Vammaistyö (5op)
Toteutuksen tunnus: SO00CA34-3005
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 31.12.2025 - 26.01.2026
- Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
- 05.01.2026 - 27.05.2026
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 2 op
- Virtuaaliosuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Sote
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Sosionomikoulutus
Toteutukselle Vammaistyö SO00CA34-3005 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Arviointiasteikko
0 - 5
Sisällön jaksotus
Ryhmä A
16.1.26 klo 8-11.15 orjentaatio ja teoria; Opintojakson esittely ja eteneminen. Vammaisuuden ja kehitysvammaisuuden käsitteet. Vammaisuuden moninaisuus. Vammaistyön tavoitteet ja työmuodot. Yhdenvertaisuus, esteettömyys ja saavutettavuus, osallisuus ja inkluusio, seksuaalisuus, ableismi.
13.3.26 klo 8-11.15 teoria; Vammaistyön toimintaa ohjaava lainsäädäntö (yleislaki ja erityislaki). Tuettu päätöksenteko. Itsemääräämisoikeus ja voiko sitä rajoittaa. Palvelutarpeen arviointi. Asiakassuunnitelma. Erityishuolto. Monialainen yhteistyö. Palvelujärjestelmätehtävän keskustelu.
10.4.26 klo 8-11.15 harjoitukset
8.5.26 klo 8-11.15 simulaatiot
-------------------------------------------------
Ryhmä B
16.1.26 klo 12.15-15.30 orientaatio ja teoria; Opintojakson esittely ja eteneminen. Vammaisuuden ja kehitysvammaisuuden käsitteet. Vammaisuuden moninaisuus. Vammaistyön tavoitteet ja työmuodot. Yhdenvertaisuus, esteettömyys ja saavutettavuus, osallisuus ja inkluusio, seksuaalisuus, ableismi.
12.3.26 klo 8-11.15 teoria; Vammaistyön toimintaa ohjaava lainsäädäntö (yleislaki ja erityislaki). Tuettu päätöksenteko. Itsemääräämisoikeus ja voiko sitä rajoittaa. Palvelutarpeen arviointi. Asiakassuunnitelma. Erityishuolto. Monialainen yhteistyö. Palvelujärjestelmätehtävän keskustelu.
9.4.26 klo 12.15-15.30 harjoitukset
7.5.26 klo 12.15-15.30 simulaatiot
Tavoitteet
- Opiskelija tuntee vammaispalvelujen erilaiset työorientaatiot ja työmuodot.
- Tuntee sosiaalisen kuntoutuksen ja palveluohjauksen peruslähtökohdat vammaispalveluissa.
- Hän ymmärtää ihmiselämän moninaisuutta ja osaa toimia yhdenvertaisuutta sekä moninaisuutta tukien vammaispalveluissa.
- Ymmärtää lain mukaiset rajoitustoimenpiteet ja tiedostaa ammatillisuuden ja asiakasta kunnioittavan työotteen näiden soveltamisessa.
- Tietää erilaisia vaihtoehtoisia kommunikaatiomenetelmiä (perusteita) sekä tuntee digitaalisten palvelujen mahdollisuudet ja hyödyntämisen vammaispalveluissa.
Suositeltavat muut opinnot:
Opiskelija ja opinto-ohjaaja käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa.
Toteutustavat
Kontaktiopetus, verkko-opetus, harjoitukset, itsenäiset tehtävät, joissa mm. tutustumiskäynti palveluihin, kirjatentit verkossa
Sisältö
Vammaisuus ja kehitysvammaisuus, vammaispalvelulaki, palvelut, itsemääräämisoikeus, moninaisuus, esteettömyys ja osallisuus, vammaispolitiikka ja vammaistyön arvot, tavoitteet ja työmuodot, kommunikaatiota tukevat menetelmät, dokumentaatio, inkluusio, sosiaaliohjaus, tuettu päätöksenteko, vammaisjärjestötoiminta, vammaisten lääkehoidon erityispiirteitä
Aika ja paikka
Opintojakso toteutuu ajalla kevät 2026.
