Siirry suoraan sisältöön

Johdatus sosiaalipedagogiikkaan ja lapsuuteen kulttuurisena ilmiönä (5 op)

Toteutuksen tunnus: SO00CA74-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
03.08.2025 - 01.09.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
02.09.2025 - 16.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
1 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Sote
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Sosionomikoulutus
Opettajat
Veera Rinne
Ryhmät
SOS23SKuu
SOS23SKuu
SOS23SB
SOS23SB
SOS23SA
SOS23SA
Opintojakso
SO00CA74
Toteutukselle SO00CA74-3003 ei löytynyt varauksia!

Tavoitteet

- Opiskelija ymmärtää sosiaalipedagogiikan perusteet sekä keskeiset käsitteet.
- Ymmärtää ihmisen erilaisten elämänvaiheiden ja kulttuurin merkityksen kasvulle.
- Hän tuntee oppimisen ja kasvun formaalit ja nonformaalit rakenteet ja niiden merkityksen hyvälle kasvulle.
- Tuntee erilaisia asiakasta voimaannuttavia ja yhteisöllisyyteen innostavia työskentelymenetelmiä.
- Opiskelija tuntee sosiaalipedagogisen orientaation sosiaalityössä ja varhaiskasvatuksessa ja sen osana sosionomin työtä sekä työorientaatiota.

Suositeltavat muut opinnot:
Opiskelija ja opinto-ohjaaja käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa.

Sisältö

- Formaali ja nonformaali oppiminen,
- sosiaalisuus, yhteisöllisyys ja kulttuuri osana kasvatusta
- osallisuuden vahvistaminen
- lapsuus ja nuoruus elämänvaiheina
- yksilöä ja ryhmiä aktivoivat työmenetelmät ja sosiaalipedagoginen toiminta,
- sosiokulttuurinen innostaminen ja pienryhmäpedagogiikka

Aika ja paikka

Opiskelija voi valita osallistuuko lähiopetukseen Kajaanissa vai Kuusamossa.

Lähipäivät ovat (läsnäolo on osa kurssisuoritusta):
Kajaani 12.9.2024 klo 8-16 Luontoretki menetelmäharjoituksineen (saapumis ja varusteohjeet tarkennetaan lähempänä) Mikäli sinulla on liikuntarajoite, niin olethan etukäteen yhteydessä opettajaan.

Kuusamo 18.9.2024 klo 8-16 Luontoretki menetelmäharjoituksineen (saapumis ja varusteohjeet tarkennetaan lähempänä) Mikäli sinulla on liikuntarajoite, niin olethan etukäteen yhteydessä opettajaan.

Oppimateriaalit

Pakollinen kirjallisuus: Sosiaalipedagogiikka - kohti inhimillisempää yhteiskuntaa (Elina Nivala & Sanna Ryynänen 2022, ISBN 978- 952-345-013-4)

Myös muiden vuosien painokset käyvät.

Opetusmenetelmät

Lähiopetusta: n. 8 h
Verkko-opintoja: Erilaisia lyhyitä tehtäviä, pari-/ryhmätehtävänä sosiaalipedagogiseen toimintaan liittyvä projekti (arviointi 0-5).

Kurssin tehtävät voi suorittaa jo kesän aikana itsenäisesti. Syksyllä on lähiopetustunnit.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Kurssin lopputyö työ tehdään yhteistyössä työelämän toimeksiantajan kanssa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Laajuus: Kurssin laajuus on 135 tuntia eli 5 op

Sisällön jaksotus

Kurssi aukeaa itsenäistä opiskelua varten jo 1.6.
Kurssin suorittaminen keskittyy alkusyksyyn ja lopputyön palautus on 6.10.2025.

Lisätietoja opiskelijoille

Kurssi kattaa koko elämänkaaren ja sopii suuntaaviksi opinnoiksi moniin eri suuntautumisiin. Kurssin lopputyö kannattaa tehdä omaan suuntautumiseen liittyen.

Kurssi soveltuu myös vapaasti valittavaksi jos suuntautuminen on muuten jo täynnä.

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kurssin lopputyö arvioidaan 0-5
Kurssin käytännönharjoitukset/pakollinen lähiopetus arvioidaan hyväksytty/hylätty
Kurssin itsenäiset tehtävät tulee olla suoritettuna.

Lisätiedot

Laajuus: Kurssin laajuus on 135 tuntia
Lähiopetusta: n. 10 h harjoittelua / simulaatioita / projekti
Verkko-opintoja: Erilaisia lyhyitä tehtäviä, yksilötehtävä (arviointi 0-5) sekä pari-/ryhmätehtävänä sosiaalipedagogiseen toimintaan liittyvä projekti (arviointi 0-5).

Kurssin tehtävät voi suorittaa jo kesän aikana itsenäisesti. Syksyllä on lähiopetustunnit.

Kirjallisuus: Sosiaalipedagogiikka - kohti inhimillisempää yhteiskuntaa (Elina Nivala & Sanna Ryynänen 2022, ISBN 978- 952-345-013-4)
Arviointi: 0 - 5

Osaamistavoitteet

- Opiskelija ymmärtää sosiaalipedagogiikan perusteet sekä keskeiset käsitteet.
- Ymmärtää ihmisen erilaisten elämänvaiheiden ja kulttuurin merkityksen kasvulle.
- Hän tuntee oppimisen ja kasvun formaalit ja nonformaalit rakenteet ja niiden merkityksen hyvälle kasvulle.
- Tuntee erilaisia asiakasta voimaannuttavia ja yhteisöllisyyteen innostavia työskentelymenetelmiä.
- Opiskelija tuntee sosiaalipedagogisen orientaation sosiaalityössä ja varhaiskasvatuksessa ja sen osana sosionomin työtä sekä työorientaatiota.

Suositeltavat muut opinnot:
Opiskelija ja opinto-ohjaaja käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa.

Sisältö

- Formaali ja nonformaali oppiminen,
- sosiaalisuus, yhteisöllisyys ja kulttuuri osana kasvatusta
- osallisuuden vahvistaminen
- lapsuus ja nuoruus elämänvaiheina
- yksilöä ja ryhmiä aktivoivat työmenetelmät ja sosiaalipedagoginen toiminta,
- sosiokulttuurinen innostaminen ja pienryhmäpedagogiikka

Siirry alkuun