Siirry suoraan sisältöön

Vammaistyö (5 op)

Toteutuksen tunnus: SO00CA34-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
06.12.2025 - 04.01.2026
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
05.01.2026 - 27.05.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sote
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Sosionomikoulutus
Opettajat
Maarit Leinonen
Ryhmät
SOS25SA
SOS25SA
SOS25SB
SOS25SB
Opintojakso
SO00CA34
Toteutukselle SO00CA34-3005 ei löytynyt varauksia!

Tavoitteet

- Opiskelija tuntee vammaispalvelujen erilaiset työorientaatiot ja työmuodot.
- Tuntee sosiaalisen kuntoutuksen ja palveluohjauksen peruslähtökohdat vammaispalveluissa.
- Hän ymmärtää ihmiselämän moninaisuutta ja osaa toimia yhdenvertaisuutta sekä moninaisuutta tukien vammaispalveluissa.
- Ymmärtää lain mukaiset rajoitustoimenpiteet ja tiedostaa ammatillisuuden ja asiakasta kunnioittavan työotteen näiden soveltamisessa.
- Tietää erilaisia vaihtoehtoisia kommunikaatiomenetelmiä (perusteita) sekä tuntee digitaalisten palvelujen mahdollisuudet ja hyödyntämisen vammaispalveluissa.

Suositeltavat muut opinnot:
Opiskelija ja opinto-ohjaaja käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa.

Sisältö

Vammaisuus ja kehitysvammaisuus, vammaispalvelulaki, palvelut, itsemääräämisoikeus, moninaisuus, esteettömyys ja osallisuus, vammaispolitiikka ja vammaistyön arvot, tavoitteet ja työmuodot, kommunikaatiota tukevat menetelmät, dokumentaatio, inkluusio, sosiaaliohjaus, tuettu päätöksenteko, vammaisjärjestötoiminta, vammaisten lääkehoidon erityispiirteitä

Oppimateriaalit

Opettajan osoittamat materiaalit Repussa.

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa suhteessa osaamistavoitteisiin:

Tiedot:
• käyttää asiantuntevasti ja laaja-alaisesti ammattialansa käsitteitä sekä yhdistää niitä
kokonaisuuksiksi.

Taidot:
• analysoida, vertailla, yhdistellä ja valita tietoa sekä esittää vaihtoehtoisia toimintatapoja
• analysoida, reflektoida ja arvioida kriittisesti omaa osaamistaan ja ammattialansa
toimintatapoja hankkimansa tiedon avulla
• toimia itsenäisesti, vastuullisesti, aloitteellisesti ja joustavasti kulloisessakin oppimis- ja
• toimintaympäristössä
• valita ja arvioida kriittisesti ammattialansa tekniikoita ja malleja sekä käyttää niitä
toiminnassaan.

Asenteet:
• toimia asiakaslähtöisesti, tavoitteellisesti ja työelämää kehittävästi
• toimia ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa
• soveltaa kriittisesti ammattieettisiä periaatteita toiminnassaan.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa suhteessa osaamistavoitteisiin:

Tiedot:
• käyttää johdonmukaisesti ammattialansa käsitteitä
• nimetä, kuvailla ja perustella ammattialansa perustiedot.

Taidot:
• valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella
• arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan ja ammattialansa toimintatapoja
• toimia itsenäisesti ja vastuullisesti erilaisissa tehtävissä kulloisessakin oppimis- ja
toimintaympäristössä
• soveltaa tarkoituksenmukaisesti ammattialansa toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja.

Asenteet:
• toimia asiakaslähtöisesti, tavoitteellisesti ja työelämää kehittävästi
• toimia ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi
• perustella toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa suhteessa osaamistavoitteisiin:

Tiedot:
• käyttää asianmukaisesti keskeisiä/yksittäisiä ammattialansa käsitteitä
• nimetä ja kuvailla ammattialansa perustiedot.

Taidot:
• toimia tarkoituksenmukaisesti, joskin toiminta voi olla vielä epävarmaa
• toimia ohjattuna asianmukaisesti erilaisissa oppimis- ja toimintaympäristöissä
• käyttää toiminnassaan tarkoituksenmukaisesti ammattialansa tekniikoita ja malleja.

Asenteet:
• toimia ammatillisesti asiakastilanteissa
• toimia ryhmän jäsenenä ja ottaa toiminnassaan muut ryhmän jäsenet huomioon
• toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Lisätiedot

Laajuus: Kurssin laajuus on 5 op = opiskelijan työtä 135 tuntia

Siirry alkuun