Työhyvinvointi (5 op)
Toteutuksen tunnus: AV00CH92-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
01.01.2025 - 31.10.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
- Ajoitus
-
01.01.2025 - 31.12.2025
Toteutus on käynnissä.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- Sote
- Opetuskielet
- suomi
- Opettajat
- Kirsi Huotari
- Kaisa Loikkanen
- Ajoitusryhmät
- KAMK Avoin AMK 1 (Koko: 10 . Avoin AMK : 10.)
- Ryhmät
-
AAMKAvoin AMK
- Pienryhmät
- KAMK Avoin AMK 1
- Opintojakso
- AV00CH92
Tavoitteet
Opiskelija tunnistaa työhyvinvoinnin keskeiset periaatteet.
Opiskelija tunnistaa turvalliseen työympäristöön liittyviä tekijöitä ja osaa soveltaa tietämystään työelämäyhteyksissä
Opiskelija osaa kehittää/parantaa omaa hyvinvointiaan opintojensa aikana.
Sisältö
Työhyvinvoinnin teoria
Työhyvinvoinnin edistäminen
Turvallinen työympäristö
Aika ja paikka
Opintojakso on suoritettava kolmen kuukauden aikana opintojakson aloittamispäivästä. Voit itse aikatauluttaa opiskelusi ko. ajanjaksolle. Huolehdithan ajankäyttösi niin, että ehdit suorittaa kaikki osiot.
Oppimateriaalit
Oppimateriaali löytyy Repusta opintojakson yhteydestä.
Opetusmenetelmät
Opintojakso toteutetaan Reppu-alustalla itsenäisesti ohjeiden mukaisesti.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso vaatii noin 135 tuntia opiskelijan työtä itsenäisesti opiskellen. Määrä on suuntaa antava ja lopullinen työmäärä määrittyy opiskelijan itsensä käyttämästä ajasta työskentelyyn.
Sisällön jaksotus
Opintojakson laajuus on 5 op (135h) ja se jakaantuu seuraaviin osioihin:
Työhyvinvointiin liittyvä teoria (1 op) sekä työhyvinvoinnin edistäminen workshop -tehtävien avulla (1 op).
Turvallinen työympäristö (2 op)
Oman osaamistavoitteen mukainen työhyvinvointiin liittyvän tiedon syventäminen (1 op)
Arviointiasteikko
0 - 5
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
käyttää asiantuntevasti ja laaja-alaisesti ammattialansa käsitteitä sekä yhdistää niitä
kokonaisuuksiksi.
Taidot:
• analysoida, vertailla, yhdistellä ja valita tietoa sekä esittää vaihtoehtoisia toimintatapoja
• analysoida, reflektoida ja arvioida kriittisesti omaa osaamistaan ja ammattialansa
toimintatapoja hankkimansa tiedon avulla
• toimia itsenäisesti, vastuullisesti, aloitteellisesti ja joustavasti kulloisessakin oppimis- ja
• toimintaympäristössä
• valita ja arvioida kriittisesti ammattialansa tekniikoita ja malleja sekä käyttää niitä
toiminnassaan.
Asenteet:
• toimia asiakaslähtöisesti, tavoitteellisesti ja työelämää kehittävästi
• toimia ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa
• soveltaa kriittisesti ammattieettisiä periaatteita toiminnassaan.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
käyttää johdonmukaisesti ammattialansa käsitteitä
• nimetä, kuvailla ja perustella ammattialansa perustiedot.
Taidot:
• valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella
• arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan ja ammattialansa toimintatapoja
• toimia itsenäisesti ja vastuullisesti erilaisissa tehtävissä kulloisessakin oppimis- ja
toimintaympäristössä
• soveltaa tarkoituksenmukaisesti ammattialansa toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja.
Asenteet:
• toimia asiakaslähtöisesti, tavoitteellisesti ja työelämää kehittävästi
• toimia ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi
• perustella toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
käyttää asianmukaisesti keskeisiä/yksittäisiä ammattialansa käsitteitä
• nimetä ja kuvailla ammattialansa perustiedot.
Taidot:
• toimia tarkoituksenmukaisesti, joskin toiminta voi olla vielä epävarmaa
• toimia ohjattuna asianmukaisesti erilaisissa oppimis- ja toimintaympäristöissä
• käyttää toiminnassaan tarkoituksenmukaisesti ammattialansa tekniikoita ja malleja.
