Skip to main content

Ethics in nursing (2 cr)

Code: SH00BS57-3013

General information


Enrollment

10.01.2022 - 31.01.2022

Timing

01.01.2022 - 25.05.2022

Number of ECTS credits allocated

2 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

Sote

Teaching languages

  • Finnish

Degree programmes

  • Bachelor’s Degree in Nursing

Teachers

  • Minna Alatalo
  • Maarit Leinonen

Groups

  • SMM22K2
    SMM22K2
  • SMM22K1
    SMM22K1

Objective

The students will adopt the ethical values and legislation of nursing. They will support the inclusion and participation of patients in the care process.
The students can work appropriately in different communication and interaction situations.

Content

Ethics in Nursing
Nursing values and ethical principles and guidelines, human dignity and human rights, holistic concept of human beings as the starting point of nursing, key ethical theories
Legislation on patient rights and the practice of nursing as a profession

Location and time

Kevät 2022
Opintojakson eteneminen:

26.1.2022 Opintojakson esittely ja eteneminen. Ennakkotehtävän ohjeistus.
1.2.2022 Ennakkotehtävän käsittely. Mitä lainsäädäntö sanoo.
16.2.2022 Väkivalta ja sen kohtaaminen hoitotyössä. Kollegiaalisuus hoitotyössä.
16.3.2022 Monikulttuurisuus.
13.4.2022 RYHMÄ 1 Eettiset tilanteet käytännössä.
20.4.2022 RYHMÄ 2 Eettiset tilanteet käytännössä.

Materials

Materiaali osoitetaan DevMoodlessa.

Teaching methods

Lähiopetus (luokka tai teams) opetuskeskusteluina. Itsenäinen opiskelu, jossa ryhmätehtävät, verkkotehtävät ja skhole.

Exam schedules

Opintojaksossa ei ole tenttiä.

Student workload

2 op=54 h
Lähiopetus 12 h
Itsenäinen opiskelu ja tehtävät 42 h

Assessment criteria, approved/failed

Hyväksytty
Osaa nimetä ja kuvailla hoitotyön eettiseen arvoperustaan liittyviä käsitteitä (hoitotyön arvot ja eettiset periaatteet ja ohjeet, ihmisarvo ja ihmisoikeudet, holistinen ihmiskäsitys hoitotyön lähtökohtana, keskeiset etiikan teoriat) sekä yhdistää niitä kokonaisuuksiksi.
Osaa soveltaa potilaiden oikeuksia ja velvollisuuksia koskevaa lainsäädäntöä osana hoitotyön eettistä pohdintaa.
Osaa soveltaa hoitotyön ammatinharjoittamista koskeva lainsäädäntöä osana hoitotyön eettistä pohdintaa.
Osaa perustella toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.
Osaa selittää ja perustella kulttuurin merkitystä potilaan hoidossa ja ymmärtää ammatillisen vastuunsa sen edistämisessä.
Osaa toimia itsenäisesti, vastuullisesti, aloitteellisesti ja joustavasti opintojakson oppimis- ja toimintaympäristössä.
Osaa toimia ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa.
Osaa arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan suhteessa opintojakson tavoitteisiin.
Hylätty
Opintojaksolle asetetut osaamistavoitteet eivät tule saavutetuiksi
ja/tai
kaikkia opintojakson tehtäviä ei ole palautettu
ja/tai
poissaolojen korvaamista ei ole tehty.

Content scheduling

Opintojakson eteneminen:
26.1.2022 Opintojakson esittely ja eteneminen. Ennakkotehtävän ohjeistus.
1.2.2022 Ennakkotehtävän käsittely. Mitä lainsäädäntö sanoo.
16.2.2022 Väkivalta ja sen kohtaaminen hoitotyössä. Kollegiaalisuus hoitotyössä.
16.3.2022 Monikulttuurisuus.
13.4.2022 RYHMÄ 1 Eettiset tilanteet käytännössä.
20.4.2022 RYHMÄ 2 Eettiset tilanteet käytännössä.
Muutokset mahdollisia.

Tehtävät tunneilla käsiteltäviksi:

1. Ennakkotehtävä > palautus devmoodleen verkkotekstinä 1.2.2022 mennessä
2. Oma pohdinta. Kollegiaalisuus ja väkivalta hoitotyössä, oma pohdinta aiheita käsitteleville tunneille. (Materiaalit löytyy Hoitotyön eettinen arvoperusta -osiosta. Tehtävää ei tarvitse palauttaa opettajalle.)
3. Yksilö- ja ryhmätehtävänä pohdinta. Eettiset tilanteet käytännössä. (Ohjeet löytyy Tehtävät viimeisille tunneille -osiosta. Tehtävää ei tarvitse palauttaa opettajalle)


Itsenäisesti opiskeltavat ja tehtävät:
1. Etiikka hoitotyössä itseopiskelupaketti
2. Lainsäädäntö itseopiskelupaketti ja tietotesti devmoodlessa
3. Skholekurssi: Monikulttuurisuus hoitotyössä
4. Yhteenveto eettisistä havainnoista > palautus devmoodleen

