Siirry suoraan sisältöön

Asiantuntijaviestintä (4 op)

Toteutuksen tunnus: AM00CN45-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.07.2025 - 31.07.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
01.08.2025 - 31.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
4 op
Lähiosuus
4 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Business
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Matkailun koulutus
Opettajat
Päivi Dahl
Ryhmät
AMA25S
AMA25S
Opintojakso
AM00CN45

Toteutuksella on 22 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 33 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Ti 26.08.2025 klo 12:45 - 14:15
(1 t 30 min)
Asiantuntijaviestintä AM00CN45-3002
TA11L159 Matkailu TA11L159 Matkailu
To 28.08.2025 klo 14:30 - 16:00
(1 t 30 min)
Asiantuntijaviestintä AM00CN45-3002
TA11L159 Matkailu TA11L159 Matkailu
Ti 02.09.2025 klo 12:45 - 14:15
(1 t 30 min)
Asiantuntijaviestintä AM00CN45-3002
TA11L159 Matkailu TA11L159 Matkailu
To 04.09.2025 klo 10:15 - 11:45
(1 t 30 min)
Asiantuntijaviestintä AM00CN45-3002
TA12L101 TA12L101
Ti 09.09.2025 klo 12:45 - 14:15
(1 t 30 min)
Asiantuntijaviestintä AM00CN45-3002
TA11L159 Matkailu TA11L159 Matkailu
To 11.09.2025 klo 10:15 - 11:45
(1 t 30 min)
Asiantuntijaviestintä AM00CN45-3002
TA21L159 TA21L159
Ti 16.09.2025 klo 12:45 - 14:15
(1 t 30 min)
Asiantuntijaviestintä AM00CN45-3002
TA11L159 Matkailu TA11L159 Matkailu
To 18.09.2025 klo 10:15 - 11:45
(1 t 30 min)
Asiantuntijaviestintä AM00CN45-3002
TA11L159 Matkailu TA11L159 Matkailu
Ti 23.09.2025 klo 12:45 - 14:15
(1 t 30 min)
Asiantuntijaviestintä AM00CN45-3002
TA11L159 Matkailu TA11L159 Matkailu
To 25.09.2025 klo 10:15 - 11:45
(1 t 30 min)
Asiantuntijaviestintä AM00CN45-3002
TA11L159 Matkailu TA11L159 Matkailu
Ti 30.09.2025 klo 12:45 - 14:15
(1 t 30 min)
Asiantuntijaviestintä AM00CN45-3002
TA11L159 Matkailu TA11L159 Matkailu
To 02.10.2025 klo 14:30 - 16:00
(1 t 30 min)
Asiantuntijaviestintä AM00CN45-3002
TA11L159 Matkailu TA11L159 Matkailu
Ti 07.10.2025 klo 12:45 - 14:15
(1 t 30 min)
Asiantuntijaviestintä AM00CN45-3002
TA11L159 Matkailu TA11L159 Matkailu
To 09.10.2025 klo 14:30 - 16:00
(1 t 30 min)
Asiantuntijaviestintä AM00CN45-3002
TA11L159 Matkailu TA11L159 Matkailu
Ti 21.10.2025 klo 12:45 - 14:15
(1 t 30 min)
Asiantuntijaviestintä AM00CN45-3002
TA11L159 Matkailu TA11L159 Matkailu
To 23.10.2025 klo 10:15 - 11:45
(1 t 30 min)
Asiantuntijaviestintä AM00CN45-3002
TA11L159 Matkailu TA11L159 Matkailu
Ma 27.10.2025 klo 12:45 - 14:15
(1 t 30 min)
Asiantuntijaviestintä AM00CN45-3002
TA11L159 Matkailu TA11L159 Matkailu
Ti 28.10.2025 klo 12:45 - 14:15
(1 t 30 min)
Asiantuntijaviestintä AM00CN45-3002
TA11L159 Matkailu TA11L159 Matkailu
Ti 04.11.2025 klo 12:45 - 14:15
(1 t 30 min)
Asiantuntijaviestintä AM00CN45-3002
TA11L159 Matkailu TA11L159 Matkailu
To 06.11.2025 klo 14:30 - 16:00
(1 t 30 min)
Asiantuntijaviestintä AM00CN45-3002
TA11L159 Matkailu TA11L159 Matkailu
Ti 11.11.2025 klo 12:45 - 14:15
(1 t 30 min)
Asiantuntijaviestintä AM00CN45-3002
TA11L159 Matkailu TA11L159 Matkailu
To 13.11.2025 klo 14:30 - 16:00
(1 t 30 min)
Asiantuntijaviestintä AM00CN45-3002
TA11L159 Matkailu TA11L159 Matkailu
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Opiskelija hallitsee erilaisia opiskelun ja työelämän viestintätilanteita ja kehittää suullisen ja kirjallisen viestinnän taitojaan osana ammatillista osaamistaan.

