Businesspsykologian perusteet (5 op)
Toteutuksen tunnus: LT00CT64-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.03.2025 - 30.11.2025
Ajoitus
01.01.2025 - 31.12.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Liiketalouden koulutusohjelma
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Pia Kuittinen
Tavoitteet
Hallitset yritystoimintaan sovellettavissa olevien psykologian osa-alueiden käsitteitä ja niiden teorioita. Osaat soveltaa niitä organisaation toimintoihin sekä eri rooleihin (asiakas, asiakaspalvelija, alainen ja esihenkilö).
Ymmärrät psykologian yhteyksiä kannattavan liiketoiminnan edellytyksiin. Osaat hyödyntää psykologiaa organisaation toimintojen kehittämiseen kestävän kehityksen periaatteita noudattaen.
Vahvistat itsetuntemustaan ja vuorovaikutustaitojaan sekä ymmärtää niiden yhteyden omaan ja organisaation muun henkilöstön työskentelyyn ja hyvinvointiin.
Sisältö
Opintojaksolla tarkastelet seuraavien psykologian osa-alueiden teorioita ja käsitteitä, ja sovellat niitä organisaation toimintoihin ja eri rooleihin (asiakas, asiakaspalvelija, alainen, esihenkilö):
- Positiivinen psykologia
- Persoonallisuuspsykologia
- Työ- ja organisaatiopsykologia
- Sosiaalipsykologia
- Neuropsykologia
- Kehityspsykologia
- Kognitiivinen psykologia
Arviointiasteikko
0 - 5
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa soveltaa psykologian osa-alueiden teorioita ja käsitteitä organisaation toimintoihin eri rooleihin (asiakas, asiakaspalvelija, alainen ja esihenkilö). Opiskelija osaa hyödyntää psykologiaa vastuullisen liiketoiminnan kehittämisessä. Opiskelija ymmärtää itsetuntemuksen ja vuorovaikutustaitojen merkityksen ja yhteyden omaan ja organisaation muun henkilöstön työskentelyyn ja hyvinvointiin.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija hallitsee psykologian osa-alueiden teorioita ja käsitteitä, ja osaa soveltaa niitä organisaation toimintoihin eri rooleihin (asiakas, asiakaspalvelija, alainen ja esihenkilö). Opiskelija ymmärtää psykologian roolin liiketoiminnan kehittämisessä. Opiskelija ymmärtää itsetuntemuksen ja vuorovaikutustaitojen merkityksen ja yhteyden omaan ja organisaation muun henkilöstön työskentelyyn ja hyvinvointiin.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija hallitsee psykologian osa-alueiden teorioita ja käsitteitä ja osaa soveltaa niitä organisaation toimintoihin eri rooleihin (asiakas, asiakaspalvelija, alainen ja esihenkilö). Opiskelija hahmottaa itsetuntemuksen ja vuorovaikutustaitojen merkityksen ja yhteyden omaan ja organisaation muun henkilöstön työskentelyyn ja hyvinvointiin.
Esitietovaatimukset
Ei edellytä aiempia opintoja. Opintojakso on hyvä suorittaa perusopintojen jälkeen toisen opiskeluvuoden kevätlukukauden aikana.