Siirry suoraan sisältöön

Ikääntyneiden hoivatyö ja arjen toimintakyvyn tukeminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: SO00CA35-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
06.08.2025 - 04.09.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
05.09.2025 - 17.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
1 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Sote
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Sosionomikoulutus
Opettajat
Susanna Veteläinen
Maarit Karjalainen
Ryhmät
SOS24SB
SOS24SB
SOS24SA
SOS24SA
SOS24SC
SOS24SC
Opintojakso
SO00CA35

Toteutuksella on 7 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 19 t 0 min.

Aika Aihe Tila
To 25.09.2025 klo 14:00 - 16:00
(2 t 0 min)
Ikääntyneiden hoivatyö ja arjen toimintakyvyn tukeminen SO00CA35-3004
TA21L148-aud TA21L148-aud
Ke 29.10.2025 klo 08:00 - 09:30
(1 t 30 min)
B_Ikääntyneiden hoivatyö ja arjen toimintakyvyn tukeminen SO00CA35-3004
TA21L155 TA21L155
Ke 29.10.2025 klo 09:45 - 11:15
(1 t 30 min)
A_Ikääntyneiden hoivatyö ja arjen toimintakyvyn tukeminen SO00CA35-3004
TA21L155 TA21L155
Ke 29.10.2025 klo 13:00 - 14:30
(1 t 30 min)
C_Ikääntyneiden hoivatyö ja arjen toimintakyvyn tukeminen SO00CA35-3004
TA21L158 TA21L158
To 30.10.2025 klo 09:45 - 17:30
(7 t 45 min)
Ikääntyneen hoitotyö SH00CA10-3005 & SO00CA35-3004 Ikääntyneiden hoivatyö ja arjen toimintakyvyn tukeminen
TA21L159 TA21L159
TA20L152_StudioK TA20L152_StudioK
TA21L173 Teams Room TA21L173 Teams Room
Ke 26.11.2025 klo 14:00 - 15:30
(1 t 30 min)
Ikääntyneiden hoivatyö ja arjen toimintakyvyn tukeminen SO00CA35-3004
TA21L143 TA21L143
To 11.12.2025 klo 08:00 - 11:15
(3 t 15 min)
Ikääntyneiden hoivatyö ja arjen toimintakyvyn tukeminen SO00CA35-3004
TA21L158 TA21L158
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

- Opiskelija on selvillä ikäihmisten palvelujärjestelmästä ja siihen littyvästä lainsäädännöstä.
- Opiskelija osaa arvioida ikäihmisen fyysistä, psyykkistä, sosiaalista ja kognitiivista toimintakykyä ja tunnistaa toimintakyvyn riskitekijöitä
- Opiskelija tuntee kuntoutuksen peruslähtökohdat ikäihmisten palveluissa
- Opiskelija ymmärtää palvelutarpeen arvioinnin sisältöä.
- Opiskelija osaa antaa ikäihmisille neuvontaa ja ohjausta.
- Opiskelija osaa edistää ikäihmisen hyvinvointia ja osallisuutta.
- Opiskelija osaa tunnistaa ikäihmisten voimavaroja sekä vahvistaa niitä.

Suositeltavat muut opinnot:
Opiskelija ja opinto-ohjaaja käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa.

Sisältö

- Ikäihmisten palvelujärjestelmä ja sitä ohjaava lainsäädäntö ja suositukset.
- Ikääntymiseen liittyvät toimintakyvyn muutokset.
- Palvelutarpeen arviointi ja erilaiset toimintakyvyn mittarit (esim. RAI).
- Ikäihmisten ohjaamisen menetelmät.
- Hyvän ja aktiivisen vanhuuden tukeminen ja ikäihmisten kohtaaminen.
- Palveluiden eettisyys ja kuoleman kohtaaminen yhdessä asiakkaan kanssa.
- Moniammatillinen yhteistyö ja yhteistyö omaisten/läheisten kanssa.
- Esteettömyys ja hyvinvointia tukevat tekijät

Aika ja paikka

Lähiopetus tarkentuu myöhemmin.
Simulaatiossa 100 % läsnäolo.

