Siirry suoraan sisältöön

Matematiikkaa ja fysiikkaa peliohjelmoijille (5 op)

Toteutuksen tunnus: TT00CE21-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.12.2025 - 31.12.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
01.01.2026 - 31.07.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Teknologia
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Tieto- ja viestintätekniikan koulutus
Opettajat
Simo Määttä
Ryhmät
TTV24SP
TTV24SP
Opintojakso
TT00CE21
Toteutukselle TT00CE21-3002 ei löytynyt varauksia!

Arviointiasteikko

0 - 5

Tavoitteet

Opiskelija hallitsee tietokonegrafiikan taustalla olevia matemattisia perusteita ja menetelmiä. Opiskelija osaa käyttää numeerisia menetelmiä differentiaaliyhtälöiden ratkaisemiseen. Opiskelija hallitsee ja osaa laskea voiman vaikutuksen kappaleen liiketilaan erityisesti pyörivässä liikkeessä ja kaksiulotteisissa törmäyksissä.

Toteutustavat

Luennot ja laskuharjoitukset

Suoritustavat

Tentti

Sisältö

Matematiikka osa:

Vektorit
Matriisit
Vektorien ja matriisien soveltaminen grafiikassa
- Rotaatio, siirto, skaalaus (sis. projektio)
Kompleksiluvut ja kvaterniot
Differentiaaliyhtälöt

Fysiikka osa:

Väliaineen vastus
Jousivoima ja harmoninen liike
Ympyrä- ja pyörimisliike, liikemäärämomentti
2D -törmäykset, impulssi
Numeerisia menetelmiä

Oppimateriaalit

Luentomateriaalit

Oheislukemisena esimerkiksi (ei pakollinen):
Flynt, J., P, Kodicek D.: Mathematics and Physics for Programmers, Course tecnology, 2013

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

60-69% kokeen pisteistä --> Arvosana 2
50-59% kokeen pisteistä --> Arvosana 1

Arviointikriteerit, hyvä (3)

80-89% kokeen pisteistä --> Arvosana 4
70-79% kokeen pisteistä --> Arvosana 3

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

90-100% kokeen pisteistä --> Arvosana 5

Esitietovaatimukset

Algebra, Geometria, Differentiaalilaskenta, sekä Fysiikka 1 ja 2

Siirry alkuun