviointi: 0 - 5