Pedagogy of Early Childhood Education (5 cr)
Code: SO00CA76-3005
General information
- Enrollment
-
18.08.2025 - 21.09.2025
Registration for introductions has not started yet.
- Timing
-
01.08.2025 - 17.12.2025
The implementation has not yet started.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 1 cr
- Virtual portion
- 4 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Sote
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Bachelor Degree Programme in Social Services
Realization has 4 reservations. Total duration of reservations is 10 h 0 min.
Time | Topic | Location |
---|---|---|
Fri 29.08.2025 time 12:15 - 15:30 (3 h 15 min) |
Varhaiskasvatuksen pedagogiikka SO00CA76-3005 |
TA22L138
TA22L138
|
Thu 25.09.2025 time 09:00 - 11:00 (2 h 0 min) |
Päiväkotivierailu_Varhaiskasvatuksen pedagogiikka SO00CA76-3005 |
|
Wed 26.11.2025 time 12:15 - 13:45 (1 h 30 min) |
Varhaiskasvatuksen pedagogiikka SO00CA76-3005 |
TA22L138
TA22L138
|
Fri 12.12.2025 time 08:00 - 11:15 (3 h 15 min) |
Varhaiskasvatuksen pedagogiikka SO00CA76-3005 |
TA22L138
TA22L138
|
Evaluation scale
0 - 5
Content scheduling
Opintojakson sisältö:
1. Varhaiskasvatuksen pedagogiikka ja sosiaalipedagogiikka varhaiskasvatuksessa 1 OP
2. Lapsen kehitys ja oppiminen sekä niiden pedagoginen tukeminen 1 OP
3. Varhaiskasvatuksen toimintakulttuuri ja leikki pedagogisena menetelmänä 1 OP
4. Lapsen ja perheiden hyvinvoinnin ja osallisuuden tukeminen 1 OP
5. Pedagogisen projektin suunnittelu, toteutus, arviointi ja dokumentointi 1 OP
Objective
Student
- knows what early childhood education pedagogy and operating culture are and knows how to develop them in practice
- can identify the child's support needs
- knows how to plan activities that support the well-being of children and families.
- knows how to support the child's growth, development and learning
- can strengthen the participation of children and families
Other recommended studies: to be discussed with the study counsellor in the personal study plan review
Content
- Pedagogy of early childhood education
- Factors that support the well-being of the operating culture of early childhood education
- Planning, evaluation, development and documentation of pedagogical and community activities
- Identifying the support needs of children and families and activities that support well-being, and planning and evaluating the activities
- Supporting and strengthening the child's interaction and participation
- Prevention of marginalization and bullying
- The child's growth, development and learning
- Observation of play
- Guiding groups of children
Location and time
Verkkoluennot ja oppimisympäristössä vaadittujen tehtävien tekeminen, projektityö opiskelijan valitsemassa varhaiskasvatusympäristössä
Lähiopetus Kajaani: Kajaanin ammattikorkeakoulu, Taito2 rakennus, Ketunpolku 4
Etäopetus: Oppimistehtävien palautus on ajastettu (tehtävien palautuspäivämäärät löytyvät Repusta kunkin tehtävän kohdalta).
Opintojakso tulee olla suoritettuna viimeistään 15.12.2025 mennessä.
Materials
Itseopiskelumateriaali Reppu-oppimisympäristössä
Projektin tukena käytettävää kirjallisuutta:
Karila, K. & Lipponen, L. (2016) (Toim.). Varhaiskasvatuksen pedagogiikka. Vastapaino.
Lastentarhanopettajaliitto. (2017). Nyt on pedagogiikan aika.
Sandberg, E. (2023). 3. uud. painos. Pedagoginen tuki varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa. PS-kustannus: Santalahti.
Teaching methods
Verkko-oppimisympäristössä tapahtuva itsenäinen opiskelu (pieniä kirjoitustehtäviä, leikin havainnointi, pedagoginen/yhteisöllinen projekti ryhmätyönä) ja verkkokeskusteluun osallistuminen.
Lähiopetus: Luentoja ja yhteistoiminnallista oppimista opintojakson sisällöistä ja vuorovaikutusharjoituksia, työelämän vierailuja.
Employer connections
Autenttisessa varhaiskasvatusympäristössä toteutettava projektityö. Päiväkotivierailu.
Exam schedules
Tällä opintojaksolla ei ole tenttiä.
Completion alternatives
Opintojakso sisältää pakollista lähiopetusta, jossa opiskelijat käsittelevät opintojakson sisältöjä. Syksyn 2025 lähipäivät ovat 29.8., 25.9., 26.11. ja 12.12.
Opintojaksoon sisältyy ryhmätyönä toteutettavan projektityön suunnittelu, toteutus, arviointi ja dokumentointi.
Student workload
Opintojakso on 5 opintopistettä. Yksi opintopiste vastaa n. 27h opiskelijan työtä eli yhteensä n. 135h opiskelijan työtä.
Assessment criteria, satisfactory (1)
The student will be able to relate to the learning outcomes:
Information:
- use key/individual concepts of his/her professional field appropriately
- name and describe the basic knowledge of his/her profession.
Skills:
- act appropriately, although the action may still be uncertain
- act appropriately in different learning and working environments under guidance
- make appropriate use of techniques and models in their professional field.
Attitudes:
- act professionally in client situations
- act as a member of a team and be respectful of other members of the team
- Act in accordance with professional ethical principles.
Assessment criteria, good (3)
The student will be able to relate to the learning outcomes:
Information:
- use the concepts of his/her profession in a coherent way
- Consistently identify, describe and justify the basic knowledge of the profession.
Skills:
- select appropriate courses of action on the basis of acquired knowledge and guidance
- assess and reflect on their own knowledge and practices in their profession
- act independently and responsibly in a variety of tasks in the context of the learning and working environment.
environment
- apply appropriate techniques and models to the activities of their profession.
Attitudes:
- work in a customer-oriented, goal-oriented and professionally oriented manner
- work as a member of a team to achieve a common goal
- justify their actions in accordance with professional ethical principles.
Assessment criteria, excellent (5)
The student will be able to relate to the learning outcomes:
Information:
- use and relate concepts from his/her field of work in a competent and comprehensive manner
The professional competence of his/her field of work and his/her knowledge of his/her field of work and his/her combination of skills and competences.
Skills:
- analyse, compare, synthesise and select information and present alternative approaches
- analyse, reflect and critically evaluate their own knowledge and professional competence
reflect, analyse, reflect and analyse the knowledge and practices of their profession on the basis of the information acquired.
- to act independently, responsibly, proactively and flexibly in a given learning and working environment
- in the learning and working environment
- select, critically evaluate and use techniques and models in their professional field
in their work.
Attitudes:
- act in a customer-oriented, goal-oriented and work-oriented manner
- to work as a member of a team to promote and develop team activities
- Critically apply professional ethical principles in their work.
Further information
Opintojakson oppimismateriaali on Reppu-oppimisympäristössä. Kirjaudu Reppu-oppimisympäristöön HAKA-tunnuksillasi ja syötä kurssiavain Repun etusivulla.
Easy Enrollment kurssiavain SOS24S-ryhmälle: r8ybyi