Businesspsykologian perusteet (5 cr)
Code: LT00CT64-3002
General information
Enrollment
02.03.2025 - 30.11.2025
Timing
01.01.2025 - 31.12.2025
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Contact teaching
Teaching languages
- Finnish
Degree programmes
- Degree Programme in Business and Administration
- BACHELORS DEGREE IN BUSINESS ADMINISTRATION
Teachers
- Pia Kuittinen
Objective
Hallitset yritystoimintaan sovellettavissa olevien psykologian osa-alueiden käsitteitä ja niiden teorioita. Osaat soveltaa niitä organisaation toimintoihin sekä eri rooleihin (asiakas, asiakaspalvelija, alainen ja esihenkilö).
Ymmärrät psykologian yhteyksiä kannattavan liiketoiminnan edellytyksiin. Osaat hyödyntää psykologiaa organisaation toimintojen kehittämiseen kestävän kehityksen periaatteita noudattaen.
Vahvistat itsetuntemustaan ja vuorovaikutustaitojaan sekä ymmärtää niiden yhteyden omaan ja organisaation muun henkilöstön työskentelyyn ja hyvinvointiin.
Content
Opintojaksolla tarkastelet seuraavien psykologian osa-alueiden teorioita ja käsitteitä, ja sovellat niitä organisaation toimintoihin ja eri rooleihin (asiakas, asiakaspalvelija, alainen, esihenkilö):
- Positiivinen psykologia
- Persoonallisuuspsykologia
- Työ- ja organisaatiopsykologia
- Sosiaalipsykologia
- Neuropsykologia
- Kehityspsykologia
- Kognitiivinen psykologia
Evaluation scale
0 - 5
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija osaa soveltaa psykologian osa-alueiden teorioita ja käsitteitä organisaation toimintoihin eri rooleihin (asiakas, asiakaspalvelija, alainen ja esihenkilö). Opiskelija osaa hyödyntää psykologiaa vastuullisen liiketoiminnan kehittämisessä. Opiskelija ymmärtää itsetuntemuksen ja vuorovaikutustaitojen merkityksen ja yhteyden omaan ja organisaation muun henkilöstön työskentelyyn ja hyvinvointiin.
Assessment criteria, good (3)
Opiskelija hallitsee psykologian osa-alueiden teorioita ja käsitteitä, ja osaa soveltaa niitä organisaation toimintoihin eri rooleihin (asiakas, asiakaspalvelija, alainen ja esihenkilö). Opiskelija ymmärtää psykologian roolin liiketoiminnan kehittämisessä. Opiskelija ymmärtää itsetuntemuksen ja vuorovaikutustaitojen merkityksen ja yhteyden omaan ja organisaation muun henkilöstön työskentelyyn ja hyvinvointiin.
Assessment criteria, satisfactory (1)
Opiskelija hallitsee psykologian osa-alueiden teorioita ja käsitteitä ja osaa soveltaa niitä organisaation toimintoihin eri rooleihin (asiakas, asiakaspalvelija, alainen ja esihenkilö). Opiskelija hahmottaa itsetuntemuksen ja vuorovaikutustaitojen merkityksen ja yhteyden omaan ja organisaation muun henkilöstön työskentelyyn ja hyvinvointiin.
Prerequisites
Ei edellytä aiempia opintoja. Opintojakso on hyvä suorittaa perusopintojen jälkeen toisen opiskeluvuoden kevätlukukauden aikana.