Siirry suoraan sisältöön

Palvelumuotoilu (5 op)

Toteutuksen tunnus: YA00BR17-3009

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.08.2026 - 31.08.2026
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
01.09.2026 - 13.12.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
1 op
Virtuaaliosuus
4 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
KAMK Master School
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Vastuullisen liiketoiminnan kehittämisen ja johtamisen koulutus
Opettajat
Maarit Vuorinen
Ryhmät
LYL25SV
LYL25SV
LYL25S
LYL25S
ALY25S
ALY25S
AYM25S
AYM25S
SJY25S
SJY25S
SYT25S
SYT25S
SKY25S
SKY25S
TJY25S
TJY25S
Opintojakso
YA00BR17
Toteutukselle YA00BR17-3009 ei löytynyt varauksia!

Arviointiasteikko

0 - 5

Sisällön jaksotus

Opintojakso koostuu verkossa toteutettavista luennoista, jotka ovat koko ryhmälle yhteiset. Lisäksi opintojaksi sisältää käytännön harjoituksia, joissa opiskelijat ovat jaettuna ryhmiin. Ryhmäjako tehdään yhdessä opintojakson alkaessa.

Tavoitteet

Sinä kykenet kuvaamaan keskeisimmät palvelumuotoilun käsitteet, painotukset ja tavoitteet. Sinä ymmärrät muotoiluajattelun perusperiaatteet liiketoiminnan kehittämistyössä ja osaat tavoitella sekä tulkita käyttäjän ja asiakkaan tarpeita oman osaamisalasi erityispiirteiden valossa. Sinä osaat kehittää ja johtaa työyhteisöä käyttämällä olemassa olevia palveluprosesseja muotoilu- ja innovaatiolähtöisesti. Uudet innovatiiviset ratkaisumallit suunnitellaan toteutettavaksi tehokkaasti huomioiden ennakoivan kehittämisen. Sinä tunnet palvelumuotoiluprosessin eri vaiheet ja osaat hyödyntää tätä osaamista luovasti käytännössä. Sinä opit tuntemaan ja soveltamaan palvelumuotoilussa hyödynnettäviä luovia työkaluja ja tutkimusmenetelmiä sekä omaksut vastuullisia toimintatapoja ja tuet kestävyysmuutosta työyhteisössä ja yhteiskunnassa.

Toteutustavat

Monimuoto-opetus
Verkkoluennot
Itsenäinen ja ryhmätyöskentely

Suoritustavat

Ennakkotehtävä
Online lähipäivät
Välitehtävät
Palvelumuotoilu-case

Sisältö

Muotoiluajattelun perusperiaatteet ja tärkeimmät käsitteet
Palvelumuotoiluprosessin vaiheet (tutki, ymmärrä, kehitä, toteuta)
Palvelumuotoilussa hyödynnettävät luovat työkalut ja tutkimusmenetelmät
Muotoilulähtöinen innovaatioprosessi ja ennakoiva kehittäminen
Kestävyysmuutoksen tukeminen työyhteisössä ja yhteiskunnassa
Palvelumuotoilu-case valitusta aiheesta: suunnittelu, organisointi, tiedonkeruu, ideointi

Aika ja paikka

Opintojakson opetus järjestetään online-lähiopetuksena syyslukukaudella lukujärjestyksen mukaisesti sekä myös itsenäisesti luentonauhotteita kuunnellen. Opiskelijoille tehdään tallenteet online-lähitapaamisista. Arviointi tehdään kuukauden sisällä kurssin päättymisestä.

Oppimateriaalit

Ilmoitetaan toteutussuunnitelmassa. Luentomateriaalin päälähde: Stickdorn, Lawrence, Horness & Schneider (2018). This is service design doing: applying service design thinking in the real world: a practitioner's handbook.

Opetusmenetelmät

Opetusjakso koostuu kaikille pakollisista online tapaamisista (12h) sekä luentonauhoitteista, joihin liittyy itsenäisesti suoritettavia oppimistehtäviä Repussa. Oppimistehtävien avulla harjoittelet opintojakson keskeisten sisältöjen hallintaa ja ymmärtämistä. Kurssin suorittamiseen kuuluu itsenäinen ennakkotehtävä (3 h), kirjasukellus (22h) sekä akateemisen artikkelin reflektointi (10h). Lisäksi opintojaksoon kuuluu ryhmässä tehtävä projektityö, jonka laajuus on noin 2,5op eli noin 70 h työtä. Projektityö ohjaa sinua opitun tiedon soveltamiseen. Projektitehtävä arvioidaan numeraalisesti ja se on osa opintojakson suoritusta. Mut kurssitehtävät arvioidaan hyväksytty tai hylätty.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Kurssi voidaan hyväksilukea jollakin vastaavalla korkeakoulutasoisella kurssisuorituksella tai osittain hyväksilukea, jos sinulla on käytännön palvelumuotoilukokemusta esimerkiksi työsi kautta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso vaatii noin 135 tuntia opiskelijan työtä. Luentojen osuus noin 35 tuntia. Loput 100 h tuntia työtä liittyvät arvioitavan projektityön sekä erilliset tehtävät. Nämä määrät ovat suubntaa antavia ja lopullinen työmäärä määrittyy opiskelijan itsensä käyttämästä ajasta työstkentelyyn.

Lisätiedot

Tekoälyn käyttö:

Ennakkotehtävässä, kirjasukelluksessa ja laajennetussa abstraktissa EI saa käyttää tekoälyä. Väärinkäytöskestä seuraa KAMKin ohjeiden mukaisesti opintojakson hylkääminen ja tehtävän uudelleen suorittaminen.
Kts. Arenen liikennevalosuositukset, PUNAINEN – Kielletty, ei saa käyttää: Tuotos tulee luoda ilman tekoälyn apua. Opiskelijan tulee käyttää vain omia tietojaan, ymmärrystään ja taitojaan. Tekoälyn käyttäminen on kielletty perustellusta syystä ja tulkitaan vilpiksi.

Palvelumuotoilun projektityössä saa käyttää tekoälyä, erityisesti esityksen suunnittelussa ja toteutuksessa. AIn käytöstä tulee kertoa itse tuotoksessa.
Kts. Arenen lliikennevalosuositukset, KELTAINEN – Sallittu: saa käyttää, pitää kertoa Tuotosten luomisessa voi käyttää tekoälyä, mutta opiskelijan tulee ilmoittaa sen käyttö selkeästi. Tekoälytyökalun käyttäminen voidaan kertoa menetelmät tai vastaavassa osiossa. Tekoälyn käytön ilmoittamatta jättäminen tulkitaan vilpiksi.

Opiskelijoille tehdään tallenteet online-lähitapaamisista.

Siirry alkuun