Oppimateriaalit

Reppu oppimisympäristössä materiaali

Opetusmenetelmät

Itsenäinen opiskelu
Yhteistoiminnalliset tunnit
Caseopetus
Simulaatiot

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Mahdolliset asiantuntijavierailut sekä tutustumiskäynnit.
Ohjeustoiminnan suunnittelu ja toteutus opiskelijoiden itse etsimissä paikoissa.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Oman aikataulun mukaan repussa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op eli 135 tuntia

Sisällön jaksotus

Ikäihmisten palvelujärjestelmä ja sitä ohjaava lainsäädäntö ja suositukset.
Ikääntymiseen liittyvät toimintakyvyn muutokset
Palvelutarpeen arviointi ja erilaiset toimintakyvyn mittarit sekä RAI-arviointi
Ikäihmisten ohjaamisen menetelmät
Hyvän ja aktiivisen vanhuuden tukeminen ja ikäihmisten kohtaaminen
Palveluiden eettisyys ja kuoleman kohtaaminen yhdessä asiakkaan kanssa
Moniammatillinen yhteistyö ja yhteistyö omaisten/läheisten kanssa.
Esteettömyys ja hyvinvointia tukevat tekijät

Arviointiasteikko

0 - 5

Toteutuksen arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa suhteessa opintojakson tavoitteisiin ja tehtävänantoon. Opiskelija huomio tavoitteet ja tehtävän annon laaja-alaisesti.

TIEDOT
Opiskelija käyttää asiantuntevasti ja laaja-alaisesti ikääntyneen asiakas- ja palveluohjaukseen sekä toimintakykyyn liittyviä käsitteitä, yhdistelee myös niitä kokonaisuuksiksi ja soveltaa tietoa.

TAIDOT
Opiskelija analysoi ja vertailee tietoa sekä ehdottaa vaihtoehtoisia ratkaisuja. Opiskelija reflektoi ja arvioi kriittisesti omaa osaamistaan. Käyttää hyviä ja monipuolisia lähteitä reilusti ja johdonmukaisesti.

ASENTEET
Opiskelija toimii asiakaslähtöisesti, tavoitteellisesti ja työelämää kehittävästi.

Toteutuksen arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osaa suhteessa opintojakson tavoitteisiin ja tehtävänantoon.
Opiskelija huomioi tavoitteet ja tehtävän annon asianmukaisesti.

TIEDOT
Opiskelija käyttää johdonmukaisesti asiakas- ja palveluohjaukseen sekä toimintakykyyn liittyviä käsitteitä.

TAIDOT
Opiskelija valitsee tarkoituksenmukaisia ongelmanratkaisu keinoja. Käyttää asianmukaisia lähteitä.

ASENTEET
Opiskelija toimiin ammatillisesti suhteessa iäkkäisiin.

Toteutuksen arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osaa suhteessa opintojakson tavoitteisiin ja tehtävän antoon
Opiskelija huomioi tavoitteet ja tehtävän annon, mutta osittain puutteellisesti

TIEDOT
Opiskelija käyttää keskeisiä asiakas – ja palveluohjaukseen sekä toimintakykyyn liittyviä käsitteitä. Nimeää ja kuvailee ikääntyneen hoivaan liittyvää perustietoa.

TAIDOT
Opiskelija kuvailee tarkoituksenmukaisia ratkaisuja, mutta perustelee niitä niukasti lähteisiin viitaten.

ASENTEET
Opiskelija huomioi ikääntyneet yksilöllisesti.

Lisätiedot

Laajuus: Kurssin laajuus on 135 tuntia
Lähiopetusta: n. 8 h, sisältäen simulaatiot
Opettaja määrittää kurssin suoritustavat.
Arviointi: 0 - 5

Osaamistavoitteet

- Opiskelija on selvillä ikäihmisten palvelujärjestelmästä ja siihen littyvästä lainsäädännöstä.
- Opiskelija osaa arvioida ikäihmisen fyysistä, psyykkistä, sosiaalista ja kognitiivista toimintakykyä ja tunnistaa toimintakyvyn riskitekijöitä
- Opiskelija tuntee kuntoutuksen peruslähtökohdat ikäihmisten palveluissa
- Opiskelija ymmärtää palvelutarpeen arvioinnin sisältöä.
- Opiskelija osaa antaa ikäihmisille neuvontaa ja ohjausta.
- Opiskelija osaa edistää ikäihmisen hyvinvointia ja osallisuutta.
- Opiskelija osaa tunnistaa ikäihmisten voimavaroja sekä vahvistaa niitä.

Suositeltavat muut opinnot:
Opiskelija ja opinto-ohjaaja käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa.

Sisältö

- Ikäihmisten palvelujärjestelmä ja sitä ohjaava lainsäädäntö ja suositukset.
- Ikääntymiseen liittyvät toimintakyvyn muutokset.
- Palvelutarpeen arviointi ja erilaiset toimintakyvyn mittarit (esim. RAI).
- Ikäihmisten ohjaamisen menetelmät.
- Hyvän ja aktiivisen vanhuuden tukeminen ja ikäihmisten kohtaaminen.
- Palveluiden eettisyys ja kuoleman kohtaaminen yhdessä asiakkaan kanssa.
- Moniammatillinen yhteistyö ja yhteistyö omaisten/läheisten kanssa.
- Esteettömyys ja hyvinvointia tukevat tekijät

Siirry alkuun