Etiikka hoitotyössä (2 op)
Toteutuksen tunnus: SH00BS57-3013
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
10.01.2022 - 31.01.2022
Ajoitus
01.01.2022 - 25.05.2022
Opintopistemäärä
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sote
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sairaanhoitajakoulutus
Opettaja
- Minna Alatalo
- Maarit Leinonen
Ryhmät
-
SMM22K2SMM22K2
-
SMM22K1SMM22K1
Tavoitteet
Opiskelija omaksuu hoitotyön eettisen arvoperustan ja potilaiden oikeuksia ja velvollisuuksia koskevan lainsäädännön.
Opiskelija tunnistaa kulttuurin merkityksen potilaan hoidossa.
Sisältö
Eettisyys hoitotyössä
Hoitotyön arvot ja eettiset periaatteet ja ohjeet, ihmisarvo ja ihmisoikeudet, holistinen ihmiskäsitys hoitotyön lähtökohtana, keskeiset etiikan teoriat
Potilaan oikeuksiin liittyvä lainsäädäntö ja hoitotyön ammatinharjoittamista koskeva lainsäädäntö
Aika ja paikka
Kevät 2022
Opintojakson eteneminen:
26.1.2022 Opintojakson esittely ja eteneminen. Ennakkotehtävän ohjeistus.
1.2.2022 Ennakkotehtävän käsittely. Mitä lainsäädäntö sanoo.
16.2.2022 Väkivalta ja sen kohtaaminen hoitotyössä. Kollegiaalisuus hoitotyössä.
16.3.2022 Monikulttuurisuus.
13.4.2022 RYHMÄ 1 Eettiset tilanteet käytännössä.
20.4.2022 RYHMÄ 2 Eettiset tilanteet käytännössä.
Oppimateriaalit
Materiaali osoitetaan DevMoodlessa.
Opetusmenetelmät
Lähiopetus (luokka tai teams) opetuskeskusteluina. Itsenäinen opiskelu, jossa ryhmätehtävät, verkkotehtävät ja skhole.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksossa ei ole tenttiä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
2 op=54 h
Lähiopetus 12 h
Itsenäinen opiskelu ja tehtävät 42 h
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty
Osaa nimetä ja kuvailla hoitotyön eettiseen arvoperustaan liittyviä käsitteitä (hoitotyön arvot ja eettiset periaatteet ja ohjeet, ihmisarvo ja ihmisoikeudet, holistinen ihmiskäsitys hoitotyön lähtökohtana, keskeiset etiikan teoriat) sekä yhdistää niitä kokonaisuuksiksi.
Osaa soveltaa potilaiden oikeuksia ja velvollisuuksia koskevaa lainsäädäntöä osana hoitotyön eettistä pohdintaa.
Osaa soveltaa hoitotyön ammatinharjoittamista koskeva lainsäädäntöä osana hoitotyön eettistä pohdintaa.
Osaa perustella toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.
Osaa selittää ja perustella kulttuurin merkitystä potilaan hoidossa ja ymmärtää ammatillisen vastuunsa sen edistämisessä.
Osaa toimia itsenäisesti, vastuullisesti, aloitteellisesti ja joustavasti opintojakson oppimis- ja toimintaympäristössä.
Osaa toimia ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa.
Osaa arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan suhteessa opintojakson tavoitteisiin.
Hylätty
Opintojaksolle asetetut osaamistavoitteet eivät tule saavutetuiksi
ja/tai
kaikkia opintojakson tehtäviä ei ole palautettu
ja/tai
poissaolojen korvaamista ei ole tehty.
Sisällön jaksotus
Opintojakson eteneminen:
26.1.2022 Opintojakson esittely ja eteneminen. Ennakkotehtävän ohjeistus.
1.2.2022 Ennakkotehtävän käsittely. Mitä lainsäädäntö sanoo.
16.2.2022 Väkivalta ja sen kohtaaminen hoitotyössä. Kollegiaalisuus hoitotyössä.
16.3.2022 Monikulttuurisuus.
13.4.2022 RYHMÄ 1 Eettiset tilanteet käytännössä.
20.4.2022 RYHMÄ 2 Eettiset tilanteet käytännössä.
Muutokset mahdollisia.
Tehtävät tunneilla käsiteltäviksi:
1. Ennakkotehtävä > palautus devmoodleen verkkotekstinä 1.2.2022 mennessä
2. Oma pohdinta. Kollegiaalisuus ja väkivalta hoitotyössä, oma pohdinta aiheita käsitteleville tunneille. (Materiaalit löytyy Hoitotyön eettinen arvoperusta -osiosta. Tehtävää ei tarvitse palauttaa opettajalle.)
3. Yksilö- ja ryhmätehtävänä pohdinta. Eettiset tilanteet käytännössä. (Ohjeet löytyy Tehtävät viimeisille tunneille -osiosta. Tehtävää ei tarvitse palauttaa opettajalle)
Itsenäisesti opiskeltavat ja tehtävät:
1. Etiikka hoitotyössä itseopiskelupaketti
2. Lainsäädäntö itseopiskelupaketti ja tietotesti devmoodlessa
3. Skholekurssi: Monikulttuurisuus hoitotyössä
4. Yhteenveto eettisistä havainnoista > palautus devmoodleen
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakson suorittamiseksi tulee seuraavat ehdot täyttyä:
Opetustunneilla 80 % läsnäolo. Huom! Opintojakson viimeisten simulaatiotuntien poissaolo on korvattava seuraavan ryhmän mukana.
