Työyhteisöosaaminen ja johtaminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: BY00BX53-3003
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.12.2023 - 31.01.2024
Ajoitus
01.01.2024 - 31.05.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Business
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Matkailualan koulutus
- Liikunnan ja vapaa-ajan koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Päivi Auno
Ryhmät
-
LLM21SLLM21S
- 23.02.2024 15:30 - 16:30, Työyhteisöosaaminen ja johtaminen BY00BX53-3003
Tavoitteet
Opiskelija hallitsee ryhmä- ja tiimityön sekä alaistaitojen periaatteet. Opiskelija ymmärtää työhön vaikuttavia kulttuureja ja organisaatiota sekä yksilön ja ryhmän käyttäytymiseen vaikuttavia tekijöitä. Opiskelija soveltaa johtamisen malleja. Opiskelija osaa kehittää omia toimintatapoja ryhmän jäsenenä, alaisena ja esihenkilönä ammattieettisesti sekä vastuullisesti. Opiskelija osaa kehittää työskentelyn tehokkuutta, tuloksellista toimintaa ja työelämän laatua organisaatiossa.
Opintojakso on yhteinen liikunnanohjaaja-, liiketalouden tradenomi- ja restonomiopiskelijoille.
Sisältö
Yksilö organisaatiossa, ryhmät ja tiimit organisaatiossa, organisaatiot ja kulttuurit työympäristönä, ihmisten johtaminen ja alaistaidot.
Aika ja paikka
Orientaatiotunti opintojakson alussa lukujärjestyksen mukaan.
Oppimateriaalit
Oppimateriaalit löytyvät Repusta, materiaalit ovat verkkojulkaisuja ja KAMK kirjaston e.kirjoja.
Opetusmenetelmät
Oppimistehtävät löytyvät Repusta, avain WELCOME.
Itsenäisesti suoritettava opintojakso
Repussa olevan ohjeen mukainen tutkielmaessee
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opiskelija reflektoi opintojakson teemoja kokemuksiinsa työyhteisöistä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tenttiä ei ole.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso suoritetaan itsenäisesti, 5 op on noin 135 h.
Sisällön jaksotus
1 Johdanto (Kerro esseen tavoite ja tarkoitus. Kerro hieman taustoistasi esim. omat työyhteisökokemuksesi, joista ammennat esimerkkejä teoriaa rikastamaan ja havainnollistamaan ja, joita käytät apuna pohdinnoissasi. Omia kokemuksia ja esimerkkejä löytyy yleensä hyvin työ-, opiskelu- ja harrastusyhteisöistä. Myös keksityt tapauskertomukset voivat havainnollistaa teoriaa ja muita lähteitä, ja osoittaa, että osaat soveltaa teoriaa käytäntöön. Kertaa lyhyesti raporttisi sisältö eli auta lukijaa hahmottamaan, mitä asioita raportissa käsitellään. Johdanto kannattaa kirjoittaa viimeisteltyyn muotoonsa vasta ihan lopuksi, kun raportin sisältö on valmis.)
2 Yksilö organisaatiossa (2-4 sivua, tarkemmat ohjeet Repussa)
3 Ryhmät ja tiimit (2-4 sivua, tarkemmat ohjeet Repussa)
4 Organisaatiot ja kulttuurit työympäristönä (2-4 sivua, tarkemmat ohjeet Repussa)
5 Ihmisten johtaminen ja alaistaidot (2-4 sivua, tarkemmat ohjeet Repussa)
6 Kokoava pohdinta (Kertaa lyhyesti raportissa käsiteltyjen aiheiden pääkohdat. Kerro, mitä opit opintojakson aikana esimerkiksi valitsemistasi aiheista, työskentelystäsi, omasta itsestäsi.)
Arviointiasteikko
0 - 5
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa käyttää osaamistavoitteen mukaisia käsitteitä perustellusti yhdistellen.
Opiskelija osaa analysoida omaa ja ryhmänsä toimintaa ja tehdä perusteltuja ehdotuksia toiminnan kehittämiseksi.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa selittää ja kuvailla osaamistavoitteen mukaiset käsitteet omasta organisaatiostaan tunnistaen mahdollisia vahvuuksia ja kehittämiskohtia sekä tehden ehdotuksia toiminnan kehittämiseksi.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa määritellä ja käyttää osaamistavoitteen mukaisia peruskäsitteitä sekä osaa kuvailla/ tunnistaa ne omassa organisaatiossaan.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tutkielmaesseen arviointikriteerit esitetty Repussa.