Asenteet:
• toimia ammatillisesti asiakastilanteissa
• toimia ryhmän jäsenenä ja ottaa toiminnassaan muut ryhmän jäsenet huomioon
• toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Työhyvinvointiin liittyvä teoria (1 op) sekä työhyvinvoinnin edistäminen workshop -tehtävien avulla (1 op). Osioiden 1-7 workshop-tehtävien (liittyy oman ja työyhteisön työhyvinvoinnin arviointiin ja kehittämiseen) arviointi: 1-5 / hylätty.
Turvallinen työympäristö (ergonomian oppimistesti ja tietoisku työyhteisölle) (2 op) (arviointi: 1-5 / hylätty)
Oman osaamistavoitteen mukainen työhyvinvointiin liittyvän tiedon syventäminen (tiedon hankinta ja soveltaminen) (1 op) (arviointi: 1-5 / hylätty)
Hylätty (0)
Opiskelijan suoritukset eivät täytä minimivaatimuksia (arvosana 1)
Toteutuksen arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Tiedot:
• käyttää asiantuntevasti ja laaja-alaisesti ammattialansa käsitteitä sekä yhdistää niitä
kokonaisuuksiksi.
Taidot:
• analysoida, vertailla, yhdistellä ja valita tietoa sekä esittää vaihtoehtoisia toimintatapoja
• analysoida, reflektoida ja arvioida kriittisesti omaa osaamistaan ja ammattialansa
toimintatapoja hankkimansa tiedon avulla
• toimia itsenäisesti, vastuullisesti, aloitteellisesti ja joustavasti kulloisessakin oppimis- ja
• toimintaympäristössä
• valita ja arvioida kriittisesti ammattialansa tekniikoita ja malleja sekä käyttää niitä
toiminnassaan.
Asenteet:
• toimia asiakaslähtöisesti, tavoitteellisesti ja työelämää kehittävästi
• toimia ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa
• soveltaa kriittisesti ammattieettisiä periaatteita toiminnassaan.
Toteutuksen arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Tiedot:
• käyttää johdonmukaisesti ammattialansa käsitteitä
• nimetä, kuvailla ja perustella ammattialansa perustiedot.
Taidot:
• valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella
• arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan ja ammattialansa toimintatapoja
• toimia itsenäisesti ja vastuullisesti erilaisissa tehtävissä kulloisessakin oppimis- ja
toimintaympäristössä
• soveltaa tarkoituksenmukaisesti ammattialansa toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja.
Asenteet:
• toimia asiakaslähtöisesti, tavoitteellisesti ja työelämää kehittävästi
• toimia ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi
• perustella toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.
Toteutuksen arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tiedot:
• käyttää asianmukaisesti keskeisiä/yksittäisiä ammattialansa käsitteitä
• nimetä ja kuvailla ammattialansa perustiedot.
Taidot:
• toimia tarkoituksenmukaisesti, joskin toiminta voi olla vielä epävarmaa
• toimia ohjattuna asianmukaisesti erilaisissa oppimis- ja toimintaympäristöissä
• käyttää toiminnassaan tarkoituksenmukaisesti ammattialansa tekniikoita ja malleja.
Asenteet:
• toimia ammatillisesti asiakastilanteissa
• toimia ryhmän jäsenenä ja ottaa toiminnassaan muut ryhmän jäsenet huomioon
• toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.
Osaamistavoitteet
Opiskelija tunnistaa työhyvinvoinnin keskeiset periaatteet.
Opiskelija tunnistaa turvalliseen työympäristöön liittyviä tekijöitä ja osaa soveltaa tietämystään työelämäyhteyksissä
Opiskelija osaa kehittää/parantaa omaa hyvinvointiaan opintojensa aikana.
Suoritustavat
Verkossa itsenäisesti tehtävä opintojakso, johon kuuluu:
Verkkoluennot
Itsenäisesti opiskeltavat materiaalit
Verkkotehtävät ja oppimistesti
Sisältö
Työhyvinvoinnin teoria
Työhyvinvoinnin edistäminen
Turvallinen työympäristö