Siirry suoraan sisältöön

MT_Hoitotyön asiantuntijuutta suuntaavat opinnot (5 op)

Toteutuksen tunnus: SH00BZ90-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
30.12.2024 - 26.01.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
24.03.2025 - 31.05.2025
Toteutus on käynnissä.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
2 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Sote
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Terveydenhoitajakoulutus
Sairaanhoitajakoulutus
Opettajat
Maarit Leinonen
Ryhmät
SHS22S
SHS22S
SMM22SPy
SMM22SPy
Opintojakso
SH00BZ90

Toteutuksella on 5 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 29 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Ti 25.03.2025 klo 12:15 - 15:30
(3 t 15 min)
MIELENTERVEYS_Hybridi_Hoitotyön asiantuntijuutta suuntaavat opinnot SH00BZ90-3005
TA21L159 TA21L159
Ke 26.03.2025 klo 12:15 - 15:30
(3 t 15 min)
MIELENTERVEYS_Hybridi_Hoitotyön asiantuntijuutta suuntaavat opinnot SH00BZ90-3005
TA21L159 TA21L159
Ti 01.04.2025 klo 08:00 - 15:30
(7 t 30 min)
MIELENTERVEYS_Teams_Hoitotyön asiantuntijuutta suuntaavat opinnot SH00BZ90-3005
Ti 08.04.2025 klo 08:00 - 15:30
(7 t 30 min)
MIELENTERVEYS_Hoitotyön asiantuntijuutta suuntaavat opinnot SH00BZ90-3005
TA21L159 TA21L159
Ti 22.04.2025 klo 08:00 - 15:30
(7 t 30 min)
MIELENTERVEYS_Hoitotyön asiantuntijuutta suuntaavat opinnot SH00BZ90-3005
TA21L159 TA21L159
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Opiskelija syventää asiantuntijuuttaan valitsemallaan hoitotyön alueella. Valittu hoitotyön alue voi olla Akuuttihoitotyö, Ikääntyneiden hoitotyö, Mielenterveyshoitotyö, Palliatiivinen hoitotyö, Palveluohjausosaaminen, Perioperatiivinen hoitotyö, Sisätauti-kirurginen hoitotyö, Vastaanotto-polikliininen hoitotyö tai Sairaanhoitajan etävastaanotto.

Sisältö

Kunkin opintojakson sisällöt, alustavat suunnitelmat opetusmenetelmistä ja arviointikriteerit löytyvät DevMoodlen kurssilta SH-opiskelijat: Suuntaavat ammattiopinnot.

Aika ja paikka

Kevät 2025, 25.3.2025 opintojakson orientaatio. Kts. Sisällön jaksotus tarkempi eteneminen.

Oppimateriaalit

Opintojakson materiaalit ilmoitetaan opintojakson Repussa.

Opetusmenetelmät

Aktivoivat luennot, oppimiskeskustelut, itsenäiset- ja pienryhmätehtävät, verkkokeskustelut, harjoitukset, simulaatiot, asiantuntijaluennot, opintokäynnit.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksolla ei ole tenttiä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Oppimispäiväkirjan tai sen osia voi kirjoittamisen sijasta:
- tehdä videotallenteen
- tehdä äänitallenteen

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 op = 27 h

Sisällön jaksotus

25.3.2025 4 h hybridi (teams+luokka TA21L159)
Opintojakson INFO. Opintokäyntikeskustelu. Mielen rakentuminen ja dynamiikka. Maarit

26.3.2025 4 h hybridi (teams+luokka TA21L159)
Mentalisaation tukeminen hoitosuhteessa. Mindfulness. Teija.