Sisältö

Viestinnän perusteet ja vastuullinen viestintä
Asiakirjoittaminen ja lähteiden käyttö
Kielen- ja tekstinhuollon kertaus
Puhe-esityksen suunnittelu, toteutus ja analysointi
Vuorovaikutustaidot ryhmässä
Kokouskäytännöt ja neuvottelutaidot
Kokousasiakirjat

Aika ja paikka

Opintojakson opetus järjestetään lähiopetuksena lukukaudella, lukujärjestyksen mukaisesti.

Oppimateriaalit

Ei pakollista kurssikirjaa, tässä kirjavinkit ja suositeltavaa lukemista opintojaksolle:
- Kortetjärvi-Nurmi S. & Murtola K. (2015): Areena. Yritysviestinnän käsikirja. Helsinki: Edita.
- Kortesuo K., Patjas L., Seppänen L. (2016). Pillillä vai pasuunalla? : viestinnän käsikirja yrittäjille. Helsinki: Suomen Yrittäjien Sypoint Oy.
- Lohtaja-Ahonen S, Kaihovirta-Rapo M. (2012). Tehoa työelämän viestintään. Talentum. (Löytyy sähköisenä opiskelijoiden käyttöön KAMKin Almatalent -verkkokirjahyllystä ja vaatii KAMKFinna kirjautumisen). 

Opetusmenetelmät

Opintojakso sisältää luentoja ja harjoituksia, ryhmätöitä sekä itsenäistä työskentelyä. Niiden avulla harjoittelet opintojakson keskeisten sisältöjen hallintaa ja ymmärtämistä. Opetus on pääosin lähiopetusta, tuntiaktiivisuutta seurataan.
Opintojakson läpäisy edellyttää tehtävien ja harjoitusten hyväksyttyä suoritusta.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolla voidaan tehdä yritysvierailuja tai oppitunneilla voi käydä työelämän edustajia.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksolla ei varsinaista yhtä tenttiä, vaan osasuorituksina muun muassa puhe-esitys ja esseen kirjoittaminen sekä lähdeviitetentti.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojakson voi hyväksilukea aikaisemmilla ammattikorkeakoulutasoisilla opinnoilla.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso vaatii noin 108 tuntia opiskelijan työtä. Luentojen osuus on noin 50 tuntia. Loput noin 58 h tuntia työtä on itsenäistä opiskelua tai ryhmätyötä sekä tehtävien valmistelua. Nämä määrät ovat suuntaa antavia ja lopullinen työmäärä määrittyy opiskelijan itsensä käyttämästä ajasta työskentelyyn.

Sisällön jaksotus

Opintojakso koostuu kontaktiopetuksena (lähi-/etätoteutus) toteutettavista luennoista, jotka ovat koko ryhmälle yhteiset. Lisäksi opintojakso sisältää käytännön harjoituksia, joissa opiskelijat ovat jaettuna ryhmiin. Ryhmäjako kerrotaan Repussa opintojakson alkaessa. Harjoituksiin osallistuminen on pakollista ja ne toteutetaan lähiopetuksena. Ohjatuissa harjoituksissa läsnäolo on 100 % ja mahdolliset poissaolot korvataan erikseen sovittavilla tehtävillä.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakson voi hyväksilukea aikaisemmilla ammattikorkeakoulutasoisilla opinnoilla, joista on kulunut alle 10 vuotta.

