Siirry suoraan sisältöön

Työhyvinvointi (5 op)

Toteutuksen tunnus: AV00CH92-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.01.2025 - 31.10.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ajoitus
01.01.2025 - 31.12.2025
Toteutus on käynnissä.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Sote
Opetuskielet
suomi
Opettajat
Kirsi Huotari
Kaisa Loikkanen
Ajoitusryhmät
KAMK Avoin AMK 1 (Koko: 10 . Avoin AMK : 10.)
Ryhmät
AAMK
Avoin AMK
Pienryhmät
KAMK Avoin AMK 1
Opintojakso
AV00CH92
Toteutukselle AV00CH92-3003 ei löytynyt varauksia!

Tavoitteet

Opiskelija tunnistaa työhyvinvoinnin keskeiset periaatteet.
Opiskelija tunnistaa turvalliseen työympäristöön liittyviä tekijöitä ja osaa soveltaa tietämystään työelämäyhteyksissä
Opiskelija osaa kehittää/parantaa omaa hyvinvointiaan opintojensa aikana.

Sisältö

Työhyvinvoinnin teoria
Työhyvinvoinnin edistäminen
Turvallinen työympäristö

Aika ja paikka

Opintojakso on suoritettava kolmen kuukauden aikana opintojakson aloittamispäivästä. Voit itse aikatauluttaa opiskelusi ko. ajanjaksolle. Huolehdithan ajankäyttösi niin, että ehdit suorittaa kaikki osiot.

Oppimateriaalit

Oppimateriaali löytyy Repusta opintojakson yhteydestä.

Opetusmenetelmät

Opintojakso toteutetaan Reppu-alustalla itsenäisesti ohjeiden mukaisesti.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso vaatii noin 135 tuntia opiskelijan työtä itsenäisesti opiskellen. Määrä on suuntaa antava ja lopullinen työmäärä määrittyy opiskelijan itsensä käyttämästä ajasta työskentelyyn.

Sisällön jaksotus

Opintojakson laajuus on 5 op (135h) ja se jakaantuu seuraaviin osioihin:
Työhyvinvointiin liittyvä teoria (1 op) sekä työhyvinvoinnin edistäminen workshop -tehtävien avulla (1 op).
Turvallinen työympäristö (2 op)
Oman osaamistavoitteen mukainen työhyvinvointiin liittyvän tiedon syventäminen (1 op)

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

käyttää asiantuntevasti ja laaja-alaisesti ammattialansa käsitteitä sekä yhdistää niitä
kokonaisuuksiksi.

Taidot:
• analysoida, vertailla, yhdistellä ja valita tietoa sekä esittää vaihtoehtoisia toimintatapoja
• analysoida, reflektoida ja arvioida kriittisesti omaa osaamistaan ja ammattialansa
toimintatapoja hankkimansa tiedon avulla
• toimia itsenäisesti, vastuullisesti, aloitteellisesti ja joustavasti kulloisessakin oppimis- ja
• toimintaympäristössä
• valita ja arvioida kriittisesti ammattialansa tekniikoita ja malleja sekä käyttää niitä
toiminnassaan.

Asenteet:
• toimia asiakaslähtöisesti, tavoitteellisesti ja työelämää kehittävästi
• toimia ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa
• soveltaa kriittisesti ammattieettisiä periaatteita toiminnassaan.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

käyttää johdonmukaisesti ammattialansa käsitteitä
• nimetä, kuvailla ja perustella ammattialansa perustiedot.

Taidot:
• valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella
• arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan ja ammattialansa toimintatapoja
• toimia itsenäisesti ja vastuullisesti erilaisissa tehtävissä kulloisessakin oppimis- ja
toimintaympäristössä
• soveltaa tarkoituksenmukaisesti ammattialansa toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja.

Asenteet:
• toimia asiakaslähtöisesti, tavoitteellisesti ja työelämää kehittävästi
• toimia ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi
• perustella toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

käyttää asianmukaisesti keskeisiä/yksittäisiä ammattialansa käsitteitä
• nimetä ja kuvailla ammattialansa perustiedot.

Taidot:
• toimia tarkoituksenmukaisesti, joskin toiminta voi olla vielä epävarmaa
• toimia ohjattuna asianmukaisesti erilaisissa oppimis- ja toimintaympäristöissä
• käyttää toiminnassaan tarkoituksenmukaisesti ammattialansa tekniikoita ja malleja.

