Skip to main content

Supporting Growth and Development in Early Childhood Education (5 cr)

Code: SO00CA77-3002

General information


Enrollment
30.12.2024 - 26.01.2025
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.01.2025 - 28.05.2025
Implementation is running.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
1 cr
Virtual portion
4 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Sote
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Bachelor Degree Programme in Social Services
Teachers
Kaisa Kepanen
Jenni Korhonen
Groups
SOS22SB
SOS22SB
SOS22SA
SOS22SA
Course
SO00CA77

Realization has 3 reservations. Total duration of reservations is 10 h 30 min.

Time Topic Location
Fri 24.01.2025 time 08:00 - 11:30
(3 h 30 min)
Kasvun ja kehityksen tuki varhaiskasvatuksessa SO00CA77-3002
TA21L149 TA21L149
Fri 21.02.2025 time 08:00 - 11:30
(3 h 30 min)
Kasvun ja kehityksen tuki varhaiskasvatuksessa SO00CA77-3002
TA22L138 TA22L138
Thu 17.04.2025 time 08:00 - 11:30
(3 h 30 min)
Kasvun ja kehityksen tuki varhaiskasvatuksessa SO00CA77-3002
TA22L138 TA22L138
TA21L147 TA21L147
Changes to reservations may be possible.

Objective

The students will know how to compile a child’s personal early childhood education plan.
They will understand the role of the social services professional in early childhood education in the implementation of multidisciplinary cooperation and networking.
They will understand the background to why some children need more support than others and can adopt a professional approach to the different life situations of families.
They will be able to guide families in the use of social services sensitively, appropriately and utilizing network skills.
The students will understand confidentiality and related legislation.
The students will knows the special pedagogical practices of early childhood education to support the individual growth and development of the child.

Other recommended studies: to be discussed with the study counsellor in the personal study plan review.

Content

Individuality, early intervention, emergence and identification of growth and development problems, special education, support for growth and development in early childhood, co-operation and services, interdisciplinary co-operation, inclusion, personal early childhood education plan, child welfare, differentiation, structure of and constructing learning environments and activities, cooperation with the home, solution centredness, resource-based approach

Location and time

1.1.-30.4.2025
Verkkoluennot ja oppimisympäristössä vaadittujen tehtävien tekeminen
Lähiopetus: Kamk, Taito2, Ketunpolku 4, Kajaani.
Oppimistehtävien palautus on ajastettu (tehtävien palautuspäivämäärät löytyvät Repusta kunkin tehtävän kohdalta).
Opintojakson lopuksi suoritettavan tentin palautus viim. 30.4.2025 mennessä.

Ks. lähiopetuksen tarkempi aikataulu Tuudo-sovelluksesta tai lukkarikoneesta.

Materials

Itseopiskelumateriaali Reppu-oppimisympäristössä.

Opintojakson kirjallisuus:
Pihlaja, P. & Viitala, R. (toim.) (2022). Varhaiserityiskasvatus. PS-kustannus

Niemelä, H-L. & Välivaara, C. (2021). Sijoitettu lapsi varhaiskasvatuksessa. Opas lasten kanssa työskenteleville. Saatavilla: https://pesapuu.fi/wp-content/uploads/2023/10/Sijoitettu-lapsi-varhaiskasvatuksessa-verkkoversio.pdf

Araneva, M. 2022. Lapsen suojelu - toteuttaminen ja päätöksenteko. Alma talent. Helsinki. Saatavilla: https://kamezproxy01.kamit.fi:2219/teos/IAGBFXETEB#piste:t1lY/kohta:Lapsen((2 0)suojelu((20)((2012)((20)toteuttaminen((20)ja((20)p((e4)((e4)t((f6)ksenteko Huom, tentissä vain II Sosiaalihuoltolaki- ja lapsen suojelu osiosta LUKU 5: Yhteydenotto ja ilmoitus sosiaalihuoltoon tuen tarpeen arvioimiseksi

Teaching methods

Verkko-oppimisympäristössä tapahtuva itsenäinen opiskelu (esitietokysely, tehtävät, tentti) ja verkkokeskusteluun osallistuminen.

Lähiopetus: Työelämävierailijoita, yhteistoiminnallista oppimista opintojakson sisällöistä ja simulaatioharjoituksia

Employer connections

24.1. lähiopetuksessa työelämävierailijoita.

Exam schedules

Pakollinen tentti, jonka opiskelija voi suorittaa haluamanaan ajankohtana 1.3.-30.4.2024 välisenä aikana. Tentin voi suorittaa kerran ja uusia kahdesti.

Completion alternatives

Opintojakso sisältää pakollista lähiopetusta, jossa opiskelijat käsittelevät opintojakson sisältöjä. Kevään 2025 lähipäivät ovat 24.1., 21.2. ja 17.4.

Opintojaksoon sisältyy pakollinen tentti, jonka opiskelija voi suorittaa haluamanaan ajankohtana 1.3.-30.4.2024 välisenä aikana.

Student workload

Opintojakso on 5 OP. 1 OP vastaa yhteensä noin 27h opiskelijan työtä eli opintojakso kokonaisuudessaan vastaa 135h opiskelijan työtä.

Content scheduling

Opintojakson sisältö:
1. Inklusiivinen varhaiskasvatus
2. Moniammatillinen yhteistyö verkostoissa
3. Sosionomin rooli lapsen ja perheen tukemisessa
4. Tentti

Further information

Opintojakson oppimismateriaali on Reppu-oppimisympäristössä. Kirjaudu Reppu-oppimisympäristöön HAKA-tunnuksillasi ja syötä kurssiavain Repun etusivulla.

