Siirry suoraan sisältöön

Moniammatillinen työ perhepalveluissa (5 op)

Toteutuksen tunnus: SO00CV84-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
04.08.2026 - 02.09.2026
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
03.09.2026 - 12.12.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sote
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Sosionomikoulutus
Ryhmät
SOS24SB
SOS24SB
SOS24SA
SOS24SA
SOS24SC
SOS24SC
Opintojakso
SO00CV84
Toteutukselle SO00CV84-3001 ei löytynyt varauksia!

Tavoitteet

- Opiskelija ymmärtää moniammatillisen työn lähtökohtia sekä osaa toimia moniammatillisessa tiimissä
- Opiskelija hahmottaa oman ammattinsa roolin moniammatillisessa verkostossa
- Opiskelija ymmärtää perhepalveluiden kokonaisuutta ja osaa ohjata asiakasta palveluihin.
- Opiskelija ymmärtää moniammatillisen työn (sosiaali- ja terveysala) taustalla vaikuttavaa lainsäädäntöä.
- Opiskelija hahmottaa jaetun johtajuuden periaatteita

Sisältö

- Moniammatillisen työn lähtökohtia ja työnjako
- Moniammatillisen työn menetelmiä
- Perhepalveluiden kokonaisuus, kuten lastensuojelu, koulusosiaalityö, varhaiskasvatus, väkivaltatyö, seri-työ, aikuissosiaalityö, nuorisotyö
- Salassapitoon ja tiedon vaihtoon sekä yhteistyön velvotteisiin liittyvä lainsäädäntö
- Jaettu johtajuus ja sen käytännöt
- Eettiset periaatteet
- Dialogisuus ja hyvän vuorovaikutuksen peruselementit

Oppimateriaalit

Opettaja määrittää erikseen.
Verkkomateriaalit Reppu-oppimisympäristössä.

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa suhteessa osaamistavoitteisiin:

Tiedot:
• käyttää asiantuntevasti ja laaja-alaisesti ammattialansa käsitteitä sekä yhdistää niitä
kokonaisuuksiksi.

Taidot:
• analysoida, vertailla, yhdistellä ja valita tietoa sekä esittää vaihtoehtoisia toimintatapoja
• analysoida, reflektoida ja arvioida kriittisesti omaa osaamistaan ja ammattialansa
toimintatapoja hankkimansa tiedon avulla
• toimia itsenäisesti, vastuullisesti, aloitteellisesti ja joustavasti kulloisessakin oppimis- ja
• toimintaympäristössä
• valita ja arvioida kriittisesti ammattialansa tekniikoita ja malleja sekä käyttää niitä
toiminnassaan.

Asenteet:
• toimia asiakaslähtöisesti, tavoitteellisesti ja työelämää kehittävästi
• toimia ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa
• soveltaa kriittisesti ammattieettisiä periaatteita toiminnassaan.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa suhteessa osaamistavoitteisiin:

Tiedot:
• käyttää johdonmukaisesti ammattialansa käsitteitä
• nimetä, kuvailla ja perustella ammattialansa perustiedot.

Taidot:
• valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella
• arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan ja ammattialansa toimintatapoja
• toimia itsenäisesti ja vastuullisesti erilaisissa tehtävissä kulloisessakin oppimis- ja
toimintaympäristössä
• soveltaa tarkoituksenmukaisesti ammattialansa toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja.

Asenteet:
• toimia asiakaslähtöisesti, tavoitteellisesti ja työelämää kehittävästi
• toimia ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi
• perustella toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa suhteessa osaamistavoitteisiin:

Tiedot:
• käyttää asianmukaisesti keskeisiä/yksittäisiä ammattialansa käsitteitä
• nimetä ja kuvailla ammattialansa perustiedot.

Taidot:
• toimia tarkoituksenmukaisesti, joskin toiminta voi olla vielä epävarmaa
• toimia ohjattuna asianmukaisesti erilaisissa oppimis- ja toimintaympäristöissä
• käyttää toiminnassaan tarkoituksenmukaisesti ammattialansa tekniikoita ja malleja.

Asenteet:
• toimia ammatillisesti asiakastilanteissa
• toimia ryhmän jäsenenä ja ottaa toiminnassaan muut ryhmän jäsenet huomioon
• toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Lisätiedot

Vapaasti valittava kurssi sotelin opiskelijoille (sh, th, sosionomi, liikunnanohjaaja). Soveltuu myös sosionomi-opiskelijoiden suuntaaviin opintoihin.

Osaamistavoitteet

- Opiskelija ymmärtää moniammatillisen työn lähtökohtia sekä osaa toimia moniammatillisessa tiimissä
- Opiskelija hahmottaa oman ammattinsa roolin moniammatillisessa verkostossa
- Opiskelija ymmärtää perhepalveluiden kokonaisuutta ja osaa ohjata asiakasta palveluihin.
- Opiskelija ymmärtää moniammatillisen työn (sosiaali- ja terveysala) taustalla vaikuttavaa lainsäädäntöä.
- Opiskelija hahmottaa jaetun johtajuuden periaatteita

Suoritustavat

Itsenäiset verkko-opinnot 135 h eli 5 op:
- verkkomateriaalia
- videoluentoja/webinaareja
- kurssin lopputyö

Sisältö

- Moniammatillisen työn lähtökohtia ja työnjako
- Moniammatillisen työn menetelmiä
- Perhepalveluiden kokonaisuus, kuten lastensuojelu, koulusosiaalityö, varhaiskasvatus, väkivaltatyö, seri-työ, aikuissosiaalityö, nuorisotyö
- Salassapitoon ja tiedon vaihtoon sekä yhteistyön velvotteisiin liittyvä lainsäädäntö
- Jaettu johtajuus ja sen käytännöt
- Eettiset periaatteet
- Dialogisuus ja hyvän vuorovaikutuksen peruselementit

Siirry alkuun