Moniammatillinen työ perhepalveluissa (5 op)
Toteutuksen tunnus: SO00CV84-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
04.08.2026 - 02.09.2026
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
-
03.09.2026 - 12.12.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Sote
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Sosionomikoulutus
- Ryhmät
-
SOS24SBSOS24SB
-
SOS24SASOS24SA
-
SOS24SCSOS24SC
- Opintojakso
- SO00CV84
Tavoitteet
- Opiskelija ymmärtää moniammatillisen työn lähtökohtia sekä osaa toimia moniammatillisessa tiimissä
- Opiskelija hahmottaa oman ammattinsa roolin moniammatillisessa verkostossa
- Opiskelija ymmärtää perhepalveluiden kokonaisuutta ja osaa ohjata asiakasta palveluihin.
- Opiskelija ymmärtää moniammatillisen työn (sosiaali- ja terveysala) taustalla vaikuttavaa lainsäädäntöä.
- Opiskelija hahmottaa jaetun johtajuuden periaatteita
Sisältö
- Moniammatillisen työn lähtökohtia ja työnjako
- Moniammatillisen työn menetelmiä
- Perhepalveluiden kokonaisuus, kuten lastensuojelu, koulusosiaalityö, varhaiskasvatus, väkivaltatyö, seri-työ, aikuissosiaalityö, nuorisotyö
- Salassapitoon ja tiedon vaihtoon sekä yhteistyön velvotteisiin liittyvä lainsäädäntö
- Jaettu johtajuus ja sen käytännöt
- Eettiset periaatteet
- Dialogisuus ja hyvän vuorovaikutuksen peruselementit
Oppimateriaalit
Opettaja määrittää erikseen.
Verkkomateriaalit Reppu-oppimisympäristössä.
Arviointiasteikko
0 - 5
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa suhteessa osaamistavoitteisiin:
Tiedot:
• käyttää asiantuntevasti ja laaja-alaisesti ammattialansa käsitteitä sekä yhdistää niitä
kokonaisuuksiksi.
Taidot:
• analysoida, vertailla, yhdistellä ja valita tietoa sekä esittää vaihtoehtoisia toimintatapoja
• analysoida, reflektoida ja arvioida kriittisesti omaa osaamistaan ja ammattialansa
toimintatapoja hankkimansa tiedon avulla
• toimia itsenäisesti, vastuullisesti, aloitteellisesti ja joustavasti kulloisessakin oppimis- ja
• toimintaympäristössä
• valita ja arvioida kriittisesti ammattialansa tekniikoita ja malleja sekä käyttää niitä
toiminnassaan.
Asenteet:
• toimia asiakaslähtöisesti, tavoitteellisesti ja työelämää kehittävästi
• toimia ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa
• soveltaa kriittisesti ammattieettisiä periaatteita toiminnassaan.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa suhteessa osaamistavoitteisiin:
Tiedot:
• käyttää johdonmukaisesti ammattialansa käsitteitä
• nimetä, kuvailla ja perustella ammattialansa perustiedot.
Taidot:
• valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella
• arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan ja ammattialansa toimintatapoja
• toimia itsenäisesti ja vastuullisesti erilaisissa tehtävissä kulloisessakin oppimis- ja
toimintaympäristössä
• soveltaa tarkoituksenmukaisesti ammattialansa toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja.
Asenteet:
• toimia asiakaslähtöisesti, tavoitteellisesti ja työelämää kehittävästi
• toimia ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi
• perustella toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa suhteessa osaamistavoitteisiin:
Tiedot:
• käyttää asianmukaisesti keskeisiä/yksittäisiä ammattialansa käsitteitä
• nimetä ja kuvailla ammattialansa perustiedot.
Taidot:
• toimia tarkoituksenmukaisesti, joskin toiminta voi olla vielä epävarmaa
• toimia ohjattuna asianmukaisesti erilaisissa oppimis- ja toimintaympäristöissä
• käyttää toiminnassaan tarkoituksenmukaisesti ammattialansa tekniikoita ja malleja.
Asenteet:
• toimia ammatillisesti asiakastilanteissa
• toimia ryhmän jäsenenä ja ottaa toiminnassaan muut ryhmän jäsenet huomioon
• toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.
Lisätiedot
Vapaasti valittava kurssi sotelin opiskelijoille (sh, th, sosionomi, liikunnanohjaaja). Soveltuu myös sosionomi-opiskelijoiden suuntaaviin opintoihin.
Osaamistavoitteet
- Opiskelija ymmärtää moniammatillisen työn lähtökohtia sekä osaa toimia moniammatillisessa tiimissä
- Opiskelija hahmottaa oman ammattinsa roolin moniammatillisessa verkostossa
- Opiskelija ymmärtää perhepalveluiden kokonaisuutta ja osaa ohjata asiakasta palveluihin.
- Opiskelija ymmärtää moniammatillisen työn (sosiaali- ja terveysala) taustalla vaikuttavaa lainsäädäntöä.
- Opiskelija hahmottaa jaetun johtajuuden periaatteita
Suoritustavat
Itsenäiset verkko-opinnot 135 h eli 5 op:
- verkkomateriaalia
- videoluentoja/webinaareja
- kurssin lopputyö
Sisältö
- Moniammatillisen työn lähtökohtia ja työnjako
- Moniammatillisen työn menetelmiä
- Perhepalveluiden kokonaisuus, kuten lastensuojelu, koulusosiaalityö, varhaiskasvatus, väkivaltatyö, seri-työ, aikuissosiaalityö, nuorisotyö
- Salassapitoon ja tiedon vaihtoon sekä yhteistyön velvotteisiin liittyvä lainsäädäntö
- Jaettu johtajuus ja sen käytännöt
- Eettiset periaatteet
- Dialogisuus ja hyvän vuorovaikutuksen peruselementit