Matematiikkaa ja fysiikkaa peliohjelmoijille (5op)
Toteutuksen tunnus: TT00CE21-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.12.2025 - 31.12.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
- 01.01.2026 - 31.07.2026
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Yksikkö
- Teknologia
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Tieto- ja viestintätekniikan koulutus
Toteutukselle Matematiikkaa ja fysiikkaa peliohjelmoijille TT00CE21-3002 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Arviointiasteikko
0 - 5
Tavoitteet
Opiskelija hallitsee tietokonegrafiikan taustalla olevia matemattisia perusteita ja menetelmiä. Opiskelija osaa käyttää numeerisia menetelmiä differentiaaliyhtälöiden ratkaisemiseen. Opiskelija hallitsee ja osaa laskea voiman vaikutuksen kappaleen liiketilaan erityisesti pyörivässä liikkeessä ja kaksiulotteisissa törmäyksissä.
Toteutustavat
Luennot ja laskuharjoitukset
Suoritustavat
Tentti
Sisältö
Matematiikka osa:
Vektorit
Matriisit
Vektorien ja matriisien soveltaminen grafiikassa
- Rotaatio, siirto, skaalaus (sis. projektio)
Kompleksiluvut ja kvaterniot
Differentiaaliyhtälöt
Fysiikka osa:
Väliaineen vastus
Jousivoima ja harmoninen liike
Ympyrä- ja pyörimisliike, liikemäärämomentti
2D -törmäykset, impulssi
Numeerisia menetelmiä
Oppimateriaalit
Luentomateriaalit
Oheislukemisena esimerkiksi (ei pakollinen):
Flynt, J., P, Kodicek D.: Mathematics and Physics for Programmers, Course tecnology, 2013
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
60-69% kokeen pisteistä --> Arvosana 2
50-59% kokeen pisteistä --> Arvosana 1
Arviointikriteerit, hyvä (3)
80-89% kokeen pisteistä --> Arvosana 4
70-79% kokeen pisteistä --> Arvosana 3
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
90-100% kokeen pisteistä --> Arvosana 5
Esitietovaatimukset
Algebra, Geometria, Differentiaalilaskenta, sekä Fysiikka 1 ja 2