Siirry suoraan sisältöön

Markkinoinnin strateginen kehittäminen (3 op)

Toteutuksen tunnus: LT00BX74-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

30.12.2024 - 26.01.2025

Ajoitus

01.01.2025 - 31.05.2025

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Business

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Liiketalouden koulutus

Opettaja

  • Mervi Väisänen

Ryhmät

  • LLM22S
    LLM22S

Tavoitteet

Opiskelija ymmärtää strategisen markkinointiajattelun periaatteet osana yrityksen liiketoimintastrategian kehittämistä.

Sisältö

Strateginen markkinointiajattelu ja sen osa-alueet
Markkinoinnin johtamisen tehtäväalueet ja liiketoiminnan kehittäminen
Brändi markkinoinnin strategisena osa-alueena
Innovatiivisuus ja asiakaslähtöisten toimintojen ja tuotteiden kehittäminen

Aika ja paikka

Kevät 2025.

Oppimateriaalit

Aaker David A. & Moorman Christine: Strategic Market Management (2017 Wiley & Sons Ltd)
Käy myös vanhempi, joka löytyy nimellä: Aaker David A & McLoughlin Damien: Strategic Market Management (2010 John Wiley & Sons Ltd)
Drummond, Ensor & Ashford: Strategic marketing planning and control (2008, Butterworth-Heinemann) tai uudempi
sekä
Tikkanen H & Vassinen A: Strateginen markkinointiosaaminen (2010 Talentum)
Tikkanen H, Aspara J & Parviainen P: Strategisen markkinoinnin perusteet (2007 Talentum)
Muita hyödyllisiä lähteitä, muu strategia-, asiakkuus- ja brändikirjallisuus

Opetusmenetelmät

Luennot, itsenäiset tehtävät ja yhteistoiminnallinen opiskelu.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Palautettavien arvioitavien tehtävien aikataulu annetaan opintojakson alussa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kokonaisaika 81 tuntia (verkko-opetus 10 h, itsenäinen ja yhteistoiminnallinen opiskelu 71 h).

Sisällön jaksotus

Opintojakso etenee annetun työjärjestyksen aikataulun mukaisesti. Tehtävät tulee palauttaa annetun aikataulun mukaisesti.

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa kuvailla strategisen markkinoinnin käsitteiden ja elementtien sisältöjä monipuolisesti ja asiantuntevasti. Hän kykenee arvioimaan laaja-alaisesti tehtyjä strategisia valintoja ja niiden pohjalta saavutettua lopputulosta sekä tulevaisuuden näkymiä erimerkkiyritysten osalta, ja vertailemaan eri vaihtoehtoja käytännön tilanteissa sekä reflektoimaan oppimaansa. Annettujen tehtävien ratkaisuissa näkyy monipuolinen perehtyneisyys aihealueeseen ja kyky soveltaa tietoa caseratkaisuissa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Strategisen markkinoinnin käsitteiden käyttö ja hyödyntäminen on johdonmukaista ja kokonaisuuksien jäsentäminen on loogista. Opiskelija osaa myös hyödyntää ja soveltaa keskeisiä käsitteitä ja –elementtejä analysoidessaan tai ratkaistessaan käytännön case-tilanteita ja tehtäviä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija kykenee pääpiirteissään kuvaamaan aihealueen peruskäsitteet ja niiden sisällöt. Aihealueen kokonaisuuden hahmottaminen ja käsitteiden käyttö on puutteellista. Opiskelija hyödyntää tehtävänratkaisussa tarvittavia käsitteitä jossain määrin, käsitteiden käyttö sovellustehtävissä onnistuu joiltain osin.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Palautettavat itsenäiset ja casetehtävät arvioidaan

Toteutuksen arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa kuvailla strategisen markkinoinnin käsitteiden ja elementtien sisältöjä monipuolisesti ja asiantuntevasti. Hän kykenee arvioimaan laaja-alaisesti tehtyjä strategisia valintoja ja niiden pohjalta saavutettua lopputulosta sekä tulevaisuuden näkymiä erimerkkiyritysten osalta, ja vertailemaan eri vaihtoehtoja käytännön tilanteissa sekä reflektoimaan oppimaansa. Annettujen tehtävien ratkaisuissa näkyy monipuolinen perehtyneisyys aihealueeseen ja kyky soveltaa tietoa caseratkaisuissa.

Toteutuksen arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Strategisen markkinoinnin käsitteiden käyttö ja hyödyntäminen on johdonmukaista ja kokonaisuuksien jäsentäminen on loogista. Opiskelija osaa myös hyödyntää ja soveltaa keskeisiä käsitteitä ja –elementtejä analysoidessaan tai ratkaistessaan käytännön case-tilanteita ja tehtäviä.

Toteutuksen arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija kykenee pääpiirteissään kuvaamaan aihealueen peruskäsitteet ja niiden sisällöt. Aihealueen kokonaisuuden hahmottaminen ja käsitteiden käyttö on puutteellista. Opiskelija hyödyntää tehtävänratkaisussa tarvittavia käsitteitä jossain määrin, käsitteiden käyttö sovellustehtävissä onnistuu joiltain osi