Elderly Care and Supporting Everyday Physical Capability (5 cr)
Code: SO00CA35-3004
General information
- Enrollment
-
06.08.2025 - 04.09.2025
Registration for introductions has not started yet.
- Timing
-
05.09.2025 - 17.12.2025
The implementation has not yet started.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 1 cr
- Virtual portion
- 4 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Sote
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Bachelor Degree Programme in Social Services
- Teachers
- Susanna Veteläinen
- Maarit Karjalainen
- Groups
-
SOS24SBSOS24SB
-
SOS24SASOS24SA
-
SOS24SCSOS24SC
- Course
- SO00CA35
Realization has 7 reservations. Total duration of reservations is 19 h 0 min.
Time | Topic | Location |
---|---|---|
Thu 25.09.2025 time 14:00 - 16:00 (2 h 0 min) |
Ikääntyneiden hoivatyö ja arjen toimintakyvyn tukeminen SO00CA35-3004 |
TA21L148-aud
TA21L148-aud
|
Wed 29.10.2025 time 08:00 - 09:30 (1 h 30 min) |
B_Ikääntyneiden hoivatyö ja arjen toimintakyvyn tukeminen SO00CA35-3004 |
TA21L155
TA21L155
|
Wed 29.10.2025 time 09:45 - 11:15 (1 h 30 min) |
A_Ikääntyneiden hoivatyö ja arjen toimintakyvyn tukeminen SO00CA35-3004 |
TA21L155
TA21L155
|
Wed 29.10.2025 time 13:00 - 14:30 (1 h 30 min) |
C_Ikääntyneiden hoivatyö ja arjen toimintakyvyn tukeminen SO00CA35-3004 |
TA21L158
TA21L158
|
Thu 30.10.2025 time 09:45 - 17:30 (7 h 45 min) |
Ikääntyneen hoitotyö SH00CA10-3005 & SO00CA35-3004 Ikääntyneiden hoivatyö ja arjen toimintakyvyn tukeminen |
TA21L159
TA21L159
TA20L152_StudioK TA20L152_StudioK TA21L173 Teams Room TA21L173 Teams Room |
Wed 26.11.2025 time 14:00 - 15:30 (1 h 30 min) |
Ikääntyneiden hoivatyö ja arjen toimintakyvyn tukeminen SO00CA35-3004 |
TA21L143
TA21L143
|
Thu 11.12.2025 time 08:00 - 11:15 (3 h 15 min) |
Ikääntyneiden hoivatyö ja arjen toimintakyvyn tukeminen SO00CA35-3004 |
TA21L158
TA21L158
|
Objective
- The student is familiar with the service system for the elderly and the related legislation.
- The student can assess the physical, mental, social, and cognitive functioning of older adults and identify factors that may pose a risk to their functional capacity.
- The student is knowledgeable about the basic principles of rehabilitation in elderly services.
- The student understand the content of assessing service needs.
- The student can provide advice and guidance to older adults.
- The student can promote the well-being and participation of older adults.
- The student can identify the strengths of older adults and enhance them.
Other recommended studies: to be discussed with the study counsellor in the personal study plan review
Content
- The service system for the elderly and the legislation and recommendations that guide it.
- Functional changes related to aging.
- Assessment of service needs and different measures of functional capacity (e.g., RAI).
- Methods for guiding the elderly.
- Supporting a good and active old age and engaging with the elderly.
- Ethical considerations in service provision and facing death together with the client.
- Interprofessional collaboration and collaboration with relatives/caregivers.
- Accessibility and factors that support well-being.
Location and time
Lähiopetus tarkentuu myöhemmin.
Simulaatiossa 100 % läsnäolo.
Materials
Reppu oppimisympäristössä materiaali
Teaching methods
Itsenäinen opiskelu
Yhteistoiminnalliset tunnit
Caseopetus
Simulaatiot
Employer connections
Mahdolliset asiantuntijavierailut sekä tutustumiskäynnit.
Ohjeustoiminnan suunnittelu ja toteutus opiskelijoiden itse etsimissä paikoissa.
Exam schedules
Oman aikataulun mukaan repussa.
