Siirry suoraan sisältöön

Businesspsykologian perusteet (5 op)

Toteutuksen tunnus: LT00CT64-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.03.2025 - 30.11.2025

Ajoitus

01.01.2025 - 31.12.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Liiketalouden koulutusohjelma
  • Liiketalouden koulutus

Opettaja

  • Pia Kuittinen

Tavoitteet

Hallitset yritystoimintaan sovellettavissa olevien psykologian osa-alueiden käsitteitä ja niiden teorioita. Osaat soveltaa niitä organisaation toimintoihin sekä eri rooleihin (asiakas, asiakaspalvelija, alainen ja esihenkilö).
Ymmärrät psykologian yhteyksiä kannattavan liiketoiminnan edellytyksiin. Osaat hyödyntää psykologiaa organisaation toimintojen kehittämiseen kestävän kehityksen periaatteita noudattaen.
Vahvistat itsetuntemustaan ja vuorovaikutustaitojaan sekä ymmärtää niiden yhteyden omaan ja organisaation muun henkilöstön työskentelyyn ja hyvinvointiin.

Sisältö

Opintojaksolla tarkastelet seuraavien psykologian osa-alueiden teorioita ja käsitteitä, ja sovellat niitä organisaation toimintoihin ja eri rooleihin (asiakas, asiakaspalvelija, alainen, esihenkilö):
- Positiivinen psykologia
- Persoonallisuuspsykologia
- Työ- ja organisaatiopsykologia
- Sosiaalipsykologia
- Neuropsykologia
- Kehityspsykologia
- Kognitiivinen psykologia

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa soveltaa psykologian osa-alueiden teorioita ja käsitteitä organisaation toimintoihin eri rooleihin (asiakas, asiakaspalvelija, alainen ja esihenkilö). Opiskelija osaa hyödyntää psykologiaa vastuullisen liiketoiminnan kehittämisessä. Opiskelija ymmärtää itsetuntemuksen ja vuorovaikutustaitojen merkityksen ja yhteyden omaan ja organisaation muun henkilöstön työskentelyyn ja hyvinvointiin.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija hallitsee psykologian osa-alueiden teorioita ja käsitteitä, ja osaa soveltaa niitä organisaation toimintoihin eri rooleihin (asiakas, asiakaspalvelija, alainen ja esihenkilö). Opiskelija ymmärtää psykologian roolin liiketoiminnan kehittämisessä. Opiskelija ymmärtää itsetuntemuksen ja vuorovaikutustaitojen merkityksen ja yhteyden omaan ja organisaation muun henkilöstön työskentelyyn ja hyvinvointiin.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija hallitsee psykologian osa-alueiden teorioita ja käsitteitä ja osaa soveltaa niitä organisaation toimintoihin eri rooleihin (asiakas, asiakaspalvelija, alainen ja esihenkilö). Opiskelija hahmottaa itsetuntemuksen ja vuorovaikutustaitojen merkityksen ja yhteyden omaan ja organisaation muun henkilöstön työskentelyyn ja hyvinvointiin.

Esitietovaatimukset

Ei edellytä aiempia opintoja. Opintojakso on hyvä suorittaa perusopintojen jälkeen toisen opiskeluvuoden kevätlukukauden aikana.