Osallistuminen tunneilla harjoituksiin/tehtäviin.
Hyväksytysti tehdyt kirjalliset tehtävät.
Myöhästyneistä tehtävistä sovittu käytäntö aloitustunneilla.
Poissaolojen korvaaminen korvaustehtävällä, jos poissaoloon on pätevä syy. Opintojakson viimeiset tunnit ovat ns. harjoitustunteja ja niistä poissaolo korvataan osallistumalla tunneille seuraavan ryhmän mukana
Arviointiasteikko
Hylätty/Hyväksytty
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Arviointkriteerit ilmoitetaan opintojakson alussa
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioitavana suorituksena ovat hyväksytysti suoritetut testit devmoodlessa, kirjalliset tehtävät ja tuntityöskentelyyn osallistuminen. Opintojakson viimeisille tunneille valmistautuminen yksin ja ryhmässä sekä osallistuminen tunneille.
Hylätty (0)
Opintojaksolle asetetut osaamistavoitteet eivät tule saavutetuiksi
ja/tai
kaikkia opintojakson tehtäviä ei ole palautettu
ja/tai
poissaolojen korvaamista ei ole tehty.
Toteutuksen arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Osaa käyttää laaja-alaisesti hoitotyön eettiseen arvoperustaan liittyviä käsitteitä (hoitotyön arvot ja eettiset periaatteet ja ohjeet, ihmisarvo ja ihmisoikeudet, holistinen ihmiskäsitys hoitotyön lähtökohtana, keskeiset etiikan teoriat) sekä yhdistää niitä kokonaisuuksiksi.
Osaa yhdistää asiantuntevasti potilaiden oikeuksia ja velvollisuuksia koskevan lainsäädännön osaksi hoitotyön eettistä pohdintaa.
Osaa yhdistää asiantuntevasti hoitotyön ammatinharjoittamista koskevan lainsäädännön osaksi hoitotyön eettistä pohdintaa.
Osaa soveltaa kriittisesti ammattieettisiä periaatteita ja ohjeita.
Osaa analysoida kulttuurin merkitystä potilaan hoidossa ja edistää sen huomiointia hoitotyössä.
Osaa toimia itsenäisesti, vastuullisesti, aloitteellisesti ja joustavasti opintojakson oppimis- ja toimintaympäristössä.
Osaa toimia ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa.
Osaa analysoida, reflektoida ja arvioida kriittisesti omaa osaamistaan suhteessa opintojakson tavoitteisiin.
Toteutuksen arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Osaa nimetä ja kuvailla hoitotyön eettiseen arvoperustaan liittyviä käsitteitä (hoitotyön arvot ja eettiset periaatteet ja ohjeet, ihmisarvo ja ihmisoikeudet, holistinen ihmiskäsitys hoitotyön lähtökohtana, keskeiset etiikan teoriat) sekä yhdistää niitä kokonaisuuksiksi.
Osaa soveltaa potilaiden oikeuksia ja velvollisuuksia koskevaa lainsäädäntöä osana hoitotyön eettistä pohdintaa.
Osaa soveltaa hoitotyön ammatinharjoittamista koskeva lainsäädäntöä osana hoitotyön eettistä pohdintaa.
Osaa perustella toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.
Osaa selittää ja perustella kulttuurin merkitystä potilaan hoidossa ja ymmärtää ammatillisen vastuunsa sen edistämisessä.
Osaa toimia itsenäisesti, vastuullisesti, aloitteellisesti ja joustavasti opintojakson oppimis- ja toimintaympäristössä.
Osaa toimia ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa.
Osaa arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan suhteessa opintojakson tavoitteisiin.
Toteutuksen arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Osaa käyttää asianmukaisesti keskeisiä hoitotyön eettiseen arvoperustaan liittyviä käsitteitä (hoitotyön arvot ja eettiset periaatteet ja ohjeet, ihmisarvo ja ihmisoikeudet, holistinen ihmiskäsitys hoitotyön lähtökohtana, keskeiset etiikan teoriat) sekä yhdistää niitä kokonaisuuksiksi.
Osaa käyttää tarkoituksen mukaisesti potilaiden oikeuksia ja velvollisuuksia koskevaa lainsäädäntöä osana hoitotyön eettistä pohdintaa.
Osaa käyttää tarkoituksen mukaisesti hoitotyön ammatinharjoittamista koskeva lainsäädäntöä osana hoitotyön eettistä pohdintaa.
Osaa toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.
Osaa tunnistaa kulttuurin merkityksen potilaan hoidossa ja ymmärtää ammatillisen vastuunsa sen edistämisessä.
Osaa toimia ohjattuna asianmukaisesti opintojakson erilaisissa oppimis- ja toimintaympäristöissä.
Osaa toimia ryhmän jäsenenä ja ottaa toiminnassaan muut ryhmän jäsenet huomioon.
Osaa arvioida omaa osaamistaan suhteessa opintojakson tavoitteisiin.