Varhaiskasvatuksen pedagogiikka (5 op)
Toteutuksen tunnus: SO00CA76-3005
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
18.08.2025 - 21.09.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
-
01.08.2025 - 17.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 1 op
- Virtuaaliosuus
- 4 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Sote
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Sosionomikoulutus
- Opettajat
- Jenni Korhonen
- Ryhmät
-
SOS24SASOS24SA
-
SOS24SBSOS24SB
-
SOS24SCSOS24SC
- Opintojakso
- SO00CA76
Toteutuksella on 4 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 10 t 0 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Pe 29.08.2025 klo 12:15 - 15:30 (3 t 15 min) |
Varhaiskasvatuksen pedagogiikka SO00CA76-3005 |
TA22L138
TA22L138
|
To 25.09.2025 klo 09:00 - 11:00 (2 t 0 min) |
Päiväkotivierailu_Varhaiskasvatuksen pedagogiikka SO00CA76-3005 |
|
Ke 26.11.2025 klo 12:15 - 13:45 (1 t 30 min) |
Varhaiskasvatuksen pedagogiikka SO00CA76-3005 |
TA22L138
TA22L138
|
Pe 12.12.2025 klo 08:00 - 11:15 (3 t 15 min) |
Varhaiskasvatuksen pedagogiikka SO00CA76-3005 |
TA22L138
TA22L138
|
Arviointiasteikko
0 - 5
Sisällön jaksotus
Opintojakson sisältö:
1. Varhaiskasvatuksen pedagogiikka ja sosiaalipedagogiikka varhaiskasvatuksessa 1 OP
2. Lapsen kehitys ja oppiminen sekä niiden pedagoginen tukeminen 1 OP
3. Varhaiskasvatuksen toimintakulttuuri ja leikki pedagogisena menetelmänä 1 OP
4. Lapsen ja perheiden hyvinvoinnin ja osallisuuden tukeminen 1 OP
5. Pedagogisen projektin suunnittelu, toteutus, arviointi ja dokumentointi 1 OP
Tavoitteet
Opiskelija
- tietää, mitä on varhaiskasvatuksen pedagogiikka ja toimintakulttuuri sekä tuntee näiden kehittämisen käytännössä
- osaa tunnistaa lapsen tuen tarpeita
- osaa suunnitella lasten ja perheiden hyvinvointia tukevaa toimintaa.
- osaa tukea lapsen kasvua, kehitystä ja oppimista
- osaa vahvistaa lasten ja perheiden osallisuutta
Suositeltavat muut opinnot:
Opiskelija ja opinto-ohjaaja käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa.
Sisältö
- Varhaiskasvatuksen pedagogiikka
- Varhaiskasvatuksen toimintakulttuurin hyvinvointia tukevat tekijät
- Pedagogisen ja yhteisöllisen toiminnan suunnittelu, arviointi, kehittäminen ja dokumentointi
- Lapsen ja perheiden tuen tarpeiden ja hyvinvointia tukevien toimien tunnistaminen ja toiminnan suunnittelu ja arviointi
- Lapsen vuorovaikutuksen, ja osallisuuden tukeminen sekä vahvistaminen
- Syrjäytymisen ja kiusaamisen ehkäisy
- Lapsen kasvu, kehitys ja oppiminen
- Leikin havainnointi
- Lapsiryhmien ohjaaminen
Aika ja paikka
Verkkoluennot ja oppimisympäristössä vaadittujen tehtävien tekeminen, projektityö opiskelijan valitsemassa varhaiskasvatusympäristössä
Lähiopetus Kajaani: Kajaanin ammattikorkeakoulu, Taito2 rakennus, Ketunpolku 4
Etäopetus: Oppimistehtävien palautus on ajastettu (tehtävien palautuspäivämäärät löytyvät Repusta kunkin tehtävän kohdalta).
Opintojakso tulee olla suoritettuna viimeistään 15.12.2025 mennessä.
Oppimateriaalit
Itseopiskelumateriaali Reppu-oppimisympäristössä
Projektin tukena käytettävää kirjallisuutta:
Karila, K. & Lipponen, L. (2016) (Toim.). Varhaiskasvatuksen pedagogiikka. Vastapaino.
