Studies in nursing expertise (5 cr)
Code: SH00BZ90-3005
General information
Enrollment
30.12.2024 - 26.01.2025
Timing
24.03.2025 - 31.05.2025
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
3 op
Mode of delivery
40 % Contact teaching, 60 % Distance learning
Unit
Sote
Teaching languages
- Finnish
Degree programmes
- Bachelor’s Degree in Public Health Nursing
- Bachelor’s Degree in Nursing
Teachers
- Maarit Leinonen
Groups
-
SHS22SSHS22S
-
SMM22SPySMM22SPy
- 25.03.2025 12:15 - 15:30, MIELENTERVEYS_Hybridi_Hoitotyön asiantuntijuutta suuntaavat opinnot SH00BZ90-3005
- 26.03.2025 12:15 - 15:30, MIELENTERVEYS_Hybridi_Hoitotyön asiantuntijuutta suuntaavat opinnot SH00BZ90-3005
- 01.04.2025 08:00 - 15:30, MIELENTERVEYS_Hybridi_Hoitotyön asiantuntijuutta suuntaavat opinnot SH00BZ90-3005
- 08.04.2025 08:00 - 15:30, MIELENTERVEYS_Hoitotyön asiantuntijuutta suuntaavat opinnot SH00BZ90-3005
- 22.04.2025 08:00 - 15:30, MIELENTERVEYS_Hoitotyön asiantuntijuutta suuntaavat opinnot SH00BZ90-3005
Objective
Opiskelija syventää asiantuntijuuttaan valitsemallaan hoitotyön alueella. Valittu hoitotyön alue voi olla Akuuttihoitotyö, Ikääntyneiden hoitotyö, Mielenterveyshoitotyö, Palliatiivinen hoitotyö, Palveluohjausosaaminen, Perioperatiivinen hoitotyö, Sisätauti-kirurginen hoitotyö, Vastaanotto-polikliininen hoitotyö tai Sairaanhoitajan etävastaanotto.
Content
Kunkin opintojakson sisällöt, alustavat suunnitelmat opetusmenetelmistä ja arviointikriteerit löytyvät DevMoodlen kurssilta SH-opiskelijat: Suuntaavat ammattiopinnot.
Location and time
Kevät 2025, 25.3.2025 opintojakson orientaatio. Kts. Sisällön jaksotus tarkempi eteneminen.
Materials
Opintojakson materiaalit ilmoitetaan opintojakson Repussa.
Teaching methods
Aktivoivat luennot, oppimiskeskustelut, itsenäiset- ja pienryhmätehtävät, verkkokeskustelut, harjoitukset, simulaatiot, asiantuntijaluennot, opintokäynnit.
Exam schedules
Opintojaksolla ei ole tenttiä.
Completion alternatives
Oppimispäiväkirjan tai sen osia voi kirjoittamisen sijasta:
- tehdä videotallenteen
- tehdä äänitallenteen
Student workload
1 op = 27 h
Content scheduling
25.3.2025 4 h hybridi (teams+luokka TA21L159)
Opintojakson INFO. Opintokäyntikeskustelu. Mielen rakentuminen ja dynamiikka. Maarit
26.3.2025 4 h hybridi (teams+luokka TA21L159)
Mentalisaation tukeminen hoitosuhteessa. Mindfulness. Teija.
