Siirry suoraan sisältöön

Kilpailukykyä markkinoille (5op)

Toteutuksen tunnus: LT00BX30-3012

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
30.12.2025 - 26.01.2026
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
01.01.2026 - 15.05.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Business
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Liiketalouden koulutus
Opettajat
Petri Lintumäki
Pia Kuittinen
Ryhmät
LLT25SH
LLT25SH
LLT25SM
LLT25SM
Opintojakso
LT00BX30

Toteutuksella on 14 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 43 t 45 min.

Aika Aihe Tila
To 15.01.2026 klo 12:45 - 16:00
(3 t 15 min)
Kilpailukykyä markkinoille LT00BX30-3012
TA12L120 TA12L120
To 22.01.2026 klo 12:45 - 16:00
(3 t 15 min)
Kilpailukykyä markkinoille LT00BX30-3012
TA12L129 TA12L129
Ma 26.01.2026 klo 12:45 - 16:00
(3 t 15 min)
Kilpailukykyä markkinoille LT00BX30-3012
TA12L126 TA12L126
To 05.02.2026 klo 12:45 - 16:00
(3 t 15 min)
Kilpailukykyä markkinoille LT00BX30-3012
TA12L119 TA12L119
To 12.02.2026 klo 12:45 - 16:00
(3 t 15 min)
Kilpailukykyä markkinoille LT00BX30-3012
TA12L103 TA12L103
To 19.02.2026 klo 12:45 - 16:00
(3 t 15 min)
Kilpailukykyä markkinoille LT00BX30-3012
TA12L129 TA12L129
To 26.02.2026 klo 12:45 - 16:00
(3 t 15 min)
Kilpailukykyä markkinoille LT00BX30-3012
TA12L129 TA12L129
To 09.04.2026 klo 12:45 - 16:00
(3 t 15 min)
Kilpailukykyä markkinoille LT00BX30-3012
TA12L129 TA12L129
To 16.04.2026 klo 12:45 - 16:00
(3 t 15 min)
Kilpailukykyä markkinoille LT00BX30-3012
TA12L129 TA12L129
To 23.04.2026 klo 12:45 - 16:00
(3 t 15 min)
Kilpailukykyä markkinoille LT00BX30-3012
TA12L129 TA12L129
To 30.04.2026 klo 12:45 - 16:00
(3 t 15 min)
Kilpailukykyä markkinoille LT00BX30-3012
TA12L129 TA12L129
To 07.05.2026 klo 12:45 - 16:00
(3 t 15 min)
Kilpailukykyä markkinoille LT00BX30-3012
TA12L129 TA12L129
Ti 12.05.2026 klo 14:30 - 16:00
(1 t 30 min)
Kilpailukykyä markkinoille LT00BX30-3012
TA12L126 TA12L126
Ma 18.05.2026 klo 12:45 - 16:00
(3 t 15 min)
Kilpailukykyä markkinoille LT00BX30-3012
TA12L126 TA12L126
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Arviointiasteikko

0 - 5

Tavoitteet

Opiskelija tuntee markkinoinnin peruskilpailukeinot ja ymmärtää asiakkuuksien hallinnan ja johtamisen merkityksen osana kannattavaa liiketoimintaa. Opiskelija osaa kehittää ja soveltaa asiakaslähtöisiä käytännön ratkaisuja sekä oppii arvioimaan ja hyödyntämään markkinointia organisaation kilpailukeinona.

Toteutustavat

Päiväopiskelijoilla on lähiopetusta kerran viikossa.
Monimuoto-opiskelijoilla on etäopetusta kerran kuukaudessa lukujärjestyksen mukaisesti.

Suoritustavat

Opintojakso edellyttää 135 tuntia opiskelijan työtä.Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää tentin läpäisyä, kaikkien kurssitehtävien tekemistä sekä läsnäoloa ja osallistumista oppitunneille. Tarkempi opintojakson kuvaus esitellään opintojakson toteutussuunnitelmassa.

Sisältö

Markkinoinnin kilpailukeinot
Asiakkuuksien hallinta
Palveluprosessit ja toimintaympäristö
Hinnoittelustrategiat
Saatavuuden kehittäminen
Markkinointiviestinnän osat

Aika ja paikka

Opiskelu tapahtuu kerran viikossa lähitapaamisissa kampuksella.

Oppimateriaalit

Reppu: Luentomateriaalit, erikseen ilmoitetut artikkelit, raportit ja muu oheismateriaali.
Kirjallisuus: Bergström, Seija & Leppänen Arja (2015 tai uudempi painos) Yrityksen asiakasmarkkinointi: Markkinoinnin kilpailukeinot.

Opetusmenetelmät

Luennot, ohjatut harjoitukset, yhteistoiminnallinen opiskelu (esim. pari- ja ryhmätyöskentely) ja itsenäinen opiskelu.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Luennoilla mahdolliset (yrittäjä)vierailijat ja ohjatuttuina harjoituksina yrityksille tehtävät projektit.
Mahdolliset vierailut lähialueen yrityksiin ja tapahtumiin.

Työelämäjaksoon linkittyvät seuraavat suoritukset:
- Työkirja (yksilötehtävä, 1 op): Opintojaksolla opiskellut teoriat ja käsitteet havainnollistetaan ja analysoidaan raportissa, jossa hyödynnetään harjoittelupaikan tarjoamia käytäntöjä
- Harjoitteluraportti (1 op): Opintojakson sisältöä käsittelevä tehtävä

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Reppu-tentti on oppitunnilla.
Uusintatenttimahdollisuus on kaksi kertaa KAMKin uusintatenttipäivinä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Sovitaan opettajan kanssa tapauskohtaisesti KAMKin pääperiaatteiden mukaisesti:
- Aiemmat opintojakson sisältöihin liittyvät korkeakoulusuoritukset voidaan hyväksilukea tapauskohtaisesti.
- Työelämässä aiemmin hankittua osaamista tunnistetaan (AHOT) tapauskohtaisesti.
- Opinnollistaminen eli nykyisessä työssä hankittava ja osoitettava opintojakson sisältöihin liittyvä osaaminen.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 opintopistettä tarkoittaa noin 135 tuntia opiskelijan työtä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija kykenee kuvaamaan aihealueen peruskäsitteet ja pääelementtien sisällöt. Kuvaus vielä irrallista ja kokonaisuuden muodostaminen puutteellista.
Opiskelija osaa valita tilanteeseen sopivia keinoja ja kanavia sekä hyödyntää ainakin osittain eri teoriataustoja käytännön tehtävässä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Käsitteiden käyttö ja hyödyntäminen on johdonmukaista ja loogista.
Opiskelija osaa itsenäisesti hyödyntää teoriataustoja käytännön tilanteissa, perustella tehtäväkokonaisuuden toteutusta ja ratkaisujen valintaa sekä arvioida ratkaisujen onnistuneisuutta.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa hyödyntää ja soveltaa monipuolisesti aihealueen käsitteitä käytännön työ- ja tehtävätilanteiden ratkaisuissa. Käsitteiden käyttö on perusteltua ja asiantuntevaa.
Opiskelija osaa itsenäisesti ja kriittisesti hyödyntää ja vertailla eri teoriataustoja käytännön tilanteissa, ohjata tehtäväkokonaisuuden toteutusta, toimia itseohjautuvasti sekä reflektoida oppimaansa.

Esitietovaatimukset

Asiakassuuntainen markkinointi

Siirry alkuun