Further information

Opintojakson suorittamiseksi tulee seuraavat ehdot täyttyä:
Opetustunneilla 80 % läsnäolo. Huom! Opintojakson viimeisten simulaatiotuntien poissaolo on korvattava seuraavan ryhmän mukana.
Osallistuminen tunneilla harjoituksiin/tehtäviin.
Hyväksytysti tehdyt kirjalliset tehtävät.
Myöhästyneistä tehtävistä sovittu käytäntö aloitustunneilla.
Poissaolojen korvaaminen korvaustehtävällä, jos poissaoloon on pätevä syy. Opintojakson viimeiset tunnit ovat ns. harjoitustunteja ja niistä poissaolo korvataan osallistumalla tunneille seuraavan ryhmän mukana

Evaluation scale

Hylätty/Hyväksytty

Assessment criteria, excellent (5)

Arviointkriteerit ilmoitetaan opintojakson alussa

Assessment methods and criteria

Arvioitavana suorituksena ovat hyväksytysti suoritetut testit devmoodlessa, kirjalliset tehtävät ja tuntityöskentelyyn osallistuminen. Opintojakson viimeisille tunneille valmistautuminen yksin ja ryhmässä sekä osallistuminen tunneille.

Assessment criteria, fail (0)

Opintojaksolle asetetut osaamistavoitteet eivät tule saavutetuiksi
ja/tai
kaikkia opintojakson tehtäviä ei ole palautettu
ja/tai
poissaolojen korvaamista ei ole tehty.

Assessment criteria, excellent (5)

Osaa käyttää laaja-alaisesti hoitotyön eettiseen arvoperustaan liittyviä käsitteitä (hoitotyön arvot ja eettiset periaatteet ja ohjeet, ihmisarvo ja ihmisoikeudet, holistinen ihmiskäsitys hoitotyön lähtökohtana, keskeiset etiikan teoriat) sekä yhdistää niitä kokonaisuuksiksi.
Osaa yhdistää asiantuntevasti potilaiden oikeuksia ja velvollisuuksia koskevan lainsäädännön osaksi hoitotyön eettistä pohdintaa.
Osaa yhdistää asiantuntevasti hoitotyön ammatinharjoittamista koskevan lainsäädännön osaksi hoitotyön eettistä pohdintaa.
Osaa soveltaa kriittisesti ammattieettisiä periaatteita ja ohjeita.
Osaa analysoida kulttuurin merkitystä potilaan hoidossa ja edistää sen huomiointia hoitotyössä.
Osaa toimia itsenäisesti, vastuullisesti, aloitteellisesti ja joustavasti opintojakson oppimis- ja toimintaympäristössä.
Osaa toimia ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa.
Osaa analysoida, reflektoida ja arvioida kriittisesti omaa osaamistaan suhteessa opintojakson tavoitteisiin.

Toteutuksen arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Osaa nimetä ja kuvailla hoitotyön eettiseen arvoperustaan liittyviä käsitteitä (hoitotyön arvot ja eettiset periaatteet ja ohjeet, ihmisarvo ja ihmisoikeudet, holistinen ihmiskäsitys hoitotyön lähtökohtana, keskeiset etiikan teoriat) sekä yhdistää niitä kokonaisuuksiksi.
Osaa soveltaa potilaiden oikeuksia ja velvollisuuksia koskevaa lainsäädäntöä osana hoitotyön eettistä pohdintaa.
Osaa soveltaa hoitotyön ammatinharjoittamista koskeva lainsäädäntöä osana hoitotyön eettistä pohdintaa.
Osaa perustella toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.
Osaa selittää ja perustella kulttuurin merkitystä potilaan hoidossa ja ymmärtää ammatillisen vastuunsa sen edistämisessä.
Osaa toimia itsenäisesti, vastuullisesti, aloitteellisesti ja joustavasti opintojakson oppimis- ja toimintaympäristössä.
Osaa toimia ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa.
Osaa arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan suhteessa opintojakson tavoitteisiin.

Assessment criteria, satisfactory (1)

Osaa käyttää asianmukaisesti keskeisiä hoitotyön eettiseen arvoperustaan liittyviä käsitteitä (hoitotyön arvot ja eettiset periaatteet ja ohjeet, ihmisarvo ja ihmisoikeudet, holistinen ihmiskäsitys hoitotyön lähtökohtana, keskeiset etiikan teoriat) sekä yhdistää niitä kokonaisuuksiksi.
Osaa käyttää tarkoituksen mukaisesti potilaiden oikeuksia ja velvollisuuksia koskevaa lainsäädäntöä osana hoitotyön eettistä pohdintaa.
Osaa käyttää tarkoituksen mukaisesti hoitotyön ammatinharjoittamista koskeva lainsäädäntöä osana hoitotyön eettistä pohdintaa.
Osaa toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.
Osaa tunnistaa kulttuurin merkityksen potilaan hoidossa ja ymmärtää ammatillisen vastuunsa sen edistämisessä.
Osaa toimia ohjattuna asianmukaisesti opintojakson erilaisissa oppimis- ja toimintaympäristöissä.
Osaa toimia ryhmän jäsenenä ja ottaa toiminnassaan muut ryhmän jäsenet huomioon.
Osaa arvioida omaa osaamistaan suhteessa opintojakson tavoitteisiin.