Exergaming (3 op)
Toteutuksen tunnus: AL00CX14-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
06.08.2026 - 04.09.2026
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
-
05.09.2026 - 16.12.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 3 op
- Lähiosuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Sote
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Liikunnan ja vapaa-ajan koulutus
Tavoitteet
Tavoitteena on, että:
Tutustut Exergaming -käsitteeseen ja perehdyt liikunnallisiin digipeleihin. Tutustut myös ilmiöön yleisesti ja kartoitat alan keskeisiä toimijoita kansallisesti ja kansainvälisesti. Tunnistat alaan liittyviä liiketoimintamahdollisuuksia.
Tunnistat pelien vaikuttavuuden liikunnalliseen suorituskykyyn ja kykenet käyttämään pelejä hyvinvoinnin edistämisessä.
Sisältö
Aiheenseen liittyvä tutkimustieto
Pelikehitys ja siihen liittyvä liiketoiminta
Pelisovellukset
Pelien hyödyntäminen hyvinvoinnin edistämisessä
Arviointiasteikko
0 - 5
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Tiedot:
Osaat käyttää asiantuntevasti ja laaja-alaisesti exergamingiin liittyviä käsitteitä.
Tunnistat alan keskeisiä toimijoita, kansallisesti ja kansainvälisesti, ja osaat arvioida ja analysoida alaan liittyviä liiketoimintamahdollisuuksia.
Taidot:
Osaat analysoida, vertailla ja yhdistellä exergamingiin liittyvää tietoa sekä esittää vaihtoehtoisia toimintatapoja.
Osaat analysoida, reflektoida ja arvioida kriittisesti omaa osaamistaasi ja ammattialan toimintatapoja exergamingiin liittyvään teoriapohjaan peilaten.
Osaat toimia itsenäisesti, vastuullisesti, aloitteellisesti ja joustavasti oppimistehtävissä ja työelämäyhteistyössä.
Osaat valita kriittisesti exergamingiin liittyviä työkaluja ja malleja ja hyödyntää niitä hyvinvoinnin edistämisessä.
Asenteet:
Osaat toimia asiakaslähtöisesti, tavoitteellisesti ja kehittävällä otteella exergaming -tapahtumassa.
Osaat toimia ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa vertaisoppimistilanteissa.
Osaat soveltaa kriittisesti ammattieettisiä periaatteita oppimistehtävissä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Tiedot:
Osaat käyttää johdonmukaisesti exergamingiin liittyviä käsitteitä.
Tunnistat alan keskeisiä toimijoita, kansallisesti ja kansainvälisesti, ja osaat arvioida alaan liittyviä liiketoimintamahdollisuuksia.
Taidot:
Osaat analysoida ja vertailla exergamingiin liittyvää tietoa sekä esittää vaihtoehtoisia toimintatapoja.
Osaat arvoida ja reflektoida omaa osaamistaasi ja ammattialan toimintatapoja exergamingiin liittyvään teoriapohjaan peilaten.
Osaat toimia itsenäisesti ja vastuullisesti oppimistehtävissä ja työelämäyhteistyössä.
Osaat valita perustellusti exergamingiin liittyviä työkaluja ja malleja ja hyödyntää niitä hyvinvoinnin edistämisessä.
Asenteet:
Osaat toimia asiakaslähtöisesti ja tavoitteellisesti exergaming -tapahtumassa.
Osaat toimia ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi.
Osaat perustella toimintaasi ammattieettisten periaatteiden mukaisesti oppimistehtävissä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tiedot:
Osaat käyttää asianmukaisesti keskeisiä/yksittäisiä Exergamingiin liittyviä käsitteitä.
Tunnistat alan keskeisiä toimijoita, kansallisesti ja kansainvälisesti, sekä alaan liittyviä liiketoimintamahdollisuuksia.
Taidot:
Osaat vertailla exergamingiin liittyvää tietoa sekä esittää vaihtoehtoisia toimintatapoja.
Osaat ohjatusti arvoida ja reflektoida omaa osaamistaasi ja ammattialan toimintatapoja exergamingiin liittyvään teoriapohjaan peilaten.
Osaat toimia tarkoituksenmukaisesti (joskin toimintasi voi olla vielä epävarmaa) oppimistehtävissä ja työelämäyhteistyössä.
Osaat valita tarkoituksenmukaisesti exergamingiin liittyviä työkaluja ja malleja ja hyödyntää niitä hyvinvoinnin edistämisessä.
Asenteet:
Osaat toimia ammatillisesti exergaming -tapahtumassa.
Osaat toimia asianmukaisesti ryhmän jäsenenä vertaisoppimistilanteissa.
Osaat toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti oppimistehtävissä.
Lisätiedot
Opintojakson opetusmateriaaleista osa on englanniksi. Kaikki tehtävät voi kuitenkin tehdä suomeksi.
Osaamistavoitteet
Tavoitteena on, että:
Tutustut Exergaming -käsitteeseen ja perehdyt liikunnallisiin digipeleihin. Tutustut myös ilmiöön yleisesti ja kartoitat alan keskeisiä toimijoita kansallisesti ja kansainvälisesti. Tunnistat alaan liittyviä liiketoimintamahdollisuuksia.
Tunnistat pelien vaikuttavuuden liikunnalliseen suorituskykyyn ja kykenet käyttämään pelejä hyvinvoinnin edistämisessä.
Toteutustavat
Lähiopetus oman ryhmän lukujärjestyksen mukaan tai itsenäinen opiskelu.
Suoritustavat
Opintojaksolle määritetyt tehtävät suoritettava hyväksytysti.
Sisältö
Aiheenseen liittyvä tutkimustieto
Pelikehitys ja siihen liittyvä liiketoiminta
Pelisovellukset
Pelien hyödyntäminen hyvinvoinnin edistämisessä