Palvelumuotoilu (5 op)
Toteutuksen tunnus: YA00BR17-3009
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
02.08.2026 - 31.08.2026
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
-
01.09.2026 - 13.12.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 1 op
- Virtuaaliosuus
- 4 op
- TKI-osuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- KAMK Master School
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Vastuullisen liiketoiminnan kehittämisen ja johtamisen koulutus
- Opettajat
- Maarit Vuorinen
- Ryhmät
-
LYL25SVLYL25SV
-
LYL25SLYL25S
-
ALY25SALY25S
-
AYM25SAYM25S
-
SJY25SSJY25S
-
SYT25SSYT25S
-
SKY25SSKY25S
-
TJY25STJY25S
- Opintojakso
- YA00BR17
Arviointiasteikko
0 - 5
Sisällön jaksotus
Opintojakso koostuu verkossa toteutettavista luennoista, jotka ovat koko ryhmälle yhteiset. Lisäksi opintojaksi sisältää käytännön harjoituksia, joissa opiskelijat ovat jaettuna ryhmiin. Ryhmäjako tehdään yhdessä opintojakson alkaessa.
Tavoitteet
Sinä kykenet kuvaamaan keskeisimmät palvelumuotoilun käsitteet, painotukset ja tavoitteet. Sinä ymmärrät muotoiluajattelun perusperiaatteet liiketoiminnan kehittämistyössä ja osaat tavoitella sekä tulkita käyttäjän ja asiakkaan tarpeita oman osaamisalasi erityispiirteiden valossa. Sinä osaat kehittää ja johtaa työyhteisöä käyttämällä olemassa olevia palveluprosesseja muotoilu- ja innovaatiolähtöisesti. Uudet innovatiiviset ratkaisumallit suunnitellaan toteutettavaksi tehokkaasti huomioiden ennakoivan kehittämisen. Sinä tunnet palvelumuotoiluprosessin eri vaiheet ja osaat hyödyntää tätä osaamista luovasti käytännössä. Sinä opit tuntemaan ja soveltamaan palvelumuotoilussa hyödynnettäviä luovia työkaluja ja tutkimusmenetelmiä sekä omaksut vastuullisia toimintatapoja ja tuet kestävyysmuutosta työyhteisössä ja yhteiskunnassa.
Toteutustavat
Monimuoto-opetus
Verkkoluennot
Itsenäinen ja ryhmätyöskentely
Suoritustavat
Ennakkotehtävä
Online lähipäivät
Välitehtävät
Palvelumuotoilu-case
Sisältö
Muotoiluajattelun perusperiaatteet ja tärkeimmät käsitteet
Palvelumuotoiluprosessin vaiheet (tutki, ymmärrä, kehitä, toteuta)
Palvelumuotoilussa hyödynnettävät luovat työkalut ja tutkimusmenetelmät
Muotoilulähtöinen innovaatioprosessi ja ennakoiva kehittäminen
Kestävyysmuutoksen tukeminen työyhteisössä ja yhteiskunnassa
Palvelumuotoilu-case valitusta aiheesta: suunnittelu, organisointi, tiedonkeruu, ideointi
Aika ja paikka
Opintojakson opetus järjestetään online-lähiopetuksena syyslukukaudella lukujärjestyksen mukaisesti sekä myös itsenäisesti luentonauhotteita kuunnellen. Opiskelijoille tehdään tallenteet online-lähitapaamisista. Arviointi tehdään kuukauden sisällä kurssin päättymisestä.
Oppimateriaalit
Ilmoitetaan toteutussuunnitelmassa. Luentomateriaalin päälähde: Stickdorn, Lawrence, Horness & Schneider (2018). This is service design doing: applying service design thinking in the real world: a practitioner's handbook.
Opetusmenetelmät
Opetusjakso koostuu kaikille pakollisista online tapaamisista (12h) sekä luentonauhoitteista, joihin liittyy itsenäisesti suoritettavia oppimistehtäviä Repussa. Oppimistehtävien avulla harjoittelet opintojakson keskeisten sisältöjen hallintaa ja ymmärtämistä. Kurssin suorittamiseen kuuluu itsenäinen ennakkotehtävä (3 h), kirjasukellus (22h) sekä akateemisen artikkelin reflektointi (10h). Lisäksi opintojaksoon kuuluu ryhmässä tehtävä projektityö, jonka laajuus on noin 2,5op eli noin 70 h työtä. Projektityö ohjaa sinua opitun tiedon soveltamiseen. Projektitehtävä arvioidaan numeraalisesti ja se on osa opintojakson suoritusta. Mut kurssitehtävät arvioidaan hyväksytty tai hylätty.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Kurssi voidaan hyväksilukea jollakin vastaavalla korkeakoulutasoisella kurssisuorituksella tai osittain hyväksilukea, jos sinulla on käytännön palvelumuotoilukokemusta esimerkiksi työsi kautta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso vaatii noin 135 tuntia opiskelijan työtä. Luentojen osuus noin 35 tuntia. Loput 100 h tuntia työtä liittyvät arvioitavan projektityön sekä erilliset tehtävät. Nämä määrät ovat suubntaa antavia ja lopullinen työmäärä määrittyy opiskelijan itsensä käyttämästä ajasta työstkentelyyn.
Lisätiedot
Tekoälyn käyttö:
Ennakkotehtävässä, kirjasukelluksessa ja laajennetussa abstraktissa EI saa käyttää tekoälyä. Väärinkäytöskestä seuraa KAMKin ohjeiden mukaisesti opintojakson hylkääminen ja tehtävän uudelleen suorittaminen.
Kts. Arenen liikennevalosuositukset, PUNAINEN – Kielletty, ei saa käyttää: Tuotos tulee luoda ilman tekoälyn apua. Opiskelijan tulee käyttää vain omia tietojaan, ymmärrystään ja taitojaan. Tekoälyn käyttäminen on kielletty perustellusta syystä ja tulkitaan vilpiksi.
Palvelumuotoilun projektityössä saa käyttää tekoälyä, erityisesti esityksen suunnittelussa ja toteutuksessa. AIn käytöstä tulee kertoa itse tuotoksessa.
Kts. Arenen lliikennevalosuositukset, KELTAINEN – Sallittu: saa käyttää, pitää kertoa Tuotosten luomisessa voi käyttää tekoälyä, mutta opiskelijan tulee ilmoittaa sen käyttö selkeästi. Tekoälytyökalun käyttäminen voidaan kertoa menetelmät tai vastaavassa osiossa. Tekoälyn käytön ilmoittamatta jättäminen tulkitaan vilpiksi.
Opiskelijoille tehdään tallenteet online-lähitapaamisista.