Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen perusteet (3op)
Toteutuksen tunnus: AL00CF00-3009
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 31.12.2025 - 26.01.2026
- Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
- 05.01.2026 - 27.05.2026
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 3 op
- Yksikkö
- Sote
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Liikunnan ja vapaa-ajan koulutus
Toteutuksella on 12 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 18 t 15 min.
| Aika | Aihe | Tila |
|---|---|---|
|
Ke 14.01.2026 klo 08:00 - 09:30 (1 t 30 min) |
Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen perusteet AL00CF00-3009 |
TA21L158
TA21L158
|
|
Ke 21.01.2026 klo 15:15 - 16:45 (1 t 30 min) |
Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen perusteet AL00CF00-3009 |
TA21L143
TA21L143
|
|
Pe 23.01.2026 klo 08:00 - 09:30 (1 t 30 min) |
Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen perusteet AL00CF00-3009 |
TA21L143
TA21L143
|
|
To 05.02.2026 klo 10:00 - 11:30 (1 t 30 min) |
Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen perusteet AL00CF00-3009 |
Teams
|
|
To 05.02.2026 klo 12:15 - 13:45 (1 t 30 min) |
Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen perusteet AL00CF00-3009 |
Teams
|
|
Pe 06.02.2026 klo 08:00 - 09:30 (1 t 30 min) |
Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen perusteet AL00CF00-3009 |
Teams
|
|
To 12.02.2026 klo 08:00 - 09:30 (1 t 30 min) |
Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen perusteet AL00CF00-3009 |
Pallohalli
Pallohalli
|
|
Pe 13.02.2026 klo 09:45 - 11:15 (1 t 30 min) |
Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen perusteet AL00CF00-3009 |
TA21L102P
Ta2 Liikuntasali Pelikenttä
|
|
Pe 13.02.2026 klo 12:15 - 13:45 (1 t 30 min) |
Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen perusteet AL00CF00-3009 |
TA21L102P
Ta2 Liikuntasali Pelikenttä
|
|
To 26.02.2026 klo 08:15 - 10:30 (2 t 15 min) |
Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen perusteet AL00CF00-3009 |
Teams
|
|
Pe 27.02.2026 klo 08:15 - 09:45 (1 t 30 min) |
Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen perusteet AL00CF00-3009 |
Teams
|
|
To 12.03.2026 klo 08:45 - 09:45 (1 t 0 min) |
Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen perusteet AL00CF00-3009 |
Teams
|
Arviointiasteikko
0 - 5
Tavoitteet
Opiskelija osaa selittää, miten terveyden edistämisen teoreettinen perusta on rakentunut sekä määritellä terveyden edistämisen keskeiset käsitteet.
Opiskelija tunnistaa terveyden edistämisen keskeisiä sisältöalueita sekä kykenee analysoimaan millaiset tekijät uhkaavat eri-ikäisten terveyttä ja hyvinvointia.
Opiskelija tunnistaa hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen menetelmiä, asiakirjoja sekä indikaattoreita.
Opiskelija osaa kuvata terveysliikunnan perusteita sekä tunnistaa liikunnallisen elämäntavan merkityksen terveydelle ja hyvinvoinnille.
Opiskelija osaa suorittaa terveyskunnon mittaukset turvallisesti
Toteutustavat
Kontaktiopetukset ja harjoitukset.
Suoritustavat
Arvioitavat suoritukset: ryhmätehtävä ja verkkotentti
Sisältö
Hyvinvointi yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmasta
Terveyden edistämisen käsitteet
Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen menetelmät, asiakirjat ja indikaattorit
Terveysliikunnan perusteet: terveyskunto, vaikutukset, suositukset, annostelu
Terveyskunnon mittaaminen
Oppimateriaalit
Moodlessa
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija tunnistaa liikunnallisen elämäntavan merkityksen.
Opiskelija osaa nimetä ja kuvailla hyvinvoinnin ja terveyden keskeisiä käsitteitä ja sisältöjä, terveysliikunnan vaikutukset, suositukset sekä annostelun sekä terveysliikuntalajeja.
Opiskelija ottaa toiminnassaan toiset huomioon.
Opiskelija toimii ryhmän jäsenenä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa perustella ja arvioida liikunnallisen elämäntavan merkitystä.
Opiskelija osaa nimetä, kuvailla ja perustella hyvinvoinnin ja terveyden keskeisiä käsitteitä ja sisältöjä, terveysliikunnan vaikutusmekanismit, suositukset sekä terveysliikuntalajeja.
Opiskelija toimii ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa arvioida kriittisesti sekä analysoida liikunnallisen elämäntavan merkitystä.
Opiskelija osaa tulkita ja soveltaa hyvinvoinnin ja terveyden keskeisiä käsitteitä ja sisältöjä, terveysliikunnan vaikutusmekanismeja, suosituksia sekä annostuksia.
Opiskelija toimii ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa.