Siirry suoraan sisältöön

Työyhteisöosaaminen ja johtaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: BY00BX53-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.12.2023 - 31.01.2024

Ajoitus

01.01.2024 - 31.05.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Business

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Matkailualan koulutus
  • Liikunnan ja vapaa-ajan koulutus
  • Liiketalouden koulutus

Opettaja

  • Pia Kuittinen
  • Päivi Auno

Ryhmät

  • LLT21SM
    LLT21SM
  • LLT21SH
    LLT21SH
  • 08.01.2024 12:30 - 14:00, Työyhteisöosaaminen ja johtaminen BY00BX53-3011 ja BY00BX53-3002

Tavoitteet

Opiskelija hallitsee ryhmä- ja tiimityön sekä alaistaitojen periaatteet. Opiskelija ymmärtää työhön vaikuttavia kulttuureja ja organisaatiota sekä yksilön ja ryhmän käyttäytymiseen vaikuttavia tekijöitä. Opiskelija soveltaa johtamisen malleja. Opiskelija osaa kehittää omia toimintatapoja ryhmän jäsenenä, alaisena ja esihenkilönä ammattieettisesti sekä vastuullisesti. Opiskelija osaa kehittää työskentelyn tehokkuutta, tuloksellista toimintaa ja työelämän laatua organisaatiossa.

Opintojakso on yhteinen liikunnanohjaaja-, liiketalouden tradenomi- ja restonomiopiskelijoille.

Sisältö

Yksilö organisaatiossa, ryhmät ja tiimit organisaatiossa, organisaatiot ja kulttuurit työympäristönä, ihmisten johtaminen ja alaistaidot.

Aika ja paikka

Orientaatiotunti opintojakson alussa lukujärjestyksen mukaan.

Oppimateriaalit

Oppimateriaalit löytyvät Repusta, materiaalit ovat verkkojulkaisuja ja KAMK-kirjaston e-kirjoja.

Opetusmenetelmät

Oppimistehtävät löytyvät Repusta, avain WELCOME.
Itsenäisesti suoritettava opintojakso
Repussa olevan ohjeen mukainen tutkielmaessee

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opiskelija reflektoi opintojakson teemoja kokemuksiinsa työyhteisöistä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tenttiä ei ole.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso suoritetaan itsenäisesti, 5 op on noin 135 h.

Sisällön jaksotus

1 Johdanto (Kerro esseen tavoite ja tarkoitus. Kerro hieman taustoistasi esim. omat työyhteisökokemuksesi, joista ammennat esimerkkejä teoriaa rikastamaan ja havainnollistamaan ja, joita käytät apuna pohdinnoissasi. Omia kokemuksia ja esimerkkejä löytyy yleensä hyvin työ-, opiskelu- ja harrastusyhteisöistä. Myös keksityt tapauskertomukset voivat havainnollistaa teoriaa ja muita lähteitä, ja osoittaa, että osaat soveltaa teoriaa käytäntöön. Kertaa lyhyesti raporttisi sisältö eli auta lukijaa hahmottamaan, mitä asioita raportissa käsitellään. Johdanto kannattaa kirjoittaa viimeisteltyyn muotoonsa vasta ihan lopuksi, kun raportin sisältö on valmis.)
2 Yksilö organisaatiossa (2-4 sivua, tarkemmat ohjeet Repussa)
3 Ryhmät ja tiimit (2-4 sivua, tarkemmat ohjeet Repussa)
4 Organisaatiot ja kulttuurit työympäristönä (2-4 sivua, tarkemmat ohjeet Repussa)
5 Ihmisten johtaminen ja alaistaidot (2-4 sivua, tarkemmat ohjeet Repussa)
6 Kokoava pohdinta (Kertaa lyhyesti raportissa käsiteltyjen aiheiden pääkohdat. Kerro, mitä opit opintojakson aikana esimerkiksi valitsemistasi aiheista, työskentelystäsi, omasta itsestäsi.)

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa käyttää osaamistavoitteen mukaisia käsitteitä perustellusti yhdistellen.
Opiskelija osaa analysoida omaa ja ryhmänsä toimintaa ja tehdä perusteltuja ehdotuksia toiminnan kehittämiseksi.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa selittää ja kuvailla osaamistavoitteen mukaiset käsitteet omasta organisaatiostaan tunnistaen mahdollisia vahvuuksia ja kehittämiskohtia sekä tehden ehdotuksia toiminnan kehittämiseksi.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa määritellä ja käyttää osaamistavoitteen mukaisia peruskäsitteitä sekä osaa kuvailla/ tunnistaa ne omassa organisaatiossaan.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tutkielmaesseen arvioinnissa keskitytään siihen, kuinka opiskelija on hahmottanut tietyn kokonaisuuden. Pääpaino on opiskelijan omien kokemusten ja pohdintojen esittämisessä ja analysoinnissa, sekä ajankohtaisten lähteiden hyödyntämisessä. Työkokemuksen puute ei vaikuta arviointiin. Arvioinnissa kiinnitetään huomiota esimerkiksi seuraaviin asioihin:

