Asiakassuuntainen markkinointi (5 op)
Toteutuksen tunnus: BY00BX23-3023
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
30.12.2024 - 26.01.2025
Ajoitus
01.01.2025 - 16.03.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Business
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Matkailualan koulutus
- Liiketalouden koulutusohjelma
- Liikunnan ja vapaa-ajan koulutus
Opettaja
- Petri Lintumäki
- Pia Kuittinen
Ryhmät
-
AMA24SAMA24S
- 15.01.2025 09:00 - 11:45, Asiakassuuntainen markkinointi BY00BX23-3023
- 22.01.2025 09:00 - 11:45, Asiakassuuntainen markkinointi BY00BX23-3023
- 30.01.2025 09:00 - 11:45, Asiakassuuntainen markkinointi BY00BX23-3023
- 06.02.2025 09:00 - 11:45, Asiakassuuntainen markkinointi BY00BX23-3023
- 13.02.2025 09:00 - 11:45, Asiakassuuntainen markkinointi BY00BX23-3023
- 18.02.2025 12:45 - 15:15, Asiakassuuntainen markkinointi BY00BX23-3023
- 27.02.2025 12:45 - 15:15, Asiakassuuntainen markkinointi BY00BX23-3023
Tavoitteet
Opiskelija osaa käyttää asiakaskeskeisen markkinoinnin peruskäsitteitä ja arvioida organisaation kannattavan liiketoiminnan edellytyksiä markkinoinnillisesta näkökulmasta. Lisäksi opiskelija saa valmiudet tunnistaa organisaation markkinointitoimintoja ja luoda tulevaisuuden mahdollisuuksia.
Opintojakso on yhteinen liiketalouden tradenomiopiskelijoille sekä liikunnanohjaaja-,ja restonomiopiskelijoille.
Sisältö
Markkinoinnin peruskäsitteet
Markkinointiajattelun kehittyminen
Markkinoinnin toimintaympäristöt
Asiakaskäyttäytyminen ja segmentointi
Markkinoinnin kilpailukeinovalikoima
Myynnin ja asiakassuhdeajattelun perusteet
Aika ja paikka
Kevätlukukaudella tammi-maaliskuussa lähiopetus kampuksella kerran viikossa 2,5 tuntia.
Oppimateriaalit
Bergström & Leppänen. 2023 (paikoin myös vanhempi versio käy). Yrityksen asiakasmarkkinointi. Saatavana KAMK:n kirjastossa painettuna sekä e-kirjana.
Opetusmenetelmät
Luennot, ohjatut harjoitukset, yhteistoiminnallinen opiskelu (esim. pari- ja ryhmätyöskentely) ja itsenäinen opiskelu
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Luennoilla mahdolliset (yrittäjä)vierailijat ja ohjatuttuina harjoituksina yrityksille tehtävät projektit.
Mahdolliset yritysvierailut lähialueen yrityksiin.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tenttiajankohta sovitaan yhdessä opintojakson alussa. Uusinta yleisinä uusintapäivinä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Sovitaan opettajan kanssa tapauskohtaisesti KAMKin pääperiaatteiden mukaisesti:
- Aiemmat markkinoinnin korkeakoulusuoritukset voidaan hyväksilukea tapauskohtaisesti.
- Työelämässä aiemmin hankittua osaamista tunnistetaan (AHOT) tapauskohtaisesti.
- Opinnollistaminen eli nykyisessä työssä hankittava ja osoitettava markkinointiosaaminen voidaan suorittaa tapauskohtaisella päätöksellä yhteistyössä opettajan kanssa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 135 h opiskelijan työtä
Arviointiasteikko
0 - 5
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija tuntee hyvin markkinoinnin peruskäsitteet ja osaa soveltaa niitä monipuolisesti käytännön tilanteissa.
Opiskelija tuntee ja ymmärtää markkinoinnin kilpailukeinot ja osaa soveltaa niitä itsenäisesti ja asiakaslähtöisesti yrityksen markkinoinnissa.
Opiskelija osoittaa tehtävissä oma-aloitteisuutta, käsitteellistä ja kriittistä pohdintaa sekä laaja-alaista markkinointiympäristön ymmärrystä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija tuntee markkinoinnin peruskäsitteet ja osaa hyödyntää niitä käytännön tilanteissa.
Opiskelija tunnistaa markkinoinnin kilpailukeinot ja osaa soveltaa niitä asiakaslähtöisesti yrityksen markkinoinnissa.
Opiskelija osoittaa tehtävissä oma-aloitteisuutta, itsenäistä ajattelua ja markkinointiympäristön ymmärrystä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija tunnistaa markkinoinnin peruskäsitteet.
Opiskelija hahmottaa markkinoinnin kilpailukeinojen ydinkohdat ja kykenee selittämään asiakaslähtöisen markkinoinnin perusteet.
Opiskelija tarvitsee ohjausta ratkaisujen löytämisessä ja kykenee tarkastelemaan konkreettisella tasolla markkinointiympäristöä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kurssin hyväksytty suorittaminen edellyttää tentin läpäisyä, kaikkien kurssitehtävien tekemistä sekä läsnäoloa ja osallistumista oppitunneille. Opintojaksolla suoritetaan seuraavat tehtävät (max 70 pistettä). Myöhästyneitä töistä ei arvioida eli niiden pisteet on automaattisesti nolla.
1 op = 20 p. Läsnäolo luennoilla ja osallistuminen tuntitehtäviin
1 op = 20 p. Portolio (pari- tai pienryhmätyö)
1,5 op = 15 p. Essee (yksilötehtävä)
1,5 op = 15 p. Tentti
Opintojakson arviointi (1-5) perustuu tentistä saatuun pistemäärään (max 70 p.) seuraavasti:
5 = 90 % = 70-63
4 = 80 % = 64-56
3 = 70 % = 55-49
2 = 60 % = 48-42
1 = vähintään 50 % = 41-35 ja tentti hyväksytysti läpi
Arviointikriteerit
Kiitettävä 5
Opiskelija tuntee hyvin markkinoinnin peruskäsitteet ja osaa soveltaa niitä monipuolisesti käytännön tilanteissa. Opiskelija tuntee ja ymmärtää markkinoinnin kilpailukeinot ja osaa soveltaa niitä itsenäisesti ja asiakaslähtöisesti yrityksen markkinoinnissa. Opiskelija osoittaa tehtävissä oma-aloitteisuutta, käsitteellistä ja kriittistä pohdintaa sekä laaja-alaista markkinointiympäristön ymmärrystä.
Hyvä 3 - 4
Opiskelija tuntee markkinoinnin peruskäsitteet ja osaa hyödyntää niitä käytännön tilanteissa. Opiskelija tunnistaa markkinoinnin kilpailukeinot ja osaa soveltaa niitä asiakaslähtöisesti yrityksen markkinoinnissa. Opiskelija osoittaa tehtävissä oma-aloitteisuutta, itsenäistä ajattelua ja markkinointiympäristön ymmärrystä.
Tyydyttävä 1 - 2
Opiskelija tunnistaa markkinoinnin peruskäsitteet. Opiskelija hahmottaa markkinoinnin kilpailukeinojen ydinkohdat ja kykenee selittämään asiakaslähtöisen markkinoinnin perusteet. Opiskelija tarvitsee ohjausta ratkaisujen löytämisessä ja kykenee tarkastelemaan konkreettisella tasolla markkinointiympäristöä.