Easy Enrollment kurssiavain SOS22S-ryhmälle: miu2zh

Evaluation scale

0 - 5

Assessment criteria, excellent (5)

The student will be able to relate to the learning outcomes:
Information:
- use and relate concepts from his/her field of work in a competent and comprehensive manner
The professional competence of his/her field of work and his/her knowledge of his/her field of work and his/her combination of skills and competences.
Skills:
- analyse, compare, synthesise and select information and present alternative approaches
- analyse, reflect and critically evaluate their own knowledge and professional competence
reflect, analyse, reflect and analyse the knowledge and practices of their profession on the basis of the information acquired.
- to act independently, responsibly, proactively and flexibly in a given learning and working environment
- in the learning and working environment
- select, critically evaluate and use techniques and models in their professional field
in their work.
Attitudes:
- act in a customer-oriented, goal-oriented and work-oriented manner
- to work as a member of a team to promote and develop team activities
- Critically apply professional ethical principles in their work.

Assessment criteria, good (3)

The student will be able to relate to the learning outcomes:
Information:
- use the concepts of his/her profession in a coherent way
- Consistently identify, describe and justify the basic knowledge of the profession.
Skills:
- select appropriate courses of action on the basis of acquired knowledge and guidance
- assess and reflect on their own knowledge and practices in their profession
- act independently and responsibly in a variety of tasks in the context of the learning and working environment.
environment
- apply appropriate techniques and models to the activities of their profession.
Attitudes:
- work in a customer-oriented, goal-oriented and professionally oriented manner
- work as a member of a team to achieve a common goal
- justify their actions in accordance with professional ethical principles.

Assessment criteria, satisfactory (1)

The student will be able to relate to the learning outcomes:
Information:
- use key/individual concepts of his/her professional field appropriately
- name and describe the basic knowledge of his/her profession.
Skills:
- act appropriately, although the action may still be uncertain
- act appropriately in different learning and working environments under guidance
- make appropriate use of techniques and models in their professional field.
Attitudes:
- act professionally in client situations
- act as a member of a team and be respectful of other members of the team
- Act in accordance with professional ethical principles.

Assessment methods and criteria

Opintojakson kokonaisarvosana on opintojakson lopputentin arvosana.

Hyväksytty suoritus edellyttää kaikkien opintojaksoon sisältyvien oppimistehtävien suorittamista vähintään hyväksytysti (esim. verkkokeskusteluun osallistuminen, tehtävien palauttaminen).

Lisäksi kokonaisarvioinnissa huomioidaan opiskelijan menestys oppimistehtävissä sekä aktiivinen osallistuminen opintojaksolla (verkkokeskustelu/lähiopetus).

Assessment criteria, fail (0)

Opiskelijan on saatava verkkotentissä yli puolet kysymyksistä ja pisteistä oikein, jotta yksittäinen tentti/oppimistehtävä on hyväksytty.

Opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson keskeisiä osaamistavoitteita ja tyydyttävän arvosanan (1-2) perusvaatimuksia.

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija osaa suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin:

Tiedot:
- käyttää asiantuntevasti ja laaja-alaisesti ammattialansa käsitteitä sekä yhdistää niitä kokonaisuuksiksi.

Taidot:
- analysoida, vertailla, yhdistellä ja valita tietoa sekä esittää vaihtoehtoisia toimintatapoja
- analysoida, reflektoida ja arvioida kriittisesti omaa osaamistaan ja ammattialansa toimintatatapoja hankkimansa tiedon avulla
- toimia itsenäisesti, vastuullisesti, aloitteellisesti ja joustavasti kulloisessakin oppimis- ja
toimintaympäristössä
- valita ja arvioida kriittisesti ammattialansa tekniikoita ja malleja sekä käyttää niitä toiminnassaan.

Asenteet:
- toimia asiakaslähtöisesti, tavoitteellisesti ja työelämää kehittävästi
- toimia ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa
- soveltaa kriittisesti ammattieettisiä periaatteita toiminnassaan

Toteutuksen arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osaa suhteessa osaamistavoitteisiin:

Tiedot:
- käyttää johdonmukaisesti ammattialansa käsitteitä
- nimetä, kuvailla ja perustella ammattialansa perustiedot.

Taidot:
- valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella
- osaa arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan ja ammattialansa toimintatapoja
- toimia itsenäisesti ja vastuullisesti erilaisissa tehtävissä kulloisessakin oppimis- ja toimintaympäristössä
- soveltaa tarkoituksenmukaisesti ammattialansa toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja.

Asenteet:
- toimia asiakaslähtöisesti, tavoitteellisesti ja työelämää kehittävästi
- toimia ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi
- perustella toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Assessment criteria, satisfactory (1)

Opiskelija osaa suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin:

Tiedot:
- käyttää asianmukaisesti keskeisiä/yksittäisiä ammattialansa käsitteitä
- nimetä ja kuvailla ammattialansa perustiedot.

Taidot:
- toimia tarkoituksenmukaisesti, joskin toiminta voi olla vielä epävarmaa
- toimia ohjattuna asianmukaisesti erilaisissa oppimis- ja toimintaympäristöissä
- käyttää toiminnassaan tarkoituksenmukaisesti ammattialansa tekniikoita ja malleja.

Asenteet:
- toimia ammatillisesti asiakastilanteissa
- toimia ryhmän jäsenenä ja ottaa toiminnassaan muut ryhmän jäsenet huomioon
- toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Further information

The course involves 135 hours of study.
10 hours of teaching online.
Contact teaching / practical training / simulations / project:contact teaching 10 h, observation of early childhood education practice, project work, observation diary as instructed by the course teacher
The course teacher will determine the assessed outputs
Literature to be announced
Assessment: 0-5

Go back to top of page