Onko esseen tavoitteet määritelty?
Vastaako esseen sisältö tehtävänasettelua?
Esseen rakenne on looginen. Käytä alaotsikoita jäsentämään tekstiäsi, mutta älä pilko liian pieniin alalukuihin.
Ovatko asiatiedot oikein?
Onko tekstissä omakohtaisia kokemuksia ja pohdintoja työ-, opiskelu- ja/tai harrastusyhteisöistä?
Onko aiheeksi valittua asiaa käsitelty riittävän syvästi monipuolisesti, eri näkökulmista ja hyvin argumentoiden?
Kuinka onnistuneesti lähteet ja oma pohdinta on nivottu yhteen?
Miten lähteitä on käytetty? Ovatko lähteet luotettavia ja monipuolisia?
Onko ajankohtaiset lähteet alle vuoden ikäisiä?
Onko essee asiatyylin mukainen, sujuva ja kieliasultaan moitteeton asiallinen, neutraali, viimeistelty, sujuva?
Lähdeviitteet sekä itse tekstissä että lähdeluettelossa ovat moitteettomat (APA6).
Kuinka paljon tekstiä on kopioitu lähteistä.

Hylätty (0)

Täydennettäväksi arvioitu:

Oppimistehtävässä opiskelija on kirjoittanut esseen, jossa on selkeitä sisällöllisiä puutteita tehtävänantoon nähden.
Keskeisiä teorioita ja käsitteitä ei ole tarkasteltu ja sovellettu riittävän perusteellisesti tai tarkoituksenmukaisesti.
Ajankohtaisia lähteitä tai omakohtaisia kokemuksia ei ole esitetty eli työ on pelkkää teoriaa.
Jokin olennainen osa tehtävänantoa on saattanut jäädä huomioimatta.
Lähdemateriaalin hyödyntämisessä on puutteita, esim. jotain tiettyä peruslähdettä ei ole käytetty riittävästi tai ei lainkaan tekstin tuottamisessa.
Teksti saattaa olla luonteeltaan vahvasti referoivaa, jopa kopioivaa.
Lähdeviittaukset on merkitty puutteellisesti tai ne puuttuvat kokonaan.
Esseessä on yli 20 % kopiointia.

Toteutuksen arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Arvosanat 4–5:

Erinomaisessa ja kiitettävässä oppimistehtävässä opiskelija on kirjoittanut annetun tehtävänannon pohjalta informatiivisen, monipuolisen ja kattavan esseen.
Oppimistehtävässä on sovellettu kaikkia lähteitä tarkoituksenmukaisesti ja näkyvästi annettujen kysymysten erittelyssä.
Ajankohtaiset lähteet ja omakohtaiset kokemukset linkittyvät teoriaan rikastaen sitä.
Eri lähteiden näkökulmia on arvioitu, vertailtu ja yhdistelty toisiinsa siten, että aiheen kannalta keskeiset teoriat ja käsitteet tulevat sujuvasti esille.
Tekstissä esiintyy myös perusteltuja omia pohdintoja, sovelluksia ja kriittisiä huomioita.
Teksti on kauttaaltaan selkeästi jäsenneltyä ja etenee johdonmukaisesti niin, että kaikki tehtävänannon osa-alueet on käsitelty tasapainoisesti.
Lähdeviittaukset on merkitty asianmukaisesti ja oppimistehtävän ulkoasu on huoliteltu.
Arvolauseessa 5 tulee lisäksi esille opiskelijan omaperäinen ja luova tapa jäsentää tehtävänannon haettua asiaa.

Toteutuksen arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Arvosana 3:

Hyvässä oppimistehtävässä opiskelija on kirjoittanut annetun tehtävänannon pohjalta esseen, jossa aihealueen keskeiset teoriat ja käsitteet tulevat hyvin esille.
Oppimistehtävässä on hyödynnetty kaikkia lähteitä, mutta niiden annin arviointi, yhdistely ja vertailu jäävät satunnaiseksi.
Ajankohtaiset lähteet ja omakohtaiset kokemukset linkittyvät teoriaan satunnaisesti.
Teksti voi olla luonteeltaan hieman mekaanista, persoonatonta ja referoivaa, joskin hyvin informatiivista. Kriittinen pohdinta voi myös olla vähäistä.
Lähdemerkinnöissä voi olla pientä epätarkkuutta.
Kokonaisuudessaan esseessä on kuitenkin johdonmukaisesti ja yhtenäisesti käsitelty kaikkia tehtävänannon osa-alueita.

Toteutuksen arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tyydyttävässä ja välttävässä oppimistehtävässä opiskelija on kirjoittanut tehtävänannon pohjalta hajanaisen ja pintapuolisen esseen. Kaikkia tehtävänannon kysymyksiä ja osa-alueita ei ole tarkasteltu.
Lähdemateriaalin hyödyntäminen voi myös olla epätasaista, nojautuen vahvasti esim. yhteen lähteeseen muiden jäädessä taustalle.
Ajankohtaisia lähteitä ja omakohtaisia kokemuksia esitetään satunnaisesti.
Tiedon yhdistely, vertailu ja kriittinen arviointi puuttuvat lähes kokonaan.
Tekstin jäsennys ei ole selkeä, jolloin siitä voi olla hankala hahmottaa johdonmukaista kokonaiskertomusta.
Aiheen kannalta olennaisia teorioita ja käsitteitä on kuitenkin onnistuttu tuomaan ymmärrettävästi esille ja niitä on pyritty soveltamaan tehtävänannon mukaisesti.
Lähdeviittauksissa on joitain puutteellisuuksia.
Arvosanalla 1 arvioitu oppimistehtävä sisältää jotain hyväksyttyyn tehtävään riittävää.