Opintojakson verkkototeutuksen osuus on Reppu-moodlessa. Pääsy opintojakson Reppuun: easy enrollment koodi ilmoitetaan ilmoittautumisen hyväksymisen yhteydessä tulevassa automaattiviestissä.
Opintojakso sisältää luento/opetuskeskustelua, harjoitustunnit, simulaatio ja verkko-opiskelua, kirjatentit.
Ennakkotehtävä ilmoitetaan ilmoittautumisen yhteydessä tulevassa automaattiviestissä. Tee ennakkotehtävä ennen ensimmäisiä oppitunteja .
Luennot / opetuskeskustelut lukujärjestyksen ja etenemissuunnitelman mukaisesti.
Verkkokeskustelu kommunikaatiomenetelmistä ja apuvälineistä mennessä.
Palauta lopullinen palvelujärjestelmätehtävä 10.4.2026 mennessä.
Opintojakson kirjatentit avoinna 17.1.-25.5.2026.
Jätä palaute Pakkiin opintojakson jälkeen.
Opintojakso päättyy 27.5.2026.
Oppimateriaalit
Tenttikirja: Teittinen, A. (toim.) (2021). Vammaiset ihmiset kansalaisina. Vastapaino. Myös E-kirjana.
Tenttikirja: Tawast, S. & Leinonen, R. 2024. Suuri valhe vammaisuudesta. Tammi. Myös E-kirjana.
Materiaaleja opintojaksolla opiskeluun ilmoitettu kootusti Repussa.
mm. Vammaispalvelujen käsikirja. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. (https://thl.fi/julkaisut/kasikirjat/vammaispalvelujen-kasikirja)
Opetusmenetelmät
Opintojakson laajuus on 5 op.
Opintojaksolla painottuu opiskelijan itsenäinen työskentely, osallistuminen kontaktiopetukseen sekä osallistuminen lähiopetukseen harjoitus- ja simulaatiotunneilla.
Opintojakso koostuu kontakti- ja lähiopetuksesta (läsnäolovelvoite opintojakson harjoitus- ja simulaatiotunneilla), itsenäisesti tehtävistä tehtävistä oppimisympäristössä, verkkokeskustelusta sekä pakollisesta kirjallisuudesta ja kirjatenteistä (2).
Opintojakson oppimistehtävien ja verkkokeskusteluiden tarkempi ohjeistus löytyy kunkin tehtävän yhteydessä Repusta.
Vaihtoehtoinen toteutustapa teorioiden (huom. vain teoriatunnit) kontaktiopetuksen on osallistua luokassa tai etänä teams. Voit teoriatuntien aiheet opiskella myös itsenäisesti.
Ohjeet hybridiopetukseen etänä osallistuvalle: teamsissa olemiseen tarvitset hyvin toimivat kameran, mikrofonin /headset ja ne ovat tuntien ajan käytössä. Koska kamera/mikrofoni auki, huolehdi, että tilassa ei ole muita.
Hybridiopetukseen pyydä teoriatunneille opettajalta teams-linkki
Harjoitus- ja simulaatiotunneilta poissaolo korvataan seuraavan ryhmän mukana.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Itsenäisen tehtävän voi tehdä harjoittelun aikana tai mahdollisesti omassa työssään.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Kirjallisuustentit ovat avoinna opintojakson aikana
Tentit ovat pakolliset kaikille opiskelijoille.
Aloita tentti vasta, kun olet lukenut ko.tenttiin osoitetun materiaalin/kirjan.
Huom. mikäli uusit tentin, Moodle arpoo sinulle uudet kysymykset. Vääristä vastauksista vähennetään pisteitä.
Tentti on mahdollista tehdä kaksi (2) kertaa. Kuitenkin hyväksyttyä suoritusta (arvosanaa) voi yrittää korottaa yhden kerran (KAMK:n tutkintosääntö, 27 §). Näin voit yrittää korottaa halutessasi arvosanaa (korkein arvosana jää voimaan).
Ensimmäisen ja toisen suorituskerran välissä on pakollinen viive (1 päivä) eli opiskelija ei voi uusia tenttiä heti uudestaan.