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija viestii monipuolisesti sekä suullisesti että kirjallisesti. Opiskelija kirjoittaa kiitettävää asiatekstiä ja osaa lähdeviittausten sujuvan käytön. Opiskelija kykenee arvioimaan realistisesti omaa viestintäänsä ja on kiinnostunut kehittämään sitä. Opiskelija toimii rakentavasti ryhmäviestintätilanteissa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija selviää hyvin sekä suullisesti että kirjallisesti oman alansa vuorovaikutustilanteista. Opiskelija kirjoittaa hyvää asiatekstiä ja osaa lähdeviittausten käytön. Opiskelija arvioi omaa viestintäänsä ja tunnistaa siitä kehittämiskohteet. Opiskelija osallistuu aktiivisesti ryhmäviestintätilanteissa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija viestii pääosin ymmärrettävästi sekä suullisesti että kirjallisesti. Opiskelija kirjoittaa tyydyttävää asiatekstiä ja pyrkii käyttämään lähteitä oman ajattelunsa tukena. Opiskelija pyrkii arvioimaan omaa vuorovaikutusosaamistaan ja osallistuu ryhmätilanteessa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointimenetelmät ovat opintojakson kirjalliset tuotokset (esseet, raportti- ja muut tehtävät), videot, vertaisarviointi, Repun erilaiset tehtävät. Lisäksi puhe-esitys toteutetaan joko livenä tai videona (tarkemmin opintojaksolla).
Opintojakson kokonaisarvioinnin kannalta tärkeimmät tehtävät liittyvät kirjoitus- ja puheviestintään sekä kokousharjoituksiin.
Opettaja voi käyttää opintojaksolla joidenkin tehtävien tarkistamisessa apunaan tekoälyä.

Hylätty (0)

Opiskelija ei osallistu tunneille tai on passiivinen. Opiskelija tekee jättää tehtävät tekemättä tai saa kaikista hylätyn arvosanan.

Toteutuksen arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija viestii monipuolisesti sekä suullisesti että kirjallisesti. Opiskelija kirjoittaa kiitettävää asiatekstiä ja osaa lähdeviittausten sujuvan käytön. Opiskelija kykenee arvioimaan realistisesti omaa viestintäänsä ja on kiinnostunut kehittämään sitä. Opiskelija toimii rakentavasti ryhmäviestintätilanteissa.

Toteutuksen arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija selviää hyvin sekä suullisesti että kirjallisesti oman alansa vuorovaikutustilanteista. Opiskelija kirjoittaa hyvää asiatekstiä ja osaa lähdeviittausten käytön. Opiskelija arvioi omaa viestintäänsä ja tunnistaa siitä kehittämiskohteet. Opiskelija osallistuu aktiivisesti ryhmäviestintätilanteissa.

Toteutuksen arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija viestii pääosin ymmärrettävästi sekä suullisesti että kirjallisesti. Opiskelija kirjoittaa tyydyttävää asiatekstiä ja pyrkii käyttämään lähteitä oman ajattelunsa tukena. Opiskelija pyrkii arvioimaan omaa vuorovaikutusosaamistaan ja osallistuu ryhmätilanteessa.

Osaamistavoitteet

Opiskelija hallitsee erilaisia opiskelun ja työelämän viestintätilanteita ja kehittää suullisen ja kirjallisen viestinnän taitojaan osana ammatillista osaamistaan.

Toteutustavat

Toteutustapa on kuvattu koulutuskohtaisissa toteutussuunnitelmissa.

Suoritustavat

Opintojakso sisältää luentoja ja harjoituksia. Tarkempi suoritustapa kuvataan koulutuskohtaisissa toteutussuunnitelmissa. Opintojakson läpäisy edellyttää toteutussuunnitelmassa mainittujen tehtävien ja harjoitusten suoritusta. Opintojakso edellyttää 108 tuntia opiskelijan työtä.

Sisältö

Viestinnän perusteet ja vastuullinen viestintä
Asiakirjoittaminen ja lähteiden käyttö
Kielen- ja tekstinhuollon kertaus
Puhe-esityksen suunnittelu, toteutus ja analysointi
Vuorovaikutustaidot ryhmässä
Kokouskäytännöt ja neuvottelutaidot
Kokousasiakirjat

Siirry alkuun