Siirry suoraan sisältöön

Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen perusteet (3op)

Toteutuksen tunnus: AL00CF00-3009

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
31.12.2025 - 26.01.2026
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
05.01.2026 - 27.05.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
3 op
Yksikkö
Sote
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Liikunnan ja vapaa-ajan koulutus
Opettajat
Elisabeth Kesti
Ryhmät
ALM26K
ALM26K
Opintojakso
AL00CF00

Toteutuksella on 12 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 18 t 15 min.

Aika Aihe Tila
Ke 14.01.2026 klo 08:00 - 09:30
(1 t 30 min)
Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen perusteet AL00CF00-3009
TA21L158 TA21L158
Ke 21.01.2026 klo 15:15 - 16:45
(1 t 30 min)
Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen perusteet AL00CF00-3009
TA21L143 TA21L143
Pe 23.01.2026 klo 08:00 - 09:30
(1 t 30 min)
Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen perusteet AL00CF00-3009
TA21L143 TA21L143
To 05.02.2026 klo 10:00 - 11:30
(1 t 30 min)
Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen perusteet AL00CF00-3009
Teams
To 05.02.2026 klo 12:15 - 13:45
(1 t 30 min)
Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen perusteet AL00CF00-3009
Teams
Pe 06.02.2026 klo 08:00 - 09:30
(1 t 30 min)
Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen perusteet AL00CF00-3009
Teams
To 12.02.2026 klo 08:00 - 09:30
(1 t 30 min)
Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen perusteet AL00CF00-3009
Pallohalli Pallohalli
Pe 13.02.2026 klo 09:45 - 11:15
(1 t 30 min)
Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen perusteet AL00CF00-3009
TA21L102P Ta2 Liikuntasali Pelikenttä
Pe 13.02.2026 klo 12:15 - 13:45
(1 t 30 min)
Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen perusteet AL00CF00-3009
TA21L102P Ta2 Liikuntasali Pelikenttä
To 26.02.2026 klo 08:15 - 10:30
(2 t 15 min)
Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen perusteet AL00CF00-3009
Teams
Pe 27.02.2026 klo 08:15 - 09:45
(1 t 30 min)
Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen perusteet AL00CF00-3009
Teams
To 12.03.2026 klo 08:45 - 09:45
(1 t 0 min)
Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen perusteet AL00CF00-3009
Teams
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Arviointiasteikko

0 - 5

Tavoitteet

Opiskelija osaa selittää, miten terveyden edistämisen teoreettinen perusta on rakentunut sekä määritellä terveyden edistämisen keskeiset käsitteet.
Opiskelija tunnistaa terveyden edistämisen keskeisiä sisältöalueita sekä kykenee analysoimaan millaiset tekijät uhkaavat eri-ikäisten terveyttä ja hyvinvointia.
Opiskelija tunnistaa hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen menetelmiä, asiakirjoja sekä indikaattoreita.
Opiskelija osaa kuvata terveysliikunnan perusteita sekä tunnistaa liikunnallisen elämäntavan merkityksen terveydelle ja hyvinvoinnille.
Opiskelija osaa suorittaa terveyskunnon mittaukset turvallisesti

Toteutustavat

Kontaktiopetukset ja harjoitukset.

Suoritustavat

Arvioitavat suoritukset: ryhmätehtävä ja verkkotentti

Sisältö

Hyvinvointi yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmasta
Terveyden edistämisen käsitteet
Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen menetelmät, asiakirjat ja indikaattorit
Terveysliikunnan perusteet: terveyskunto, vaikutukset, suositukset, annostelu
Terveyskunnon mittaaminen

Oppimateriaalit

Moodlessa

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija tunnistaa liikunnallisen elämäntavan merkityksen.
Opiskelija osaa nimetä ja kuvailla hyvinvoinnin ja terveyden keskeisiä käsitteitä ja sisältöjä, terveysliikunnan vaikutukset, suositukset sekä annostelun sekä terveysliikuntalajeja.
Opiskelija ottaa toiminnassaan toiset huomioon.
Opiskelija toimii ryhmän jäsenenä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa perustella ja arvioida liikunnallisen elämäntavan merkitystä.
Opiskelija osaa nimetä, kuvailla ja perustella hyvinvoinnin ja terveyden keskeisiä käsitteitä ja sisältöjä, terveysliikunnan vaikutusmekanismit, suositukset sekä terveysliikuntalajeja.
Opiskelija toimii ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa arvioida kriittisesti sekä analysoida liikunnallisen elämäntavan merkitystä.
Opiskelija osaa tulkita ja soveltaa hyvinvoinnin ja terveyden keskeisiä käsitteitä ja sisältöjä, terveysliikunnan vaikutusmekanismeja, suosituksia sekä annostuksia.
Opiskelija toimii ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa.

Siirry alkuun