1.4.2025 8 h hybridi (teams+luokka TA21L159)
Dialektinen käyttäytymisterapia näkökulmana hoitosuhteessa Teija
8.4.25 8 h Kajaanissa lähiopetus kampuksella, MT lähisimulaatiot luokka TA21L159
Psyykenlääkehoito + ohjaussimulaatio (ml psykoedukaatio)
Ryhmä- ja yhteisöhoito/harjoituksia
Turvasuunnitelma, itsetuhoisen henkilön hoito (simulaatio) Maarit
22.4.2025 8 h hybridi (teams+luokka TA21L159)
Kriisityö (tarkentuu myöhemmin mahdollinen vierailija)
Toiminnalliset ja luovat menetelmät (tarkentuu myöhemmin mahdollinen vierailija)
Luonto- ja eläinavusteisuus
Digitaaliset palvelut
Yhteenvetokeskustelu + oppimispäiväkirjojen palautus
Itsenäisenä
• THL verkkokoulu: Itsemurhien ehkäisy
• Tahdosta riippumaton hoito, leposide-eristys; verkkokeskustelu
• Erilaiset psykoterapiat; verkkokeskustelu
• Aktivoivat luennot, oppimiskeskustelut, itsenäiset- ja pienryhmätehtävät, harjoitukset, simulaatiot, asiantuntijaluennot, opintokäynnit, oppimispäiväkirja,
Evaluation scale
0 - 5
Assessment methods and criteria
Oppimispäiväkirja arvioidaan arviointiasteikolla 0-5.
Itsenäinen työnohjaustehtävä arvioidaan arviointiasteikolla 0-5.
Itsenäiset tehtävät hyväksytysti (H) tehtynä:
- THL:n Itsemurhien ehkäisy verkkokurssi (todistus suoritetusta verkkokurssista Reppuun 6.4.2025 klo 23.59 mennessä)
- Tahdosta riippumaton hoito, leposide-eristys-verkkokeskustelu
- Erilaiset psykoterapiat-verkkokeskustelu
Opintojakson (5 op) lopullinen arviointi muodostuu oppimispäiväkirjan ja työnohjaustehtävän arvosanojen keskiarvosta.
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija käyttää asiantuntevasti ja laaja-alaisesti mielenterveys- ja päihdehoitotyön käsitteitä sekä yhdistää niitä kokonaisuuksiksi
Opiskelija osaa toimia dialogista vuorovaikutusta edistäen kriisissä olevan ja/tai mielenterveys- ja riippuvuusongelmaisen ihmisen ja hänen läheistensä kanssa
Opiskelija osaa itsenäisesti suunnitella, toteuttaa ja arvioida asiakkaan hoito- ja kuntoutusprosessia asiakaslähtöisesti ja kokonaisvaltaisesti yhteistyössä hoitoon osallistuvien kanssa
Opiskelija osaa arvioida kriittisesti näyttöön perustuvia auttamismenetelmiä ja hyödyntää niitä mielenterveyshoitotyössä
Opiskelija soveltaa kriittisesti ammattieettisiä periaatteita toiminnassaan ja toimii ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa
Toteutuksen arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija käyttää johdonmukaisesti mielenterveys- ja päihdehoitotyön käsitteitä
Opiskelija osaa toimia dialogisessa vuorovaikutuksessa kriisissä olevan ja/tai mielenterveys- ja riippuvuusongelmaisen ihmisen ja hänen läheistensä kanssa
Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida asiakkaan hoito- ja kuntoutusprosessia asiakaslähtöisesti ja kokonaisvaltaisesti yhteistyössä hoitoon osallistuvien kanssa
Opiskelija osaa valita tarkoituksenmukaisia näyttöön perustuvia auttamismenetelmiä ja hyödyntää niitä mielenterveyshoitotyössä
Opiskelija perustelee ja soveltaa ammattieettisiä periaatteita toiminnassaan ja toimii ryhmän jäsenenä yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi
Assessment criteria, satisfactory (1)
Opiskelija käyttää asianmukaisesti keskeisiä mielenterveys- ja päihdehoitotyön käsitteitä
Opiskelija osaa ohjattuna toimia dialogisessa vuorovaikutuksessa kriisissä olevan ja/tai mielenterveys- ja riippuvuusongelmaisen ihmisen ja hänen läheistensä kanssa
Opiskelija osaa ohjattuna suunnitella, toteuttaa ja arvioida asiakkaan hoito- ja kuntoutusprosessia asiakaslähtöisesti ja kokonaisvaltaisesti yhteistyössä hoitoon osallistuvien kanssa
Opiskelija osaa käyttää tarkoituksenmukaisesti näyttöön perustuvia auttamismenetelmiä
Opiskelija toimii ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii ryhmän jäsenenä ammatillisesti