1.4.2025 8 h hybridi (teams+luokka TA21L159)
Dialektinen käyttäytymisterapia näkökulmana hoitosuhteessa Teija

8.4.25 8 h Kajaanissa lähiopetus kampuksella, MT lähisimulaatiot luokka TA21L159
Psyykenlääkehoito + ohjaussimulaatio (ml psykoedukaatio)
Ryhmä- ja yhteisöhoito/harjoituksia
Turvasuunnitelma, itsetuhoisen henkilön hoito (simulaatio) Maarit

22.4.2025 8 h hybridi (teams+luokka TA21L159)
Kriisityö (tarkentuu myöhemmin mahdollinen vierailija)
Toiminnalliset ja luovat menetelmät (tarkentuu myöhemmin mahdollinen vierailija)
Luonto- ja eläinavusteisuus
Digitaaliset palvelut
Yhteenvetokeskustelu + oppimispäiväkirjojen palautus

Itsenäisenä
• THL verkkokoulu: Itsemurhien ehkäisy
• Tahdosta riippumaton hoito, leposide-eristys; verkkokeskustelu
• Erilaiset psykoterapiat; verkkokeskustelu
• Aktivoivat luennot, oppimiskeskustelut, itsenäiset- ja pienryhmätehtävät, harjoitukset, simulaatiot, asiantuntijaluennot, opintokäynnit, oppimispäiväkirja,

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Oppimispäiväkirja arvioidaan arviointiasteikolla 0-5.
Itsenäinen työnohjaustehtävä arvioidaan arviointiasteikolla 0-5.

Itsenäiset tehtävät hyväksytysti (H) tehtynä:
- THL:n Itsemurhien ehkäisy verkkokurssi (todistus suoritetusta verkkokurssista Reppuun 6.4.2025 klo 23.59 mennessä)
- Tahdosta riippumaton hoito, leposide-eristys-verkkokeskustelu
- Erilaiset psykoterapiat-verkkokeskustelu

Opintojakson (5 op) lopullinen arviointi muodostuu oppimispäiväkirjan ja työnohjaustehtävän arvosanojen keskiarvosta.

Toteutuksen arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija käyttää asiantuntevasti ja laaja-alaisesti mielenterveys- ja päihdehoitotyön käsitteitä sekä yhdistää niitä kokonaisuuksiksi
Opiskelija osaa toimia dialogista vuorovaikutusta edistäen kriisissä olevan ja/tai mielenterveys- ja riippuvuusongelmaisen ihmisen ja hänen läheistensä kanssa
Opiskelija osaa itsenäisesti suunnitella, toteuttaa ja arvioida asiakkaan hoito- ja kuntoutusprosessia asiakaslähtöisesti ja kokonaisvaltaisesti yhteistyössä hoitoon osallistuvien kanssa
Opiskelija osaa arvioida kriittisesti näyttöön perustuvia auttamismenetelmiä ja hyödyntää niitä mielenterveyshoitotyössä
Opiskelija soveltaa kriittisesti ammattieettisiä periaatteita toiminnassaan ja toimii ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa

Toteutuksen arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija käyttää johdonmukaisesti mielenterveys- ja päihdehoitotyön käsitteitä
Opiskelija osaa toimia dialogisessa vuorovaikutuksessa kriisissä olevan ja/tai mielenterveys- ja riippuvuusongelmaisen ihmisen ja hänen läheistensä kanssa
Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida asiakkaan hoito- ja kuntoutusprosessia asiakaslähtöisesti ja kokonaisvaltaisesti yhteistyössä hoitoon osallistuvien kanssa
Opiskelija osaa valita tarkoituksenmukaisia näyttöön perustuvia auttamismenetelmiä ja hyödyntää niitä mielenterveyshoitotyössä
Opiskelija perustelee ja soveltaa ammattieettisiä periaatteita toiminnassaan ja toimii ryhmän jäsenenä yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi

Toteutuksen arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija käyttää asianmukaisesti keskeisiä mielenterveys- ja päihdehoitotyön käsitteitä
Opiskelija osaa ohjattuna toimia dialogisessa vuorovaikutuksessa kriisissä olevan ja/tai mielenterveys- ja riippuvuusongelmaisen ihmisen ja hänen läheistensä kanssa
Opiskelija osaa ohjattuna suunnitella, toteuttaa ja arvioida asiakkaan hoito- ja kuntoutusprosessia asiakaslähtöisesti ja kokonaisvaltaisesti yhteistyössä hoitoon osallistuvien kanssa
Opiskelija osaa käyttää tarkoituksenmukaisesti näyttöön perustuvia auttamismenetelmiä
Opiskelija toimii ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii ryhmän jäsenenä ammatillisesti

Siirry alkuun