Skip to main content

Service Design (5 cr)

Code: YA00BR17-3009

General information


Enrollment
02.08.2026 - 31.08.2026
Registration for introductions has not started yet.
Timing
01.09.2026 - 13.12.2026
The implementation has not yet started.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
1 cr
Virtual portion
4 cr
RDI portion
3 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
KAMK Master School
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Master´s Degree in Responsible Business Management
Teachers
Maarit Vuorinen
Groups
LYL25SV
LYL25SV
LYL25S
LYL25S
ALY25S
ALY25S
AYM25S
AYM25S
SJY25S
SJY25S
SYT25S
SYT25S
SKY25S
SKY25S
TJY25S
TJY25S
Course
YA00BR17
No reservations found for realization YA00BR17-3009!

Evaluation scale

0 - 5

Content scheduling

Opintojakso koostuu verkossa toteutettavista luennoista, jotka ovat koko ryhmälle yhteiset. Lisäksi opintojaksi sisältää käytännön harjoituksia, joissa opiskelijat ovat jaettuna ryhmiin. Ryhmäjako tehdään yhdessä opintojakson alkaessa.

Objective

The student is able to describe the central service design concepts, emphasis and meanings. The student understands the key principles of service design thinking in business development and learns to seek for and interpret user / customer needs from the perspective of his/her own field. He/She learns to improve an existing service or to create a new one – based on creating value for users and customers and to be as efficient as possible. The student is familiar with the service design process and can implement that knowledge creatively into practice. The student is aware of the various research methods and creative tools used in service design when seeking information. In addition, she/he is able to enhance the stakeholder involvement and encourage the engagement with the design process. Student’s workshop facilitator skills will improve.

Execution methods

Multiform learning
Online lectures
Workshops

Accomplishment methods

Preliminary assignment
Contact lectures (at the beginning, at the end)
Course assignments
Independent and group work
Service Design Case

Content

The key guidelines in design thinking.
Step-by-step –process of the service design (Empathize, Define, Ideate, Prototype, Test).
Creative tools and research methods to collect and construct point of view based on user needs.
Building representation of the creative solutions and ideas.
The stakeholder engagement methods and practices & facilitation tools.
Guidelines to facilitate and conduct a workshop and an innovative design process.
Service design case study connected with the specific field chosen.
Facilitating innovation, and change in the organization and stressing current user needs: Planning, organizing, facilitating and conducting one workshop.

Location and time

Opintojakson opetus järjestetään online-lähiopetuksena syyslukukaudella lukujärjestyksen mukaisesti sekä myös itsenäisesti luentonauhotteita kuunnellen. Opiskelijoille tehdään tallenteet online-lähitapaamisista. Arviointi tehdään kuukauden sisällä kurssin päättymisestä.

Materials

Ilmoitetaan toteutussuunnitelmassa. Luentomateriaalin päälähde: Stickdorn, Lawrence, Horness & Schneider (2018). This is service design doing: applying service design thinking in the real world: a practitioner's handbook.

Teaching methods

Opetusjakso koostuu kaikille pakollisista online tapaamisista (12h) sekä luentonauhoitteista, joihin liittyy itsenäisesti suoritettavia oppimistehtäviä Repussa. Oppimistehtävien avulla harjoittelet opintojakson keskeisten sisältöjen hallintaa ja ymmärtämistä. Kurssin suorittamiseen kuuluu itsenäinen ennakkotehtävä (3 h), kirjasukellus (22h) sekä akateemisen artikkelin reflektointi (10h). Lisäksi opintojaksoon kuuluu ryhmässä tehtävä projektityö, jonka laajuus on noin 2,5op eli noin 70 h työtä. Projektityö ohjaa sinua opitun tiedon soveltamiseen. Projektitehtävä arvioidaan numeraalisesti ja se on osa opintojakson suoritusta. Mut kurssitehtävät arvioidaan hyväksytty tai hylätty.

Exam schedules

-

Completion alternatives

Kurssi voidaan hyväksilukea jollakin vastaavalla korkeakoulutasoisella kurssisuorituksella tai osittain hyväksilukea, jos sinulla on käytännön palvelumuotoilukokemusta esimerkiksi työsi kautta.

Student workload

Opintojakso vaatii noin 135 tuntia opiskelijan työtä. Luentojen osuus noin 35 tuntia. Loput 100 h tuntia työtä liittyvät arvioitavan projektityön sekä erilliset tehtävät. Nämä määrät ovat suubntaa antavia ja lopullinen työmäärä määrittyy opiskelijan itsensä käyttämästä ajasta työstkentelyyn.

Further information

Tekoälyn käyttö:

Ennakkotehtävässä, kirjasukelluksessa ja laajennetussa abstraktissa EI saa käyttää tekoälyä. Väärinkäytöskestä seuraa KAMKin ohjeiden mukaisesti opintojakson hylkääminen ja tehtävän uudelleen suorittaminen.
Kts. Arenen liikennevalosuositukset, PUNAINEN – Kielletty, ei saa käyttää: Tuotos tulee luoda ilman tekoälyn apua. Opiskelijan tulee käyttää vain omia tietojaan, ymmärrystään ja taitojaan. Tekoälyn käyttäminen on kielletty perustellusta syystä ja tulkitaan vilpiksi.

Palvelumuotoilun projektityössä saa käyttää tekoälyä, erityisesti esityksen suunnittelussa ja toteutuksessa. AIn käytöstä tulee kertoa itse tuotoksessa.
Kts. Arenen lliikennevalosuositukset, KELTAINEN – Sallittu: saa käyttää, pitää kertoa Tuotosten luomisessa voi käyttää tekoälyä, mutta opiskelijan tulee ilmoittaa sen käyttö selkeästi. Tekoälytyökalun käyttäminen voidaan kertoa menetelmät tai vastaavassa osiossa. Tekoälyn käytön ilmoittamatta jättäminen tulkitaan vilpiksi.

Opiskelijoille tehdään tallenteet online-lähitapaamisista.

Go back to top of page