Tentissä on aikarajoitettu suoritusaika, joka on 60 minuuttia.
Jos olet oikeutettu pidempään tenttiaikaan ja haluat sitä hyödyntää, ole yhteydessä opettajaan.
Suoritusajan täytyttyä keskeneräinen tentti palautuu automaattisesti.
Sinun on saatava vähintään puolet väittämistä oikein, jotta tentti on hyväksytty.
Jos kahden suorituskerran jälkeen et ole tenttiä saanut hyväksytysti läpi, ole yhteydessä opintojakson opettajaan.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
AHOT ja hyväksiluku KAMK:n ohjeistusten mukaisesti.
Vaihtoehtoinen toteutustapa orientaatio- ja teorioiden kontaktiopetukseen (hybridi, teamsissa olevat kamera, mikki toimivat ja käytössä, kamera auki tuntien ajan) on opiskella aiheet itsenäisesti.
Harjoitus- ja simulaatiotunneita poissaolo korvataan seuraavan ryhmän mukana.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 op = 27 h opiskelijan työaikaa
Yksittäisen oppimistehtävän voit tehdä opintojakson avoinna ollessa milloin sinulle sopii.
Palvelujärjestelmätehtävä tehdään itsenäisesti pääosin ennen opintojakson toista lähiopetuskertaa. Lopullinen palautus ko. tuntien jälkeen.
Yksittäiseen kirjatenttiin valmistautumiseen kannattaa varata aikaa noin 20 tuntia.
Varsinaisen verkkotentin suorittamiseen kannattaa varata aikaa noin 1 tunti per tentti.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa suhteessa osaamistavoitteisiin:
Tiedot:
• käyttää asianmukaisesti keskeisiä/yksittäisiä ammattialansa käsitteitä
• nimetä ja kuvailla ammattialansa perustiedot.
Taidot:
• toimia tarkoituksenmukaisesti, joskin toiminta voi olla vielä epävarmaa
• toimia ohjattuna asianmukaisesti erilaisissa oppimis- ja toimintaympäristöissä
• käyttää toiminnassaan tarkoituksenmukaisesti ammattialansa tekniikoita ja malleja.
Asenteet:
• toimia ammatillisesti asiakastilanteissa
• toimia ryhmän jäsenenä ja ottaa toiminnassaan muut ryhmän jäsenet huomioon
• toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa suhteessa osaamistavoitteisiin:
Tiedot:
• käyttää johdonmukaisesti ammattialansa käsitteitä
• nimetä, kuvailla ja perustella ammattialansa perustiedot.
Taidot:
• valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella
• arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan ja ammattialansa toimintatapoja
• toimia itsenäisesti ja vastuullisesti erilaisissa tehtävissä kulloisessakin oppimis- ja
toimintaympäristössä
• soveltaa tarkoituksenmukaisesti ammattialansa toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja.
Asenteet:
• toimia asiakaslähtöisesti, tavoitteellisesti ja työelämää kehittävästi
• toimia ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi
• perustella toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa suhteessa osaamistavoitteisiin:
Tiedot:
• käyttää asiantuntevasti ja laaja-alaisesti ammattialansa käsitteitä sekä yhdistää niitä
kokonaisuuksiksi.
Taidot:
• analysoida, vertailla, yhdistellä ja valita tietoa sekä esittää vaihtoehtoisia toimintatapoja
• analysoida, reflektoida ja arvioida kriittisesti omaa osaamistaan ja ammattialansa
toimintatapoja hankkimansa tiedon avulla
• toimia itsenäisesti, vastuullisesti, aloitteellisesti ja joustavasti kulloisessakin oppimis- ja
• toimintaympäristössä
• valita ja arvioida kriittisesti ammattialansa tekniikoita ja malleja sekä käyttää niitä
toiminnassaan.
Asenteet:
• toimia asiakaslähtöisesti, tavoitteellisesti ja työelämää kehittävästi
• toimia ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa
• soveltaa kriittisesti ammattieettisiä periaatteita toiminnassaan.