Asenteet:
• toimia ammatillisesti asiakastilanteissa
• toimia ryhmän jäsenenä ja ottaa toiminnassaan muut ryhmän jäsenet huomioon
• toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Työhyvinvointiin liittyvä teoria (1 op) sekä työhyvinvoinnin edistäminen workshop -tehtävien avulla (1 op). Osioiden 1-7 workshop-tehtävien (liittyy oman ja työyhteisön työhyvinvoinnin arviointiin ja kehittämiseen) arviointi: 1-5 / hylätty.
Turvallinen työympäristö (ergonomian oppimistesti ja tietoisku työyhteisölle) (2 op) (arviointi: 1-5 / hylätty)
Oman osaamistavoitteen mukainen työhyvinvointiin liittyvän tiedon syventäminen (tiedon hankinta ja soveltaminen) (1 op) (arviointi: 1-5 / hylätty)

Hylätty (0)

Opiskelijan suoritukset eivät täytä minimivaatimuksia (arvosana 1)

Toteutuksen arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Tiedot:
• käyttää asiantuntevasti ja laaja-alaisesti ammattialansa käsitteitä sekä yhdistää niitä
kokonaisuuksiksi.

Taidot:
• analysoida, vertailla, yhdistellä ja valita tietoa sekä esittää vaihtoehtoisia toimintatapoja
• analysoida, reflektoida ja arvioida kriittisesti omaa osaamistaan ja ammattialansa
toimintatapoja hankkimansa tiedon avulla
• toimia itsenäisesti, vastuullisesti, aloitteellisesti ja joustavasti kulloisessakin oppimis- ja
• toimintaympäristössä
• valita ja arvioida kriittisesti ammattialansa tekniikoita ja malleja sekä käyttää niitä
toiminnassaan.

Asenteet:
• toimia asiakaslähtöisesti, tavoitteellisesti ja työelämää kehittävästi
• toimia ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa
• soveltaa kriittisesti ammattieettisiä periaatteita toiminnassaan.

Toteutuksen arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Tiedot:
• käyttää johdonmukaisesti ammattialansa käsitteitä
• nimetä, kuvailla ja perustella ammattialansa perustiedot.

Taidot:
• valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella
• arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan ja ammattialansa toimintatapoja
• toimia itsenäisesti ja vastuullisesti erilaisissa tehtävissä kulloisessakin oppimis- ja
toimintaympäristössä
• soveltaa tarkoituksenmukaisesti ammattialansa toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja.

Asenteet:
• toimia asiakaslähtöisesti, tavoitteellisesti ja työelämää kehittävästi
• toimia ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi
• perustella toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Toteutuksen arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tiedot:
• käyttää asianmukaisesti keskeisiä/yksittäisiä ammattialansa käsitteitä
• nimetä ja kuvailla ammattialansa perustiedot.

Taidot:
• toimia tarkoituksenmukaisesti, joskin toiminta voi olla vielä epävarmaa
• toimia ohjattuna asianmukaisesti erilaisissa oppimis- ja toimintaympäristöissä
• käyttää toiminnassaan tarkoituksenmukaisesti ammattialansa tekniikoita ja malleja.

Asenteet:
• toimia ammatillisesti asiakastilanteissa
• toimia ryhmän jäsenenä ja ottaa toiminnassaan muut ryhmän jäsenet huomioon
• toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Osaamistavoitteet

Opiskelija tunnistaa työhyvinvoinnin keskeiset periaatteet.
Opiskelija tunnistaa turvalliseen työympäristöön liittyviä tekijöitä ja osaa soveltaa tietämystään työelämäyhteyksissä
Opiskelija osaa kehittää/parantaa omaa hyvinvointiaan opintojensa aikana.

Suoritustavat

Verkossa itsenäisesti tehtävä opintojakso, johon kuuluu:
Verkkoluennot
Itsenäisesti opiskeltavat materiaalit
Verkkotehtävät ja oppimistesti

Sisältö

Työhyvinvoinnin teoria
Työhyvinvoinnin edistäminen
Turvallinen työympäristö

Siirry alkuun