Asiakassuuntainen markkinointi (5 op)
Toteutuksen tunnus: BY00BX23-3023
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
30.12.2024 - 26.01.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
01.01.2025 - 16.03.2025
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Business
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Liikunnan ja vapaa-ajan koulutus
- Matkailualan koulutus
- Liiketalouden koulutusohjelma
Toteutuksella on 7 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 18 t 45 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ke 15.01.2025 klo 09:00 - 11:45 (2 t 45 min) |
Asiakassuuntainen markkinointi BY00BX23-3023 |
TA12L130
TA12L130
|
Ke 22.01.2025 klo 09:00 - 11:45 (2 t 45 min) |
Asiakassuuntainen markkinointi BY00BX23-3023 |
TA12L120
TA12L120
|
To 30.01.2025 klo 09:00 - 11:45 (2 t 45 min) |
Asiakassuuntainen markkinointi BY00BX23-3023 |
TA12L130
TA12L130
|
To 06.02.2025 klo 09:00 - 11:45 (2 t 45 min) |
Asiakassuuntainen markkinointi BY00BX23-3023 |
TA12L130
TA12L130
|
To 13.02.2025 klo 09:00 - 11:45 (2 t 45 min) |
Asiakassuuntainen markkinointi BY00BX23-3023 |
TA11L159 Matkailu
TA11L159 Matkailu
|
Ti 18.02.2025 klo 12:45 - 15:15 (2 t 30 min) |
Asiakassuuntainen markkinointi BY00BX23-3023 |
TA12L119
TA12L119
|
To 27.02.2025 klo 12:45 - 15:15 (2 t 30 min) |
Asiakassuuntainen markkinointi BY00BX23-3023 |
TA12L130
TA12L130
|
Arviointiasteikko
0 - 5
Tavoitteet
Opiskelija osaa käyttää asiakaskeskeisen markkinoinnin peruskäsitteitä ja arvioida organisaation kannattavan liiketoiminnan edellytyksiä markkinoinnillisesta näkökulmasta. Lisäksi opiskelija saa valmiudet tunnistaa organisaation markkinointitoimintoja ja luoda tulevaisuuden mahdollisuuksia.
Opintojakso on yhteinen liiketalouden tradenomiopiskelijoille sekä liikunnanohjaaja-,ja restonomiopiskelijoille.
Toteutustavat
Päiväopiskelijoilla on lähiopetusta kerran viikossa.
Monimuoto-opiskelijoilla on kerran kuukaudessa joko lähi- tai etäopiskelua lukujärjestyksen mukaisesti.
Suoritustavat
Opintojakso edellyttää 135 tuntia opiskelijan työtä.Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää tentin läpäisyä, kaikkien kurssitehtävien tekemistä sekä läsnäoloa ja osallistumista oppitunneille. Tarkempi opintojakson kuvaus esitellään opintojakson toteutussuunnitelmassa.
Sisältö
Markkinoinnin peruskäsitteet
Markkinointiajattelun kehittyminen
Markkinoinnin toimintaympäristöt
Asiakaskäyttäytyminen ja segmentointi
Markkinoinnin kilpailukeinovalikoima
Myynnin ja asiakassuhdeajattelun perusteet
Aika ja paikka
Kevätlukukaudella tammi-maaliskuussa lähiopetus kampuksella kerran viikossa 2,5 tuntia.
Oppimateriaalit
Bergström & Leppänen. 2023 (paikoin myös vanhempi versio käy). Yrityksen asiakasmarkkinointi. Saatavana KAMK:n kirjastossa painettuna sekä e-kirjana.
Opetusmenetelmät
Luennot, ohjatut harjoitukset, yhteistoiminnallinen opiskelu (esim. pari- ja ryhmätyöskentely) ja itsenäinen opiskelu
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Luennoilla mahdolliset (yrittäjä)vierailijat ja ohjatuttuina harjoituksina yrityksille tehtävät projektit.
Mahdolliset yritysvierailut lähialueen yrityksiin.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tenttiajankohta sovitaan yhdessä opintojakson alussa. Uusinta yleisinä uusintapäivinä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Sovitaan opettajan kanssa tapauskohtaisesti KAMKin pääperiaatteiden mukaisesti:
- Aiemmat markkinoinnin korkeakoulusuoritukset voidaan hyväksilukea tapauskohtaisesti.
- Työelämässä aiemmin hankittua osaamista tunnistetaan (AHOT) tapauskohtaisesti.
- Opinnollistaminen eli nykyisessä työssä hankittava ja osoitettava markkinointiosaaminen voidaan suorittaa tapauskohtaisella päätöksellä yhteistyössä opettajan kanssa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 135 h opiskelijan työtä
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija tunnistaa markkinoinnin peruskäsitteet.
Opiskelija hahmottaa markkinoinnin kilpailukeinojen ydinkohdat ja kykenee selittämään asiakaslähtöisen markkinoinnin perusteet.
Opiskelija tarvitsee ohjausta ratkaisujen löytämisessä ja kykenee tarkastelemaan konkreettisella tasolla markkinointiympäristöä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija tuntee markkinoinnin peruskäsitteet ja osaa hyödyntää niitä käytännön tilanteissa.
Opiskelija tunnistaa markkinoinnin kilpailukeinot ja osaa soveltaa niitä asiakaslähtöisesti yrityksen markkinoinnissa.
Opiskelija osoittaa tehtävissä oma-aloitteisuutta, itsenäistä ajattelua ja markkinointiympäristön ymmärrystä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija tuntee hyvin markkinoinnin peruskäsitteet ja osaa soveltaa niitä monipuolisesti käytännön tilanteissa.
Opiskelija tuntee ja ymmärtää markkinoinnin kilpailukeinot ja osaa soveltaa niitä itsenäisesti ja asiakaslähtöisesti yrityksen markkinoinnissa.
Opiskelija osoittaa tehtävissä oma-aloitteisuutta, käsitteellistä ja kriittistä pohdintaa sekä laaja-alaista markkinointiympäristön ymmärrystä.