Lastentarhanopettajaliitto. (2017). Nyt on pedagogiikan aika.
Sandberg, E. (2023). 3. uud. painos. Pedagoginen tuki varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa. PS-kustannus: Santalahti.
Opetusmenetelmät
Verkko-oppimisympäristössä tapahtuva itsenäinen opiskelu (pieniä kirjoitustehtäviä, leikin havainnointi, pedagoginen/yhteisöllinen projekti ryhmätyönä) ja verkkokeskusteluun osallistuminen.
Lähiopetus: Luentoja ja yhteistoiminnallista oppimista opintojakson sisällöistä ja vuorovaikutusharjoituksia, työelämän vierailuja.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Autenttisessa varhaiskasvatusympäristössä toteutettava projektityö. Päiväkotivierailu.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tällä opintojaksolla ei ole tenttiä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojakso sisältää pakollista lähiopetusta, jossa opiskelijat käsittelevät opintojakson sisältöjä. Syksyn 2025 lähipäivät ovat 29.8., 25.9., 26.11. ja 12.12.
Opintojaksoon sisältyy ryhmätyönä toteutettavan projektityön suunnittelu, toteutus, arviointi ja dokumentointi.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso on 5 opintopistettä. Yksi opintopiste vastaa n. 27h opiskelijan työtä eli yhteensä n. 135h opiskelijan työtä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa suhteessa osaamistavoitteisiin:
Tiedot:
• käyttää asianmukaisesti keskeisiä/yksittäisiä ammattialansa käsitteitä
• nimetä ja kuvailla ammattialansa perustiedot.
Taidot:
• toimia tarkoituksenmukaisesti, joskin toiminta voi olla vielä epävarmaa
• toimia ohjattuna asianmukaisesti erilaisissa oppimis- ja toimintaympäristöissä
• käyttää toiminnassaan tarkoituksenmukaisesti ammattialansa tekniikoita ja malleja.
Asenteet:
• toimia ammatillisesti asiakastilanteissa
• toimia ryhmän jäsenenä ja ottaa toiminnassaan muut ryhmän jäsenet huomioon
• toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa suhteessa osaamistavoitteisiin:
Tiedot:
• käyttää johdonmukaisesti ammattialansa käsitteitä
• nimetä, kuvailla ja perustella ammattialansa perustiedot.
Taidot:
• valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella
• arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan ja ammattialansa toimintatapoja
• toimia itsenäisesti ja vastuullisesti erilaisissa tehtävissä kulloisessakin oppimis- ja
toimintaympäristössä
• soveltaa tarkoituksenmukaisesti ammattialansa toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja.
Asenteet:
• toimia asiakaslähtöisesti, tavoitteellisesti ja työelämää kehittävästi
• toimia ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi
• perustella toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa suhteessa osaamistavoitteisiin:
Tiedot:
• käyttää asiantuntevasti ja laaja-alaisesti ammattialansa käsitteitä sekä yhdistää niitä
kokonaisuuksiksi.
Taidot:
• analysoida, vertailla, yhdistellä ja valita tietoa sekä esittää vaihtoehtoisia toimintatapoja
• analysoida, reflektoida ja arvioida kriittisesti omaa osaamistaan ja ammattialansa
toimintatapoja hankkimansa tiedon avulla
• toimia itsenäisesti, vastuullisesti, aloitteellisesti ja joustavasti kulloisessakin oppimis- ja
• toimintaympäristössä
• valita ja arvioida kriittisesti ammattialansa tekniikoita ja malleja sekä käyttää niitä
toiminnassaan.
Asenteet:
• toimia asiakaslähtöisesti, tavoitteellisesti ja työelämää kehittävästi
• toimia ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa
• soveltaa kriittisesti ammattieettisiä periaatteita toiminnassaan.
Lisätiedot
Opintojakson oppimismateriaali on Reppu-oppimisympäristössä. Kirjaudu Reppu-oppimisympäristöön HAKA-tunnuksillasi ja syötä kurssiavain Repun etusivulla.
Easy Enrollment kurssiavain SOS24S-ryhmälle: r8ybyi