Breast Feeding Guidance (3cr)
Code: SHVU005-3006
General information
- Enrollment
- 01.01.2021 - 30.04.2021
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.01.2021 - 25.05.2021
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 3 cr
- Local portion
- 2 cr
- Virtual portion
- 1 cr
- RDI portion
- 1 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Sote
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Bachelor’s Degree in Public Health Nursing
- Teachers
- Tiina Rissanen
- Kaisa Mikkonen
- Course
- SHVU005
Unfortunately, no reservations were found for the realization Breast Feeding Guidance SHVU005-3006. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.
Evaluation scale
0 - 5
Content scheduling
3.2. 4 h Orientaatio / Opintojakson tavoitteet ja sisältö / Kansallinen imetyksen
toimintaohjelma 2018-2022 / Vauvamyönteisyysohjelma ja WHO/Unicef
imeväisikäisten ja pikkulasten ruokinnan globaali strategia: 10 askelta
onnistuneeseen imetykseen / kohti vauvamyönteisyyttä.. miten tämä näkyy
avoterveydenhuollossa / synnytyssairaalan toiminnassa ?
4.2. 3 h Vuorovaikutustaidot imetysohjauksessa / Imetyksen suojelu: kansainvälinen
markkinointikoodi / lainsäädäntö / terveydenhuoltohenkilöstön vastuu.
Synnytyksen hoitokäytännöt ja imetys ( varhainen ihokontakti, ensi-imetys,
imetys sektion jälkeen... entä jos äiti ei imetä ? )
10.2. 4 h Miten maito erittyy rinnasta vauvaan: Rinnan anatomia ja fysiologia.. maidon eritys
ja sen säätely .. vauvan imemisote ja tehokas imeminen.. rintojen hoito / Rinnan ja
rinnanpäiden onglemat.
Harjoituksia
11.2. 4 h Imetyksessä avustaminen: hyvän imetysasennon tunnusmerkit / imetystarkkailu
Imetystä tukevat käytännöt: vierihoito, lapsentahtinen imetys, lisämaito ?, tutti-
tuttipullo ? Varhaisen imetyksen esteiden poistaminen. / Etäluento
17.2. 2 h Maitomäärä: vastasyntyneen lapsen normaali painonkehitys ja kasvu - maito ei
riitä? Maidon lypsäminen / lypsetyn maidon säilytys. Harjoituksia
18.2. 4 h Lapsesta ja äidistä johtuvat erityistilanteet ja imetysohjaus / ennenaikaisesti
syntyneet lapset, pienipainoiset lapset tai sairas vastasyntyt.
Monikkovauvojen imetys / lisämaidon antaminen lääketieteellisetä syystä.
Tuen merkitys eri-ikäisten lasten imetyksessä. Harjoituksia
25.2. 4 h Imettävän äidin terveys ja hyvinvointi: Imettävän äidin ravitsemus,
imetys ja ehkäisy, imetys äidin sairastuessa, imetys ja äidin lääkitys.
Itsenäinen opiskelu / itsenäisiä tehtäviä edellä mainituista aiheista / imetysohjauksen
näytöstä sopiminen.
26.2. 4 h Imetysohjauksen harjoituksia luokkatilassa / valmistautuminen imetysohjaukseen.
Objective
Students will be able to plan, implement and assess breast feeding guidance in a customer-oriented manner. Students will accomplish breast feeding instructor training according to the WHO's recommendations.
Content
Baby-centredness and breast feeding instruction according to the WHO's and UNICEF's baby centredness programme.
Materials
Koskinen, K. 2007 Imetysohjaus
Deufel & Montonen 2010: Onnistunut imetys
Laanterä S 2011: Breastfeeding Counseling in Maternuty Health Care
Ikonen R 2018: Äidinmaidon tarjoaminen keskoselle on keskosen äidille tärkeää
Kansallinen imetyksen edistämisen toimintaohjelma vuosille 2018-2022
Rainto, S. & Ihme, A. 2019. Imetystä eri vuosikymmenten aikana. ePooki. Oulun ammattikorkeakoulun tutkimus- ja kehitystyön julkaisut 73. Hakupäivä 8.2.2021. http://urn.fi/urn:nbn:fi-fe2019102434663.
Devmoodeln opetusmateriaali
Teaching methods
Opetuskeskustelut, harjoittelut ja itsenäien työskentely
Employer connections
Imetysohjausnäytöt jossakin seuraavista yksiköissä:
neuvoloissa, synnyttäneiden vuodeosastolla, vastasyntyneiden teho-osastolla tai imetyspoliklinikalla. Lisäksi opiskelija voi sopia henkilkohtaisesti jonkun äidin kanssa kanssa imetysohjausnäytön antamisesta.
Exam schedules
Imeytysohjausnäytöt erikseen sovittuina aikoina kevään 2021 aikana.
Student workload
3 op = 3 x 27h opiskelijan työtä= 81 tuntia
lähiopetusta 20 h
näyttö 4 h ( ohjauksen suunnittelu, toteutus ja arviointi )
itsenäistä opiskelua 57 h
Assessment criteria, satisfactory (1)
The students are able to work in an appropriate manner though a certain amount of uncertainty is apparent. The students are able to work under supervision in different learning and operational environments using public health nursing practices as required. The students can work as a member of a team taking other members of the team into consideration. Their work complies with professional ethical principles.
Assessment criteria, good (3)
The students are able to select appropriate procedures based on acquired knowledge and guidance. They are able to reflect upon and assess their own abilities and the practices of public health nursing. They can apply public health nursing practices as required. The students can work as members of teams to achieve the team's common goals. They can also justify their actions according to professional ethical principles.
Assessment criteria, excellent (5)
The students know how to analyse, compare, combine and select information and can present alternative procedures. They are able to work independently, responsibly, with initiative and flexibly in every type of learning and operational environment. The students are proficient in selecting and critically assessing the techniques and models of public health nursing. They can work as part of a team promoting and developing the team's work.
Qualifications
Previous basic and professional studies
Further information
Imetysohjaukset toteutetaan autenttisessa ympäristössä. Hyväksytty näyttö edellyttää kirjallisen imetysohjausmateriaalin suunnittelun ohjaustilanteeseen, toteutuksen ja arvioinnin.