Siirry suoraan sisältöön

Tapahtuman järjestämisen perusteet (5 op)

Toteutuksen tunnus: BY00BX49-3031

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

30.12.2024 - 26.01.2025

Ajoitus

01.01.2025 - 31.05.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3.5 op

Toteutustapa

30 % Lähiopetus, 70 % Etäopetus

Yksikkö

Business

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Matkailun koulutus
  • Liikunnan ja vapaa-ajan koulutus
  • Liiketalouden koulutus

Opettaja

  • Katja-Mari Kärkkäinen
  • Hannele Siipola

Vastuuopettaja

Hannele Siipola

Ryhmät

  • LLM24SE
    LLM24SE
  • LLM24SH
    LLM24SH
  • 22.02.2025 13:30 - 15:00, Tapahtuman järjestämisen perusteet BY00BX49-3031
  • 29.03.2025 09:45 - 11:15, Tapahtuman järjestämisen perusteet BY00BX49-3031
  • 26.04.2025 08:00 - 09:30, Tapahtuman järjestämisen perusteet BY00BX49-3031

Tavoitteet

Opiskelija oppii projektimaisen työtavan ja projektin hallinnan. Opiskelija tuntee tapahtumatyypit. Hän hahmottaa tapahtumien merkityksen alueelle. Opiskelija osaa suunnitella tapahtuman järjestämiseen liittyviä toimintoja huomioiden monimuotoisten toimintaympäristöjen tarjoamat mahdollisuudet. Hän saa valmiudet toimia eri rooleissa tapahtuman toteuttamisessa.

Sisältö

Projektin käsite ja hallinta
Tapahtumanjärjestämisen tietoperusta
Tapahtumatyypit
Tapahtuman operationaalinen ja strateginen ulottuvuus

Aika ja paikka

Aloitustunnit 22.2.2025 teamsissä.
Projektinhallinta: Verkkoluennot oman aikatalun mukaisesti. Verkkotentti 22.2.-4.5.2025 oman aikataulun mukaisesti.
Tapahtuman järjestäminen: Sisältää lukujärjestyksen mukaisia oppitunteja teamsissa ja lähiopetuksena.

Oppimateriaalit

Oppimateriaalit on ilmoitettu opintojaksolla Reppumoodlessa.

Opetusmenetelmät

Aloitustunnit ja oppitunnit teamsissa ja lähiopetuksena lukujärjestyksen mukaisesti, verkkoluennot oman aikatalun mukaisesti. oppimistehtävät ja tentit.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Parojektinhallinta osion tenttiaika oman aikataulun mukaisesti 22.2.2025 - 4.5.2025. Arviointi toukokuun aikana. Mahdollisuus uusintaan.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Lisätietoja vaihtoehtoisista toteutustavoista tarvittaessa saat opintojakson opettajilta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on 5 op a´27 tuntia. Tarkoittaa noin 135 tuntia opiskeluaikaa.

Sisällön jaksotus

Opintojakso koostuu kahdesta kokonaisuudesta: Projektin hallinta 2,5 op ja Tapahtuman järjestäminen 2,5 op. Osioista on omat oppimisympäristönsä Reppumoodlessa.

Projektin hallinta 2,5 op koostuu verkkoluento-osioista Projektijohtamisen perusteet ja Projektinhallinta projektin toteutuksen aikana ja tentistä.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakson arviointi sisältökuvauksen mukaisesti toukokuun 2025 aikana.

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa itsenäisesti, oma-aloitteisesti, vastuullisesti suunnitella ja järjestää käytännössä tapahtuman alusta loppuun saakka noudattaen onnistuneen tapahtuman järjestämisen periaatteita. Opiskelija osaa toimia kiitettävästi edistäen ryhmän toimintaa jäsenenä ja ottaa toiminnassaan muut tapahtumatiimin jäsenet huomioon. Opiskelija osaa analysoida tapahtumien merkityksen matkailun vetovoimatekijänä. Lisäksi hän osaa laajasti perustella tapahtumien taloudellisen merkityksen yhteiskunnalle.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa itsenäisesti suunnitella ja järjestää käytännössä tapahtuman alusta loppuun saakka noudattaen onnistuneen tapahtuman järjestämisen periaatteita. Opiskelija osaa toimia hyvin ryhmän jäsenenä ja ottaa toiminnassaan muut tapahtumatiimin jäsenet huomioon. Opiskelija osaa arvioida yleisötapahtumien merkityksen matkailun vetovoimatekijänä. Lisäksi hän osaa hyvin perustella tapahtumien taloudellisen merkityksen yhteiskunnalle.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa ohjattuna suunnitella ja järjestää käytännössä mukaisen tapahtuman alusta loppuun saakka noudattaen onnistuneen tapahtuman järjestämisen periaatteita. Opiskelija osaa toimia tyydyttävästi ryhmän jäsenenä ja ottaa toiminnassaan muut tapahtumatiimin jäsenet huomioon. Opiskelija osaa tyydyttävästi arvioida yleisötapahtumien merkityksen matkailun vetovoimatekijänä. Lisäksi hän osaa pintapuolisesti kuvailla tapahtumien taloudellisen merkityksen yhteiskunnalle.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Molemmat tentit ja Tapahtuman järjestämisen osion oppimistehtävät hyväksyttävästi suoritettu. Opintojakson arvosana muodostuu 50% painotus Tapahtuman järjestämisen osio ja 50% painotus Projektinhallinnan osio.

Toteutuksen arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa itsenäisesti, oma-aloitteisesti, vastuullisesti suunnitella ja järjestää käytännössä tapahtuman alusta loppuun saakka noudattaen onnistuneen tapahtuman järjestämisen periaatteita. Opiskelija osaa toimia kiitettävästi edistäen ryhmän toimintaa jäsenenä ja ottaa toiminnassaan muut tapahtumatiimin jäsenet huomioon. Opiskelija osaa analysoida tapahtumien merkityksen matkailun vetovoimatekijänä. Lisäksi hän osaa laajasti perustella tapahtumien taloudellisen merkityksen yhteiskunnalle.

Toteutuksen arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osaa itsenäisesti suunnitella ja järjestää käytännössä tapahtuman alusta loppuun saakka noudattaen onnistuneen tapahtuman järjestämisen periaatteita. Opiskelija osaa toimia hyvin ryhmän jäsenenä ja ottaa toiminnassaan muut tapahtumatiimin jäsenet huomioon. Opiskelija osaa arvioida yleisötapahtumien merkityksen matkailun vetovoimatekijänä. Lisäksi hän osaa hyvin perustella tapahtumien taloudellisen merkityksen yhteiskunnalle.

Toteutuksen arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osaa ohjattuna suunnitella ja järjestää käytännössä mukaisen tapahtuman alusta loppuun saakka noudattaen onnistuneen tapahtuman järjestämisen periaatteita. Opiskelija osaa toimia tyydyttävästi ryhmän jäsenenä ja ottaa toiminnassaan muut tapahtumatiimin jäsenet huomioon. Opiskelija osaa tyydyttävästi arvioida yleisötapahtumien merkityksen matkailun vetovoimatekijänä. Lisäksi hän osaa pintapuolisesti kuvailla tapahtumien taloudellisen merkityksen yhteiskunnalle.