Student workload
5 op eli 135 tuntia
Content scheduling
Ikäihmisten palvelujärjestelmä ja sitä ohjaava lainsäädäntö ja suositukset.
Ikääntymiseen liittyvät toimintakyvyn muutokset
Palvelutarpeen arviointi ja erilaiset toimintakyvyn mittarit sekä RAI-arviointi
Ikäihmisten ohjaamisen menetelmät
Hyvän ja aktiivisen vanhuuden tukeminen ja ikäihmisten kohtaaminen
Palveluiden eettisyys ja kuoleman kohtaaminen yhdessä asiakkaan kanssa
Moniammatillinen yhteistyö ja yhteistyö omaisten/läheisten kanssa.
Esteettömyys ja hyvinvointia tukevat tekijät
Evaluation scale
0 - 5
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija osaa suhteessa opintojakson tavoitteisiin ja tehtävänantoon. Opiskelija huomio tavoitteet ja tehtävän annon laaja-alaisesti.
TIEDOT
Opiskelija käyttää asiantuntevasti ja laaja-alaisesti ikääntyneen asiakas- ja palveluohjaukseen sekä toimintakykyyn liittyviä käsitteitä, yhdistelee myös niitä kokonaisuuksiksi ja soveltaa tietoa.
TAIDOT
Opiskelija analysoi ja vertailee tietoa sekä ehdottaa vaihtoehtoisia ratkaisuja. Opiskelija reflektoi ja arvioi kriittisesti omaa osaamistaan. Käyttää hyviä ja monipuolisia lähteitä reilusti ja johdonmukaisesti.
ASENTEET
Opiskelija toimii asiakaslähtöisesti, tavoitteellisesti ja työelämää kehittävästi.
Toteutuksen arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija osaa suhteessa opintojakson tavoitteisiin ja tehtävänantoon.
Opiskelija huomioi tavoitteet ja tehtävän annon asianmukaisesti.
TIEDOT
Opiskelija käyttää johdonmukaisesti asiakas- ja palveluohjaukseen sekä toimintakykyyn liittyviä käsitteitä.
TAIDOT
Opiskelija valitsee tarkoituksenmukaisia ongelmanratkaisu keinoja. Käyttää asianmukaisia lähteitä.
ASENTEET
Opiskelija toimiin ammatillisesti suhteessa iäkkäisiin.
Assessment criteria, satisfactory (1)
Opiskelija osaa suhteessa opintojakson tavoitteisiin ja tehtävän antoon
Opiskelija huomioi tavoitteet ja tehtävän annon, mutta osittain puutteellisesti
TIEDOT
Opiskelija käyttää keskeisiä asiakas – ja palveluohjaukseen sekä toimintakykyyn liittyviä käsitteitä. Nimeää ja kuvailee ikääntyneen hoivaan liittyvää perustietoa.
TAIDOT
Opiskelija kuvailee tarkoituksenmukaisia ratkaisuja, mutta perustelee niitä niukasti lähteisiin viitaten.
ASENTEET
Opiskelija huomioi ikääntyneet yksilöllisesti.
Further information
Extent: The course has a scope of 135 hours.
Contact teaching: Approximately 8 hours, including simulations.
The teacher determines the methods of completing the course.
Assessment: Grading scale of 0 - 5.
Objective
- The student is familiar with the service system for the elderly and the related legislation.
- The student can assess the physical, mental, social, and cognitive functioning of older adults and identify factors that may pose a risk to their functional capacity.
- The student is knowledgeable about the basic principles of rehabilitation in elderly services.
- The student understand the content of assessing service needs.
- The student can provide advice and guidance to older adults.
- The student can promote the well-being and participation of older adults.
- The student can identify the strengths of older adults and enhance them.
Other recommended studies: to be discussed with the study counsellor in the personal study plan review
Content
- The service system for the elderly and the legislation and recommendations that guide it.
- Functional changes related to aging.
- Assessment of service needs and different measures of functional capacity (e.g., RAI).
- Methods for guiding the elderly.
- Supporting a good and active old age and engaging with the elderly.
- Ethical considerations in service provision and facing death together with the client.
- Interprofessional collaboration and collaboration with relatives/caregivers.
- Accessibility and factors that support well-being.